Ervaringen met matkleur lak

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
ArjanS

Ervaringen met matkleur lak

Bericht door ArjanS » 25 sep 2024, 20:46

Ga komende zaterdag een proefrit maken in een Cupra Formentor. Vind het nieuwe model een prachtige auto om te zien (helemaal in een matte kleur) en na zaterdag weet ik ook hoe het rijdt. Plan is om binnen nu en 7 maanden een hybride versie te kopen als daily als vervanger van de VW Up.. De F56 JCW blijft als weekend/fun auto. (daar zijn opgelopen jaar ook wat mods op uitgevoerd :df: :D , update volgt later).

Nu lees ik overal dat de matte lak ruwer is dan een normale lak en dat wat nadelen geeft. Als je het volgende leest, word ik er een beetje huiverig van:
https://www.autoweek.nl/onderhoud/zo-on ... p-je-auto/

Zijn er hier mensen op het forum die ervaring heen met matte lak op hun auto? Mi schien kan ik overtuigd worden om 'gewoon ' eentje te kopen met een matte lak.
Laatst gewijzigd door ArjanS op 25 sep 2024, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Joop

Re: Ervaringen met matkleur lak

Bericht door Joop » 25 sep 2024, 21:18

Ik heb een Frozen Grey Z4 M40i gehad, maar ik heb de matte lak geen een moment als nadeel gezien. Wel aan te bevelen om de auto met de hand te wassen (met een wat mildere shampoo speciaal voor matte lakken, zodat die oppervlakte niet gaat glimmen) al zou je er (in het geval van de lakken van BMW in ieder geval) wel mee door de wasstraat kunnen.

Verder is de goed goed schoon te krijgen. Enige aandachtspunt is wel het zo rap mogelijk verwijderen van vogelstront, want je wil niet stevig op het oppervlak hoeven boenen. Echter is dat bij een normale kleur ook niet anders.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 17 okt 2024, 06:46

Sorry voor de thread hijack Arjan:)
Op Fuerteventura zagen we wel vaak deze en ik vind die zeer stoer vooral in wit:
Afbeelding
Nu heb ik me altijd te weinig in Cupra verdiept, maar er is alweer een nieuwe zie ik op de Cupra site?
Afbeelding

Die zal ongetwijfeld 'beter' zijn, maar de Mk1 vind ik juist qua front/bek/neus zo mooi.

malle eppie

Bericht door malle eppie » 17 okt 2024, 11:34

Ik heb een matte RS6 gehad, Daytona mat. Super, je ziet helemaal geen vuil op de lak zitten. Dat was weer een voordeel aangezien ik niet zo'n poetser ben. Want inderdaad, niet door de wasstraat..

Vogelstront er wel gelijk afhalen, en na het wassen droog maken met een droogdoek. Ik gebruikte shampoo en een spray van de chemical guys.
Laatst gewijzigd door malle eppie op 17 okt 2024, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

ArjanS

Bericht door ArjanS » 17 okt 2024, 20:29

Robin schreef: 17 okt 2024, 06:46 Sorry voor de thread hijack Arjan:)
Op Fuerteventura zagen we wel vaak deze en ik vind die zeer stoer vooral in wit:
Afbeelding
Nu heb ik me altijd te weinig in Cupra verdiept, maar er is alweer een nieuwe zie ik op de Cupra site?
Afbeelding

Die zal ongetwijfeld 'beter' zijn, maar de Mk1 vind ik juist qua front/bek/neus zo mooi.

De 'oude' Formentor is inderdaad mooier dan de nieuwe. Alleen heeft die maar een beperkte elektrische actieradius.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 19 okt 2024, 15:50

Kwam deze video tegen en moest aan dit draadje denken dus post hem maar even hier:

Stiekem best een geinig resultaat :tooth:

Plaats reactie