Haha. Oh ja Den Haag: stuur nog even wat nieuw geld deze kant op, het is weer op.Robin schreef: 09 nov 2024, 14:21 Goed verhaal, wel makkelijk praten vanaf een zonnig overzeesch gebiedsdeel, Wilhelmina81![]()

Maar hier zie je het ook al. Ik kom hier zoveel investeerders en ondernemers tegen hier die allemaal Nederland gedag hebben gezegd. Hier geen box 3 vermogensbelasting en veel minder repressieve regelgeving.
We kunnen van alles willen in het westen met ons idealistische wensdenken maar de realiteit is gewoon dat mensen met mogelijkheden vanzelf vertrekken als het financieel en qua regeldruk te gek wordt. Het is gewoon een waterbed effect. Druk je aan de ene kant naar beneden, dan plopt het elders gewoon omhoog. Dat hou je niet tegen. Nu met plannen voor exit taxes in oa. Nederland zal dit juist alleen maar versnellen. Mensen met de mogelijkheden laten zich niet opsluiten en laten zich niet meer dan de helft afpakken van wat ze hebben opgebouwd. Gedwongen solidariteit via torenhoge belastingdruk werkt niet, jaagt kapitaal weg en zorgt juist voor verarming. Nee, we hebben vrijheid nodig. Economische vrijheid, vrijheid van meningsuiting en vrijheid van bewegen.
Maar ik realiseer me ook dat een groot deel van Nederland (die vaak juist afhankelijk zijn van het staatsinfuus) daar anders over denkt. Als je afhankelijk bent van een subsidie of uitkering, dan zul je dit systeem tot het einde toe verdedigen. Dus ik ben heel benieuwd in welke richting met name ook Nederland gaat bewegen de komende jaren.
En @ Niels: we zullen het inderdaad zien. In de basis heb ik meer vertrouwen in ondernemers dan in politici. De incentives zijn in ieder geval helderder. En bij Musk denk ik nog wel dat er een bepaalde mate van idealisme in zit. Anders had hij geen 44 miljard betaald om een 'free speech' platform als Twitter/X over te nemen. Zakelijk gezien geen slimme investering, meer een idealistische. Bij Kennedy heb ik er ook wel vertrouwen in dat hij op het gebied van volksgezondheid het beste voorheeft met de Amerikanen.