Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 05 nov 2024, 12:03

RS-Ron schreef: 04 nov 2024, 19:53
Wouter81 schreef: 04 nov 2024, 15:41
Tom schreef: 02 nov 2024, 12:53
Ik moet de eerste activist nog tegenkomen die werk en privé goed kan scheiden.
Precies. Als mijn kinderen daar op school zaten haalde ik ze er vandaag nog af. Om nou les te krijgen van zo'n marxistische terroriste, nee dank u.

Heb dit ook met mijn kinderen besproken. Zodra bepaalde onderwerpen worden opgedrongen mogen ze opstaan en naar huis komen.
En dat zouden er meer moeten afspreken met hun kinderen :thumbup:

Gr Ron
Wat zijn dan bepaalde onderwerpen die ze mogen mijden, die onderwerpen aangemoedigd door hun ouders? Om dan je kinderen te leren weg te lopen (in dit geval uit de klas) als ze iets niet aanstaat? Dat gaat wat worden als ze straks ergens werk vinden. Of überhaupt als ze straks volwassen zijn.

Kadett

Bericht door Kadett » 05 nov 2024, 13:03

Philipoo schreef: 05 nov 2024, 08:33 Je ziet 't ook te veel op het internet, die rechtse indoctrinatie. Ik heb er niks mee. Zeer jammer.
Je bedoelt links neem ik aan?

frankie

Bericht door frankie » 05 nov 2024, 13:08

Ik denk dat hij dat niet bedoelt... :tooth:

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2024, 13:27

Arthur schreef: 05 nov 2024, 12:03
Precies. Als mijn kinderen daar op school zaten haalde ik ze er vandaag nog af. Om nou les te krijgen van zo'n marxistische terroriste, nee dank u.

Heb dit ook met mijn kinderen besproken. Zodra bepaalde onderwerpen worden opgedrongen mogen ze opstaan en naar huis komen.

Gr Ron
Wat zijn dan bepaalde onderwerpen die ze mogen mijden, die onderwerpen aangemoedigd door hun ouders? Om dan je kinderen te leren weg te lopen (in dit geval uit de klas) als ze iets niet aanstaat? Dat gaat wat worden als ze straks ergens werk vinden. Of überhaupt als ze straks volwassen zijn.
Oa. woke en gender shit.

Maar goed, ze zitten nu op een privéschool met minder van dat soort onderwerpen. :) Daar betalen wij graag voor, dat ze beter en meer traditioneel onderwijs krijgen. Het is ook niet voor niets dat de aanmeldingen bij privéscholen exploderen, veel ouders zijn er klaar mee. Maar uiteraard is dat niet voor iedereen op te brengen, dat begrijp ik ook. Het is niet goedkoop.

En een ieder heeft de vrijheid om zijn/haar kinderen zo op te voeden als hen goed acht en de onderwijsmethode te kiezen die het beste past bij hun eigen overtuigingen. Anders hadden we ook geen Christelijke of Islamitische scholen gehad.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 nov 2024, 14:13

Ik begrijp het en ben het ook niet helemaal oneens met je. Maar om je kinderen weg te laten lopen om iets dat jij vindt dat ze niet aan hoeven te horen? Gewoon luisteren en naast je neer leggen, als je dat wilt. Als de les wordt dat je iets niet wilt aanhoren dat je dan wegloopt lijkt mij niet de boodschap. Mss zijn ze nu nog te jong voor weerwoord, maar als ze ouder zijn, aan het werk zijn of een discussie hebben dan is het aanhoren en tegengas geven met het waarom. Is ook niet altijd makkelijk of mogelijk, maar weg laten lopen? Ik heb m’n kinderen daar niet bewust in gestuurd, mss wel onbewust bewust :) Mijn/onze ideeën worden natuurlijk wel besproken, thuis, omdat wij zo denken. Maar verder ontwikkelen ze zichzelf wel. De uitkomst is dat m’n oudste dochter vrij links en ook wel wat woke is en dat de jongste dat helemaal niet is. Hoogstens met wat er op de planeet gebeurt dat ze soms ietwat links denkt, maar wel genuanceerd. Ze zijn beide even lief en ik vind het prima :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 nov 2024, 14:57

+1….

Je wilt de US taferelen voorkomen. Uiteindelijk moet je het met z’n allen samen doen (hebben een hoop mensen helaas niet door..) waarbij polarisatie niet helpt. Wel (ver)oordelen maar niet willen praten/discussiëren is kansloos. Dat vind ik ook zeker van groepen die zich beter voelen dan een ander omdat je niet op dezelfde manier in het leven staat. Eerst oordelen en vervolgens niet willen praten. Das opstaan en weglopen imho ook, ik leer mijn kinderen vooral vragen te stellen waarom dan en eventueel te weerleggen wat ze dan zelf ervan vinden.

JP

Bericht door JP » 05 nov 2024, 15:04

De laatste jaren hoor en lees je alleen maar dat de druk in het onderwijs, de mensen vóór de klas, teveel is. Veel lesuitval en personeelstekort. Dan moet je hun niet van die wazige lesstoffen gaan opdringen om bij de kiddo's d'r in te rammen.
Misschien moeten we de basis eens aanpakken ipv kinderen van huis uit op te dringen wat ze wel en niet moeten accepteren, daar zijn ze imho te jong voor. Hetzelfde een tijdje terug met die gender-shit en seksuele voorlichting wat ze jonge kinderen al met 5-6 jaar in hun fontanel willen influisteren

Jaws

Bericht door Jaws » 05 nov 2024, 15:10

Zolang de discussie wel op inhoud in alle vrijheid kan worden gevoerd. Dat is waar het tegenwoordig nogal eens mis gaat, vrees ik. Bepaalde meningen ‘mogen’ niet meer.

Niels

Bericht door Niels » 05 nov 2024, 17:00

Helaas klopt dat idd, het wordt vaak meteen “hard” gespeeld.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 05 nov 2024, 18:05

Arthur schreef: 05 nov 2024, 12:03

Gr Ron
Sorry, ik moest vandaag zowaar echt werken :tooth: Ik refereer naar de post van Wouter. Hij heeft het over bepaalde onderwerpen die worden opgedrongen. En ja persoonlijk ben ik van mening dat ik mijn kinderen best een beetje weerbaar mag maken thuis aan de eettafel mbt onderwerpen waarvan ik als ouder vind dat dit bij mij als ouder thuishoort en niet bij een docent. Mijn kind hoeft niet lastig gevallen te worden met hele epibreersessies over bijv. wereldpolitiek met politiek correct geneuzel en gepamper van genetisch misdeelden die nooit zijwieltjes hebben gehad en daarom begrip nodig hebben als ze de maatschappij parasiteren. Wat mij betreft mag mijn kind dan vriendelijk vragen of de docent dat lesblok naar de laatste fase van de dag verschuift en dat mijn kind dan wat nuttigs gaat doen, buitenspelen ofzo. En als de docent dan ballistisch gaat mag ie van mij lekker naar huis komen. Ik wacht dan, met de tondeuse startklaar, wel op de ontbieding van de docent om even te komen praten. Dan zal blijken dat mijn kind best wel mee valt. Ze moeten zich pas echt zorgen maken als mijn vrouw de brief als eerste openmaakt of de telefoon opneemt. Dat betekend niet bij elk onderwerp weglopen maar wel dat een eigen mening ook door de docent moet worden geaccepteerd, ook al past dat niet in het wereldbeeld van een docent zoals Wouter bedoeld. En het is n.m.m. prima als die docent af en toe wordt geconfronteerd met tegengas en met de conclusie van een leerling dat de docent, ondanks zijn of haar oeverloos gepreek en gedram, op z’n Rotterdams gezegd uit zijn of haar nek lult. En als mijn kind aanvoelt dat het dan persoonlijk wordt komt ie lekker naar huis. Dat is volgens mij wat anders dan weglopen als iets je niet aanstaat. Maar correct me if I’m wrong.

Gr Ron

Tom

Bericht door Tom » 05 nov 2024, 18:44

Over een grote diversiteit van onderwerpen praten is heel goed. Een mening opdringen is dat niet. Nu heb ik geen kinderen maar ik zie online nog wel eens zaken langskomen (foto’s van lesmateriaal, tweets van leraren, initiatieven in het onderwijs etc.) die erg bedenkelijk zijn, ofwel met een zeer grote vooringenomenheid. Ik heb erg mijn twijfels over de neutraliteit van veel leraren.

Niels

Bericht door Niels » 05 nov 2024, 20:18

Volgens mij zegt ook niemand dat je je kinderen niet weerbaar mag maken Ron. Ik denk dat je ze maximaal weerbaar moet maken tegen de huidige wereld….

tomgtr

Bericht door tomgtr » 05 nov 2024, 21:01

Het is prima om kinderen weerbaar te maken. Ik heb ook een hele andere mening dan veel van het lesmateriaal. Aan de andere kant heb ik ook de wijsheid niet in pacht dus ga ik ook niet mijn mening als de zalige waarheid aan mijn kinderen opdringen. Als ze de discussie op school mogen aangaan mogen ze de discussie ook met mij aangaan.

Maar opstappen als onderwerp of de toon je niet aanstaat is niet iets wat ik mijn kinderen wil bijbrengen. Ik zie op school veel te mondige respectloze ouders naar leraren. En hun kinderen volgen dat voorbeeld naadloos. Ik heb echt niet alleen maar goede herinneringen aan mijn ouders instelling dat de meester of juf altijd gelijk hadden, al hadden ze dat niet. Maar hoe leraren nu behandeld worden gaat ook nergens over. En zoals Arthur al zei, als je met die instelling aan je eerste baantje begint kom je snel van een koude kermis thuis.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 05 nov 2024, 21:26

Als ik ergens tamelijk allergisch voor ben, dan is het wel intolerantie. Ik heb als militair vier toertjes binnen en buiten Europa gedaan, en in die landen heb ik aan den lijve ervaren waar dat uiteindelijk tot zou kunnen leiden. Dus als er een keer een onderwerp op school behandeld wordt dat je als leerling onprettig vindt, en je pakt met goedkeuring van de schoolleiding je spullen, dan ben ik ook weg.

Ga als leerlingen juist met elkaar en mij die discussie aan. Dan leer je tenminste wat over dat mogelijk ongemakkelijke onderwerp, je leert hoe je op een normale/respectvolle manier een discussie voert en je stelt je daardoor waarschijnlijk wat meer open voor afwijkende meningen. En als je dan nog steeds van mening bent dat het niet jouw ding is, prima. Het is niet mijn doel om bij schurende onderwerpen die ik graag behandel, mijn mening erdoorheen druk. Wat ik wel wil bereiken is dat we er met z’n allen op een normale manier en toon over kunnen praten. Weglopen vind ik, laat ik het netjes houden, heel erg raar. Moet ik dan ook maar weglopen als ik een mening of opmerking naar m’n hoofd geslingerd krijg die me niet bevalt of me echt diep raakt?

Dat gezeik hier iedere keer dat het onderwijs verantwoordelijk is voordat alle linkse woke ellende is in Nederland ben ik wel beu onderhand. Ik zit sinds 2013 in het onderwijs en op een enkele uitzondering na werken daar gewoon normale, bevlogen en enthousiaste collega’s die iedere dag het beste uit kinderen en jongvolwassenen willen halen. En daar hoort ook bij dat je praat over homoseksualiteit, religies en immigranten. Ik vind het al triest genoeg dat dat vaak knap lastig is. En dat dat lastig is zal niet aan de leerling liggen, maar wel over hoe er thuis over gesproken wordt. Ik kreeg een keer als feedback van een leerling dat haar papa alle homo’s vies vindt. Wat moet ik dan nog doen om daar genuanceerd met een klas over in gesprek te gaan?

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen kleuterjuf, ik heb MBO ervaring en ben vandaag voor twee dagen per week gestart in het VO.

RS-Ron

Bericht door RS-Ron » 05 nov 2024, 22:39

Tja ik heb dan weer in 30+ jaar aan de andere kant van de maatschappij zo veel voorbeelden gezien van het totale doorslaan van tolerantie dat ik het best een goed idee vind om soms ook gewoon duidelijk te zijn en een streep te trekken. Steeds is de tolerantie opgerekt en heb ik de gevolgen daarvan, die soms gewoon weerzinwekkend waren/ zijn, of doodgezwegen, verdraaid, onder het tapijt geveegd en simpelweg ontkend zien worden. Ik zit er dus wat strakker in, dat is dan maar zo. Zoals ik het ook prima vind dat een ander er een andere mening over heeft. En natuurlijk breng je dat als ouders op je kind(deren) over, lijkt me niet meer dan normaal.

Gr Ron

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2024, 23:14

RS-Ron schreef: 05 nov 2024, 22:39 Tja ik heb dan weer in 30+ jaar aan de andere kant van de maatschappij zo veel voorbeelden gezien van het totale doorslaan van tolerantie dat ik het best een goed idee vind om soms ook gewoon duidelijk te zijn en een streep te trekken. Steeds is de tolerantie opgerekt en heb ik de gevolgen daarvan, die soms gewoon weerzinwekkend waren/ zijn, of doodgezwegen, verdraaid, onder het tapijt geveegd en simpelweg ontkend zien worden. Ik zit er dus wat strakker in, dat is dan maar zo. Zoals ik het ook prima vind dat een ander er een andere mening over heeft. En natuurlijk breng je dat als ouders op je kind(deren) over, lijkt me niet meer dan normaal.

Gr Ron
Exact, precies dit. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik zou juist graag zien dat er wat meer mensen waren die ergens een streep trekken. Tot hier en niet verder.

Leuk ook dat het feit dat wij bepaalde principes hebben, dat dat gelijk onder intolerantie wordt geschaard. Of dat onze kinderen later niet weerbaar genoeg zouden zijn, omdat we ze nu weg proberen te houden bij woke waanzin. Mijn kinderen zijn super sociaal, maken in alle landen waar ze komen (en dat zijn er al heel veel geweest, we reizen heel veel en proberen echte wereldburgers van ze te maken) gemakkelijk vrienden. Ze zijn slim en behoorlijk zelfverzekerd, emotioneel ook stabiel (in tegenstelling tot veel leeftijdsgenoten in Nederland, waaronder diverse vriendinnen daar van mijn dochter). En nee, we zijn geen homo- of immigranten hatende burgers. Juist het tegenovergestelde. Mijn zwager is notabene homo. Wij hebben helemaal niets tegen mensen van andere afkomst. Als je veel reist zoals ons, dan merk je snel genoeg dat het juist media is die tegenstellingen aandikt. Verreweg de meeste mensen over de hele wereld die wij hebben getroffen zijn goed, betrouwbaar en behulpzaam. Ongeacht de afkomst of religie.

Dat er op school dingen worden verteld waar wij anders over denken, soit. Maar er zijn bepaalde grenzen qua onderwerpen of standpunten, inclusief de nodige vooringenomen leerkrachten die andere standpunten maar moeilijk konden verkroppen, waar wij een streep trekken. Onze ervaring is dat de intolerantie over andere standpunten juist vanuit het systeem komt. Alles buiten het geaccepteerde Overton window wordt per definitie geridiculiseerd. Of het nu gaat om covid injecties (waar mijn dochter ook niet aan meedeed, waarna ze publiekelijk door de leerkracht de les werd gelezen daarover) of woke cq. LHBTQI gedoe (waar mijn zoon op zijn vorige school verplicht mee moest naar exposities daarover in een lokaal museum, terwijl de lerares later toegaf er zelf ook niet achter te staan maar 'ze moest wel').

Nee, bij bepaalde onderwerpen die niets te maken hebben met waar (in onze ogen) goed onderwijs aan zou moeten voldoen, daar trekken wij de grens. Uit principe. Wat een ander daar ook van vindt. En nee, dat gaat niet met onbeleefd gedrag naar leerkrachten of iets in die zin. Het zijn onze kinderen, ze zijn geen eigendom van de staat. Wij doen, net als elke ouder, wat wij het beste achter voor onze kinderen. Tot op heden ben ik zeer trots op hoe ze opgroeien en dat het kritisch denkende, zelfstandige en zelfverzekerde pubers zijn geworden.

Tom

Bericht door Tom » 06 nov 2024, 09:13

Bram schreef: 05 nov 2024, 21:26
Dat gezeik hier iedere keer dat het onderwijs verantwoordelijk is voordat alle linkse woke ellende is in Nederland ben ik wel beu onderhand.
Hoe kan het dat joden zich niet meer veilig voelen, of openlijk er voor uit kunnen komen, op (nota bene) universiteiten inzake Israel/Palestina?
Als dat hier op de zaak zou gebeuren stond je direct bij HR en zouden mensen op non-actief gezet worden. Maar niet op universiteiten, waar zelfs hoogleraren met Palestina vlaggen stonden te demonstreren voor de deur van de uni en kennelijk iedereen de andere kant op kijkt, terwijl tig leerlingen zich niet meer op school kunnen vertonen. Dan zit daar toch iets heel erg fout?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 06 nov 2024, 10:01

Tom, Wouter & Ron; realiteitszin wordt niet door iedereen gewaardeerd. Door mij dan weer wél:)

Ook mooi dit...
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... -euro.html

HSR

Bericht door HSR » 06 nov 2024, 10:46

Mensen snappen het concept van tolerantie ook niet helemaal. ''Ik kan niet tegen intolerantie'', maar je bent dus wel intolerant tegen mensen die uit principes een grens trekken en deze bewaken. Het is een complex onderwerp waar hele boeken over geschreven zijn maar in de basis geldt dat te veel tolerantie altijd tot intolerantie leidt waarbij de tolerantie groep het onderspit delft. De geschiedenis staat vol met voorbeelden.

Vrij naar Karl Popper.

Minder bekend [dan andere paradoxen] is de paradox van de tolerantie: onbeperkte tolerantie moet leiden tot het verdwijnen van tolerantie. Als we ongelimiteerd tolerant zijn, zelfs jegens hen die zelf intolerant zijn, als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intoleranten, dan zullen de toleranten te gronde gaan, en de tolerantie met hen.

Wanneer iemand hier stelt dat ze hun kinderen niet willen blootstellen aan een activistische docent/school dan is dat geen vorm van intolerantie maar een vorm van het bewaken van een grens. Intolerantie zou zijn wanneer diezelfde ouders thuis de kinderen gaan vertellen dat homo's vieze mensen zijn, om maar een zeer verwerpelijk voorbeeld te geven, niet ondenkbaar binnen bepaald religieuze gezinnen. Let wel, dit voorbeeld geldt voor onze liberale Westerse maatschappij. Ga je naar Eritrea dan zal de logica niet veel anders zijn maar de waarden wel.

Michael Walzer heeft daar veel onderzoek naar gedaan en geconcludeerd dat religieuze minderheidsgroepen veel voordeel hebben van tolerantie maar vaak zelf intolerant zijn. Dat zien we momenteel in Engeland helemaal fout gaat....

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 nov 2024, 12:54

Tom schreef: 06 nov 2024, 09:13
Bram schreef: 05 nov 2024, 21:26
Dat gezeik hier iedere keer dat het onderwijs verantwoordelijk is voordat alle linkse woke ellende is in Nederland ben ik wel beu onderhand.
Hoe kan het dat joden zich niet meer veilig voelen, of openlijk er voor uit kunnen komen, op (nota bene) universiteiten inzake Israel/Palestina?
Als dat hier op de zaak zou gebeuren stond je direct bij HR en zouden mensen op non-actief gezet worden. Maar niet op universiteiten, waar zelfs hoogleraren met Palestina vlaggen stonden te demonstreren voor de deur van de uni en kennelijk iedereen de andere kant op kijkt, terwijl tig leerlingen zich niet meer op school kunnen vertonen. Dan zit daar toch iets heel erg fout?
Demonstreren is een grond/mensenrecht. En dat mag zelfs op je werkplek. Zolang je de boel niet kapot maakt, doe je wettelijk gezien niets fout. Dat het kan schuren met hoe je werkgever, in dit geval een universiteit, denkt over de kwestie waartegen jij demonstreert maakt het wel wat gevoeliger natuurlijk.

Maar dat wil dus niet zeggen het al het onderwijs woke, links, weet ik het wat is. We hebben het hier over enkele medewerkers op voor zover ik weet één universiteit. Dat is bepaald geen afspiegeling van het onderwijslandschap in Nederland.

Robin

Bericht door Robin » 06 nov 2024, 13:10

5 jaar geleden:
https://nos.nl/artikel/2277151-universi ... ver-baudet

Dat woke/links geen afspiegeling is van het onderwijslandschap is in Nederland, geeft mij weer een opluchting. Die 4.1 miljoen euro schade in Amsterdam weer niet....

Robin

Bericht door Robin » 06 nov 2024, 13:25

NPO Live. 'Sterkte vandaag hé' zo sluiten ze af. Prachtig.....

Robin

Bericht door Robin » 06 nov 2024, 14:20

Frappant...dat onderwijslandschap in Nederland:)
https://www.parool.nl/amerikaanse-verki ... 1730873484

JP

Bericht door JP » 06 nov 2024, 15:48

Bij mijn buren vanmorgen, natuurlijk (...) waterverf en stoepkrijt, mogen we aannemen..... :hmmm:

Afbeelding

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2785726/ ... waren-bang

Robin

Bericht door Robin » 06 nov 2024, 15:56

^^^^Beetje kliederwerk. Is weer business voor de schoonmaakbedrijven moeten we maar denken. :bag:

Zal mij morgen benieuwen. Heb 't idee dat het weer een klein veldslagje gaat worden...
https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/ha ... ae21bfa08/

Plaats reactie