EV auto's (elektrische)
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Re: EV auto's (elektrische)
Als je een eigen laadpaal bij je huis heb is dat leuk ja die combinatie met panelen maar hoeveel mensen kunnen dat...en in de winter als de zon bijna niet schijnt en de warmtepomp staat te loeien krijg je dan ook je auto vol ?
- Will F.
Leuk zolang er saldering is idd…
-
In de winter krijg je niet eens je huis continue verwarmt met eigen opgewekt vermogen.Alexsti schreef: 10 nov 2024, 14:56 Als je een eigen laadpaal bij je huis heb is dat leuk ja die combinatie met panelen maar hoeveel mensen kunnen dat...en in de winter als de zon bijna niet schijnt en de warmtepomp staat te loeien krijg je dan ook je auto vol ?
- Luco
nee gas kan je niet zelf opwekken.
Ook al leg je er swinters op bij dan krijg je voor je overschot ook gewoon geld, ook al is dat minder, maar nog altijd goedkoper dan benzine.
Dan is het nog steeds een stuk goedkoper rijden.
Laadpaal thuis is wel een vereiste ja.
Ook al leg je er swinters op bij dan krijg je voor je overschot ook gewoon geld, ook al is dat minder, maar nog altijd goedkoper dan benzine.
Dan is het nog steeds een stuk goedkoper rijden.
Laadpaal thuis is wel een vereiste ja.
- JP
Wel fijn als die panelen gratiez op je dak vallen en die paal uit het niets uit de grond komt….oftewel, dat is ook een investeringkje.
- Luco
Die panelen had ik in drie jaar inderdaad terugverdiend, dus nu gratis laden en nog een overschot ook, plus dat je maandlasten van energie omlaag gaan.JP schreef: 10 nov 2024, 15:19 Wel fijn als die panelen gratiez op je dak vallen en die paal uit het niets uit de grond komt….oftewel, dat is ook een investeringkje.
Ja, zonder salderen wordt dat een stuk lastiger.
- JP
Ja die heb je dan misschien al alleen aan de auto terugverdiend in een paar jaar, al is het wachten op wat de regering doet met regeltjes en boetes voor de normale man. Niet dat díe hier zitten 

- Arthur
- Auto: Nr.51
Ze gaan ze zeker zwaarder belasten, gebeurt nu al continue. Maar de EV gaat z’n eigen plekje wel krijgen in de MRB (of is dat al?) en reken maar dat dat ook het eea gaat kosten. Denk maar niet dat autorijden, op welk manier dan ook, goedkoper gaat worden.Wout309t schreef: 10 nov 2024, 13:41 Ze gaan EV's echt niet hetzelfde belasten, dat gaan ze oplossen door diesel- en benzineauto's gewoon nóg zwaarder te belasten.
- Luco
Vanaf 2030 100%Arthur schreef: 10 nov 2024, 15:41Ze gaan ze zeker zwaarder belasten, gebeurt nu al continue. Maar de EV gaat z’n eigen plekje wel krijgen in de MRB (of is dat al?) en reken maar dat dat ook het eea gaat kosten. Denk maar niet dat autorijden, op welk manier dan ook, goedkoper gaat worden.Wout309t schreef: 10 nov 2024, 13:41 Ze gaan EV's echt niet hetzelfde belasten, dat gaan ze oplossen door diesel- en benzineauto's gewoon nóg zwaarder te belasten.
Maar hoeveel is dan het verschil met een vergelijkbare benzineauto qua formaat ed.
Want om het verschil gaat het, laat het 150 per kwartaal zijn, dat is 600 per jaar duurder aan mrb.
Is dan dus een rekensommetje wat stroom kost per 100 km en benzine.
En natuurlijk onderhoud en afschrijving.
Ik denk dat als je niet thuis kan laden het niet veel gaat schelen.
- Alexsti
- Auto: Een Soebaroe en Lotus
Wat het voordeligste is is voor iedereen anders idd. jarenlang is de EV gesubsidieerd door geen MRB en andere voordeeltjes en nu zal er weer een andere rekensom komen, en hoe die wordt hangt van de regering af.
Blijft nog wel zo denk ik dat voor vele een EV nog steeds niet haalbaar/rendabel is, als ik om me heen in de buurt/werk en kennissenkring kijk zijn het er heeeeeel weinig die Ev rijden...
Hoeveel zitten er hier op dit forum die zo'n ding hebben 10 man ofzo de rest niet, misschien kunnen die het wel betalen maar willen een leuke auto rijden, dat kan ook.
Blijft nog wel zo denk ik dat voor vele een EV nog steeds niet haalbaar/rendabel is, als ik om me heen in de buurt/werk en kennissenkring kijk zijn het er heeeeeel weinig die Ev rijden...
Hoeveel zitten er hier op dit forum die zo'n ding hebben 10 man ofzo de rest niet, misschien kunnen die het wel betalen maar willen een leuke auto rijden, dat kan ook.
- Wout309t
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Dat is wat ik probeer te zeggen: als ze EV niet goedkoper maken dan maken ze het verschil gewoon door fossiel flink extra te laten betalen.Arthur schreef: 10 nov 2024, 15:41Ze gaan ze zeker zwaarder belasten, gebeurt nu al continue. Maar de EV gaat z’n eigen plekje wel krijgen in de MRB (of is dat al?) en reken maar dat dat ook het eea gaat kosten. Denk maar niet dat autorijden, op welk manier dan ook, goedkoper gaat worden.Wout309t schreef: 10 nov 2024, 13:41 Ze gaan EV's echt niet hetzelfde belasten, dat gaan ze oplossen door diesel- en benzineauto's gewoon nóg zwaarder te belasten.
-
OnlineMartijn_bmw
Hier 2 in huis.Alexsti schreef: 10 nov 2024, 16:39 Wat het voordeligste is is voor iedereen anders idd. jarenlang is de EV gesubsidieerd door geen MRB en andere voordeeltjes en nu zal er weer een andere rekensom komen, en hoe die wordt hangt van de regering af.
Nummer 1 is die van mij verplicht vanuit de leaseregeling, zelf vond ik mijn laatste eigen auto 435i GC een stuk leuker maar kan niet zeggen dat de EV slecht rijdt of dat range een issue is. Blijft wel saai vervoer.
Nummer 2 is die van MDV zelf gekocht, mdv vond na ervaringen in mijn auto EV daadwerkelijk fijner dan haar A3 ice (1.5tsi) en daarnaast is EV idd nu goedkoper dan ice in gebruik. Ze rijdt 35.000km per jaar woon-werk. Sommetje is 35.000 / 17 * 2eur = 4.117,65 EUR benzine vs 35.000 / 6 * 0,30eur =1.750,00 EUR stroom.
30cnt is wat wij betalen aan stroomcontract geen zonnepanelen hier die leveren voor de EV’s.
Ook met MRB en stroom afrekenen tegen thuisladen blijft EV goedkoper. Rationeel blijft EV echt een prima oplossing emotioneel niet het is saai en emotieloos.
- Luco
Ja, wat leuks erbij is wel een must, voor de saaie km is een EV echt een uitkomst IMHO
Die moeten zo goedkoop mogelijk, des te meer er overblijft voor leuke dingen.
Die moeten zo goedkoop mogelijk, des te meer er overblijft voor leuke dingen.
- Arthur
Als het zo goedkoop mogelijk moet dan kunnen jullie geen rekensommetjes maken, heb ik het idee 

- Booooh
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
MdV rijdt sinds kort een hybride evoque, staat nu 2.500 km op de teller en er is nog niet getankt
, veel elektrisch dus maar ook nog steeds een roffeltje af en toe, ik geloof wel in de (plug-in) hybride oplossing eerlijk gezegd.
Volledig EV zal nog wel even duren hier verwacht ik ...

-
Tank wel gevuld met 98/ geen ethanol houdende benzine? Dat is bij sommige merken PHEV nogal een dingetje anders als er weinig op benzine gereden wordt.Booooh schreef: 10 nov 2024, 23:57 MdV rijdt sinds kort een hybride evoque, staat nu 2.500 km op de teller en er is nog niet getankt, veel elektrisch dus maar ook nog steeds een roffeltje af en toe, ik geloof wel in de (plug-in) hybride oplossing eerlijk gezegd.
- Booooh
Ik denk dat de dealer er 95 ingegooid heeft maar had ook al aangegeven dat het beter is om 98 te tanken zodra dat nodig is 

-
OnlineMark 320iS
Dat is hoe je er naar kijkt natuurlijk. Eet eens een bord chili con carne zou ik zeggen

- Arthur
En kun je altijd nog surfen op eigen wind 

-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
De Cinquecento is €228,- per jaar en de ST €600,-....en die lichte Cinq heb je denk meer lol in dan in een zware EV.

De Cinq gekocht in 2010 voor €1400,- en in die 15 jaar dat we 'm hebben niet heel veel rare kosten aan gehad, denk dat je niet goedkoper kunt rijden, maar is natuurlijk niet geschikt om dagelijks veel km's mee te rijden en dat doen we dus ook niet.
De Fiesta ST vinden wij wel geschikt om langere afstanden mee te rijden, al zijn de meningen daarover wel verdeeld hier op het forum, maar voor ons hoeft het niet allemaal zo luxe en over de weg zoevend....als ik lekker relax wil zitten dan ga ik wel heerlijk op m'n luxe bankstel voor de tv zitten.
Wij hopen dan ook geen EV te hoeven rijden totdat we het loodje leggen, als de ST op is misschien nog een wat jongere ICE(ST is van 2016, dus dan waarschijnlijk iets met een hogere instap misschien, als dat nodig is, Puma of zo van 2024) met niet teveel km's op de kop zien te tikken en daarmee doorrijden tot het einde der tijden.

We stonden pas even te wachten in een parkeergarage en toen kwam er een EV naar beneden rijden....hoorde 'm 3 verdiepingen boven ons al aankomen(en dan ben ik nog doof ook

- JP
Dat laatste heb ik ook eens gevraagd, dat was ook meteen de laatste discussie die we hadden…. 

- Arthur
En nu woon je drie hoog achter 

- JP
Nee, begane grond, straatkant 

-
OnlineMartijn_bmw
Dat het space geluid wat stom klinkt ben ik mee eens.
Maar mijn EV geeft bijvoorbeeld geen geluid en dat is ook niet alles, al heel wat keren gehad dat iemand zonder te kijken de stoep afkomt omdat diegene denkt dat er niks aankomt, dan is zo'n geluidsignaal t/m 30kmh toch wel veiliger
Maar mijn EV geeft bijvoorbeeld geen geluid en dat is ook niet alles, al heel wat keren gehad dat iemand zonder te kijken de stoep afkomt omdat diegene denkt dat er niks aankomt, dan is zo'n geluidsignaal t/m 30kmh toch wel veiliger

- Booooh
Ik vind het geluid van een Taycan niet verkeerd moet ik zeggen, denk dat een beetje geluid ook wel noodzakelijk is voor wat Martijn schetst inderdaad, best tricky helemaal zonder ...