Hoe tweede boordaccu volladen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joy

Hoe tweede boordaccu volladen?

Bericht door Joy » 01 nov 2024, 22:09

Onze Mercedes Sprinters zijn allebei voorzien van een extra 12V accu onder de bijrijdersbank. Hiermee voeden we een omvormer zodat we accugereedschap op 230V kunnen opladen. In de nieuwste Sprinter heb ik deze accu af-fabriek laten monteren waarbij de ECU en dynamo samenwerken om voldoende spanning naar de 2e accu te laten lopen. Zelfs bij 1.300 watt afname staat de laadspanning nog op 13.6V. Motortoerental gaat ook vanzelf omhoog etc.

In de oudere bus hebben we de tweede accu achteraf laten monteren maar we lopen tegen het probleem aan dat deze accu nooit vol lijkt te raken. Bij het gebruik van de omvormer zien we de laadspanning van ergens in de 13 dalen naar 11.9 of 12.0 volt. Maar ook zonder verbruik lijkt de accu nooit afgetopt te raken. Is daar een oplossing voor te verzinnen? Ik lees iets over diodes of scheidingsrelais maar weet niet precies waar ik naar op zoek moet?

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Hoe tweede boordaccu volladen?

Bericht door Eric Z » 01 nov 2024, 22:59

Raadpleeg eens een camper toko, of zoek even in die richting.
Volgens mij zijn er dynamo’s die uitschakelen want dat kan weer een paar grammetjes uitstoot minder zijn.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 01 nov 2024, 23:26

https://sprintervanusa.com/wp-content/u ... it-doc.pdf
En misschien helpt dit nog wat in je zoektocht?

vester86

Bericht door vester86 » 02 nov 2024, 00:23

wordt de 2e accu wel met de juiste spanning (bij)geladen?

en wat voor type zijn de hoofd en de 2e accu? beide zelfde type?

Crookie
Auto: Dikke Bmw

Bericht door Crookie » 02 nov 2024, 00:30

Dc naar dc lader. Die heb ik veelvuldig geïnstalleerd in verschillende campers en bedrijfswagens. Bijvoorbeeld van Victron energy.

https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... s-isolated.

https://www.bootman.nl/victron-orion-tr ... V0QAvD_BwE

Een scheidings relais kan ook. Ben ik iets minder fan van maar werkt voor het doeleinde wel. Een dedicated lader is wat secuurder.

Vanwege de euro 6/7 normen gaan de dynamo‘s pas bij hogere toerentallen en snelheden bijladen, vanwege de uitstootnormen.

Dat wanneer de 1300watt omvormer stroom gaat vragen heeft dat vanwege het waarschijnlijk open circuit invloed op je laadcapaciteit. Verder kun je even kijken naar de grootte van je boordaccu. Een 100ah semi tractie of loodzuur kan maar matig ontladen worden. Niet echt relaxt omdat je er een omvormer aan hebt hangen. Een Agm / Lithium kan veel dieper ontladen worden dus veel meer rendement.

Zaak is dus en gescheiden circuit van startaccu/dynamo naar dcdc lader naar boord accu te maken en vanaf daar je omvormer. Ik kies meestal voor een isolated systeem om gedoe met lekspanningen te voorkomen. Wil je echt knap gaan kun je nog een zonnepaneel er bij monteren. Maargoed dat is gewoon leuk en handig :whistle:
Laatst gewijzigd door Crookie op 02 nov 2024, 00:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Crookie

Bericht door Crookie » 02 nov 2024, 00:33

Joy schreef: 01 nov 2024, 22:09 Onze Mercedes Sprinters zijn allebei voorzien van een extra 12V accu onder de bijrijdersbank. Hiermee voeden we een omvormer zodat we accugereedschap op 230V kunnen opladen. In de nieuwste Sprinter heb ik deze accu af-fabriek laten monteren waarbij de ECU en dynamo samenwerken om voldoende spanning naar de 2e accu te laten lopen. Zelfs bij 1.300 watt afname staat de laadspanning nog op 13.6V. Motortoerental gaat ook vanzelf omhoog etc.

In de oudere bus hebben we de tweede accu achteraf laten monteren maar we lopen tegen het probleem aan dat deze accu nooit vol lijkt te raken. Bij het gebruik van de omvormer zien we de laadspanning van ergens in de 13 dalen naar 11.9 of 12.0 volt. Maar ook zonder verbruik lijkt de accu nooit afgetopt te raken. Is daar een oplossing voor te verzinnen? Ik lees iets over diodes of scheidingsrelais maar weet niet precies waar ik naar op zoek moet?
13.6 volt op je tweede accu is niet voldoende. 14.0 ten minste en 14.5 / 14.6v is een ideaal plaatje voor zowel je start als boord accu.

Zie post hierboven voor product aanbevelingen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2024, 06:28

Eric Z schreef: 01 nov 2024, 22:59 Raadpleeg eens een camper toko, of zoek even in die richting.
Volgens mij zijn er dynamo’s die uitschakelen want dat kan weer een paar grammetjes uitstoot minder zijn.
Vond dit wel een goede tip. De campers zijn ook allemaal omgebouwde bussen en hebben een tweede accu aan boord voor het campergedeelte.

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 02 nov 2024, 08:24

Zit er op de af fabriek Sprinter geen zwaardere dynamo gemonteerd? scheiding relais is niet zo spannend, maar als je niet genoeg capaciteit hebt voor 2 accu's krijg je hem niet snel vol.

normaal gesproken met een scheiding relais laad hij eerst de startaccu goed vol.

Crookie

Bericht door Crookie » 02 nov 2024, 22:30

erwin20vt schreef: 02 nov 2024, 08:24 Zit er op de af fabriek Sprinter geen zwaardere dynamo gemonteerd? scheiding relais is niet zo spannend, maar als je niet genoeg capaciteit hebt voor 2 accu's krijg je hem niet snel vol.

normaal gesproken met een scheiding relais laad hij eerst de startaccu goed vol.
130ah capaciteit bv voor een 100ah start accu. Die daarna de 2e accu kan gaan laden. Inderdaad met een scheidings relais.

De bekabeling moet ook toereikend zijn. Even online tabellen raadplegen. Zo kun je voldoende stroom laten doorvoeren.

Joy

Bericht door Joy » 05 nov 2024, 23:01

Bedankt voor de tips, als het wat rustiger is gaan we er mee aan de slag.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 nov 2024, 18:33

Wij hebben in onze omgebouwde Renault Master een laadrelais van Victron zitten.
Deze laad de 2e accu bij en zorgt ervoor dat je de startaccu nooit leeg kan trekken.

Plaats reactie