Roy's Atom 4, conversie 425pk/550nm klaar en video Spa
- Godspeed
- Berichten: 2274
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Mokers, das een lekker stap vooruit! Goed bezig, Roy!
- Erminio
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Is hetzelfde als je door updates 3 seconden sneller rond gaat dan komen de zwakke punten naar boven die dan weer aangepakt moeten wordenRoy RS schreef: 02 jan 2025, 23:10 Internals kunnen nog een beetje meer aan, dit is best wel safe zelfs, wat ik zeg, kit is op rijdbaarbeid ontworpen, niet op peak number.
Ik heb alle upgrades op de auto die er zijn, daar zit erg veel rek in, hij is net zo dik gespecced als de 4R demo auto en ik ken de eigenaar van de ontwikkelingsauto van dit pakket goed, die is superblij en ervaart geen problemen, alles dat stuk ging bij ben of een upgrade nodig had, heb ik al op de auto![]()

Wordt wel een bommetje zo

Als ik het zo leest ben je iig goed voorbereid, ben benieuwd


- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Erminio schreef: 03 jan 2025, 18:21Is hetzelfde als je door updates 3 seconden sneller rond gaat dan komen de zwakke punten naar boven die dan weer aangepakt moeten wordenRoy RS schreef: 02 jan 2025, 23:10 Internals kunnen nog een beetje meer aan, dit is best wel safe zelfs, wat ik zeg, kit is op rijdbaarbeid ontworpen, niet op peak number.
Ik heb alle upgrades op de auto die er zijn, daar zit erg veel rek in, hij is net zo dik gespecced als de 4R demo auto en ik ken de eigenaar van de ontwikkelingsauto van dit pakket goed, die is superblij en ervaart geen problemen, alles dat stuk ging bij ben of een upgrade nodig had, heb ik al op de auto![]()
![]()
Wordt wel een bommetje zo![]()
Als ik het zo leest ben je iig goed voorbereid, ben benieuwd![]()
![]()
Snap het helemaal, heb al zoveel auto’s geupgrade getuned en inderdaad, meer power…volgt vanzelf remmen en bak en onderstel
Maar bij de Atom zal dat dus erg meevallen doordat ik andersom begonnen ben, hij is from scratch uitgevoerd om de 4R met 400pk te worden, dus hij is erop berekend
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Eerste stapjes van het opbouwen zijn gezet. Alle hardware van de oude turbo is overgezet naar de nieuwe, turbo is gemonteerd en alle leidingen zitten er weer losjes aan.
Ik heb nog een derde momentsleutel besteld voor de hele kleine momentgetallen. Daarmee kan ik de olie retour en water toe- en afvoer mee op moment zetten. Mijn huidige kleinste begint bij 20nm en dat is teveel.
Het bracket voor de eventuri is gemonteerd en de ECU zit op zijn plek.
Vanavond de turbo verder op moment, dan kan de downpipe eraan, hitteschild erop en intake erop.
Ik twijfel nog of ik de downpipe in heatwrap zal zetten. Het is volgens CM niet nodig omdat de exhaust temp al 200 graden lager is dan OEM…maar heb nu alles losliggen en moet nu toch op nieuwe parts wachten.



Ik heb nog een derde momentsleutel besteld voor de hele kleine momentgetallen. Daarmee kan ik de olie retour en water toe- en afvoer mee op moment zetten. Mijn huidige kleinste begint bij 20nm en dat is teveel.
Het bracket voor de eventuri is gemonteerd en de ECU zit op zijn plek.
Vanavond de turbo verder op moment, dan kan de downpipe eraan, hitteschild erop en intake erop.
Ik twijfel nog of ik de downpipe in heatwrap zal zetten. Het is volgens CM niet nodig omdat de exhaust temp al 200 graden lager is dan OEM…maar heb nu alles losliggen en moet nu toch op nieuwe parts wachten.



- Vanreijmersdal
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Oh je upgrades zijn super tof! ik ging al helemaal aan op de Ap racing kit, heerlijk dat soort plaatjes.
Maar je CM425 kit is idd wel next level en super tof dat je er mee aan de gang kan als je dat wilt. klinkt als heerlijke bezigheidstherapie.
Blijf vooral de foto's doorsturen, heerlijk.
Maar je CM425 kit is idd wel next level en super tof dat je er mee aan de gang kan als je dat wilt. klinkt als heerlijke bezigheidstherapie.
Blijf vooral de foto's doorsturen, heerlijk.
- Jan Terwolde
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Haha dit is wel echt alleen een gevalletje hou Roy van autoscout af. Ik kan mij in ieder geval niet voorstellen dat de Atom te weinig vermogen heeft!
-
- Berichten: 4178
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Heatwrap zou ik van weg blijven. Blijft al niet netjes, laat staan in de open lucht met water/regen.
Dan zou ik hem eerder laten coaten of gewoon zo laten.
Dan zou ik hem eerder laten coaten of gewoon zo laten.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Ik neig idd naar gewoon zo laten, de exhaust temp is toch al 200 graden lager dan oem en dat ging prima eigenlijkEmiel schreef: 07 jan 2025, 17:41 Heatwrap zou ik van weg blijven. Blijft al niet netjes, laat staan in de open lucht met water/regen.
Dan zou ik hem eerder laten coaten of gewoon zo laten.
- Alfata
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Wat een gave upgrade zeg! De tandjes wat gaat dat straks als de brandweer. Heel vet apparaat! Niet meer turbolag onderin de toeren straks, juist omdat je wilt dat die vanuit knalt, maar grotere turbo juist dat nog wel eens wilt wegnemen?
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Hij spoelt precies op hetzelde moment op. Het is een custom hybrid turbo, de turbine wielen zijn welliswaar iets groter, maar ander aantal schoepen en heel anders van vorm wat de boel weer rechttrekt.Alfata schreef: 07 jan 2025, 18:24 Wat een gave upgrade zeg! De tandjes wat gaat dat straks als de brandweer. Heel vet apparaat! Niet meer turbolag onderin de toeren straks, juist omdat je wilt dat die vanuit knalt, maar grotere turbo juist dat nog wel eens wilt wegnemen?
Over de hele powerband heb ik meer, van stationair tot red line
- Alfata
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
- Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Klinkt als win-win! Ben erg benieuwd naar de eerste rij-ervaring. Succes met het laatste afbouwwerk!Roy RS schreef: 07 jan 2025, 18:27Hij spoelt precies op hetzelde moment op. Het is een custom hybrid turbo, de turbine wielen zijn welliswaar iets groter, maar ander aantal schoepen en heel anders van vorm wat de boel weer rechttrekt.Alfata schreef: 07 jan 2025, 18:24 Wat een gave upgrade zeg! De tandjes wat gaat dat straks als de brandweer. Heel vet apparaat! Niet meer turbolag onderin de toeren straks, juist omdat je wilt dat die vanuit knalt, maar grotere turbo juist dat nog wel eens wilt wegnemen?
Over de hele powerband heb ik meer, van stationair tot red line![]()
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Nou vooruit dan…nog wat plaatjes.Vanreijmersdal schreef: 07 jan 2025, 14:15 Oh je upgrades zijn super tof! ik ging al helemaal aan op de Ap racing kit, heerlijk dat soort plaatjes.
Maar je CM425 kit is idd wel next level en super tof dat je er mee aan de gang kan als je dat wilt. klinkt als heerlijke bezigheidstherapie.
Blijf vooral de foto's doorsturen, heerlijk.
Ik had eigenlijk besloten de sump upgrade niet te doen omdat dit én een teringklus van de bovenste plank is om eraf, maar vooral er weer op te zetten (met kit ipv pakking, past net niet dus je drukt telkens de kit plat met manouvreren, motorsteunen moeten los en motor beetje kantelen) en omdat ik al de ariel upgrade oem baffled sump heb.
Nu zei de tuner dat die van Ariel vaak slecht zijn en dat lassen los laten en baffles loskomen, dus toch maar eraf gehaald…is ie echt perfect gelast
Eigenlijk top nieuws natuurlijk, maar ergens hoopte ik dat het “bijna stuk” was, zodat ik het werkje niet voor niks gedaan had…nu kan ik ook niet verder, want ik moet de hondabond nog bestellen
Goeie nieuws is dat eind volgende week de volgende zending komt en ik dan écht aan de slag kan.





- Martijn M
- Berichten: 3620
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Emiel schreef: 07 jan 2025, 17:41 Heatwrap zou ik van weg blijven. Blijft al niet netjes, laat staan in de open lucht met water/regen.
Dan zou ik hem eerder laten coaten of gewoon zo laten.

Dit soort spul bestaat tegenwoordig ook. Wellicht een optie?
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Dat wil ik eigenlijk, maar kriig alleen in uk een adres die dat zo in kan pakken, als iemand een adres heeft dan ben ik erbij!
- Martijn M
- Berichten: 3620
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Een goede uitlaatboer zou dat moeten kunnen denk ik. Ik zie t bij JMTuning voorbij komen, ken de toko verder niet.
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Check, ik bel ze evenMartijn M schreef: 08 jan 2025, 13:08 Een goede uitlaatboer zou dat moeten kunnen denk ik. Ik zie t bij JMTuning voorbij komen, ken de toko verder niet.
- Erminio
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
- Locatie: W-Town
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Daar komt mijn uitlaat op maat vandaan 
Die weten wel wat ze doen.

Die weten wel wat ze doen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Gaaf project zo.
Over die extra momentsleutel. Op veel plaatsen zoals olie en watertoevoer enz is het aanzet moment niet echt heel erg interessant. Vaak geeft een fabrikant gewoon het standaard aanzetmoment voor het type / klasse moer. Een standaard steeksleutel is qua afmetingen zo gemaakt dat een gemiddeld persoon met gemiddelde aanzetkracht ongeveer op het juiste aanzetkoppel komt.
Die momenten zijn vooral belangrijk bij applicaties waar je bijvoorbeeld met druk werkt en je bouten binnen de rekgrens moeten blijven en ook voldoende voorspanning moet hebben. Meestal is het ook een maximum zodat je ze niet te ver aan trekt. Bijvoorbeeld op een cylinderkop, te weinig aanzetkoppel en de kop lift door te weinig voorspanning, te veel aanzetkoppel en je gaat over de rekgrens heen.
Speciale momentsleutel voor dingen als olie en waterleidingen zou ik me niet al te druk over maken.
Over die extra momentsleutel. Op veel plaatsen zoals olie en watertoevoer enz is het aanzet moment niet echt heel erg interessant. Vaak geeft een fabrikant gewoon het standaard aanzetmoment voor het type / klasse moer. Een standaard steeksleutel is qua afmetingen zo gemaakt dat een gemiddeld persoon met gemiddelde aanzetkracht ongeveer op het juiste aanzetkoppel komt.
Die momenten zijn vooral belangrijk bij applicaties waar je bijvoorbeeld met druk werkt en je bouten binnen de rekgrens moeten blijven en ook voldoende voorspanning moet hebben. Meestal is het ook een maximum zodat je ze niet te ver aan trekt. Bijvoorbeeld op een cylinderkop, te weinig aanzetkoppel en de kop lift door te weinig voorspanning, te veel aanzetkoppel en je gaat over de rekgrens heen.
Speciale momentsleutel voor dingen als olie en waterleidingen zou ik me niet al te druk over maken.
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 21 aug 2009, 14:23
- Locatie: Wercundia
- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Ik wil dat leren, dat inpakken van uitlaten, maar goeie info vinden is erg lastig. De echt goeie jongens lijkt dit allemaal voor zich zelf te houden.
Op insta ben ik wel een duitser tegen gekomen die niets anders doet.
www.Heat-protect.de
Was ook nog een ander die ook hele toffe kleuren had maar die ben ik even kwijt. Ook een duitser
edit:
gevonden
https://thermotech-shop.com/
Op insta ben ik wel een duitser tegen gekomen die niets anders doet.
www.Heat-protect.de
Was ook nog een ander die ook hele toffe kleuren had maar die ben ik even kwijt. Ook een duitser
edit:
gevonden
https://thermotech-shop.com/
-
- Berichten: 8577
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Staan best veel filmpjes op youtube.Nivek schreef: 09 jan 2025, 18:55 Ik wil dat leren, dat inpakken van uitlaten, maar goeie info vinden is erg lastig.
- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Ja het proces heb ik al wel eens voorbij zien komen inderdaad maar toen ik even heb zitten neuzen vond ik het lastig om de juiste materialen en gereedschappen te vinden. Wat ik toen zag was veel custom gereedschap, en de juiste hitte isolatie vond ik toen ook nog niet. Als ik nu even wat in tik in google vind ik al wat meer maar ik ben zo iemand die dan geen half werk wilt zeg maar. Dus écht de juiste isolatie en inconel heatshield. Als je zo specifiek gaat moet je vaak echt weten waar te zoeken. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoe weinig titanium uitlaatdelen je vind ten opzichte van RVS wat bijna iedereen verkoopt (waarvan ook diverse met mindere kwaliteit). Inconel uitlaat materiaal is nóg een stap lastiger te vinden.
Máár, het is al weer even geleden dat ik er naar gezocht heb. Ik zit er wel aan te denken om er nog eens een blik op te werpen als ik een uitlaat ga maken voor m'n '85 rx7
- Roy RS
- Berichten: 5040
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Idee is leuk maar als je belt dan krijg je bandje dat ze alleen op mail reageren, vergezeld van een boodschap dat ze 3 maanden wachttijd hebben…uhm neuhErminio schreef: 09 jan 2025, 09:10 Daar komt mijn uitlaat op maat vandaan
Die weten wel wat ze doen.
- JdBn
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Ik volg toevallig op IG iemand die zijn uitlaatspruitstuk + turbo hotside + downpipe in dat spul heeft laten zetten, even zoeken op 5cyl4motionmk1. Die heeft ook dat door die Thermo-tech laten doen die hier eerder genoemd werd. Golf mk1 met 1000pk RS3 motor en 4WD trouwens, waanzin

- Nivek
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22
Die heb ik ook gezien inderdaad. Maat van me zit in die groep meen ik dus die stuurt nog wel eens wat door haha.
JM tuning, ja, ik weet het niet... Ik bestel daar wel m'n materiaal maar echt onder de indruk ben ik er niet van. Leverancier in amerika levert me beter spul. Alleen met de verhoogde verzendkosten vandaag de dag heeft dat wel effect op het prijskaartje. En als het materiaal al niet top is, of met deuken aangeleverd word, vraag ik me ook altijd af wat de kwaliteit van het geleverde werk is. Gemiddeld gezien wilt men hier geen geld uitgeven en daar is de markt ook een beetje naar imo (en ja ik ben wel een beetje een zeikert op dat gebied
)
JM tuning, ja, ik weet het niet... Ik bestel daar wel m'n materiaal maar echt onder de indruk ben ik er niet van. Leverancier in amerika levert me beter spul. Alleen met de verhoogde verzendkosten vandaag de dag heeft dat wel effect op het prijskaartje. En als het materiaal al niet top is, of met deuken aangeleverd word, vraag ik me ook altijd af wat de kwaliteit van het geleverde werk is. Gemiddeld gezien wilt men hier geen geld uitgeven en daar is de markt ook een beetje naar imo (en ja ik ben wel een beetje een zeikert op dat gebied

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: ///MarcelRvB, Majestic-12 [Bot], Pim_, Rogerb en 3 gasten