Elise schreef: 10 dec 2024, 21:13
Luco schreef: 10 dec 2024, 21:08
Elise schreef: 10 dec 2024, 21:00
Of je e.e.a. kan verdienen in een bepaalde functie in loondienst is niet de vraag, het gaat om het verschil tussen loondienst en ZZP'er zijn en wat je daar netto aan overhoud na aftrek belasting bij gelijkwaardig loon.
Nou, niet helemaal natuurlijk, want in loondienst in dezelfde functie is natuurlijk waar je naar kijkt.
Als ik in mijn huidige functie in loondienst zou zijn, verdien ik stukken minder en krijgt de staat dus ook stukken minder.
Ik ben in loondienst natuurlijk niet ineens een veel hogere functie waard, was dat maar zo, dan ging ik morgen in loondienst
Huh? We hebben het toch over verkapt dienstverband?
Je kunt natuurlijk niet gaan zeggen dat je meer belasting betaald omdat je als ZZP'er 100k verdient waar je je loondienst slechts 50k voor krijgt. Dan gaat iedere vergelijking mank!
Volgens mij snappen we elkaar niet goed, de belastingdienst zegt dat ze inkomsten mislopen door zzp-ers, dat is dus niet zo, want een zzp-er draagt in dezelfde functiegroep veel meer af dan iemand in diezelfde functiegroep in vaste dienst.
De kosten voor een opdrachtgever zijn vergelijkbaar want voor die zzp-er hoeft die ook diverse premis wat betreft arbeidsongeschiktheid, ziektewet, zwangerschapsverlof enz enz niet afg te dragen.
Dus dat een zzp-er meer verdient in dezelfde functiegroep betekent dat de inkomstenbelasting een stuk meer is maar zegt niks over verkapt dienstverband.
dat je beiden met 100k inkomsten ongeveer hetzelfde afdraagt lijkt me vrij logisch.
Maar mensen worden zzp-er omdat ze niet in vaste dienst willen en omdat ze er ook meer aan overhouden, maar ook meer risico's lopen.
Het is niet aan de belastingdienst om te bepalen of iemand in vaste loondienst wil.