E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RJK
Berichten: 3599
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door RJK » 12 okt 2024, 22:30

Benieuwd of jullie een idee hebben. Maat van mij heeft een E92 325i 3.0 N53 handbak van 2010. De motor is op een gegeven moment op drie cilinders gaan lopen. Lokale garage zegt na diagnose dat de ECU defect is. Hoe accuraat de diagnose van die universele garage is weet ik niet… De ECU is bij ACTronics geweest maar die kunnen er schijnbaar niet veel mee. Iemand ervaring met de ECU’s van BMW met N53 motor?

Crookie
Berichten: 4529
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door Crookie » 13 okt 2024, 01:41

Wat je kennis zou kunnen doen is een identieke ecu ews vrij laten maken en die testen. Of clonen en op de identieke hardware laten schrijven.

Waarom de ecu de geest zou geven…?

TLRS
Berichten: 3062
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door TLRS » 13 okt 2024, 02:13

Er valt iets voor te zeggen voor die diagnose. Een n52 heeft een header per 3 cilinders, inclusief lambda's. Misschien is de optelsom van die 3 cilinders dusdanig buiten parameters dat ze allemaal buiten spel worden gezet. Wat zegt teh interwebz?

Gijzert
Berichten: 5432
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door Gijzert » 16 okt 2024, 14:47

RJK schreef: 12 okt 2024, 22:30 Benieuwd of jullie een idee hebben. Maat van mij heeft een E92 325i 3.0 N53 handbak van 2010. De motor is op een gegeven moment op drie cilinders gaan lopen. Lokale garage zegt na diagnose dat de ECU defect is. Hoe accuraat de diagnose van die universele garage is weet ik niet… De ECU is bij ACTronics geweest maar die kunnen er schijnbaar niet veel mee. Iemand ervaring met de ECU’s van BMW met N53 motor?
Antwoord van Chatgtp.

Het klinkt alsof je maat te maken heeft met een complex probleem. Bij een probleem waarbij de motor van een BMW E92 325i op drie cilinders gaat lopen, kan een defecte ECU (Engine Control Unit) inderdaad een mogelijke oorzaak zijn, maar het is niet de enige mogelijkheid. Hier zijn een aantal andere oorzaken die overwogen moeten worden:

1. Injectoren
De BMW N53 motor is berucht om problemen met de directe injectoren. Slecht functionerende injectoren kunnen leiden tot onvolledige of geen verbranding in één of meer cilinders, wat kan leiden tot het probleem van de "misfire" op meerdere cilinders.

2. Bobines of Bougies
Defecte bobines of versleten bougies zijn een veelvoorkomende oorzaak van misfires. Aangezien de N53-motor directe injectie heeft en een complexer ontstekingssysteem, kunnen de bobines vaak defect raken, wat kan leiden tot problemen op bepaalde cilinders.

3. Lekkende brandstofinjectoren
Soms kunnen de brandstofinjectoren brandstof lekken, waardoor de verbranding op bepaalde cilinders wordt verstoord. Dit is ook een bekend probleem bij de N53-motor.

4. NOx-sensor
De N53 is uitgerust met een NOx-sensor, die problemen kan veroorzaken in het motormanagementsysteem. Een defecte NOx-sensor kan leiden tot foutieve afstellingen van het lucht-brandstofmengsel, wat een nadelig effect kan hebben op de werking van de cilinders.

5. Luchtmassameter of Vacuümlekkage
Problemen met de luchtmassameter of een vacuümlekkage kunnen ook misfires veroorzaken. Als de motor valse lucht aanzuigt, kan dit leiden tot een verkeerd lucht-brandstofmengsel.

6. ECU (Motorregeleenheid)
Een defecte ECU zou inderdaad misfires op meerdere cilinders kunnen veroorzaken, vooral als de ECU geen correcte signalen naar de injectoren of de ontsteking stuurt. Echter, een defecte ECU is vaak pas de diagnose als andere oorzaken zijn uitgesloten, omdat ECU's minder vaak defect raken dan mechanische onderdelen.

Wat zou je kunnen doen:
Diagnose controleren: Als je twijfelt aan de diagnose van de universele garage, zou je kunnen overwegen om de auto naar een specialist te brengen die ervaring heeft met BMW's, specifiek met de N53-motor.
Foutcodes uitlezen: Foutcodes (DTC’s) kunnen veel informatie bieden over welke cilinders er specifiek problemen hebben en waarom. Dit kan helpen om beter te begrijpen of het probleem echt bij de ECU ligt, of ergens anders.
Conclusie: Het is mogelijk dat de ECU defect is, maar er zijn meerdere componenten die verantwoordelijk kunnen zijn voor het probleem van het lopen op drie cilinders. Het zou verstandig zijn om eerst een diepgaandere diagnose te laten uitvoeren door een specialist voordat je overgaat tot het vervangen van de ECU, omdat dit een kostbare reparatie kan zijn.

RJK
Berichten: 3599
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door RJK » 16 okt 2024, 22:59

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de auto helaas niet zelf hier gehad want een beetje diagnostiek ben ik op zich niet vies van. De universele garage heeft een andere ECU (hebben ze via Molenaar Heerhugowaard gekregen) geplaatst. Wat Molenaar precies met die ECU heeft uitgevogeld geen idee. De auto loopt erop en ook op alle cilinders nu. Maar hij lijkt slechts de helft van z’n vermogen te hebben, dus we zijn er nog niet.

M’n maat zegt dat de ECU die er nu in zit van een viercilinder is. Dat vond ik een vaag verhaal (je zou zeggen een viercilinder ECU heeft slechts vier aansturingen voor bobines/injectoren) maar schijnbaar gebruiken E90/92 vier en zescilinders beide een MSD80 ECU. Ik had nog wel online gevonden dat de mosfets van deze ECU’s weleens vaker problemen veroorzaken.

Hoe dan ook…ik zal weleens kijken of ik die kroket hier kan krijgen om er eens in te duiken.

RJK
Berichten: 3599
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: E92 325i 3.0 N53 - ECU probleem

Bericht door RJK » 06 dec 2024, 00:27

Probleem uiteindelijk opgelost met een andere gekloonde ECU. Ding doet het weer als vanouds.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 14 gasten