Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
dvh

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door dvh » 30 apr 2024, 10:41

JP schreef: 27 feb 2024, 23:10 Waar is Witje ? :coffee:
:tooth:
Witje...
Stop alles in ECC zei die gast........ en ik geloofde hem ook niet :coffee: :hot:

Gijzert

Bericht door Gijzert » 30 apr 2024, 11:43

dvh schreef: 30 apr 2024, 10:41
Witje...
Stop alles in ECC zei die gast........ en ik geloofde hem ook niet :coffee: :hot:
Hoeveel zou hij eraan verdiend hebben?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 apr 2024, 11:45

Genoeg om STIL te genieten :tooth:

HSR

Bericht door HSR » 30 apr 2024, 11:51

Witje...
Hebben mensen dat echt gedaan? Geld dumpen in een shitcoin die niet eens op een fatsoenlijke index stond omdat iemand on the innernetz dat zei? Comedy gold :)

SlowCo

Bericht door SlowCo » 30 apr 2024, 15:26

Erg grappig om de eerste (paar) pagina('s) van 11 jaar geleden weer door te lezen van dit topic.
Wisten we toen maar wat de waarde nu is... :shock:

martll

Bericht door martll » 19 mei 2024, 08:08

HSR schreef: 30 apr 2024, 11:51
Witje...
Hebben mensen dat echt gedaan? Geld dumpen in een shitcoin die niet eens op een fatsoenlijke index stond omdat iemand on the innernetz dat zei? Comedy gold :)
Nasleep van 2017 he. Alles pumpte toen zonder reden. Was eigenlijk niks dat achterbleef, alleen ging de een sneller dan de ander.

JP

Bericht door JP » 30 okt 2024, 12:40

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 okt 2024, 13:38

Altijd leuk voor mijn setje van 0 BTC's.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2024, 15:16

:)

Precies. Het duurde even (8 maanden weinig beweging), nu op naar de ton. We sluiten uptober goed af op deze manier.

Het punt is (ook hier) dat velen Bitcoin en crypto (altcoins) op één hoop gooien. Maar er zit een fundamenteel verschil tussen, het zijn twee totaal verschillende werelden. Het verschil tussen absolute schaarste (een concept wat nauwelijks bestaat in deze wereld) en iets wat gewoon kan worden bijgeprint. Altcoins zijn wat dat betreft identiek aan fiatgeld.

Altcoins = nucleair afval. Je kunt er rijk mee worden maar het is gewoon een stoelendans. Zodra de muziek (onvermijdelijk) stopt moet je zitten, of je bent alles kwijt. Niet iets voor de lange termijn dus. Iedereen die in deze wereld in stapt moet door die (soms pijnlijke) leerles heen. Ik heb het ook meegemaakt. Wacht ook nog tot mijn ECC muntjes weer wat waard worden. :) Leuk om mee te traden (ik ben geen trader), waardeloos om waarde in op te slaan. Dan kun je het beter op de bank laten staan.

Bitcoin is fundamenteel anders. En niemand hoeft me te geloven, ik ben opgehouden om mensen proberen te overtuigen, iets wat ik voorheen soms wel deed. Dat werkt niet en levert alleen maar frustratie op. Het maakt me ook niet uit. Iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Mijn kinderen sparen in bitcoin. Ik verwacht dat ze een heel leuk zakcentje en startkapitaal hebben zodra ze volwassen zijn.

We hebben het hier op het forum ook vaak over de hoge huizenprijzen. Maar dat is maar net hoe je het bekijkt. Vergelijk je de huizenprijzen met goud, dan zijn huizen helemaal niet duurder geworden en heel stabiel. Vergelijk je het met bitcoin, dan zijn huizen juist alleen maar goedkoper geworden. Het is maar net in welk middel je spaart. Huizen worden helemaal niet duurder. Die overheidstokens die wij geld noemen worden minder waard.
btc.png
btc.png (376.13 KiB) 1569 keer bekeken
Ik maak (uit persoonlijke interesse) heel veel studie van het fenomeen geld, monetaire systemen etc. Geld is een abstractie van tijd en energie. Jouw schaarse tijd die je door arbeid omzet in geld. Je parkeert daarmee een deel van jouw tijd en energie voor in de toekomst, dat is het concept van sparen. Dat geld is dus een abstractie (uitvloeisel) van jouw tijd en energie. Het is in mijn ogen dan ook totaal absurd dat een centrale instantie met een druk op de knop extra geld kan printen, waar jij en ik voor moeten werken. Waar wij een deel van ons leven voor opofferen printen zij vanuit het niets. Sinds 2020 heeft de Federal Reserve al 40% extra dollars in omloop gebracht (M2 money supply). Als je dit tegenover mijn vergelijking zet houdt dat dus in dat zij daarmee 40% van de tijd (en dus van het leven) van de bevolking stelen. Heb jij 50 jaar gewerkt om iets op te bouwen en dat spaar je in de tokens die zij (vanuit onderwijs, media etc.) adviseren, dan stelen ze met zo'n actie daar gewoon 20 jaar van. Je hebt dus 20 jaar voor niets gewerkt. Kijk gewoon naar de oplopende staatsschulden en rentes die moeten worden betaald. Dat is allemaal een beslaglegging op toekomstige tijd (van ons en onze kinderen). De enige 'oplossing' die ze hebben om het te rekken is hun munt (en dus hun schuld) weg te inflateren. Om daarmee onze gespaarde 'tijd' nog verder te minimaliseren. Daarom moet je blijven werken, ook na je 65/67e of straks je 70e.

En natuurlijk worden overheden en centrale banken bang voor bitcoin. Mensen zoeken escapes. De fase van actief bestrijden is nu aangebroken. De fases (van Ghandi's beroemde uitspraak) daarvoor 'negeren', 'belachelijk maken' en 'vernietigen of verbieden' zijn mislukt. Nu wordt het 'bestrijden' als laatste fase. De ECB heeft net weer een alarmerend rapport gepubliceerd over bitcoin (waarin ze ook toegeven dat de waarde zou kunnen oplopen naar 10 miljoen per bitcoin). Italië heeft onlangs aangekondigd de 'capital gains taxes' op bitcoin te willen verhogen naar 42%. En zo zijn er meer. Maar ook daar zijn wel weer oplossingen voor om dat te vermijden.

Vergeet al die altcoins. Er zijn twee geldsystemen. Één overheids- en centrale bank gestuurd inflatoir systeem zonder limiet, zonder controlemechanisme, een schuldgedreven systeem waarin nieuw geld nieuwe schuld is, een systeem waarin geen grenzen bestaan en waarin je bij verkeerde meningen zo kunt worden afgesloten. Een inflatoir systeem waarin alle (economisch schaarse) assets uiteindelijk alleen maar duurder worden en jouw opgebouwde spaargeld waardeloos.

Variant twee is vrijemarkt geld. Volledig decentraal, waar geen centrale partij de baas is, waarin geen politiek bestaat, waar er een absolute digitale (wiskundige) schaarste bestaat, regelmatig een beetje volatiel maar als je uitzoomt stijgt het alleen maar, wat ondersteund wordt door het meest krachtige computernetwerk in de geschiedenis van de mensheid, waarin niet gefraudeerd kan worden, waarin niemand kan worden afgesloten bij verkeerde meningen, waarin niemand de baas is, waarin geen overheid meer bij kan printen. Een systeem wat deflatoir is, wat inhoudt dat uiteindelijk alles in de echte economie op termijn alleen maar goedkoper wordt. In plaats van dat je 'tijd' dus verdampt, krijg je hiermee extra tijd terug. Je verlengt in zekere zin je leven ermee.

Dat is de keuze die er is. Iedereen mag zelf weten in welke geldvariant ze het meeste vertrouwen hebben. Heb je geen vertrouwen in beide, ook prima. Koop dan goud of andere schaarse assets. En ja, ook bitcoin zou nog kunnen mislukken. Ik zeg het er maar bij. Niets is zeker, behalve dan belasting betalen en doodgaan. :wheelchair:

Tom

Bericht door Tom » 30 okt 2024, 15:24

Wouter snapt het :)

Rnd

Bericht door Rnd » 30 okt 2024, 16:06

Wouter snapt het zeker! Ik heb er niets aan toe te voegen. Alleen nog de fameuze quote van de maker (of makers) van Bitcoin:

Satoshi Nakomoto: "If you don’t believe it or don’t get it, I don’t have the time to try to convince you, sorry."

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 30 okt 2024, 18:36

Ik snap je verhaal helemaal Wouter en ook volledig eens wat je schrijft over monetaire beleid / inflatie.

Alleen durf ik toch geen geld in Bitcoin te stoppen, ik kan gewoon niet begrijpen hoe een wiskundige formule waar je verder niks aan hebt zoveel geld waard kan zijn. Met goud of een huis of een waardevaste auto snap ik dat veel meer, daarom kies ik zelf vooral voor sparen (aflossen) in mijn huis wat ik veilig vind aanvoelen maar goed wellicht wel een dom gevoel. :)

MParallel

Bericht door MParallel » 30 okt 2024, 18:57

Martijn_bmw schreef: 30 okt 2024, 18:36 .... ik kan gewoon niet begrijpen hoe een wiskundige formule waar je verder niks aan hebt zoveel geld waard kan zijn...
Dat ligt niet aan jou. Dat is ook niet te begrijpen en in feite ook klingklare onzin. Het bestaat alleen maar omdat er een bepaalde omvang populatie in gelooft.

Als dat weg is, *plop*.

JP

Bericht door JP » 30 okt 2024, 19:03

Ik wil het fenomeen crypto niet afkraken, en zou er best een leuk bedrag in willen stoppen, maar wie kan me garanderen dat als ik over 5-10-15jaar wil cashen, dit nog kan? Dan koop ik liever een paar kilo goud en bewaar dit in een oude sok.

Afbeelding

veejay
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Bericht door veejay » 30 okt 2024, 19:17

Interessante uitleg Wouter, waar kan ik meer info vinden (voor beginners)? Ik heb wat tijd&geld nu om me er wat in te verdiepen. Ik zie door de bomen het bos even niet.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 30 okt 2024, 19:36

MParallel schreef: 30 okt 2024, 18:57
Martijn_bmw schreef: 30 okt 2024, 18:36 .... ik kan gewoon niet begrijpen hoe een wiskundige formule waar je verder niks aan hebt zoveel geld waard kan zijn...
Dat ligt niet aan jou. Dat is ook niet te begrijpen en in feite ook klingklare onzin. Het bestaat alleen maar omdat er een bepaalde omvang populatie in gelooft.

Als dat weg is, *plop*.
Les 1 van de Oostenrijkse economische school: alle waarde is subjectief.
veejay schreef: 30 okt 2024, 19:17 Interessante uitleg Wouter, waar kan ik meer info vinden (voor beginners)? Ik heb wat tijd&geld nu om me er wat in te verdiepen. Ik zie door de bomen het bos even niet.
:thumbup: Hiermee beginnen, is zo ongeveer de bijbel: https://www.bol.com/nl/nl/p/de-bitcoin- ... 021277680/

JP schreef: 30 okt 2024, 19:03 Ik wil het fenomeen crypto niet afkraken, en zou er best een leuk bedrag in willen stoppen, maar wie kan me garanderen dat als ik over 5-10-15jaar wil cashen, dit nog kan? Dan koop ik liever een paar kilo goud en bewaar dit in een oude sok.

Afbeelding
Zoals Clint Eastwood ooit zei: als je garantie wilt moet je een stofzuiger kopen!

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 okt 2024, 21:19

Een wijs man die Clint :lol:

@Martijn, sparen middels aflossen lijkt mij prima :thumbup:

Ik heb een beetje BTC, een beetje spaargeld, een beetje investering in auto's en motoren en een beetje eigen huis....

De grap van crypto is dat het bij veel mensen niet tot de verbeelding spreekt maar waarom zou een papiertje waar 500,- op staat meer waard zijn dan een digitale code? De tijd dat geld ook daadwerkelijk de waarde vertegenwoordigde die er op stond ligt al heel lang achter ons.... sindsdien is geld waard wat wij het waard vinden. Dat laatste wordt natuurlijk nogal "gevoed" door onze overheden en maatschappij want uiteindelijk ontwaard het in rap tempo.

JP

Bericht door JP » 30 okt 2024, 21:22

Ik zoek geen garantie als in winst, maar de garantie dat als ik de centen nodig heb, winst of niet, ik ze makkelijk weer kan cashen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 30 okt 2024, 21:30

Zolang je in centen (FIAT) redeneert zou ik niet in Crypto stappen als investering om eerlijk te zijn. Geld is voor mij steeds meer een noodzakelijk kwaad om diensten en middelen te bemachtigen maar ik zal nooit heel veel spaargeld op een rekening zetten. Dan investeer ik dat liever in iets. Voorlopig is een huis prima om in te sparen door de hypotheek te verkleinen. Als die prijzen onder druk komen te staan dan zou ik kijken of er betere investeringen zijn voor je.

HSR

Bericht door HSR » 30 okt 2024, 22:21

Echt het allerdomste is om niet een beetje geld in BTC te stoppen. Echt, hoeveel bewijs heb je nodig dat het rendeert? Ik heb vaak het idee dat mensen denken dat je er direct 50% van je spaargeld in moet klappen maar je kan gewoon een paar % doen en dan iedere maand of ieder kwartaal bijkopen om stap voor stap gevoel te krijgen met zo'n investering.

Ook kan je momenteel gunstig sparen bij Bunq bank. Heb met meerdere BV's en prive daar tegen het depositogarantiestelsel geparkeerd. Je boet nauwelijk in kwa liquiditeit en krijgt netjes iedere week je rente gestort.

MParallel

Bericht door MParallel » 30 okt 2024, 23:02

Wouter81 schreef: 30 okt 2024, 19:36 ...
Les 1 van de Oostenrijkse economische school: alle waarde is subjectief.
Ah vandaar. Aan die school heb ik geen opleiding gevolgd.

JP schreef: 30 okt 2024, 19:03 Ik wil het fenomeen crypto niet afkraken, en zou er best een leuk bedrag in willen stoppen, maar wie kan me garanderen dat als ik over 5-10-15jaar wil cashen, dit nog kan? ...
Goed punt. Ik vraag het me ook af. Stel een BTC is straks een keer €100.000+ waard. Zie dat maar eens ter verkopen. Zeker als iedereen dan (deels) wil cashen.
HSR schreef: 30 okt 2024, 22:21 Echt het allerdomste is om niet een beetje geld in BTC te stoppen...

Ook kan je momenteel gunstig sparen bij Bunq bank...
Nou nou. Dan is blijkbaar het grootste deel van de aardse populatie allerdomst.

Bunq bank...oh ja die laatste tijd zo positief in het nieuws was.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 31 okt 2024, 01:47

Geen BTC's maar BMW's! :df:

JP

Bericht door JP » 31 okt 2024, 04:08

Ja dat klinkt net zo goed als een stofzuiger :coffee:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 31 okt 2024, 09:21

MParallel schreef: 30 okt 2024, 23:02
HSR schreef: 30 okt 2024, 22:21 Echt het allerdomste is om niet een beetje geld in BTC te stoppen...

Ook kan je momenteel gunstig sparen bij Bunq bank...
Nou nou. Dan is blijkbaar het grootste deel van de aardse populatie allerdomst.

Bunq bank...oh ja die laatste tijd zo positief in het nieuws was.
Goed gequote, inclusief het woord depositogarantie.. Vermoeiende posts heb jij toch altijd zeg :slapen:

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 31 okt 2024, 09:56

MParallel schreef: 30 okt 2024, 23:02
JP schreef: 30 okt 2024, 19:03 Ik wil het fenomeen crypto niet afkraken, en zou er best een leuk bedrag in willen stoppen, maar wie kan me garanderen dat als ik over 5-10-15jaar wil cashen, dit nog kan? ...
Goed punt. Ik vraag het me ook af. Stel een BTC is straks een keer €100.000+ waard. Zie dat maar eens ter verkopen. Zeker als iedereen dan (deels) wil cashen.

Dat is toch gewoon basic vraag-en-aanbod? Als btc 100k waard is en stijgende, is de vraag blijkbaar hoog. Als de vraag minder hoog is, zal hij minder waard zijn en dalende. Trading volume van BTC is tientallen miljarden per dag(!), dus de zorg dat 'niemand' meer iets koopt is onrealistisch. Jaa misschien voor 99.9k, terwijl je 100k in je hoofd had.

Plaats reactie