Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Elise

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 09:25

Net als Putin bij je buren op bezoek gaan :bag:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 08 jan 2025, 09:28

En Canada via economische maatregelen dwingen om de 51e staat van de V.S. te worden.

Wat een clowns act is die man toch.

Elise

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 09:34

De inmenging van Musk wordt ook niet overal gewaardeerd.

Tom

Bericht door Tom » 08 jan 2025, 10:10

Elise schreef: 08 jan 2025, 09:34 De inmenging van Musk wordt ook niet overal gewaardeerd.
Inderdaad, 250.000 misbruikte meisjes in UK en een politieke rel daar omdat ze het onder het tapijt schuiven, maar daar schrijven de legacy media niet over, want Musk is het probleem.
Met Soros, Klaus Schwab en Bill Gates hebben ze dan weer geen problemen, incl. meetings achter gesloten deuren en geld aannemen :)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 08 jan 2025, 10:44

Elise schreef: 08 jan 2025, 09:34 De inmenging van Musk wordt ook niet overal gewaardeerd.
Dan wordt het gevaarlijk in het kwadraat. Die man zal een geniale (gek) zakenman zijn, maar om hem politiek macht te geven? Ik heb m’n bedenkingen :coffee:

JP

Bericht door JP » 08 jan 2025, 10:49

Wat ik me dan afvraag, die SpaceX-raketten, hebben die nu ook minder range in de winter ? :hmmm:

Joy

Bericht door Joy » 08 jan 2025, 12:15

Wimo

Bericht door Wimo » 08 jan 2025, 12:35

Tom schreef: 08 jan 2025, 10:10
Inderdaad, 250.000 misbruikte meisjes in UK en een politieke rel daar omdat ze het onder het tapijt schuiven, maar daar schrijven de legacy media niet over, want Musk is het probleem.
Met Soros, Klaus Schwab en Bill Gates hebben ze dan weer geen problemen, incl. meetings achter gesloten deuren en geld aannemen :)
Over die shit lees je nooit wat. Collegas uit de UK wisten dit jaren geleden al haarfijn te vertellen. Die rapporten liegen er niet om, wat een gif.

Laat ze maar even zweten.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 jan 2025, 16:20

https://archive.is/RzAay
Trump wil dus naar 5% BBP, dat zal 50 miljard voor NL zijn, korrel zout zou 3-4% 'genoeg' moeten zijn?

Misschien weer één van zijn zogenaamd dwaze plannen, maar we willen ons toch verdedigen tegen Putin en dergelijke?

Maar goed, we wachten af, ik denk dat hij wel bakzeil haalt als ie eenmaal president is; de wereld verging ook niet van jan '17- jan '21, dan is er nadien onder Biden wel wat minder 'leuks' gebeurd helaas.
Trump wil dat Navo-landen defensie-uitgaven opschroeven naar 5 procent, maar kan Nederland dat wel betalen?

Vijf vragen

Nu Nederland voor het eerst in bijna dertig jaar 2 procent van het bbp aan defensie uitgeeft, gooit de aankomende Amerikaanse president Donald Trump de lat omhoog. Hij wil dat Navo-landen 5 procent in de krijgsmacht steken. Vijf vragen over 5 procent, zoals: hoe realistisch is dat?

1. Hoeveel is 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in euro’s?

Het bbp van Nederland is iets meer dan 1000 miljard euro. 5 procent daarvan is dus ruim 50 miljard euro. Dat is pakweg de helft van wat er jaarlijks aan zorg wordt uitgegeven. Afgelopen jaar stak Nederland zo’n 21 miljard euro in de krijgsmacht, waarmee voor het eerst sinds 1995 de huidige Navo-norm van 2 procent werd gehaald. Maar in de loop van dit jaar raakt die norm alweer uit beeld, vooral omdat de economie groeit. Hoe hoger het bbp immers wordt, hoe meer er moet worden uitgegeven om aan 2 procent te komen.

2. Kunnen we dat wel betalen?

Waar een wil is, is een weg. Als één van de rijkste landen ter wereld moet Nederland in principe 30 miljard kunnen ophoesten – zoals Trump al zei. Maar die extra defensieuitgaven gaan dan wel ten koste van iets anders, bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs. Ook kunnen de belastingen worden verhoogd. Eenvoudig zal die opdracht niet zijn. Verschuivingen op de begroting gaan in Nederland altijd in kleine stapjes. En zelfs die zijn lastig. Zo zoekt dit kabinet nog altijd naar dekking om de btw-verhoging op cultuur en sport ongedaan te maken. Daarbij gaat het om slechts 1,2 miljard euro. En ook viel het kabinet bijna over de onderwijsbezuinigingen, waar uiteindelijk maar 750 miljoen euro af gaat. Kun je nagaan hoe hoog de gemoederen oplopen als een veelvoud moet worden gevonden. Riemen vast dus.

3. Hoe realistisch is het om zoveel extra aan de krijgsmacht uit te geven?

Je zou denken: hoe meer geld, hoe beter de generaals en admiraals het vinden. Maar bij Defensie staan ze niet meteen te springen om nog meer geld uit te geven. Het is nu al een worsteling om alle miljarden uit te geven. Dat zit zo: wapentuig aanschaffen kost veel tijd. Een tank rolt niet zo van de lopende band. Het in elkaar zetten van een F-35-straaljager duurt 40.000 uur. Daarbij is de defensie-industrie nu al overbelast: sinds de Russische inval in Oekraïne zijn veel landen extra gaan investeren in hun landsverdediging. Bij sommige fabrieken is de wachttijd daarom lang en de prijzen zijn hard gestegen. Ook wil Defensie de krijgsmacht met beleid opbouwen en niet in het wilde weg spullen gaan kopen. Bovendien zit het ministerie met nog een groot probleem: er is een gebrek aan personeel om met het wapentuig te werken én te onderhouden.

4. Hoe doen andere landen het?

Van de 32 bondgenoten uit de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (Navo) voldeden er vorig jaar 23 aan de ‘richtlijn’ van 2 procent. Ter vergelijking: In 2014 lukte dat slechts drie landen. De VS zit met 3,4 procent in de voorhoede, maar haalt de door Trump gewenste 5 procent zelf óók niet. Het land is als big spender ingehaald door Polen, dat nu al 4,7 procent van het bbp aan defensie uitgeeft. Nederland zit in de lage middenmoot, maar doet het dan wel weer beter dan België, Italië en Spanje, die net 1,3 procent aantikken.

5. Hoe serieus moeten we Trumps woorden nemen?

De Verenigde Staten geven historisch gezien het meeste uit aan de krijgsmacht, terwijl Europese bondgenoten maar wat graag met de Amerikanen meeliften. Tot onvrede van presidenten Bush, Obama, Biden en (weer) Trump.
Toch mag er wel een korreltje zout bij Trumps uitspraken. Dat hij zulke grote woorden gebruikt, moet daarom vooral worden gezien als een soort ‘openingsbod’ voor de grote Navo-top aankomende zomer in Den Haag. Daar zullen de defensie-uitgaven van de bondgenoten opnieuw tegen het licht worden gehouden. Volgens bronnen rond Trump die de Financial Times heeft gesproken, zou Trump ook akkoord willen gaan met 3,5 procent.
Want dát er geld bij moet, is bijna een zekerheidje. In Navo-kringen klinkt al langer dat de 2 procent niet het plafond is, maar de ondergrens. Niet voor niets zei Navo-baas Mark Rutte in december dat de defensie-uitgaven omhoog moeten. Hij zinspeelde toen op 3 procent. Ook volgens minister van Defensie Ruben Brekelmans (VVD) is het duidelijk dat de Navo méér dan 2 procent moet uittrekken. Zijn voorganger als minister, D66’er Kajsa Ollongren, sprak begin vorig jaar zelfs over het verdubbelen van de uitgaven naar 4 procent. Zo ver is het echter nog niet. De Tweede Kamer nam eind vorig jaar een initiatiefwet aan waarin 2 procent als minimum in de wet wordt vastgelegd. Het debat over een nog hogere norm moet nog worden gevoerd.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 jan 2025, 16:38

Robin schreef: 08 jan 2025, 16:20

Misschien weer één van zijn zogenaamd dwaze plannen, maar we willen ons toch verdedigen tegen Putin en dergelijke?

Kweenie of Denemarken of Canada nou staan te juichen om in navo te zitten. Lijkt me niet dat Putin (verbaal) de grootste dreiging is op moment. Ook heel apart dat bijna iedereen hier dat wel ok lijkt te vinden en als je er wel iets van vindt het al gauw verzandt in ja maar links deed dit en dat. Ik ben verre van links, vindt ook dat er veranderingen nodig zijn maar please!

Robin

Bericht door Robin » 08 jan 2025, 16:44

tomgtr schreef: 08 jan 2025, 16:38
Robin schreef: 08 jan 2025, 16:20

Kweenie of Denemarken of Canada nou staan te juichen om in navo te zitten. Lijkt me niet dat Putin (verbaal) de grootste dreiging is op moment. Ook heel apart dat bijna iedereen hier dat wel ok lijkt te vinden en als je er wel iets van vindt het al gauw verzandt in ja maar links deed dit en dat. Ik ben verre van links, vindt ook dat er veranderingen nodig zijn maar please!
Ik vind dat plan van Groenland/Canada ook dwaasheid, ik doelde op het BBP omhoog brengen naar 5% wat misschien dan 3 a 4 % wordt in de praktijk. Ivm Putin en consorten. Wat is dan wél onze grootste dreiging? Ik ben tegen de verspreiding van het angstvirus, maar we moeten niet nog meer een tandeloze tijger worden.

Maar ik vind de laatste jaren wél de 'bad guys' eenvoudig te vinden wereldwijd, maar waar zijn de 'good guys' vraag ik me af....

Bram

Bericht door Bram » 08 jan 2025, 16:54

Die 5% zoals Trump zegt lijkt me een wel erg forse verhoging, maar ik ben het wel met Trump eens (holy shit), dat er geld bij moet. Dat is ook het enige punt waar hij wat mij betreft gelijk in heeft, en ik ben blij dat hij dan wel zo iemand is die dat redelijk goed weet af te dwingen bij de overige leden.

Want links dan wel rechtsom, veiligheid en vrijheid kosten (bakken) met geld, ik denk dat dat onderhand voor eenieder helaas wel duidelijk is geworden.

Elise

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 17:02

Van wapenwedloop naar budgetwedloop. :peace:

JP

Bericht door JP » 08 jan 2025, 17:05

Dienst/opkomstplicht maar weer invoeren :coffee:

Bram

Bericht door Bram » 08 jan 2025, 17:06

Daar ben ik allang weer voorstander van JP. Ik ken niet zoveel mensen die echt slechter geworden zijn van een dienstplicht, heb die zelf ook gedaan en ben vervolgens bijna 19 jaar wezen plakken daar.

Elise

Bericht door Elise » 08 jan 2025, 17:09

Dienstplicht hadden ze nooit moeten afschaffen....

JP

Bericht door JP » 08 jan 2025, 17:11

Ben net 46 geworden, da's jammer :wheelchair:
De Nederlandse krijgsmacht bestaat uit beroepspersoneel. Toch is er in Nederland nog steeds een dienstplicht voor mensen vanaf 17 tot 45 jaar. Maar het ministerie van Defensie roept dienstplichtigen niet meer op. Er zijn ook geen plannen om dat weer te gaan doen. Ook niet vanwege de oorlog in Oekraïne.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aan%20doen.

Plannen kunnen veranderen. Geert, kom d'r maar in. :popcorn:

Tom

Bericht door Tom » 08 jan 2025, 17:21

Over Groenland had Harald Doornbos een tweet: https://x.com/HaraldDoornbos/status/1876976956605874307

Bram

Bericht door Bram » 08 jan 2025, 17:43

Dat klinkt al een stuk realistischer dan dreigen met militair ingrijpen.

JP

Bericht door JP » 08 jan 2025, 17:51

De "DON" had blijkbaar in 2019 al interesse in Groenland. Net als alle andere grootmachten.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/08/wa ... d-a4878891

Strategische militaire ligging zal toch wel meevallen, aangezien hij van plan was om straks in zijn presidentsschap, na 1 dag al een familiediner gaat organiseren tussen Zelenski en Putin. Dáár wil die juist geen geld meer in douwen.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 jan 2025, 01:18

Bram schreef: 08 jan 2025, 16:54 Die 5% zoals Trump zegt lijkt me een wel erg forse verhoging, maar ik ben het wel met Trump eens (holy shit), dat er geld bij moet. Dat is ook het enige punt waar hij wat mij betreft gelijk in heeft, en ik ben blij dat hij dan wel zo iemand is die dat redelijk goed weet af te dwingen bij de overige leden.

Want links dan wel rechtsom, veiligheid en vrijheid kosten (bakken) met geld, ik denk dat dat onderhand voor eenieder helaas wel duidelijk is geworden.
Mwoah, ik ben daar wat lakser in. Wat voor dreiging moet er nu zijn en van wie? Moeten we bang zijn dat Putin ons aanvalt? Ik geloof daar echt niet in. Dan de Duitsers, Belgen en/of Fransen? Ook niet. Als Putin dan al bij NL belandt dan is er al zoveel gebeurd, Europa(wereld)wijd, dat het weinig meer uitmaakt. Dan zijn de langeafstandsraketten allang afgevuurd en heb je een echte WW3. Als dan de atoombommen ook meegenomen worden boeit het al helemaal niet meer. Nee, ik geloof het allemaal wel. Die (goed) 2% geven ze maar lekker uit maar verhogen heeft geen zin in mijn ogen.

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2025, 06:20

Tom schreef: 08 jan 2025, 17:21 Over Groenland had Harald Doornbos een tweet: https://x.com/HaraldDoornbos/status/1876976956605874307
Ik wens per dit jaar aangesproken te worden met in/uit.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 jan 2025, 06:29

JP denkt per dit jaar aan in/uit :coffee:

Bram

Bericht door Bram » 09 jan 2025, 07:06

Arthur schreef: 09 jan 2025, 01:18
Bram schreef: 08 jan 2025, 16:54 Die 5% zoals Trump zegt lijkt me een wel erg forse verhoging, maar ik ben het wel met Trump eens (holy shit), dat er geld bij moet. Dat is ook het enige punt waar hij wat mij betreft gelijk in heeft, en ik ben blij dat hij dan wel zo iemand is die dat redelijk goed weet af te dwingen bij de overige leden.

Mwoah, ik ben daar wat lakser in. Wat voor dreiging moet er nu zijn en van wie? Moeten we bang zijn dat Putin ons aanvalt? Ik geloof daar echt niet in. Dan de Duitsers, Belgen en/of Fransen? Ook niet. Als Putin dan al bij NL belandt dan is er al zoveel gebeurd, Europa(wereld)wijd, dat het weinig meer uitmaakt. Dan zijn de langeafstandsraketten allang afgevuurd en heb je een echte WW3. Als dan de atoombommen ook meegenomen worden boeit het al helemaal niet meer. Nee, ik geloof het allemaal wel. Die (goed) 2% geven ze maar lekker uit maar verhogen heeft geen zin in mijn ogen.
Ik ben ook niet bang voor een directe aanval op Nederlands grondgebied.

Echter gebeurt er genoeg om ons heen, en daar zullen we op moeten reageren en ons steentje aan bij dragen.

Robin

Bericht door Robin » 09 jan 2025, 07:21

Maar...wat ik me dus gisteren ook al afvroeg: Wie zijn de 'good guys', want de 'bad guys' kennen we nu wel. Wij hier in het 'midden' van het Europese vasteland worden heen en weer geslingerd door hoop en vrees/angst, ons ingegeven door onze 'leiders', die 'ik' niet heb gekozen....

Plaats reactie