Audi S3 of Impreza STI

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Audi S3 vs Subaru Impreza STI

Audi S3
37
47%
Subaru impreza STI my 2008
42
53%
 
Totaal aantal stemmen: 79

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 30 okt 2007, 09:27

Jacco, wellicht een ondenkbare zaak. Stel dat iemand bij je binnenstapt met dit soort auto's in z'n hoofd. Waar zou jij hem in om proberen te praten? Tijdje terug was er toch iets met een T Sport afdeling ofzo? En kun je bijv. iedere Toyota speciaal naar wens bestellen (voor het sportievere werk)?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 30 okt 2007, 09:28

duifjes.com schreef:hahaha Michel ik wist dat ie zou komen, ken beide auto's niet kwa rijden etc. maar de S3 vindt ik gewoon mooier. vandaar.

ps ik kan heel veel auto's waarderen overigens!
Weet ik, Jacco :lol:

Michel

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 12:02

Ik heb nog steeds niet gestemd, (ga ik zo doen) ik vind het gewoon erg moeilijk om te kiezen. Nog nooit eerder vond ik een poll zo moeilijk. En ook nog een keer mijn eigen.

De Audi S3, vind ik niet de mooiste Audi, maar het totale pakket lijkt zo te kloppen, helemaal als ik mijn eigen Mk1 S3 ervaring mee neem. (zie hommage aan de S3). Slechte ervaringen heb ik niet over de auto gelezen. En over een Golf GTI of Leon Cupra is ook iedereen vol lof te spreken. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat dat goede auto's zijn en de S3 een middelmatige auto. USP tov de Golf GTI en Leon Cupra is natuurlijk de quatrro aandrijving. De tegenstanders roepen gelijk in koor dat is FWD met achterwiel steuntjes, in de basis is dat ook zo, maar de huidige haldex koppelingen zijn een stuk verfijnder en gerafineerder dan de eerste generatie zoals in mijn ex S3. Echt spelen zoals met een RWD dat zal nog steeds niet gaan met deze auto, grip en tractie ohne ende.. dat betekent weer heel hard kunnen rijden zonder dat je in moeilijkheden komt. Afwerking is helemaal top. In deze klasse vind je geen mooier afgwerkte auto's dan de S3.
Als je de auto een vdv/JD kuur geeft en dat moet denk ik geen enkel probleem zijn heb je 340pk. Grootste minpunt blijft toch weer die banden met de veel goedkopere Golf GTI en Leon Cupra. Daardoor heb je altijd ene beetje het gevoel dat je TE veel betaald voor de auto.

Dan de Subaru Imprza STI. In de basis vind in dit geen mooie auto, afgestapt van de sedan koets wil Subaru vissen in de goedverkopende hatchback vijver. Maar met gebruik van de STI goodies vind ik het eindresultaat acceptabel. Over de techniek hoef je niet in te zitten. Die is gewoon top. Ook als je geen meter er in gereden hebt weet je dat gewoon. Het AWD systeem is een "echt" systeem tov de haldex koppeling aldus de puristen. Daar moet ik ze gelijk in geven. Daartegen over moet je afvragen of je het potentieel er uit kan halen. Er zitten hier rijders op het forum die dat absoluut kunnen en daardoor de S3 een saaie auto zullen vinden qua rijden. Ik behoor niet tot die getallenteerde groep rijders. Neemt niet weg dat ik er wel veel plezier van kan hebben. Meer of minder dan de S3, zal een testrit in beide auto's moeten uitwijzen.
De Subaru zal IRL ook voor mij genoeg hebben aan rond de 330/340pk. Leuk dat er 400pk uit kan worden gehaald maar dat hoeft van mij niet. Eigenlijk vind ik voor zowel de S3 als STI 300pk meer dan voldoende. De prijs van de STI vind ik te fors, niet dat de auto het niet waard is, maar in vergelijk tot bv een EVO?

Onder streep, welke auto zal ik kiezen.. op gevoel dan.

Dan ga ik toch voor de S3, ondanks dat de auto technisch minder verfijnd is en mischien wel saaier rijd (aanname). Ik ga van een daily driver uit, en dan zal ik niet vaak genoeg de extremen van dit soort auto's opzoeken. En als je het wel doet dan geeft de S3 afgaand op mijn ervaringen met de vorige S3 absoluut een veilig gevoel. Wat voor de S3 spreekt is de subjecitieve kwaiteits uitstraling van een Duits produkt. Wat men ook beweerd, je vind dit niet terug in een Subaru STI. Wat ook meespeelt is de dealer organisatie. Ik heb alleen nog maar waardeloos reagerende Subaru dealers (3 stuks) meegemaakt in het verleden.. je moest zowat god wezen om een impreza te kopen, proefritten werden weggehoond en bij de gratie mocht je een impreza kopen.. want het was allemaal zo goed en zo snel zonder rallylicencie hoefde je niet aan te kloppen.. En dan heb ik het over dealers waar de gekleurde vlaggetjes in de showroom hangen samen een smoezilig bravilor koffiezet apparaat waar je 's middags de dagverse koffie van de ochtendshift krijgt.

Ik weet niet of dit vandaag de dag is bijgedraaid, maar die hele houding heeft wel een hele zware deuk bij mij opgelopen.

Bij een merk als Audi word je gewoon serieus genomen als je binnenkomt voor een Audi S3. Dat heb ik tenminste altijd zo ervaren.

Ondanks dat de STI een technisch verfijnder concept is, duurzaam en topprestatie levert zal ik niet bij een Subarudealer mijn centen achterlaten en gaan voor de Audi S3.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 30 okt 2007, 12:08

Vergeet niet Rico, je zegt dat die STI te fors aan de prijs is in vergelijk met de Evo. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de nieuwe Evo weer onder de prijs van de STI duikt hoor. Niet met Mitsu's intentie om hem naar een iets hogere markt te tillen.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 12:15

Dat zou goed kunnen.. Roman het heeft ook met een psychlogische (in mijn hoofd) grens te maken.

Voor mij stond Subaru altijd voor betaalbare sportieve auto's uit Japan. Nu staat het voor een sportieve auto's uit Japan. Ik heb me er nooit toe kunnen verzetten om veel geld aan een Japanner uit te geven en toen ik het wel wilde, deden de dealers zo moeilijk met verkopen.

Als ik veel geld uitgeef aan een auto, wil ik daarvoor ook klasse en kwaliteitsgevoel voor hebben. Ik wil omkijken naar mijn auto en het gevoel hebben dat ik topkwaliteit heb gekocht. Dat gevoel heb ik bij premium merken uit Duitsland, maar niet bij Japanners.

Objectief is er natuurlijk helemaal niks mis met Japanse auto's, ze zijn degelijk, betrouwbaar, duurzaam en sterk.

Objectief koop ik helaas nooit auto's.. ben zo subjectief als de de pest :lol:
Laatst gewijzigd door RVV op 30 okt 2007, 15:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 30 okt 2007, 14:52

Ik heb er even over nagedacht. Zit zó'n beetje hetzelfde als Rico maar ik kies ook voor de S3. Ik ben nu een paar keer naar een Impreza wezen kijken. Begon al met de 555 en als laatste de STi. Van buiten vond ik het brute auto's alhoewel het steeds minder werd. Van binnen vond/vind ik het helemaal niks. Heb diverse modellen gereden van 2de handse tot nieuwe. Mega rammel en een zeer gedateerd interieur. Goedkope rommel. Ik hoop niet dat ik hier iemand mee op z'n tenen sta.
Over het algemeen vind ik dat toch al van Japanse/Koreaanse auto's t.o.v. Duitse degelijkheid.

Rijplezier. Hmm...dan komt de STi toch wel weer bovendrijven. Kun je denk ik veel meer plezier mee beleven als je van het gooi en smijtwerk houd. De S3 zal denk ik meer snelle strakke lijnen kunnen rijden.

Onderhoud. Daar zal de Audi een bak meer kosten dan de Subaru.

Doe mij toch maar een oranje S3 met JD/VDV kuur.

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Bericht door Artosevo » 30 okt 2007, 15:07

Voor mij uiteraard ook de STI :D


Arjan.

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 30 okt 2007, 15:37

Er is in NL geen enkele Subaru dealer die klasse van (in jou geval) de Beier kan evenaren.
Kijk alleen naar het prachtige pand van de BMW-Audi-MB dealer.

Deze merken zitten gewoon in een paleis om auto's te verkopen.

En de garantie van Subaru aalsmeer is klote natuurlijk.
Weet niet hoe het met de Cosis dealers zit.

Waar ik het meeste problemen mee heb is dat dealers de STI en EVO niet kennen. Is voor mij de grootste reden om daar niet te kopen maar bij een gespecialiseerd bedrijf.

Duidelijk is dat de premium merken hier veel beter scoren.

Als je dan echt af gaat vragen waar ga ik mijn zwaar verdiende geld achterlaten, zou ik ook voor Audi S3 kiezen.

Het is maar hoe belangrijk je dat laat meewegen in je autokeuze.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 30 okt 2007, 16:00

Nouja dat is een beetje het punt Marcel, kijk hiet hoeft van mijn geen paleis te zijn, maar alles heeft te maken met houding en attitude van de verkoopkant.

Ik weet nog goed, vorig jaar stond ik samen met Andre bij de Mitsibushi dealer, daar stond een zwarte EVO 9, ik was helemaal gek van dat ding. Deze was toevallig verkocht aan iemand die ook wel op DF komt. Nu heeft die een Z06.. Anyway ik kom 's middags terug bij die gozer, met mijn 130i (laat je toch wel een beetje zien dat je een liefhebber bant lijkt me) je geeft aan dat je je 325i touring wel eens zou willen inruilen op een EVO.. Laat voorzichtig doorschemeren dat je best interesse hebt in een proefrit..(eigenlijk had ik mijn hoofd die 45000 al uitgegeven aan een EVO)

Komt die verkoper met zo'n dooddoener dat rijden in een EVO helemaal niet nodig is.. is altijd goed.. ja en ik moest maar eens over 2 weken langs komen met de touring want eerder had ie geen tijd.was er niet vakantie whatever...

Hij wilde met moeite een foldertje voor me opzoeken :?

DIE LUL had me GVD gewoon een EVO kunnen verkopen op dat moment.. :?

Dealergebeuren is gewoon 36x kut.. en zo kan ik ook wel wat verhalen vertellen over Subaru dealers.. waar ik een keer binnenstapte voor een WRX/STI wilde de S3 inruilen.. pot moeilijk doen... en maar doorzagen over een Forrester.. die was ook goed voor mij..

Die lui snappen er geen ruk van.

Nouja nu rij ik M3 8)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 30 okt 2007, 16:04

Dealernetwerk is idd een drama, in Apeldoorn zit echter een dealer die voor het merk veel Subaru's verkoopt en heel erg service gericht is. Proefrit, was gelijk de auto een weekend mee, niets is te veel om uit te zoeken of te regelen. Ofwel een prima contact. Maar 1 of 2 dealers zoals deze is natuurlijk veels te weinig, en derhalve heeft dat invloed op de aantallen.

Michel

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 30 okt 2007, 17:46

Die dealers hebben natuurlijk invloed op de verkoop aantallen.
En ze verkopen al zo moeilijk....terwijl Subaru op zich een mooi produckt is.
Die paar Subaru dealers (Cosis of Aalsmeer), die HET wel snappen verkopen ook wel wat van die WRX'en en STI's.
Landelijk is het een drama, zowel bij Subaru als bij Mitsubishi.



Toen ik mijn EVO kocht ben ik ook bij de dealer hier vlakbij geweest, nou die verkoper was een aardige gast maar daar is alles mee gezegt.
Die wist werkelijk NIETS van zo'n auto af.
Het enige dat hij kende was de folder van een EVO 8 en dat er een 9 aan zou komen...

Hoe triest kan je zijn als je je boterham verdiend bij Mitsubishi, en je noemt jezelf een autoliefhebber :cry: :cry:

Hij raakte ook niet uitgepraat over een Colt turbo, want daar had hij ooit in gereden, nou daar ben ik snel klaar mee.

Ik daar een nieuwe EVO kopen, en het hele bedrijf een rondje over het industrieterrein met mijn auto.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 30 okt 2007, 18:00

Tja mijn ervaring met BMW dealers is juist dat je auto's niet zomaar meekrijgt, eerst moet je het eens zijn over de prijs en het eerste gedeelte van de handtekening al hebben gezet, daarna kun je eventueel wel rijden. Of je moet er kind aan huis zijn maar anders is het maar moeilijk.

Met Subaru dealers geen ervaring behalve 1 keer dat ik was gaan kijken voor de (destijds) nieuwe WRX... treurige showroom met veel bejaardenmobielen (halve showroom stond vol met Justy's ofzo)... nieuwe WRX hadden ze ook staan. Ik even omheen kijken en in zitten. Verkoper was gewoon vriendelijk en zonder dat ik echt interesse toonde ('t is niet mijn soort auto maar kwam als autoliefhebber gewoon es rondneuzen) bood ie een proefrit aan (wel na ik vertelde dat ik een S2000 had gehad). Niet direct maar hij zei dat ik dan het beste een keer zaterdagochtend kon komen, kon ik em es meenemen naar een industrieterrein daar in de buurt om es te kijken hoe zoiets reed en hoe AWD was. Niet van dat aanbod gebruik gemaakt omdat ik er toch geen ging kopen maar zo kan het ook.

Bij de Mitsubishi dealers inderdaad wel anders meegemaakt. Ook eens gaan kijken toen voor de Evo en die kerel wist amper wat het was. Hij zei loop maar even naar boven daar staan alle occasions, moet ik even kijken of daar zo'n eh.. wat was het.. evo? tussenstaat. Bleek dat die kerel geen verkoper was. Even later een verkoper bevestigde dat ze geen Evo hadden. Hij zei ook dat je zo'n auto haast niet tweedehands had omdat je zoiets kocht voor het leven. Echte liefhebbersauto en die doe je tenslotte niet meer weg.
Nouja, het zal wel dacht ik nog :lol:

Uiteindelijk ligt het er maar net aan wie je als verkoper treft maar feit is dat Subaru en Mitsubishi-dealers een hele andere soort klantenkring hebben... zo'n verkoper is gemiddeld twee uur bezig om de gemiddelde 60+ klant uit te leggen waar de opbergvakjes zitten en wat moderne parkeersensoren zijn... hele andere wereld :)

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 30 okt 2007, 20:00

Meeste Sub-dealers in Nederland zijn idd. ruk. :?
Er zijn maar een paar goeie, ik reed in 't verleden zelfs helemaal naar Gennep om m'n auto een beurt te laten geven en gelijk te laten keuren bij Frank Vreede en dat was een Cosis-dealer.
Gelukkig heb ik weinig problemen met de Sub gehad, waardoor ik maar 1 keer per jaar die kant op ging. :wink:
Ook in Waalwijk zit een goeie Sub-dealer en later kwam ik erachter dat er ook 1 in Oudewater zit wat een stuk dichter bij huis is.
Tegenwoordig zitten er een aantal jongens bij de club die knap handig zijn en kom ik dus helemaal niet meer bij de dealer. :D

Rijplezier. Hmm...dan komt de STi toch wel weer bovendrijven. Kun je denk ik veel meer plezier mee beleven als je van het gooi en smijtwerk houd. De S3 zal denk ik meer snelle strakke lijnen kunnen rijden.
De nieuwe STi heeft volgens mij een standaard instelbaar DCCD[van 35/65% tot 50/50%] waardoor je dus de auto makkelijk dwars kunt gooien[overstuur 35/65%], maar ook naar onderstuur[50/50%] kunt stellen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5441
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Bericht door Kasteel » 30 okt 2007, 22:35

Rico haalt terecht het onderwerp dealers aan, Subaru-dealers komen en gaan en er zijn in NL slechts een handvol; ook de achterban van de importeur is ronduit waardeloos...

Over degelijk: ik schaamde me vorige week vrijdag bij uitlijnen kapot toen ik hoorde hoe de deur van een my92 e36 325i in het slot viel t.o.v. het blik van de Impreza :(.

*zou nog steeds voor de nieuwe STI gaan*

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 30 okt 2007, 23:03

Subaru Aalsmeer.

Zegt meer dan genoeg..............

Werd bij Audi Amsterdam minder goed geholpen dan bij Porsche ernaast maar goed.

N.

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 05 nov 2007, 14:24

Hallo,
Ik ben het voledig met Bram eens.
@Opa, overloper. 8)
Grtz Edje wrx

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, BMeinders, Forza, Geertmans, Gisae, Google Adsense [Bot], HarryC, JvH, Spinazie, Ti-Tourist (Erik), WillemBoer en 7 gasten