Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 10 dec 2024, 21:08

Elise schreef: 10 dec 2024, 21:00 Of je e.e.a. kan verdienen in een bepaalde functie in loondienst is niet de vraag, het gaat om het verschil tussen loondienst en ZZP'er zijn en wat je daar netto aan overhoud na aftrek belasting bij gelijkwaardig loon.
Nou, niet helemaal natuurlijk, want in loondienst in dezelfde functie is natuurlijk waar je naar kijkt.
Als ik in mijn huidige functie in loondienst zou zijn, verdien ik stukken minder en krijgt de staat dus ook stukken minder.

Ik ben in loondienst natuurlijk niet ineens een veel hogere functie waard, was dat maar zo, dan ging ik morgen in loondienst :lol:

Elise

Bericht door Elise » 10 dec 2024, 21:13

Luco schreef: 10 dec 2024, 21:08
Elise schreef: 10 dec 2024, 21:00 Of je e.e.a. kan verdienen in een bepaalde functie in loondienst is niet de vraag, het gaat om het verschil tussen loondienst en ZZP'er zijn en wat je daar netto aan overhoud na aftrek belasting bij gelijkwaardig loon.
Nou, niet helemaal natuurlijk, want in loondienst in dezelfde functie is natuurlijk waar je naar kijkt.
Als ik in mijn huidige functie in loondienst zou zijn, verdien ik stukken minder en krijgt de staat dus ook stukken minder.

Ik ben in loondienst natuurlijk niet ineens een veel hogere functie waard, was dat maar zo, dan ging ik morgen in loondienst :lol:
Huh? We hebben het toch over verkapt dienstverband?

Je kunt natuurlijk niet gaan zeggen dat je meer belasting betaald omdat je als ZZP'er 100k verdient waar je je loondienst slechts 50k voor krijgt. Dan gaat iedere vergelijking mank!

Luco

Bericht door Luco » 10 dec 2024, 21:36

Elise schreef: 10 dec 2024, 21:13
Luco schreef: 10 dec 2024, 21:08

Huh? We hebben het toch over verkapt dienstverband?

Je kunt natuurlijk niet gaan zeggen dat je meer belasting betaald omdat je als ZZP'er 100k verdient waar je je loondienst slechts 50k voor krijgt. Dan gaat iedere vergelijking mank!
Volgens mij snappen we elkaar niet goed, de belastingdienst zegt dat ze inkomsten mislopen door zzp-ers, dat is dus niet zo, want een zzp-er draagt in dezelfde functiegroep veel meer af dan iemand in diezelfde functiegroep in vaste dienst.
De kosten voor een opdrachtgever zijn vergelijkbaar want voor die zzp-er hoeft die ook diverse premis wat betreft arbeidsongeschiktheid, ziektewet, zwangerschapsverlof enz enz niet afg te dragen.

Dus dat een zzp-er meer verdient in dezelfde functiegroep betekent dat de inkomstenbelasting een stuk meer is maar zegt niks over verkapt dienstverband.

dat je beiden met 100k inkomsten ongeveer hetzelfde afdraagt lijkt me vrij logisch.
Maar mensen worden zzp-er omdat ze niet in vaste dienst willen en omdat ze er ook meer aan overhouden, maar ook meer risico's lopen.

Het is niet aan de belastingdienst om te bepalen of iemand in vaste loondienst wil.

Elise

Bericht door Elise » 10 dec 2024, 23:05

Luco schreef: 10 dec 2024, 21:36 De kosten voor een opdrachtgever zijn vergelijkbaar want voor die zzp-er hoeft die ook diverse premis wat betreft arbeidsongeschiktheid, ziektewet, zwangerschapsverlof enz enz niet afg te dragen.
Dat is ook belastinggeld, en een flink deel, dat de staat misloopt hé.

HansD

Bericht door HansD » 11 dec 2024, 07:01

Luco schreef: 10 dec 2024, 20:53
frankie schreef: 10 dec 2024, 20:52 Als ik het door berekenhet.nl haal scheelt het bij 100k ongeveer €2k totale belasting in het voordeel van de ondernemer.
Die berekening wil ik wel eens zien dan.

Dat is dan ook nog buiten het feit dat ik in mijn functieprofiel in vaste dienst nooit aan 100k kan komen.
Dus in vaste dienst, of in dezelfde functie als zelfstyandige betaal je als zelfstandige dus veel meer.

Dus qua bedrag zal het best wel kloppen, maar in dezelfde functie in loondienst verdien je vaak veel minder.
Is het inkomen niet het punt? Als je nu meer inkomstenbelasting betaalt heb je dan niet gewoon meer inkomen? Wat nu als je dit terugrekent naar een loondienst inkomen en het dan nog eens naast elkaar legt?

Ik betaal ook meer inkomstenbelasting dan 5 jaar terug maar dat is omdat mijn salaris in de tussentijd gestegen is.

frankie

Bericht door frankie » 11 dec 2024, 09:11

Die hele wet is natuurlijk opgetuigd in de tijd dat in de bouw mensen ontslagen werden en als zzp-er terug konden komen voor hetzelfde uurloon of misschien iets meer. En ik begrijp best dat deze voor bepaalde branches of bedrijven (Deliveroo bijvoorbeeld) nog steeds relevant is of kan zijn, maar voor een groot deel schiet het zijn doel weer compleet voorbij.

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 dec 2024, 09:15

frankie schreef: 11 dec 2024, 09:11 Die hele wet is natuurlijk opgetuigd in de tijd dat in de bouw mensen ontslagen werden en als zzp-er terug konden komen voor hetzelfde uurloon of misschien iets meer. En ik begrijp best dat deze voor bepaalde branches of bedrijven (Deliveroo bijvoorbeeld) nog steeds relevant is of kan zijn, maar voor een groot deel schiet het zijn doel weer compleet voorbij.
In de zorg, kinderopvang, bijna de gehele overheid zie je hetzelfde probleem. mensen verdienen als zzp'er voor veel minder tijd hetzelfde geld. Hoorde laatst van een verpleegster die als zzp'er 12K per maand binnen harkte door alle bonusshifts op te pakken met haar eigen uurloon.. Zelfde probleem met alle zelfstandigen in de kinderopvang; niemand wil meer in loondienst waardoor het hele systeem ontwricht wordt. Goed moment dat we hier dus inderdaad iets aan gaan doen.

frankie

Bericht door frankie » 11 dec 2024, 09:22

Dat is misschien zo, maar deze wet lijkt me niet de juiste weg. Ik zou dan eerder kijken naar het Zweedse model.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 10:23

Philipoo schreef: 11 dec 2024, 09:15
frankie schreef: 11 dec 2024, 09:11 Die hele wet is natuurlijk opgetuigd in de tijd dat in de bouw mensen ontslagen werden en als zzp-er terug konden komen voor hetzelfde uurloon of misschien iets meer. En ik begrijp best dat deze voor bepaalde branches of bedrijven (Deliveroo bijvoorbeeld) nog steeds relevant is of kan zijn, maar voor een groot deel schiet het zijn doel weer compleet voorbij.
In de zorg, kinderopvang, bijna de gehele overheid zie je hetzelfde probleem. mensen verdienen als zzp'er voor veel minder tijd hetzelfde geld. Hoorde laatst van een verpleegster die als zzp'er 12K per maand binnen harkte door alle bonusshifts op te pakken met haar eigen uurloon.. Zelfde probleem met alle zelfstandigen in de kinderopvang; niemand wil meer in loondienst waardoor het hele systeem ontwricht wordt. Goed moment dat we hier dus inderdaad iets aan gaan doen.
Die hogere inkomsten zijn wel behoorlijk nep. Je leeft nu dus beter omdat je je toekomstige zekerheid opeet. Als je als ZZPer je netjes verzekert tegen arbeidsongeschiktheid en pensioen spaart hou je denk ik niks meer over dan in loondienst. Ik snap dat mensen in de verleiding komen maar als je je goed verzekeren en pensioen sparen verplicht maakt zal het aantal zzp’ers gedecimeerd worden.

Elise

Bericht door Elise » 11 dec 2024, 10:49

^^
en die verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid zijn niet mals.
Net even een berekening gemaakt voor een 40 jarige automonteur voor €50.000 die 40 uur per week werkt met een eigenrisicoperiode van 1 maand, 67 jaar AOW, met inflatie mee stijgende uitkering en klimmende korting gehele looptijd, premie € 995,23 per maand.

Daarnaast is een goede aansprakelijkheidsverzekering ook geen overbodige luxe.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 11 dec 2024, 11:15

Hoeveel mensen zijn er ook niet gewoon uitgegooid met de zzp constructie.
Heel veel mensen in de thuiszorg mochten ook weer als zzp-er aan de slag nadat ze eruit moesten.

Dit zijn de mensen die ze nu willen beschermen. De IT'er welke prima zelf e.e.a. kan regelen is alleen de dupe van dit verhaal.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 11:23

Eens!

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 11 dec 2024, 11:33

In het verleden is er gewoon een grote groep genaaid door ze uit loondienst te trappen en weer in te huren als ZZP'er voor veel te weinig geld, maar wel met alle risico's van dien (maaltijdbezorgers, pakketbezorgers etc)

Zelfde geld enigszins voor zorg en kinderopvang. Lekker flexibel, een legertje ZZP'ers. Nu komen ze erachter dat ze mensen te weinig hebben , de ZZP'ers vooral de krenten uit de pap willen qua werkzaamheden en diensten én dat het onderaan de streep ook nog duurder is. Vast personeel blijven ze vergoeden tegen een mager cao salaris.

Dan heb je de overheid die verschrikkelijk veel personeel nodig is op allerlei vakgebieden, niemand aan zich gebonden krijgt omdat de arbeidsvoorwaarden niet in verhouding staan. Vervolgens huren ze vrolijk dezelfde mensen als ZZP'er in voor nog meer geld, daar is wel budget voor.

Ook is er gewoon een groep mensen die vrijheid wil hebben, niet tig jaren bij dezelfde organisatie wil lopen en leuke uitdagende opdrachten bij diverse opdrachtgevers wil doen. Zelf bepalen of en hoeveel ze werken, wellicht eens in de zoveel tijd eens een paar maanden niets doen. Geen gedoe met verplichte bedrijfsuitjes, POP gesprekken etc.

Dat het inmiddels her en der wat scheef loopt zal ongetwijfeld, maar de manier waarop de overheid nu een streep wil zetten door alle ZZP'ers is ook niet de oplossing vermoed ik

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 12:06

Kan zo zijn maar jij weet net zo goed als ik dat over 30 jaar de overheid moet bijspringen als al die arme zzp’ers die niet kunnen poepen van de honger omdat ze niks opgebouwd hebben. Dat betekent dus meer belasting voor de dan werkenden en/of minder pensioen voor de dan gepensioneerden. Meer smaken zijn er niet.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 11 dec 2024, 12:09

Iets met Kip & Ei dus.

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2024, 12:10

https://www.ad.nl/economie/banken-advis ... ~a9e2aea8/

Banken en advies, laat me niet lachen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 12:39

Is ook beetje makkelijk of grenzend aan wappie om elk advies van banken of overheid als onzin aan te merken zonder echt inhoudelijk naar het advies te kijken. Zoals een groot percentage van de RATM fans zijn afgehaakt omdat ze niet anti vaccinatie waren. Dus als je boos bent miet je maar overal tegen zijn?

Ik denk dat we niks nis is net advies om wat cash thuis te hebben?

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2024, 12:45

tomgtr schreef: 11 dec 2024, 12:39 Is ook beetje makkelijk of grenzend aan wappie om elk advies van banken of overheid als onzin aan te merken zonder echt inhoudelijk naar het advies te kijken. Zoals een groot percentage van de RATM fans zijn afgehaakt omdat ze niet anti vaccinatie waren. Dus als je boos bent miet je maar overal tegen zijn?

Tom dit is een open deur. Mijn advies was altijd al dat men een paar honderd minimaal in huis moet hebben.
De rest is hoe ik dingen ervaar. Dat mag toch? Ik ben trouwens helemaal niet 'boos' ofzo.

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2024, 12:47

Ik ben vóór brandstofmotoren, vóór pitspoezen, vóór biefstuk:)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 11 dec 2024, 12:48

Maar je bent wel een witte oudere man :)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 11 dec 2024, 12:50

:mrgreen:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 12:51

Robin schreef: 11 dec 2024, 12:45
tomgtr schreef: 11 dec 2024, 12:39 Is ook beetje makkelijk of grenzend aan wappie om elk advies van banken of overheid als onzin aan te merken zonder echt inhoudelijk naar het advies te kijken. Zoals een groot percentage van de RATM fans zijn afgehaakt omdat ze niet anti vaccinatie waren. Dus als je boos bent miet je maar overal tegen zijn?

Tom dit is een open deur. Mijn advies was altijd al dat men een paar honderd minimaal in huis moet hebben.
De rest is hoe ik dingen ervaar. Dat mag toch? Ik ben trouwens helemaal niet 'boos' ofzo.
Internet is plat. Dingen komen vaak bozer over dan face to face waarbij je de toon en gezichtsuitdrukking mee krijgt. Advies van banken laat me niet lachen leest (voor mij) nogal boos. En ja ik heb ook altijd wat cash thuis. De schoonmaakster heeft geen pinapparaat en de lokale pusher ook niet 😂😂😂

Robin

Bericht door Robin » 11 dec 2024, 12:53

Nouja banken en overheden heb ik altijd 'n argwanende beleving bij, door schade en schande:)

Philipoo

Bericht door Philipoo » 11 dec 2024, 13:06

tomgtr schreef: 11 dec 2024, 12:51
Robin schreef: 11 dec 2024, 12:45

Internet is plat. Dingen komen vaak bozer over dan face to face waarbij je de toon en gezichtsuitdrukking mee krijgt. Advies van banken laat me niet lachen leest (voor mij) nogal boos. En ja ik heb ook altijd wat cash thuis. De schoonmaakster heeft geen pinapparaat en de lokale pusher ook niet 😂😂😂
Jij hebt nog wel een appeltje voor de dorst in de bank zitten, toch?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 11 dec 2024, 13:32

Ik heb weken gezocht naar afstandsbediening tv en uiteindelijk nieuwe gekocht. Vond mijn broer in bank balkon. Dus is altijd handig om ff te kijken.

Plaats reactie