Hoe tweede boordaccu volladen?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Hoe tweede boordaccu volladen?
Onze Mercedes Sprinters zijn allebei voorzien van een extra 12V accu onder de bijrijdersbank. Hiermee voeden we een omvormer zodat we accugereedschap op 230V kunnen opladen. In de nieuwste Sprinter heb ik deze accu af-fabriek laten monteren waarbij de ECU en dynamo samenwerken om voldoende spanning naar de 2e accu te laten lopen. Zelfs bij 1.300 watt afname staat de laadspanning nog op 13.6V. Motortoerental gaat ook vanzelf omhoog etc.
In de oudere bus hebben we de tweede accu achteraf laten monteren maar we lopen tegen het probleem aan dat deze accu nooit vol lijkt te raken. Bij het gebruik van de omvormer zien we de laadspanning van ergens in de 13 dalen naar 11.9 of 12.0 volt. Maar ook zonder verbruik lijkt de accu nooit afgetopt te raken. Is daar een oplossing voor te verzinnen? Ik lees iets over diodes of scheidingsrelais maar weet niet precies waar ik naar op zoek moet?
In de oudere bus hebben we de tweede accu achteraf laten monteren maar we lopen tegen het probleem aan dat deze accu nooit vol lijkt te raken. Bij het gebruik van de omvormer zien we de laadspanning van ergens in de 13 dalen naar 11.9 of 12.0 volt. Maar ook zonder verbruik lijkt de accu nooit afgetopt te raken. Is daar een oplossing voor te verzinnen? Ik lees iets over diodes of scheidingsrelais maar weet niet precies waar ik naar op zoek moet?
-
Online
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Raadpleeg eens een camper toko, of zoek even in die richting.
Volgens mij zijn er dynamo’s die uitschakelen want dat kan weer een paar grammetjes uitstoot minder zijn.
Volgens mij zijn er dynamo’s die uitschakelen want dat kan weer een paar grammetjes uitstoot minder zijn.
-
Online
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
https://sprintervanusa.com/wp-content/u ... it-doc.pdf
En misschien helpt dit nog wat in je zoektocht?
En misschien helpt dit nog wat in je zoektocht?
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
wordt de 2e accu wel met de juiste spanning (bij)geladen?
en wat voor type zijn de hoofd en de 2e accu? beide zelfde type?
en wat voor type zijn de hoofd en de 2e accu? beide zelfde type?
-
- Berichten: 4545
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Dc naar dc lader. Die heb ik veelvuldig geïnstalleerd in verschillende campers en bedrijfswagens. Bijvoorbeeld van Victron energy.
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... s-isolated.
https://www.bootman.nl/victron-orion-tr ... V0QAvD_BwE
Een scheidings relais kan ook. Ben ik iets minder fan van maar werkt voor het doeleinde wel. Een dedicated lader is wat secuurder.
Vanwege de euro 6/7 normen gaan de dynamo‘s pas bij hogere toerentallen en snelheden bijladen, vanwege de uitstootnormen.
Dat wanneer de 1300watt omvormer stroom gaat vragen heeft dat vanwege het waarschijnlijk open circuit invloed op je laadcapaciteit. Verder kun je even kijken naar de grootte van je boordaccu. Een 100ah semi tractie of loodzuur kan maar matig ontladen worden. Niet echt relaxt omdat je er een omvormer aan hebt hangen. Een Agm / Lithium kan veel dieper ontladen worden dus veel meer rendement.
Zaak is dus en gescheiden circuit van startaccu/dynamo naar dcdc lader naar boord accu te maken en vanaf daar je omvormer. Ik kies meestal voor een isolated systeem om gedoe met lekspanningen te voorkomen. Wil je echt knap gaan kun je nog een zonnepaneel er bij monteren. Maargoed dat is gewoon leuk en handig
https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... s-isolated.
https://www.bootman.nl/victron-orion-tr ... V0QAvD_BwE
Een scheidings relais kan ook. Ben ik iets minder fan van maar werkt voor het doeleinde wel. Een dedicated lader is wat secuurder.
Vanwege de euro 6/7 normen gaan de dynamo‘s pas bij hogere toerentallen en snelheden bijladen, vanwege de uitstootnormen.
Dat wanneer de 1300watt omvormer stroom gaat vragen heeft dat vanwege het waarschijnlijk open circuit invloed op je laadcapaciteit. Verder kun je even kijken naar de grootte van je boordaccu. Een 100ah semi tractie of loodzuur kan maar matig ontladen worden. Niet echt relaxt omdat je er een omvormer aan hebt hangen. Een Agm / Lithium kan veel dieper ontladen worden dus veel meer rendement.
Zaak is dus en gescheiden circuit van startaccu/dynamo naar dcdc lader naar boord accu te maken en vanaf daar je omvormer. Ik kies meestal voor een isolated systeem om gedoe met lekspanningen te voorkomen. Wil je echt knap gaan kun je nog een zonnepaneel er bij monteren. Maargoed dat is gewoon leuk en handig

Laatst gewijzigd door Crookie op 02 nov 2024, 00:45, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4545
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
13.6 volt op je tweede accu is niet voldoende. 14.0 ten minste en 14.5 / 14.6v is een ideaal plaatje voor zowel je start als boord accu.Joy schreef: 01 nov 2024, 22:09 Onze Mercedes Sprinters zijn allebei voorzien van een extra 12V accu onder de bijrijdersbank. Hiermee voeden we een omvormer zodat we accugereedschap op 230V kunnen opladen. In de nieuwste Sprinter heb ik deze accu af-fabriek laten monteren waarbij de ECU en dynamo samenwerken om voldoende spanning naar de 2e accu te laten lopen. Zelfs bij 1.300 watt afname staat de laadspanning nog op 13.6V. Motortoerental gaat ook vanzelf omhoog etc.
In de oudere bus hebben we de tweede accu achteraf laten monteren maar we lopen tegen het probleem aan dat deze accu nooit vol lijkt te raken. Bij het gebruik van de omvormer zien we de laadspanning van ergens in de 13 dalen naar 11.9 of 12.0 volt. Maar ook zonder verbruik lijkt de accu nooit afgetopt te raken. Is daar een oplossing voor te verzinnen? Ik lees iets over diodes of scheidingsrelais maar weet niet precies waar ik naar op zoek moet?
Zie post hierboven voor product aanbevelingen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28569
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Vond dit wel een goede tip. De campers zijn ook allemaal omgebouwde bussen en hebben een tweede accu aan boord voor het campergedeelte.Eric Z schreef: 01 nov 2024, 22:59 Raadpleeg eens een camper toko, of zoek even in die richting.
Volgens mij zijn er dynamo’s die uitschakelen want dat kan weer een paar grammetjes uitstoot minder zijn.
-
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Zit er op de af fabriek Sprinter geen zwaardere dynamo gemonteerd? scheiding relais is niet zo spannend, maar als je niet genoeg capaciteit hebt voor 2 accu's krijg je hem niet snel vol.
normaal gesproken met een scheiding relais laad hij eerst de startaccu goed vol.
normaal gesproken met een scheiding relais laad hij eerst de startaccu goed vol.
-
- Berichten: 4545
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
130ah capaciteit bv voor een 100ah start accu. Die daarna de 2e accu kan gaan laden. Inderdaad met een scheidings relais.erwin20vt schreef: 02 nov 2024, 08:24 Zit er op de af fabriek Sprinter geen zwaardere dynamo gemonteerd? scheiding relais is niet zo spannend, maar als je niet genoeg capaciteit hebt voor 2 accu's krijg je hem niet snel vol.
normaal gesproken met een scheiding relais laad hij eerst de startaccu goed vol.
De bekabeling moet ook toereikend zijn. Even online tabellen raadplegen. Zo kun je voldoende stroom laten doorvoeren.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Bedankt voor de tips, als het wat rustiger is gaan we er mee aan de slag.
- Ferdi
- Berichten: 3090
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Hoe tweede boordaccu volladen?
Wij hebben in onze omgebouwde Renault Master een laadrelais van Victron zitten.
Deze laad de 2e accu bij en zorgt ervoor dat je de startaccu nooit leeg kan trekken.
Deze laad de 2e accu bij en zorgt ervoor dat je de startaccu nooit leeg kan trekken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bombadil, Google [Bot] en 3 gasten