ZZP

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Enzo

ZZP

Bericht door Enzo » 23 dec 2024, 00:38

Ben even benieuwd; zitten hier ZZP’ers die hun manier van werken zien veranderen vanaf 2025, nu de Belastingdienst gaat handhaven op schijnzelfstandigheid?

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Re: ZZP

Bericht door Eeuwe » 23 dec 2024, 08:21

Naast mijn baan in loondienst bekleed ik in de avonduren en in het weekend mijn eigen bedrijf waarbij ik frequent met ZZP'ers te maken heb, velen van hen stoppen er mee volgende week.

Elise

Bericht door Elise » 23 dec 2024, 08:40

Bij vaststelling verkapt dienstverband is ook de opdrachtgever flink de sjaak hé, niet alleen de ZZP'er.
Ook al worden er in 2025 nog geen boetes opgelegd, de naheffingen zijn pittig !

ZZp'er
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rachtnemer
Voorbeeld

Bij een steekproefcontrole over 2025 in de 2e helft van 2026 blijkt dat u een opdracht in loondienst deed en niet als zzp’er. Uw omzet was € 36.000 en uw kosten waren € 2.000. De gevolgen voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zvw zijn:
Geen kostenaftrek € 2.000
Geen zelfstandigenaftrek € 2.470
Geen Mkb-winstvrijstelling € 4.005
Te weinig betaalde inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen (bij benadering) over € 8.475 € 3.245
Te veel betaalde bijdrage Zvw over € 8.475 € 1.448

Opdrachtgever
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... rachtgever
Voorbeeld

U bent werkgever en doet aangifte per maand. Van januari tot en met juni 2025 heeft een opdrachtnemer als zzp’er voor u gewerkt. Daarvoor hebt u de opdrachtnemer in totaal € 24.000 exclusief btw betaald. Bij een controle in november 2025 stellen wij vast dat er sprake was van loondienst. En we stellen ook vast dat u de opdrachtnemer te goeder trouw als zzp’er hebt laten werken.

U moet de aangiften over januari tot en met juni 2025 corrigeren. U verstuurt de correcties over deze maanden samen met de aangifte over november (als dat nog kan) of anders samen met de aangifte over december 2025. In elke correctie neemt u de opdrachtnemer op en geeft u de bedragen aan die u in die maand hebt betaald.

U moet dan (ongeveer) nog betalen:
Loonbelasting/premie volksverzekeringen € 5.110*
Premies werknemersverzekeringen € 3.804 (15,85%** van € 24.000)
Werkgeversheffing Zvw € 1.562 (6,51% van € 24.000)
Totaal € 10.476

Het bedrag van de loonbelasting/premie volksverzekeringen kunt u verhalen op de opdrachtnemer. En de opdrachtnemer kan dit bedrag verrekenen via de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen.

* Uitgaand van de tarieven en tariefschijven van 2025 en rekening houdend met de algemene heffingskorting en de arbeidskorting.

** Uitgaand van het hoge premiepercentage Awf van 7,74%, het premiepercentage Aof voor kleine werkgevers van 6,28%, de opslag Aof kinderopvang van 0,5% en een gedifferentieerd premiepercentage Werkhervattingskas van 1,33%.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 23 dec 2024, 10:19

Paniek is er in elk geval wel, omdat nog veel onduidelijk is.
Belastingdienst doet alleen de haar toegewezen taak en gaat de regelgeving zwart/wit handhaven, maar met zachte landing. Dus bij controle niet direct boetes en kans om het een en ander te verbeteren voordat men gaat naheffen. In de loop van 2025 zal wel duidelijk worden hoe het zich gaat ontvouwen.

Ik ZZP gewoon door. Waarbij ik wel goed de letter van de wet probeer te volgen. Goede overeenkomsten, goede opdracht omschrijvingen én (belangrijk!) daar in de praktijk ook naar handelen.

Ik heb geen opdrachten in de maaltijdbezorging, pakketbezorging, kinderopvang, zorg of het onderwijs dus ik verwacht niet dat één van de 80 inspecteurs mij net uit die 1,5 miljoen ZZP'ers gaan pikken :lol:

vester86

Bericht door vester86 » 23 dec 2024, 11:09

Enzo schreef: 23 dec 2024, 00:38 Ben even benieuwd; zitten hier ZZP’ers die hun manier van werken zien veranderen vanaf 2025, nu de Belastingdienst gaat handhaven op schijnzelfstandigheid?
ben ZZper, en voor mij veranderd er niks.

Elise

Bericht door Elise » 23 dec 2024, 11:23

Richardt. schreef: 23 dec 2024, 10:19 maar met zachte landing.
Die zachte landing komt er in de praktijk op neer dat ze de belastingen berekenen die normaliter zouden gelden, het is niet zo dat je het voordeel van teveel ontvangen aftrek en/of niet afgedragen premies in jouw voordeel mag houden, dat wordt dus (zonder boetes) wel verrekend. Zie de rekenvoorbeelden die ik heb gepost.
Ik heb geen opdrachten in de maaltijdbezorging, pakketbezorging, kinderopvang, zorg of het onderwijs dus ik verwacht niet dat één van de 80 inspecteurs mij net uit die 1,5 miljoen ZZP'ers gaan pikken :lol:
Op basis van de aangeleverde cijfers bij je jaaropgave zullen ze van velen (geautomatiseerd) al een vermoeden hebben. Stellen ze in bijvoorbeeld 2028 vast dat het verkapt dienstverband is, gaan ze wel terug tot 1 jan 2025... dan gaat het ineens om een flinke zak met centen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 dec 2024, 11:51

Ik snap de methode van dit probleem aanpakken niet zo. Maak een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, afdracht pensioen en werkeloosheidsverzekering verplicht. Dan heb je een gelijk speelveld en voorkom je dat je over 30 jaar voor al de oudere zzpers hulp moet geven omdat die niet rondkomen. Degenen die nu puur meer in hun zak houden omdat ze nauwelijks iets afdragen rennen als een gek terug in loondienst en voor degenen die zichzelf nu wel zo goed kunnen verkopen dat het nog steeds loont? Dikke prima.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 23 dec 2024, 12:13

tomgtr schreef: 23 dec 2024, 11:51 Ik snap de methode van dit probleem aanpakken niet zo. Maak een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, afdracht pensioen en werkeloosheidsverzekering verplicht. Dan heb je een gelijk speelveld en voorkom je dat je over 30 jaar voor al de oudere zzpers hulp moet geven omdat die niet rondkomen. Degenen die nu puur meer in hun zak houden omdat ze nauwelijks iets afdragen rennen als een gek terug in loondienst en voor degenen die zichzelf nu wel zo goed kunnen verkopen dat het nog steeds loont? Dikke prima.
+1 veel makkelijkere oplossing

Brutus the Legend

Bericht door Brutus the Legend » 23 dec 2024, 12:18

We gaan het allemaal wel merken als er geen pakketje meer wordt afgeleverd.

Joy

Bericht door Joy » 23 dec 2024, 12:26

Zeker pakketbezorgers komen als verplicht ZZP'er vaak in de knoei met hun totale inkomen. Daar zit soms echt verkapte armoede tussen. Voor die jongens is een arbeidscontract een stuk eerlijker, de echte ondernemer daargelaten.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 dec 2024, 12:38

Joy schreef: 23 dec 2024, 12:26 Zeker pakketbezorgers komen als verplicht ZZP'er vaak in de knoei met hun totale inkomen. Daar zit soms echt verkapte armoede tussen. Voor die jongens is een arbeidscontract een stuk eerlijker, de echte ondernemer daargelaten.
Dit! Zelfs terecht dat dit aangepakt wordt. Werkgevers besparen 30 pct sociale lasten en die gasten leven in nu en zijn te beperkt en hebben niet genoeg inkomsten om zelf de boel te regelen. Pure uitbuiting.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 23 dec 2024, 13:19

tomgtr schreef: 23 dec 2024, 11:51 Ik snap de methode van dit probleem aanpakken niet zo. Maak een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering, afdracht pensioen en werkeloosheidsverzekering verplicht. Dan heb je een gelijk speelveld en voorkom je dat je over 30 jaar voor al de oudere zzpers hulp moet geven omdat die niet rondkomen. Degenen die nu puur meer in hun zak houden omdat ze nauwelijks iets afdragen rennen als een gek terug in loondienst en voor degenen die zichzelf nu wel zo goed kunnen verkopen dat het nog steeds loont? Dikke prima.
Dan gaan sommige mensen ook meer betalen voor de kapper die een salon aan huis heeft...

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 dec 2024, 13:20

Martijn_bmw schreef: 23 dec 2024, 12:13
+1 veel makkelijkere oplossing
+2 inderdaad

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 dec 2024, 14:02

EvdP schreef: 23 dec 2024, 13:19
Dan gaan sommige mensen ook meer betalen voor de kapper die een salon aan huis heeft...
Dan betaalden ze tot nu toe te weinig over de rug van die kapper die weinig oog heeft voor toekomst.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 23 dec 2024, 14:06

Die kapper knip niet langer. Binnenkort.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 23 dec 2024, 14:14

Die kapper was ook oneerlijke concurrentie voor reguliere kappers (hoewel heel veel reguliere kappers natuurlijk ook heel veel zzp’ers in dienst hebben…)

Luco

Bericht door Luco » 23 dec 2024, 15:49

Voor mij zal er niks veranderen, maar de paniek bij opdrachtgevers is groot. Dus kan wel gevo;gen hebben.
Ach in April komen ze erachter dat ze het werk niet afkrijgen en dan gaan ze gewoon weer inhuren.

Probleem is dat veel opdrachtgevers uurtje factuurtje erg makkelijk vinden, nu moeten ze na gaan denken over een opdrachtomschrijving en zijn ze in paniek. Vind ik daar wat van, jazeker, maar kan er beter niks over zeggen.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 23 dec 2024, 15:52

In mijn omgeving vele IT freelancers (met 80+ uurtarief) die moeilijkheden ondervinden vanuit opdrachtgevers.
Hopelijk komt er weer wat rust in de markt volgend jaar.

De belastingdienst; leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.

Elise

Bericht door Elise » 23 dec 2024, 15:52

Het scheelt al een hoop, maar ook dit is ook geen oplossing, dan loopt de staat loonbelasting/premie volksverzekeringen mis. En die tekorten mag een ander weer voor opdraaien, de schatkist moet gevuld worden.

Elise

Bericht door Elise » 23 dec 2024, 15:55

ZZP'er met salon aan huis
Salon met ZZP'ers in dienst
Salon met personeel op de loonlijst

Het is niet eenvoudig.....

Luco

Bericht door Luco » 23 dec 2024, 15:56

En Feitelijk veranderd er niks he, vanaf 2016 is deze wet er al en hebben ze 88 inspecteurs om die wet te handhaven, kunnen ze wel heel hard roepen dat ze strenger worden, maar er komt niet 1 inspecteur bij.

Plus dat als de eerste opdrachtgever een heffing krijgt en naar de rechter stapt wordt dit zo van tafel geveegd vanwege het gelijkheidsbeginsel, want het ministerie van financien gaat de boetse betalen van de belastingdienst, dat gaat echt niet goedkomen.

Erik335i

Bericht door Erik335i » 23 dec 2024, 15:56

Elise schreef: 23 dec 2024, 15:52 Het scheelt al een hoop, maar ook dit is ook geen oplossing, dan loopt de staat loonbelasting/premie volksverzekeringen mis. En die tekorten mag een ander weer voor opdraaien, de schatkist moet gevuld worden.
Is het wel zo dat de staat loonbelasting misloopt?
Salarissen liggen namelijk vele malen lager ten opzichte van freelance.
Dus waar een zzp'r misschien 100k verdient, zal een vergelijkbare loondienst functie rond de 65k zitten.

Luco

Bericht door Luco » 23 dec 2024, 15:57

Elise schreef: 23 dec 2024, 15:55
ZZP'er met salon aan huis
Salon met ZZP'ers in dienst
Salon met personeel op de loonlijst

Het is niet eenvoudig.....
zzp-er met salon aan huis zal geen problemen hebben die heeft namelijk een paar 100 opdrachtgevers per jaar, geen gezagsverhouding en er zijn geen mensen in dienst die hetzelfde werk kunnen.

Elise

Bericht door Elise » 23 dec 2024, 16:04

Erik335i schreef: 23 dec 2024, 15:56
Elise schreef: 23 dec 2024, 15:52 Het scheelt al een hoop, maar ook dit is ook geen oplossing, dan loopt de staat loonbelasting/premie volksverzekeringen mis. En die tekorten mag een ander weer voor opdraaien, de schatkist moet gevuld worden.
Is het wel zo dat de staat loonbelasting misloopt?
Salarissen liggen namelijk vele malen lager ten opzichte van freelance.
Dus waar een zzp'r misschien 100k verdient, zal een vergelijkbare loondienst functie rond de 65k zitten.
Ja met dat vergelijk kwam Luco laatst ook al, ik denk dat de scheidslijn niet gebaseerd moet zijn op "meer verdienen dan in loondienst" maar moet liggen op "verkapt dienstverband".

Feit is in ieder geval wel dat als je gepakt wordt voor verkapt dienstverband op basis van 80+ euro per uur (is € 144.000 op jaarbasis / 40uur per week) de belastingdienst wel over dat bedrag loonbelasting/premie volksverzekeringen gaat heffen. Dat is de reden dat werkgevers terughoudend zijn.....

KoenM

Bericht door KoenM » 23 dec 2024, 16:08

Elise schreef: 23 dec 2024, 15:52
Het scheelt al een hoop, maar ook dit is ook geen oplossing, dan loopt de staat loonbelasting/premie volksverzekeringen mis. En die tekorten mag een ander weer voor opdraaien, de schatkist moet gevuld worden.
Precies, dan houdt je als zzp’er alsnog het belastingvoordeel. In die zin worden hier al wel goede stappen ingezet door het gelijk te trekken.

Mijn vriendin is gedeeltelijk zzp’er, gedeeltelijk in een maatschap en gedeeltelijk in loondienst. Het stukje zzp wat nu over is, is wel echt als externe inhuur (aantal keer per jaar). De maatschap is al een oplossing voor het zzp risico.

Wat mij wel verbaast heeft is dat ze alsnog een bijstandsuitkering krijgt nu ze met zwangerschapsverlof is. Dit krijgt ze dus naast haar AOV uitkering en het loon vanuit loondienst. Dat lijkt me ook weer niet de oplossing om zzp’ers te beschermen..

Overigens is de uitkering wel bruto, en krijg je hem gewoon op de privé rekening gestort. Dus de ZZP’er die je wilt beschermen moet wel zelf €500 per maand aan de kant zetten om hier nog belasting over af te dragen.

Plaats reactie