Roy's Atom 4, conversie 425pk/550nm klaar en video Spa

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, MEGA UPDATE met foto’s p20

Bericht door Roy RS » 19 dec 2024, 15:59

Philipoo schreef: 19 dec 2024, 13:46 Is de auto nog van Philip nu?
Yes

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, MEGA UPDATE met foto’s p20

Bericht door Roy RS » 19 dec 2024, 16:00

Kadett schreef: 19 dec 2024, 15:29 Bij 18k motor en bak revisie? Dit is normaal onderhoud voor een Mono?
Bak wel, motor was meer omdat die toch van het chassis af moest om het chassis te upgraden.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, MEGA UPDATE met foto’s p20

Bericht door Roy RS » 26 dec 2024, 21:55

erg druk geweest met sleutelen, dus geen tijd gehad om te posten...maar hier zijn wat updates.

Aan het einde van het seizoen was mijn linker drive flange afgebroken....dat moet eigenlijk niet kunnen zou je zeggen, maar het is gelukt. Nu blijkt dat wel meer Atoms hier last van hebben, maar een recall is niet iets dat Ariel ingedachte lijkt te hebben...dus dat was een beetje een discussie toen ze doodleuk zeiden dat mijn auto al 1,5 jaar oud is en dat ik nieuwe bij ze kon bestellen...dat was ik dus niet van plan en gelukkig heb ik al lang en goed contact met Corton Miller Motorsport, zij richten zich op het veredelen van het Atom 4 platform, ze maken prachtige billet items voor alles dat wat zwak is voor circuitgebruik op de standaard auto.
Daar heb ik motorsport flanges gekocht van een hoogwaardiger materiaal met een dubbele sterkte, zodat dit nooit meer gebeurd.
Gelukkig merkte ik de breuk tijdens een rustig ritje naar het tankstation, als ik het niet gemerkt had, dan had ik hem de volgende dag van de trailer gerold bij de ring voor een trackday en had ik dit misschien wel niet getypt...

Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om nieuwe 2 delige schijven en nieuwe motorsport PFC blokken mee te laten komen, scheelt weer een kilo per hoek onafgeveerd gewicht.

Als laatste komt er zeer binnenkort een nog veel grotere update, ik heb grote winterplannen, ik ga binnenkort even naar UK wat parts ophalen en alles lukt volgens plan dan gaat hij een goeie metamorfose krijgen!

De oplettende lezer heeft overigens opgemerkt dat ik mijn derde seizoen inga met deze machine (hij is van april 23) en dat is toch wel een enorme record verbetering voor me :blink:


zie hier de drive flange, die 2 parts horen er 1 te zijn, dit zit door je wiellager met de driveshaft erdoorheen, als die breekt kan je wiel semi los aan de auto eindigen...
Afbeelding
Afbeelding


Hier de nieuwe parts, deze flanges hebben nog een extra boring zodat ik een standaard wiel erop kan doen als ik een aftermarket wiel zou willen toepassen.
Afbeelding

Hier zie je het OEM part naast het nieuwe part liggen
Afbeelding

het spul gemonteerd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en meteen ook even een motorsport gaspedaal gekocht, das gewoon een halve eigenlijk, dan sta je niet meer op het gaspedaal met maat 43 als je probeert te remmen,vooral handig als je eens je nikes aan hebt ipv je sparco's
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28429
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Martijn_bmw » 27 dec 2024, 03:16

Bizar dat dat zo kan afbreken! Mooie upgrade wel meteen gedaan zo :df:

DFJEF
Berichten: 1077
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door DFJEF » 27 dec 2024, 08:51

Op een auto die eigenlijk voor trackdays ontwikkeld is, is zo'n serieus mechanisch issue echt niet acceptabel. Nog erger is dat ze het dus min of meer negeren en niet eens onder een recall willen oplossen. Mocht er echt een ongeluk met letsel hierdoor ontstaan, heeft Ariel echt een probleem kan ik me voorstellen.

In ieder geval weer et een gerust hart onderweg met de nieuwe versterkte onderdelen..... :df:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Roy RS » 27 dec 2024, 08:56

DFJEF schreef: 27 dec 2024, 08:51 Op een auto die eigenlijk voor trackdays ontwikkeld is, is zo'n serieus mechanisch issue echt niet acceptabel. Nog erger is dat ze het dus min of meer negeren en niet eens onder een recall willen oplossen. Mocht er echt een ongeluk met letsel hierdoor ontstaan, heeft Ariel echt een probleem kan ik me voorstellen.

In ieder geval weer et een gerust hart onderweg met de nieuwe versterkte onderdelen..... :df:

Nou dat dacht ik dus ook, dus toen ze zeiden dat ik nieuwe parts kon bestellen, heb ik ze lekker laten zitten en elders besteld. Gelukkig is er nu dus een veel beter alternatief, voorheen was er geen andere optie voor custom parts als deze.

Nu had ik na die discussie wat gegoogled en zag ik dat het ook bij sommige GT porsches en andere raceauto’s voorkomt😬

Gebruikersavatar
Yannik Schmidt
Berichten: 152
Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Yannik Schmidt » 02 jan 2025, 12:46

Gek dat die flens zo is afgebroken. Hoeveel koppel heeft die Atom? Niet dat dat veel uitmaakt, want 't ding weegt niks, dus dat zo iets zomaar breekt is alsnog raar.

Wel mooi billet spul! Kapot maken = upgraden, zeggen ze dan. :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 13:21

Yannik Schmidt schreef: 02 jan 2025, 12:46 Gek dat die flens zo is afgebroken. Hoeveel koppel heeft die Atom? Niet dat dat veel uitmaakt, want 't ding weegt niks, dus dat zo iets zomaar breekt is alsnog raar.

Wel mooi billet spul! Kapot maken = upgraden, zeggen ze dan. :)
Momenteel heeft ie 460nm. Maar wat je zegt, is gewoon pisbakkenstaal als het helemaal afbreekt.

Online
SlowCo
Berichten: 4308
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door SlowCo » 02 jan 2025, 13:36

Zoals die flens strak in 1 dimensie rondom is doorgescheurd, lijkt dat eerder met het hardingsproces te maken te hebben. Te broos en ver doorgehard. Of het spul is eigenlijk voor auto's met veel minder koppel ontworpen maar door Ariel gekozen omdat het lichter is.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 13:49

SlowCo schreef: 02 jan 2025, 13:36 Zoals die flens strak in 1 dimensie rondom is doorgescheurd, lijkt dat eerder met het hardingsproces te maken te hebben. Te broos en ver doorgehard. Of het spul is eigenlijk voor auto's met veel minder koppel ontworpen maar door Ariel gekozen omdat het lichter is.
Gewoon een ontwerpfout, ze hebben het inmiddels aangepast naar het staal waar de mijne ook van zijn, maar houden wel tegelijkertijd vol dat het goed was destijds😅
Materiaal nu is iets van tn24n ofzo, ik weet het niet meer precies, maar iets met N en 24😅

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, afgebroken drive flange en update P22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 16:31

Om het jaar maar eens goed te beginnen, start ik met een leuke update en ik noem het project " fix what aint broken" :coffee:

Het zal veel mensen niet ontgaan zijn dat er inmiddels een 4R met 400pk en 500nm op de markt is en die is sneller dan mijn 350pk versie...ik had mijn auto van nieuw af aan al gespecced om later een 4R te worden, maar heb nu voor iets nog beters gekozen!

Ik heb een Corten Miller CM425 pakket besteld, het getal verklapt het aantal pk's en hij krijgt 550nm aan koppel op 595kg :ken ik jou:

Corten Miller is al jaren dé specialist voor circuitgebruikte Atom 4's, hij ontwikkeld allerlei mooie (veelal billet) parts en ze zijn meestal geboren uit noodzaak, zo heeft hij de driveflange upgrade omdat die van de Ariel telkens breken en is er een fuel harness upgrade omdat er een relais is dat doorbrand en dan de secondary fuelpump uitzet, dit kost een motor als dat op boost gebeurd.
De turbokit die ik besteld heb is al 3 jaar in ontikkeling en is nét voor de 4R onofficieel op de markt gekomen. Ariel heeft dus tegelijk met CM naar een oplossing voor het "tekort aan vermogen" ontwikkeld en beide zijn met een eigen oplossing gekomen.

Ik heb gekozen voor CM omdat:
-de 4r zwaarder is met de frames voor de sidepods, de pods zelf en wat erin zit.
-ze zijn sinds kort officieel partner en toeleverancier van Ariel factory, het is een soort KOMOTEC van Lotus geworden, dus de waarde gaat niet omlaag omdat het een getunede auto is, iedereen weet dat CM een stapje verder gaat dan Ariel.
-de helft meer vermogens upgrade (75 ipv 50pk)
-deze kit werkt met een hevig aangepaste turbo, op basis van de OEM turbo. Hij spoelt net zo snel, maar kan meer druk bouwen,houdt deze tot redline vast (ipv afbouwend) en heeft zodoende over de hele powerband (veel)meer vermogen (de piekgetallen verklappen niet de gehele waarheid midrange)
-de 425 kit loopt 200 graden koeler in de kop en uitlaat
-de 425 kit heeft extra sensoren en software om motorproblemen vroegtijdig te spotten en een noodloop te activeren. oa is er een EGT sensor in de turbo welke geheel afwezig is bij de 4R
-de 425 heeft niet de sidepods die vol in de stenenregen zitten met alle problemen van dien. Later zal ik de topoplossing voor extra koeling met foto's laten zien waar zij mee gekomen zijn, echt geniaal en onzichtbaar.
-de auto hoeft niet fysiek naar UK, ik kan het onder begeleiding zelf plaatsen en later logs doorsturen ter controle (alle atoms met deze kit zijn identiek qua hardware en het zijn allemaal extreem low mileage auto's.
-de boostcontroller krijgt betere maps, launch werkt mooier en de TC is sterk verbeterd .
-het pakket omvat niet alleen software en koeling zoals bij de 4R, maar ook sterkere benzinepompen, leidingen en een aangepaste wiring harnass met een set extra sensoren en veiligheid die situaties voorkomen die voorheen motoren gekost heeft bij de 350 en niet aangepast is voor de 4R
-dit pakket is 15000 pond incl btw en de 4R upgrade kost 15000 pond excl btw en daarbij moet de auto op en neer vervoerd worden.

In het pakket zit:

-CM Motorsport ECU
-Cm Secondary rear mounted radiator and pipework
-Eventuri carbonintake with K&N filter
-Baffled sump (heb ik al)
-CM evap delete kit
-CMwiring patch harness (allow for the sensor upgrade)
-CM fuel harness kit
-CM water pipe upgrade kit
-Ariel 4th engine mount (heb ik al)

-CM motorsport billet fuel module drop in solution
-CM carbon fibre fuel filter bracketry
-CM pro gold Aeroquip fuell lines
-CM billet fuel filter
-CM high flow charge pipework
-CM custom turbocharger
-CM EGT sensor and bracketry kit
-CM livery decal pack kit
-CM twin pass motorsport radiator
-CM throttle pedal kit (pedal stroke is mechanically modified with new calibration and billet pedal)
-servicekit with different grade engine oil

verder adviseren ze de EN24T hub conversion, maar die heb ik dus al.

Ik was al even begonnen met demonteren, heb de gehele motorruimte incl motor inmiddels al gereinigd en in een beschermende laag gezet (daar waar ik normaal niet bij kan)
Ga nu langzaam aan beginnen met opbouwen, de nieuwe turbo zit al losjes erop, nu moet ik wachten op meer onderdelen, ik mis wat cruciale parts nog om door te kunnen bouwen, maar ik ben er klaar voor. Ik hoop over een paar weken alles binnen te hebben en echt de build te kunnen gaan doen.


Voor de technische fetishist, de oem turbo is aan beide kanten vergroot en voorzien van een ander, groter turbinewiel in een andere spec. De grotere maat zou normaal voor meer langzamer spoelen zorgen, dit wordt gecompenseerd door de uitvoering en aantal schoepen. Verder is de wastegate zijde hevig aangepasten en is de flow aan de hete kant helemaal anders gemaakt en is er een EGT sensor boring gemaakt net achter de collector.

Ik kan niet wachten om het beest uit te laten, je kunt je aan de hand van cijfers bijna niet voorstellen hoe groot deze sprong in power is op dit gewicht. De 320 naar 350 tune voelt als dag en nacht met die 30pk verschil, ik gooi er nu 75pk bovenop, maar vooral door de powerband heen zie je nog grotere verschillen. Waar ik erg op gelet heb is dat hij nergens in de powerband lager dan de 350 pack zit, overal zit ie hoger. Het zou geen enkel probleem zijn om 450, 500 of 650 pk erin te krijgen, maar ik wil dat het in de echte wereld bloedsnel gaat en niet dat het een onhandelbaar turbokanon wordt dat onrijdbaar wordt. Ik wil dat ie net als nu onderin knalt, maar dan gewoon 20-30% meer. Dit pakket doet precies dat, rijden als OEM, maar meer, veel meer.

wat plaatjes bij de praatjes:

zover ben ik met demonteren
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is de nieuwe turbo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe turbo al losjes gemonteerd
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roy RS op 25 feb 2025, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.

DFJEF
Berichten: 1077
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door DFJEF » 02 jan 2025, 16:49

Dat is wel even "next level"! Of in goed Engels "no cat-pee".

Ook gaaf dat je het allemaal zelf doet.

Als ik de foto's goed bekijk, lijkt het dat je wat onderdelen ontbreken bij dat CM425 pakket......ik zie de schone onderbroeken er namelijk niet bij. :tooth: :wink:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29303
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Luco » 02 jan 2025, 16:54

gaaf zeg :thumbup:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 17:16

DFJEF schreef: 02 jan 2025, 16:49 Dat is wel even "next level"! Of in goed Engels "no cat-pee".

Ook gaaf dat je het allemaal zelf doet.

Als ik de foto's goed bekijk, lijkt het dat je wat onderdelen ontbreken bij dat CM425 pakket......ik zie de schone onderbroeken er namelijk niet bij. :tooth: :wink:

Ik mis nog de helft aan onderdelen en ook de free set of white shorts😅

Online
SlowCo
Berichten: 4308
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door SlowCo » 02 jan 2025, 18:28

Wauw, keigaaf!
Zijn er vermogensgrafieken met de standaard 350 en deze CM 425 samen erop?

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 18:33

SlowCo schreef: 02 jan 2025, 18:28 Wauw, keigaaf!
Zijn er vermogensgrafieken met de standaard 350 en deze CM 425 samen erop?
Dat volgt nog, ik heb ze wel gezien, maar die waren van de vorige versie van de kit (er zijn 5 incarnaties geweest om tot perfectie te komen en die waren van 4)

In eerste instantie was de power doelstelling veel hoger (voor civic veel te krijgen) met cams en een aftermarket turbo, maar ze kwamen er al snel achter dat je het spoelen niet uit kunt stellen in een lightweight

Richardt.
Berichten: 6750
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Richardt. » 02 jan 2025, 18:33

Briljant weer :clap:

Ook leuk om het er zelf op te klussen, ook een mooie bijkomstigheid van de hobby lijkt mij.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 18:59

Richardt. schreef: 02 jan 2025, 18:33 Briljant weer :clap:

Ook leuk om het er zelf op te klussen, ook een mooie bijkomstigheid van de hobby lijkt mij.
Absoluut, beetje bezigheidstherapie om van autoscout weg te blijven😅

Robin
Berichten: 54852
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Robin » 02 jan 2025, 19:15

Prachtig!
Ik heb vanmiddag een Caterham 620(S Pakket) samengesteld en bij Westfield gekeken. Toekomstmuziek:)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 19:20

Robin schreef: 02 jan 2025, 19:15 Prachtig!
Ik heb vanmiddag een Caterham 620(S Pakket) samengesteld en bij Westfield gekeken. Toekomstmuziek:)
Gaaf ook, als je ooit hulp nodig hebt bij keuzes maken of registratie, of gewoon even met een caterham eigenaar wilt buurten, stuur me je nr maar even👍
Ik ken inmiddels de ins en outs van de caterham ook wel, met het vooruit en deurtjes bevalt hij best heel goed, dat seizoen is net wat langer als met de Atom

Robin
Berichten: 54852
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Robin » 02 jan 2025, 19:33

Ha ja, wel 'n voorruit en deurtjes en 'n heater lol, manmanman, als MdV dit hoort. Maar die houdt wel van achtbanen en hully gully's dus dat is 't probleem niet, maar dank voor de info Roy. Wie weet. Long list, but you never know he....

Emiel
Berichten: 4178
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Emiel » 02 jan 2025, 21:12

Vet hoor Roy. Dit gaat bizar worden.

Gebruikersavatar
Erminio
Berichten: 765
Lid geworden op: 23 aug 2007, 16:52
Locatie: W-Town

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Erminio » 02 jan 2025, 23:02

De internals kunnen de nieuwe waardes aan, neem ik aan 🙄

Mijn ervaring met z'n vermogens sprong is dat de auto toch echt anders wordt. Daarmee bedoel ik vooral mid-corner en de exit. We moesten toch wel wat aanpassen aan t onderstel, sper en bredere banden, wat de oplossing bleek te zijn 😉

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Roy RS » 02 jan 2025, 23:10

Erminio schreef: 02 jan 2025, 23:02 De internals kunnen de nieuwe waardes aan, neem ik aan 🙄

Mijn ervaring met z'n vermogens sprong is dat de auto toch echt anders wordt. Daarmee bedoel ik vooral mid-corner en de exit. We moesten toch wel wat aanpassen aan t onderstel, sper en bredere banden, wat de oplossing bleek te zijn 😉
Internals kunnen nog een beetje meer aan, dit is best wel safe zelfs, wat ik zeg, kit is op rijdbaarbeid ontworpen, niet op peak number.
Ik heb alle upgrades op de auto die er zijn, daar zit erg veel rek in, hij is net zo dik gespecced als de 4R demo auto en ik ken de eigenaar van de ontwikkelingsauto van dit pakket goed, die is superblij en ervaart geen problemen, alles dat stuk ging bij ben of een upgrade nodig had, heb ik al op de auto👍

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3792
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: Roy's Atom 4, start TURBOKIT BUILD p22

Bericht door Paskal » 03 jan 2025, 07:18

Geweldige upgrade Roy. Succes met de verdere opbouw :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FabiandJ, Hans44, Nivek, Rogerb, ron36, Will F. en 26 gasten