EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luco

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 25 nov 2024, 20:04

Nou ik heb het eerste probleem met de Mach E
Gelijk een behoorlijk probleem, hoofdschakelaar/zekering van de hoogspanning :-)
Maar goed, maakt niet uit, garantiegevalletje (dacht dat dit alleen bij de GT voorkwam) dus woensdagmiddag wegbrengen, staat al auto voor me klaar (focus) en maandag weer ophalen, keurig geregeld door de dealer.

Elise

Bericht door Elise » 25 nov 2024, 20:39

Niemand die problemen voorziet met het laden/gebruiken van zijn auto door de (toekomstige) stabiliteit van het elektriciteitsnet?

Baas Duitse stroomreus waarschuwt voor instorten elektriciteitsnet: ’Dit was meer dan een waarschuwingsschot’

Stedin is in onze gemeente al vanaf maart vorig jaar bezig met het verzwaren van het net en toen ik onlangs een van die mannen sprak gaf deze aan dat ze nog wel een jaar bezig zijn. Als je dan ziet met hoeveel mensen als ze bezig zijn en wat er allemaal moet gebeuren....
Als dat maatgevend is voor heel Nederland duurt het nog wel ff voordat ze klaar zijn. :roll:

Luco

Bericht door Luco » 25 nov 2024, 20:44

Klopt, ik had van de week een gesprek met de afdeling grond en vastgoed van onze gemeente, daar zijn ze ook van alles aan het voorbereiden, hier is nog een bijkomend probleem dat veel mensen in de lintdorpen de voortuin doorgetrokken hebben tot aan de weg en er dus geen ruimte meer is voor extra kabels.
Onteigenen wordt nog een ding omdat de meeste zaken verjaard zijn.

Ik denk niet dat de afname zozeer een probleem is, maar meer de toelevering van zonnepanelen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 nov 2024, 20:50

Luco schreef: 25 nov 2024, 20:04 Nou ik heb het eerste probleem met de Mach E
Gelijk een behoorlijk probleem, hoofdschakelaar/zekering van de hoogspanning :-)
Maar goed, maakt niet uit, garantiegevalletje (dacht dat dit alleen bij de GT voorkwam) dus woensdagmiddag wegbrengen, staat al auto voor me klaar (focus) en maandag weer ophalen, keurig geregeld door de dealer.
Collega van me heeft ook een Mach E, zo’n snelle, volgens mij ook met dat probleem. Maar volgens mij staat ‘ie al langer dan een week bij de dealer… Hopelijk gaat het vlotter bij jou.

Luco

Bericht door Luco » 25 nov 2024, 20:52

Arthur schreef: 25 nov 2024, 20:50
Luco schreef: 25 nov 2024, 20:04 Nou ik heb het eerste probleem met de Mach E
Collega van me heeft ook een Mach E, zo’n snelle, volgens mij ook met dat probleem. Maar volgens mij staat ‘ie al langer dan een week bij de dealer… Hopelijk gaat het vlotter bij jou.
De spullen waren al binnen, dus zou goed moeten komen.
Volgens mij is het bij de GT lastiger omdat je niet door kan rijden (dacht ik) ik mocht ermee doorrijden.

Arthur

Bericht door Arthur » 25 nov 2024, 20:56

Rijden kon hij nog wel. Maar laden kon niet meer, meen ik. Dus kan ook wat anders geweest zijn hoor, maar dacht dezelfde kreet gehoord te hebben :)

Elise

Bericht door Elise » 25 nov 2024, 21:03

Luco schreef: 25 nov 2024, 20:44 Klopt, ik had van de week een gesprek met de afdeling grond en vastgoed van onze gemeente, daar zijn ze ook van alles aan het voorbereiden, hier is nog een bijkomend probleem dat veel mensen in de lintdorpen de voortuin doorgetrokken hebben tot aan de weg en er dus geen ruimte meer is voor extra kabels.

Ik denk niet dat de afname zozeer een probleem is, maar meer de toelevering van zonnepanelen.
Met name "dunkelflaute", dus geen wind of zonne energie, schijnt hét grote probleem te zijn/worden.

Waar mogelijk hebben ze hier grote tyleen mantelbuizen over grote afstanden in de grond gespoten, maar waar veel bekabeling/riool etc. ligt is het graven. En dan 9 (3 x 3) van die zware 20kV kabels de grond in. Ook de bestaande elektriciteitshuisjes worden flink aangepakt, zo is het huisje bij ons vervangen door eentje die een keer of 4 zo groot is en uiteraard komen er ook heel veel huisjes bij.
Bizare operatie en dan hebben we het over een dorpje met een +/- 30.000 inwoners waar ze uiteindelijk een jaar of 3 bezig zullen zijn.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 nov 2024, 21:32

Luco schreef: 25 nov 2024, 20:44 Klopt, ik had van de week een gesprek met de afdeling grond en vastgoed van onze gemeente, daar zijn ze ook van alles aan het voorbereiden, hier is nog een bijkomend probleem dat veel mensen in de lintdorpen de voortuin doorgetrokken hebben tot aan de weg en er dus geen ruimte meer is voor extra kabels.

Mwah. Onze rechtspraak is ietwat links gekleurd dus denk dat milieu zwaarder weegt. Zo rollen we hier.

Luco

Bericht door Luco » 25 nov 2024, 21:38

tomgtr schreef: 25 nov 2024, 21:32

Mwah. Onze rechtspraak is ietwat links gekleurd dus denk dat milieu zwaarder weegt. Zo rollen we hier.
Klopt, uiteindelijk kunnen ze weer onteigenen, maar dat is wel een trajectje zeg maar, dat kan jaren duren.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2024, 08:31

Links of niet ik denk dat iedereen energie levering zekerheid belangrijker vind dan een voortuintje van een individu die hij ooit oneigenlijk heeft verkregen.

In andere landen zie je de kabelbundels aan muren van huizen gespijkerd, dat is ook niet echt een mooie optie :tooth:

ErikS

Bericht door ErikS » 26 nov 2024, 08:44

De i5 bevalt me echt top.
Wat dingen die via het scherm moeten die echt kut zijn. Knopjes & oude idrive was beter.

Verder echt top.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2024, 08:53

ErikS schreef: 26 nov 2024, 08:44 De i5 bevalt me echt top.
Wat dingen die via het scherm moeten die echt kut zijn. Knopjes & oude idrive was beter.

Verder echt top.
Ik vind die schermen ook echt kut in moderne auto’s.
Doe mij maar de ergonomie van 10jr geleden :)

Vind je de i5 niet een enorme boot? Mijn EQE is vergelijkbaar groot en vind ik echt irritant breed in smalle woonwijken, parkeergarage/ plaatsen bij de supermarkt enz. Nauwelijks ruimte om fatsoenlijk je deur open te doen en in te stappen.

Elise

Bericht door Elise » 26 nov 2024, 09:16

Martijn_bmw schreef: 26 nov 2024, 08:31 Links of niet ik denk dat iedereen energie levering zekerheid belangrijker vind dan een voortuintje van een individu die hij ooit oneigenlijk heeft verkregen.

In andere landen zie je de kabelbundels aan muren van huizen gespijkerd, dat is ook niet echt een mooie optie :tooth:
Iedereen vind het belangrijk, maar niemand wil een nieuw te plaatsen verdeelhuisje voor zijn huis hebben.
NIMBY in optima forma.

Gijzert

Bericht door Gijzert » 26 nov 2024, 09:28

Elise schreef: 26 nov 2024, 09:16
Martijn_bmw schreef: 26 nov 2024, 08:31 Links of niet ik denk dat iedereen energie levering zekerheid belangrijker vind dan een voortuintje van een individu die hij ooit oneigenlijk heeft verkregen.

Iedereen vind het belangrijk, maar niemand wil een nieuw te plaatsen verdeelhuisje voor zijn huis hebben.
NIMBY in optima forma.
NIMFY

ErikS

Bericht door ErikS » 26 nov 2024, 10:05

Martijn_bmw schreef: 26 nov 2024, 08:53

Verder echt top.

Vind je de i5 niet een enorme boot? Mijn EQE is vergelijkbaar groot en vind ik echt irritant breed in smalle woonwijken, parkeergarage/ plaatsen bij de supermarkt enz. Nauwelijks ruimte om fatsoenlijk je deur open te doen en in te stappen.
Net zo groot als de 6 serie, dus ben het gewend.
Volgens mijn vrouw rijdt 'ie net zo makkelijk als een Up!

(Komt door de 4 wielsturing)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 26 nov 2024, 13:54

ErikS schreef: 26 nov 2024, 10:05
Martijn_bmw schreef: 26 nov 2024, 08:53

Verder echt top.

Net zo groot als de 6 serie, dus ben het gewend.
Volgens mijn vrouw rijdt 'ie net zo makkelijk als een Up!

(Komt door de 4 wielsturing)
Het rijden ansich vind ik ook geen probleem daar zijn ze idd wel op gebouwd en de slimme besturing maakt de draaicirkel mooi compact.
Wel ná het parkeren de deur opendoen en in/uit stappen door de smalle strook die overblijft tussen 2 auto’s met de breedte van dit soort auto’s vind ik persoonlijk irritant. (En nee ik heb geen bierton onder mijn trui :lol: )

Maar mooi dat jij er geen last van hebt :) wellicht scheelt het ook een beetje per plaats en regio.

Wimo

Bericht door Wimo » 26 nov 2024, 22:34

NIMBY in optima forma.
Ik wil liever ook geen tankstation in de buurt..

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 nov 2024, 06:36

Even kijken wat dit weer is:

Elise

Bericht door Elise » 27 nov 2024, 08:49

^^
Had mooi geweest als ze ook gekeken hadden op de laadpaal ook het vermogen levert wat staat aangegeven op de paal.
Want ik kan me zo voorstellen dat zo'n laadstation load balancing heeft en bijvoorbeeld gaat knijpen als het bezettingspercentage van de laadpalen oploopt.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 nov 2024, 08:54

Gijzert schreef: 26 nov 2024, 09:28

NIMBY in optima forma.
NIMFY
:tooth:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 27 nov 2024, 12:13

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2024, 12:55

Robin schreef: 27 nov 2024, 12:13 Genoeg gelachen:)
https://www.nu.nl/klimaat/6336935/utrec ... asten.html
Klopt inderdaad.
Veel mensen zien en lezen EV’s als het probleem voor ons stroomnet maar ze worden ook de oplossing.

Dit nu in het klein kan straks in het groot, slim laden icm een verdienmodel voor de voertuig eigenaren maakt dat die accu’s op piekmomenten kunnen helpen balanceren/leveren en op dal/overschot momenten (extra) kunnen opladen.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 nov 2024, 13:00

Oh, ik moet hier anders ook wel om lachen. Of ik kijk er totaal verkeerd tegenaan, maar hoe moet dit gaan werken?

“Op die manier willen projectpartners MyWheels, Renault en We Drive Solar een overvol stroomnet tegengaan. Volgens MyWheels bieden de auto's samen 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht om zonne- en windenergie over dag en nacht in evenwicht te brengen.”

10%? Van alleen de flexibiliteit…Voor alleen de regio Utrecht… En dan praten we al over 500 auto’s. Het moet toch rustiger worden in en om steden? En hoe denken ze dat te doen in andere grote steden? Ik voel een JP meme met Oprah aankomen; 500 auto’s hier, 500 auto’s daar!

Martijn ziet het anders, mss heeft hij er meer verstand van. Maar ik zie het niet, die oplossing. De energietransitie zal zo nog lang duren heb ik het idee… :coffee:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 27 nov 2024, 13:21

Wel vervelend als de auto’s gehuurd worden als het windstil en bewolkt is.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 nov 2024, 13:23

Korte versie is:

Het stroomnet zit vol alleen op piekmomenten.

Zie het als de snelwegen in de spits. 80% van de 24u is die capaciteit van de snelweg ruim voldoende en 20% van de tijd niet. En alleen dan is er hooguit 10% teveel verkeeraanbod zie de periodes in de zomervakantie en rond kerst dan is er door vakanties en vrije dagen 10% minder verkeer en plots zijn de files verdwenen.

Op eenzelfde manier moet het slim op en ontladen van aangesloten EV’s gaan helpen. Op die piekmomenten gaan auto’s die aangesloten staan (en aangemeld) tijdelijk een stukje van de accu ontladen en daarmee leveren aan het net om de piek af te vlakken. In een dalmoment laden ze dan weer bij.

En eens dat gaat nog lang duren die hele transitie is er 1 van de lange adem. Momenteel zijn er 500.000 EV in NL dat zal door alle lease snel oplopen naar 1.000.000 EV.

Als daarvan 10% op het net staat aangesloten heb je 100.000 auto’s x 11kwh = 1.1 mio kWh capaciteit om een piek te dempen.

Plaats reactie