Elektrische/Startproblemen BMW E46 330ci 2001
- Vanreijmersdal
Elektrische/Startproblemen BMW E46 330ci 2001
Nadat ik afgelopen winter weer wat updates aan mijn tracktool doorgevoerd had, wilde ik gisteren de sleutel omdraaien om de auto te starten. Helaas helemaal niks.
Ik hoop dat hier mensen zijn die mij op weg kunnen helpen.
Aan het eind van vorig seizoen had ik al startproblemen doordat de accu niet goed werd bijgeladen, de schuldige hiervan was de dynamo. De dynamo heb ik vervangen. Hierdoor heeft de auto wel de afgelopen 5 maanden zonder accu gestald gestaan. De accu was namelijk door het vele leeg raken niet meer te herstellen.
Tevens heb ik de originele deuren voor polyester varianten vervangen, hiervoor heb ik ter hoogte van de A stijl de connector los gekoppeld. Hierdoor heb ik dus geen elektrische ramen meer en de CV doet het dus ook niet meer.
Wat is de huidige situatie?
Als ik het contact omdraai gaan alle lampjes in het dashboard aan. Ik hoor gezoom in de auto en gezoom onder de motorkap. Maar de auto start niet. Ik hoor geen relais inschakelen en de startmotor draait ook niet rond.
De ruitenwisser en het raammechanisme van de achterruiten werken ook niet.
De verlichting en remlichten werken wel.
Er zit een nieuwe accu in en deze zit standaard achterin de auto. Deze heb ik als test al voorin gezet, maar helaas met het zelfde resultaat. Ik heb de accu uit mijn diesel daily erbij gehaald, helaas met het zelfde resultaat. Ik heb voor de zekerheid als test de nieuwe accu voor de tracktool ook in mijn diesel daily getest, daar werkt gewoon alles. Dus de accu zou uitgesloten moeten zijn.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je problemen hebt, je terug moet gaan naar je laatste verandering.
Daarom heb ik nogmaals de stekkers van de dynamo gecontroleerd. Helaas valt er rond de CV en het voorste raammechanisme niks meer te controleren.
Als laatste heb ik gisteren alle zekeringen onder het dashboard gecontroleerd.
De hoofdzekering achterin de kofferbak heb ik niet gecontroleerd.
Beide sleutels geven het zelfde resultaat.
Daarna was het etenstijd en hield het trouble shooten op.
Kan de BMW problemen geven als deze 5 maanden zonder accu aangesloten gestald wordt?
Moeten misschien de sleutels hierdoor opnieuw ingeleerd worden?
Als de batterij in de sleutels aan vervanging toe zijn, kan dat een probleem zijn?
Kan de BMW problemen geven als je de CV afkoppeld, dat hij bv in een soort veiligheid modus gaat?
Wie herkend dit en wat is/was de oplossing? Wie heeft er nog goede ideeën?
Ik hoop dat hier mensen zijn die mij op weg kunnen helpen.
Aan het eind van vorig seizoen had ik al startproblemen doordat de accu niet goed werd bijgeladen, de schuldige hiervan was de dynamo. De dynamo heb ik vervangen. Hierdoor heeft de auto wel de afgelopen 5 maanden zonder accu gestald gestaan. De accu was namelijk door het vele leeg raken niet meer te herstellen.
Tevens heb ik de originele deuren voor polyester varianten vervangen, hiervoor heb ik ter hoogte van de A stijl de connector los gekoppeld. Hierdoor heb ik dus geen elektrische ramen meer en de CV doet het dus ook niet meer.
Wat is de huidige situatie?
Als ik het contact omdraai gaan alle lampjes in het dashboard aan. Ik hoor gezoom in de auto en gezoom onder de motorkap. Maar de auto start niet. Ik hoor geen relais inschakelen en de startmotor draait ook niet rond.
De ruitenwisser en het raammechanisme van de achterruiten werken ook niet.
De verlichting en remlichten werken wel.
Er zit een nieuwe accu in en deze zit standaard achterin de auto. Deze heb ik als test al voorin gezet, maar helaas met het zelfde resultaat. Ik heb de accu uit mijn diesel daily erbij gehaald, helaas met het zelfde resultaat. Ik heb voor de zekerheid als test de nieuwe accu voor de tracktool ook in mijn diesel daily getest, daar werkt gewoon alles. Dus de accu zou uitgesloten moeten zijn.
Ik heb altijd geleerd dat wanneer je problemen hebt, je terug moet gaan naar je laatste verandering.
Daarom heb ik nogmaals de stekkers van de dynamo gecontroleerd. Helaas valt er rond de CV en het voorste raammechanisme niks meer te controleren.
Als laatste heb ik gisteren alle zekeringen onder het dashboard gecontroleerd.
De hoofdzekering achterin de kofferbak heb ik niet gecontroleerd.
Beide sleutels geven het zelfde resultaat.
Daarna was het etenstijd en hield het trouble shooten op.
Kan de BMW problemen geven als deze 5 maanden zonder accu aangesloten gestald wordt?
Moeten misschien de sleutels hierdoor opnieuw ingeleerd worden?
Als de batterij in de sleutels aan vervanging toe zijn, kan dat een probleem zijn?
Kan de BMW problemen geven als je de CV afkoppeld, dat hij bv in een soort veiligheid modus gaat?
Wie herkend dit en wat is/was de oplossing? Wie heeft er nog goede ideeën?
-
Re: Elektrische/Startproblemen BMW E46 330ci 2001
Heb je al een poging tot uitlezen gedaan?? Een aantal codes zal je hebben door componenten die verwijderd zijn of het lange stilstaan, maar wellicht helpt het je iets verder.
- Riceaux
Kan inderdaad komen door het afkoppelen van de cv. Volgens mij zit die gelinkt aan de Ews, maar ben er niet 100% zeker van.
- Riceaux
Hier een schema'tje. Lijkt er inderdaad op dat de sloten input geven aan de gm5 module/Ews.
- Bijlagen
-
- IMG_7424.JPG (32.42 KiB) 7475 keer bekeken
- Niels
- Auto: Prius+
GM5 zat ik ook aan te denken idd. Daar gaan wel een aantal schakelingen overheen en ik vermoed dat de startblokkering in werking treedt aangezien de startmotor niet rond gaat. Niettemin, heb je de startmotor al gecontroleerd? Ik heb wel eens een massakabel gehad die tot poeder vergaan was of koolborstels die vervangen moesten worden.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Zou inderdaad kunnen, uit de tekst is niet op te maken of er gereden is nadat de polyester deuren erin zijn gegaan.Riceaux schreef: 23 mar 2017, 16:59 Kan inderdaad komen door het afkoppelen van de cv. Volgens mij zit die gelinkt aan de Ews, maar ben er niet 100% zeker van.
Zelf wel een keer gehad dat 1 sleutel niet werkte, was na problemen met een leegrakende accu door die welbekende egel.
Die sleutel heb ik vervolgens weer in kunnen leren door bepaalde handelingen uit te voeren met de sleutels in en uit contact etc.
- Vanreijmersdal
Gm5 module klinkt idd aannemelijk, research op Google geeft aan dat het o.a. het alarm( en wellicht bijhorende startonderbreker?), ruitenwissers en cv aanstuurt. Dat zijn wel de dingen waar ik mee te maken heb. Alleen de vraag is nu wat is oplossing? Als je de gm5 lostrekt zou de auto gewoon moeten rijden, dus dat ga ik eerst proberen. Maar werkende ruitenwissers zijn wel handig.
- Vanreijmersdal
Na het monteren van de polyester deuren is er niet meer mee gereden.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Kan het er niet uitgeprogrammeerd worden?
Of je sloten ergens in de kabelboom verwerken.
Of je sloten ergens in de kabelboom verwerken.
- Djessey
Ben er voor 99% zeker van dat het de EWS is. Ik krijg over een week of 2 een partij reserve ECU's binnen. Ik kan eventueel een ECU EWS vrij maken en naar je opsturen. Dan zou hij direct moeten starten.
Kan enkel als je een MS43 ecu hebt, dit staat op de voorkant ervan.
Kan enkel als je een MS43 ecu hebt, dit staat op de voorkant ervan.
- Djessey
Edit, je mag eventueel ook wel even tijdelijk mijn eigen ECU testen? Deze is ook EWS vrij.
- Vanreijmersdal
Tof, bedankt voor het aanbod, misschien ga ik daar gebruik van maken. Ik ga eerst eens kijken wat er gebeurd als ik de gm5 module loskoppel. Dan kijk ik ook meteen naar het nummer op de ecu.
Nogmaals bedankt voor het aanbod.
Nogmaals bedankt voor het aanbod.
- Vanreijmersdal
Gisteren de gm5 module losgekoppeld, helaas bracht het niks.
-
Wat ik me afvraag, als je die gm5 helemaal los trekt. Dan kan die toch helemaal geen signalen meer doorsturen. Dus als hij dan de startblokkering zou vrij moeten schakelen, dan is het toch juist aannemelijk dat de auto niet start.
-
- Auto: Bmw e46 coupe 330i
Ik heb hetzelfde probleem met mijn e46 coupe 330.
Hier is een motorswap van gedaan en wou eerst wel starten met sleutel. En nu niet meer. Zoals jij ook zegt sleutel om alles gaat aan maar niks gaat rond, startmotor gaat ook niet rond. Zodra je de auto aanduwt dan wil die wel starten.
Iemand een idee? Ik ben door de ideeën heen
Hier is een motorswap van gedaan en wou eerst wel starten met sleutel. En nu niet meer. Zoals jij ook zegt sleutel om alles gaat aan maar niks gaat rond, startmotor gaat ook niet rond. Zodra je de auto aanduwt dan wil die wel starten.
Iemand een idee? Ik ben door de ideeën heen
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Heb je de auto al uitgelezen?
-
- Auto: Bmw e46 coupe 330i
Ja geeft meerdere storingen aan, waarvan 1 op de gm5 module. Maar zal deze er mee te maken ?
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Ga daar maar van uit.
Ik denk dat EWS de boosdoener is.
Ik denk dat EWS de boosdoener is.