E36 328i/M3 Cabrio/135i
- Martijn_bmw
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i
Rest bpm schrijft per maand af dus daarvoor is elke maand er eentje dat het weer ietsjes minder is 

- Vanreijmersdal
Een vlotte cabrio is sowieso al leuk.
Dat de dct alleen op de n55 geleverd is, geldt dan zeker voor de 135i? Want in andere modellen is de dct ook met de n54 geleverd, zoals de z4 e89.
Dat de dct alleen op de n55 geleverd is, geldt dan zeker voor de 135i? Want in andere modellen is de dct ook met de n54 geleverd, zoals de z4 e89.
Laatst gewijzigd door Vanreijmersdal op 05 jan 2025, 19:26, 2 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Auto: BMW
Ja dat is waar. Ik meen de 335i ook net.
135i alleen op de N55.
@Martijn: ah per maand, dat is goed om te horen.
Inmiddels eerste onderdeel binnen. Niks bijzonders, maar de Apple media adapter (61122344300) die straks nodig is voor video afspelen via andere interface dan de DVD speler.
Ik vond in mijn eigen BMW magazijn onderdelen verzameling nog een mooie origineel bagagenet voor de kofferbak. In 2015 besteld als reserve. Het originele nummer voor de E36 was al niet meer leverbaar, maar wel geschikt. Laat deze wel origineel zijn voor de E88
135i alleen op de N55.
@Martijn: ah per maand, dat is goed om te horen.
Inmiddels eerste onderdeel binnen. Niks bijzonders, maar de Apple media adapter (61122344300) die straks nodig is voor video afspelen via andere interface dan de DVD speler.
Ik vond in mijn eigen BMW magazijn onderdelen verzameling nog een mooie origineel bagagenet voor de kofferbak. In 2015 besteld als reserve. Het originele nummer voor de E36 was al niet meer leverbaar, maar wel geschikt. Laat deze wel origineel zijn voor de E88

- MParallel
Weer e.e.a. gecodeerd. Veel ken ik wel, maar zo heel internet afstruinend om je toch weer dingen tegen die je niet eerder had gezien.
Eerst het standaard werk.
Digitale snelheidsmeter selecteren in de BC. Hiernaast kun je nog wel of niet de correctie uitzetten, maar die heb ik laten staan.

Als Duitse auto heb je als iDrive talen Duits, Frans en Engels(UK). Op zicht prima, want Duitse auto en ik snap wel wat Duits, dus staat toch op Duits, maar Frans spreek ik 3 woorden. Dus taal 2 van Frans naar Nederlands gezet.
Voor

Na

En dan de leukste en die voor mij compleet nieuw is. PDC oriëntatie van horizontaal naar verticaal kunnen passen.
Horizontaal is de auto wel groter, maar contra intuïtief. Nu staat het beeld gelijk met jouw als bestuurder. En je hebt nu totaalbeeld + detailbeeld van voor/achterzijde.
Heb geen foto van voor, maar dat ziet er zo uit:

Nu
Wie weet in de toekomst nog eens een achteruitrijcamera retrofit.

Eerst het standaard werk.
Digitale snelheidsmeter selecteren in de BC. Hiernaast kun je nog wel of niet de correctie uitzetten, maar die heb ik laten staan.

Als Duitse auto heb je als iDrive talen Duits, Frans en Engels(UK). Op zicht prima, want Duitse auto en ik snap wel wat Duits, dus staat toch op Duits, maar Frans spreek ik 3 woorden. Dus taal 2 van Frans naar Nederlands gezet.
Voor

Na

En dan de leukste en die voor mij compleet nieuw is. PDC oriëntatie van horizontaal naar verticaal kunnen passen.
Horizontaal is de auto wel groter, maar contra intuïtief. Nu staat het beeld gelijk met jouw als bestuurder. En je hebt nu totaalbeeld + detailbeeld van voor/achterzijde.
Heb geen foto van voor, maar dat ziet er zo uit:

Nu
Wie weet in de toekomst nog eens een achteruitrijcamera retrofit.

Laatst gewijzigd door MParallel op 08 jan 2025, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
Oh grappig die laatste inderdaad veel logischer beeld in lijn met je eigen beweging
- Erik K.
Als je dat wel doet stopt de digitale meter niet meer bij +/-265km/u.MParallel schreef: 08 jan 2025, 19:54
En bij mij (M140i)is er alsnog een afwijking in vergelijk met GPS snelheid.
- MParallel
Ik zat het me net af te vragen…er is wel een optie voor tijd via GPS, helaas niet een voor snelheid via GPS.Erik K. schreef: 11 jan 2025, 22:15Als je dat wel doet stopt de digitale meter niet meer bij +/-265km/u.MParallel schreef: 08 jan 2025, 19:54
En bij mij (M140i)is er alsnog een afwijking in vergelijk met GPS snelheid.
- MParallel
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - eerste goodies
Nou de allereerste bestelling onderdelen voor de 135i is nu binnen. Het zit allemaal nog in de verpakking en vooral veel stickers (3 stickers op 1 stang..?) dus voor nu even wat foto's van internet gejat.
Onderdelen voor 1M strutbrace conversie

Dat gaat van dit, wat er toch wel erg agrarisch uitziet

Naar

Ziet er niet alleen veel fraaier uit, maar ipv 1 punt waar alle kracht op staat, nu mooi verdeeld over de hele schokdemper toren.
Rubber matjes L/R voor 'die' gekke verhoogde aflegvakjes in de deur. Schandalig dat dit niet standaard geleverd is.

Stainless steel pedalen/sierstuk

Mattenset (voor geval dat) wan ik heb de variant met blauwe bies.

Was de laatste set uit "vrije voorraad" aldus me onderdelen man. Status na bestelling wijzigde in "Onderdeel niet voorradig, wordt geproduceerd Alleen op bestelling, Mogelijk langere leveringstijd."
Hopelijk heb ik nog een setje van de originele batch.
Verder nog wat klein grut. A/V USB poort, FBAS kabel om deze aan te sluiten op de iDrive/CIC. Blinde plug voor sigarettenaansteker poort.
Lederen sleuteletui voor....de sleutel.
En nog zo'n spanband voor in de kofferbak waarvan één ontbrak.
Onderdelen voor 1M strutbrace conversie

Dat gaat van dit, wat er toch wel erg agrarisch uitziet

Naar

Ziet er niet alleen veel fraaier uit, maar ipv 1 punt waar alle kracht op staat, nu mooi verdeeld over de hele schokdemper toren.
Rubber matjes L/R voor 'die' gekke verhoogde aflegvakjes in de deur. Schandalig dat dit niet standaard geleverd is.

Stainless steel pedalen/sierstuk

Mattenset (voor geval dat) wan ik heb de variant met blauwe bies.

Was de laatste set uit "vrije voorraad" aldus me onderdelen man. Status na bestelling wijzigde in "Onderdeel niet voorradig, wordt geproduceerd Alleen op bestelling, Mogelijk langere leveringstijd."
Hopelijk heb ik nog een setje van de originele batch.
Verder nog wat klein grut. A/V USB poort, FBAS kabel om deze aan te sluiten op de iDrive/CIC. Blinde plug voor sigarettenaansteker poort.
Lederen sleuteletui voor....de sleutel.
En nog zo'n spanband voor in de kofferbak waarvan één ontbrak.
- MartijnGizmo
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - eerste batch goodies.
Haha, je kunt het ook niet laten he?
Zie je helaas wel veel dat het (niet eens zo heel veel) oudere spul NLA is...

- MParallel
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - eerste batch goodies.
Het lange wachten zit er bijna op. Hoewel, voor het eerste rijden in NL dan. Morgen afspraak met de RDW voor keuring auto.
Daarna natuurlijk nog de BMW aangifte etc, maar eerst maar die keuring achter de rug hebben.
Nu het steeds vaker lekker droog en/of zonnig is, krijg ik erg zin om te gaan rijden.
En altijd even leuk om uit te zoeken, zojuist een Duitse prijslijst van 3/2012 van internet geplukt en dan met de optielijst er naast eens kijken wat die auto toen gekost heeft. (op een of andere manier zit nooit de originele factuur bij de autohistorie, jammer).
Prijzen (€) inclusief 19% BTW
- BMW 135i Cabrio met DCT: 47.760 (45.500 zonder)
- Opties: 17.080
Totaal: 64.840
De vijf duurste opties zijn:
- Navigatiepakket Professional: 3.450
- DCT: 2.260
- Leder Boston met blauwe stiksels/velour matten met blauwe bies: 1.550
- Edition Sport: 1.400
- Actieve besturing: 1.300
Daarna natuurlijk nog de BMW aangifte etc, maar eerst maar die keuring achter de rug hebben.
Nu het steeds vaker lekker droog en/of zonnig is, krijg ik erg zin om te gaan rijden.
En altijd even leuk om uit te zoeken, zojuist een Duitse prijslijst van 3/2012 van internet geplukt en dan met de optielijst er naast eens kijken wat die auto toen gekost heeft. (op een of andere manier zit nooit de originele factuur bij de autohistorie, jammer).
Prijzen (€) inclusief 19% BTW
- BMW 135i Cabrio met DCT: 47.760 (45.500 zonder)
- Opties: 17.080
Totaal: 64.840
De vijf duurste opties zijn:
- Navigatiepakket Professional: 3.450
- DCT: 2.260
- Leder Boston met blauwe stiksels/velour matten met blauwe bies: 1.550
- Edition Sport: 1.400
- Actieve besturing: 1.300
- MParallel
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - RDW keuring
Nou vandaag dus de auto ter keuring bij de RDW aangeboden. Ging vrij vlot. Jammer dat je er niet meer bij mag zijn en geen foto's mag maken. Misschien is dat al jaren zo, maar het is nog veel langer geleden dat ik voor het eerst een auto importeerde (2013).
Goedgekeurd dus. Op zich geen verrassing want de auto ziet er van binnen en buiten als nieuw uit, maar toch, je weet maar nooit wat ze vinden. Al heb ik de auto afgelopen november vóór de import nog wel een keer laten keuren, want de TüV is daar twee jaar geldig en die datum nemen ze over, dus daar ben ik voorlopig ook van af. En ze zijn daar strenger dan hier met de APK, al weet ik dan weer niet hoe streng de RDW dan weer is.
Maar goed, alles was ok en de (jonge) keurmeester was onder de indruk van de staat en vooral het aantal opties.
Alles leuk en aardig, maar dit was meteen voor mij de vuurdoop, want niet meer dan wat meters bij de stalling heb ik er hier niet meer gereden.
Gaaf, gewoon gaaf. De DCT waar het hoofdzakelijk om te doen was, wat een gave bak is dat. En i.c.m. de N55 motor een heerlijke combinatie. Ik heb nog geen enkele muscle memory voor deze auto, dus het ging allemaal nog heel vloeiend. Deed me denken aan de eerste paar keer met SMG rijden. Gaspedaal heel rustig indrukken bij wegrijden, want anders wat abrupt in beweging. Maar eenmaal op gang, prachtig hoe die bak schakelt. In manual mode en zelf flipperen, met sportstand aan wordt het pas echt leuk. En hoe snel die dan reageert op de flipper.
Dat wordt nog wat als ik de M3 weer eens pak (die ook flippers heeft). En dan te bedenken dat dit nog zonder xHP tune is.
Geluid is mooi sportief zonder te extreem te worden. Die snoeiharde 'pops', 'bangs', 'burbles' en 'bwraps' zijn aan mij niet besteed. En gelukkig heeft dit ook geen The Fast & The Furious blow off valve sis, dus helemaal prima.
En dan nog het "Aktiv Lenkung". Ook daarvoor geen muscle memory, maar ook dat zal met de tijd wel komen, maar de eerste bevindingen zijn positief. Het is vooral even 'bijsturen' (pun intended) als je van snelweg af een eerste rotonde moet pakken of af moet slaan. Dan heb je amper stuurinput nodig. (2 rondjes lock-to-lock)
Nou nu nog ff BPM aftikken en dan echt gaan.
Goedgekeurd dus. Op zich geen verrassing want de auto ziet er van binnen en buiten als nieuw uit, maar toch, je weet maar nooit wat ze vinden. Al heb ik de auto afgelopen november vóór de import nog wel een keer laten keuren, want de TüV is daar twee jaar geldig en die datum nemen ze over, dus daar ben ik voorlopig ook van af. En ze zijn daar strenger dan hier met de APK, al weet ik dan weer niet hoe streng de RDW dan weer is.
Maar goed, alles was ok en de (jonge) keurmeester was onder de indruk van de staat en vooral het aantal opties.
Alles leuk en aardig, maar dit was meteen voor mij de vuurdoop, want niet meer dan wat meters bij de stalling heb ik er hier niet meer gereden.
Gaaf, gewoon gaaf. De DCT waar het hoofdzakelijk om te doen was, wat een gave bak is dat. En i.c.m. de N55 motor een heerlijke combinatie. Ik heb nog geen enkele muscle memory voor deze auto, dus het ging allemaal nog heel vloeiend. Deed me denken aan de eerste paar keer met SMG rijden. Gaspedaal heel rustig indrukken bij wegrijden, want anders wat abrupt in beweging. Maar eenmaal op gang, prachtig hoe die bak schakelt. In manual mode en zelf flipperen, met sportstand aan wordt het pas echt leuk. En hoe snel die dan reageert op de flipper.
Dat wordt nog wat als ik de M3 weer eens pak (die ook flippers heeft). En dan te bedenken dat dit nog zonder xHP tune is.
Geluid is mooi sportief zonder te extreem te worden. Die snoeiharde 'pops', 'bangs', 'burbles' en 'bwraps' zijn aan mij niet besteed. En gelukkig heeft dit ook geen The Fast & The Furious blow off valve sis, dus helemaal prima.
En dan nog het "Aktiv Lenkung". Ook daarvoor geen muscle memory, maar ook dat zal met de tijd wel komen, maar de eerste bevindingen zijn positief. Het is vooral even 'bijsturen' (pun intended) als je van snelweg af een eerste rotonde moet pakken of af moet slaan. Dan heb je amper stuurinput nodig. (2 rondjes lock-to-lock)
Nou nu nog ff BPM aftikken en dan echt gaan.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Leuk, veel plezier ermee straks 

-
Klinkt goed. Valt de BPM mee?
- MParallel
Rond de €1600.
Even wachten tot April, scheelt weer paar euro.
Even wachten tot April, scheelt weer paar euro.

- Martijn_bmw
Mooi verhaal en idd die N55 icm DCT is een heel gave aandrijflijn 

-
Nu je toch al aan t wachten bent, wacht dan tot september. Scheelt je nog meerMParallel schreef: 29 mar 2025, 01:04 Rond de €1600.
Even wachten tot April, scheelt weer paar euro.![]()

- Arthur
Of verkoop hem met winst… 

- MParallel
Beide het overwegen waard.
- bartb
Was het niet veel gunstiger geweest om de bpm berekening via taxatie te doen?MParallel schreef: 29 mar 2025, 01:04 Rond de €1600.
Even wachten tot April, scheelt weer paar euro.![]()
Kan nu helaas niet meer omdat de auto al bij het rdw geweest is. Maar het scheelde mij behoorlijk. Misschien een tip voor een volgende keer.
- MParallel
Die tip ik wel gehad maar die taxatie is niet gratis (250/300) en dan is het idee in om van alles te vinden wat de auto minder waard maakt.
Nou voor die paar honderd euro heb ik liever ‘peace of mind’. Als de auto ooit bij wijze van in de kreukels heeft gelegen dan heb je er toch een minder gevoel bij.
Nee, dan maar ‘ignorance bliss’ en goed gevoel bij.
Nou voor die paar honderd euro heb ik liever ‘peace of mind’. Als de auto ooit bij wijze van in de kreukels heeft gelegen dan heb je er toch een minder gevoel bij.
Nee, dan maar ‘ignorance bliss’ en goed gevoel bij.
- MParallel
Re: E36 328i/M3 Cabrio/135i - op kenteken.
En dan eindelijk op kenteken. Sinds afgelopen donderdag, dus (vooral) vrijdag en zaterdag eens lekker wezen sturen.
Eerste indruk: helemaal top. Het sturen, het vermogen, het geluid, alles klopt. Ik snap nu waarom ze het de Pocket Rocket noemen.
En met die nog eens 10cm kortere wielbasis dan de E36 is het leuk 'hoeken'.
Fijn dat de turbo amper te horen is en dat de blow-off valve niet in de atmosfeer ventileert. Ik was bang voor iets teveel Fast & Furious gesis, maar helemaal niks van te horen. Ja, heel erg op de achtergrond. Het voelt bijna als een atmosferische motor.
De "Aktiv Lenkung" besturing die je meer verwacht op een 5/7 serie is de eerste paar keer even wennen, maar hoe meer ik er mee rijdt hoe meer je er aan went. Zo als dat gaat. Dus als die hele mind-muscle memory straks ingebakken is...maar zover, leuk om te hebben. Stuurgevoel is prima. Niet te zwaar, niet te licht (al heb je met de 135i altijd nog hydraulische stuurhuis). Rotondes neem je met minimale stuur input en parkeren gaat ook lekker makkelijk.
En dan waar het eigenlijk om te doen was, de DCT bak. Dit was voor mij echt de perfecte keuze. Wat schakelt dat waanzinnig. En dan moet de xHP tune nog komen.
Nog minpunten? Kan bijna niet anders. Respons van het gaspedaal kan beter. Eerste stukje is wat doods en reageert niet altijd direct. In Sportstand verbetert het wel, maar zou nog beter kunnen. Op internet genoeg over te vinden.
Heel benieuwd of het andere gaspedaal wat ik heb liggen nog verbetering gaat brengen. Die heeft een hele reeks revisies gehad en heeft op andere modellen (wat ik heb kunnen vinden) het probleem weggenomen.
En anders zal ook hier na verloop van tijd wel gewenning optreden.
Nog meer...mwao verbruik
Benieuwd wat voor invloed dit op de M3 gaat hebben.

Eerste indruk: helemaal top. Het sturen, het vermogen, het geluid, alles klopt. Ik snap nu waarom ze het de Pocket Rocket noemen.
En met die nog eens 10cm kortere wielbasis dan de E36 is het leuk 'hoeken'.
Fijn dat de turbo amper te horen is en dat de blow-off valve niet in de atmosfeer ventileert. Ik was bang voor iets teveel Fast & Furious gesis, maar helemaal niks van te horen. Ja, heel erg op de achtergrond. Het voelt bijna als een atmosferische motor.
De "Aktiv Lenkung" besturing die je meer verwacht op een 5/7 serie is de eerste paar keer even wennen, maar hoe meer ik er mee rijdt hoe meer je er aan went. Zo als dat gaat. Dus als die hele mind-muscle memory straks ingebakken is...maar zover, leuk om te hebben. Stuurgevoel is prima. Niet te zwaar, niet te licht (al heb je met de 135i altijd nog hydraulische stuurhuis). Rotondes neem je met minimale stuur input en parkeren gaat ook lekker makkelijk.
En dan waar het eigenlijk om te doen was, de DCT bak. Dit was voor mij echt de perfecte keuze. Wat schakelt dat waanzinnig. En dan moet de xHP tune nog komen.
Nog minpunten? Kan bijna niet anders. Respons van het gaspedaal kan beter. Eerste stukje is wat doods en reageert niet altijd direct. In Sportstand verbetert het wel, maar zou nog beter kunnen. Op internet genoeg over te vinden.
Heel benieuwd of het andere gaspedaal wat ik heb liggen nog verbetering gaat brengen. Die heeft een hele reeks revisies gehad en heeft op andere modellen (wat ik heb kunnen vinden) het probleem weggenomen.
En anders zal ook hier na verloop van tijd wel gewenning optreden.
Nog meer...mwao verbruik

Benieuwd wat voor invloed dit op de M3 gaat hebben.

- Martijn_bmw
Leuke post! en herkenbaar echt een heel leuke auto zo'n 135 caab 

- Arthur
- MParallel
De vraag: waarom?
En dan houdt daar het artikel op. M.a.w. ik heb geen AD abo. Al is het voor mij irrelevant. ik vind het heerlijk.
En dan houdt daar het artikel op. M.a.w. ik heb geen AD abo. Al is het voor mij irrelevant. ik vind het heerlijk.
- MParallel
Gisteren de (6) adaptiewaardes van de DCT een reset gegeven en het bijt punt van beide koppelingen opnieuw ingeleerd.
Hij schakelde al fijn, maar nu is het nog soepeler.
Dus zeer aan te bevelen.
En zo kan die verder leren op mijn rijstijl ipv vorige bestuurder.
Daarnaast nog de lichtmodule gecodeerd, zodat de led strips achter mee doen met de angel eyes/brow als dagrijverlichting.
Die staan bij mij sowieso standaard als het ‘vol zon’ is dus tegen de tijd dat ze mooi zichtbaar zijn mogen ook de mooie (facelift) leds achter mee doen.
Hij schakelde al fijn, maar nu is het nog soepeler.
Dus zeer aan te bevelen.
En zo kan die verder leren op mijn rijstijl ipv vorige bestuurder.
Daarnaast nog de lichtmodule gecodeerd, zodat de led strips achter mee doen met de angel eyes/brow als dagrijverlichting.
Die staan bij mij sowieso standaard als het ‘vol zon’ is dus tegen de tijd dat ze mooi zichtbaar zijn mogen ook de mooie (facelift) leds achter mee doen.