Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Luco » 29 sep 2024, 22:12

die beedigde taxateurs is ook een wassen neus.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 29 sep 2024, 22:28

Woppa schreef: 29 sep 2024, 21:56 Je woont / zoekt ook in het westen van het land toch? Ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord die eigenlijk niet het gebodene getaxeerd (of zo goed als) heeft gekregen.

Onze aankoopmakelaar zei ook. Als dit is wat de markt er voor over heeft is het wel heel bot om te zeggen dat het huis dus niet deze waarde heeft.
Omgeving Gouda ja. Maar goed om te weten. Afgelopen vrijdag een erg leuk huis bezichtigd. Moet nog even nadenken over een bod, maar zal wel boven de 5.000 Euro per m2 moeten liggen wil ik een kans maken. Gekkenwerk eigenlijk.

KoenM

Bericht door KoenM » 29 sep 2024, 23:21

Joël D. schreef: 29 sep 2024, 22:28
Woppa schreef: 29 sep 2024, 21:56 Je woont / zoekt ook in het westen van het land toch? Ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord die eigenlijk niet het gebodene getaxeerd (of zo goed als) heeft gekregen.

Onze aankoopmakelaar zei ook. Als dit is wat de markt er voor over heeft is het wel heel bot om te zeggen dat het huis dus niet deze waarde heeft.
Omgeving Gouda ja. Maar goed om te weten. Afgelopen vrijdag een erg leuk huis bezichtigd. Moet nog even nadenken over een bod, maar zal wel boven de 5.000 Euro per m2 moeten liggen wil ik een kans maken. Gekkenwerk eigenlijk.
Dat was bij ons ook (bijna) zo. Van de 22% overbieden kwam 18% terug in de taxatie. Ik ken ook verhalen van mensen die makelaars hebben afgebeld dat ze huis X graag voor Y getaxeerd wilden hebben. En dan wachten tot iemand akkoord gaat..

Succes met het nadenken over de bieding! Hoe lang heb je nog?

Joël D.

Bericht door Joël D. » 30 sep 2024, 08:16

KoenM schreef: 29 sep 2024, 23:21
Succes met het nadenken over de bieding! Hoe lang heb je nog?
Nog een week. Toevallig zijn er afgelopen week best wat andere, vergelijkbare huizen te koop komen te staan, dus ik heb goede hoop.

Estoque

Bericht door Estoque » 30 sep 2024, 10:04

Van de week eens tijd genomen om mijn taxatierapport (van de woning die ik heb gekocht) eens door te lezen.
154 pagina's.

Taxatiewaarde: 310
Kosten rapport: 700,-
Tijd dat de taxateur er is geweest: 15 min

Het is dat het teveel werk is om alle details onleesbaar te maken, maar eigenlijk wil ik hem uploaden om jullie het te laten zien. Want het is nog droeviger dan een profielwerkstuk van een 4e jaars VMBO Kaderstudent, die een praktische vervolgopleiding wil doen ipv theorie, maar gedwongen wordt achter de pc te kruipen.

Samenvatting:

4 verschillende lettertypes
3 verschillende kleuren lettertypes
146 pagina's zijn overduidelijk al vaker gebruikt (+-95%)
De woning waar hij mee vergeleken wordt qua waardebepaling, is niet vergelijkbaar. (ex sociale huur, geen uitbouw, geen zonnepanelen, andere wijk, geen 3e verdieping).
Er zitten welgeteld 3 foto's van mijn huis in het rapport. Waarvan 2x de zelfde foto (1 op voorkant, 1x in vergelijk)
Verbouwhistorie is een kopie van Funda.

Ik geloof dat als je een beetje handig bent met software, je alle gevraagde informatie voor het rapport door de software online kunt laten ophalen en plaatsen in een standaard PDF document, je dan zelf 2 foto's van de buitenkant schiet op een donderdagavond, tegen de schemering. Je die 700,- in 20min kunt verdienen.

Van alle belachelijke dingen die je allemaal moet kopen voor je eerste huis. Is dit het enige waarvan ik tot nu toe denk; 'Zonde van het geld!"

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 30 sep 2024, 10:23

Estoque schreef: 30 sep 2024, 10:04
Van alle belachelijke dingen die je allemaal moet kopen voor je eerste huis. Is dit het enige waarvan ik tot nu toe denk; 'Zonde van het geld!"
Gelukkig mag je die weer opvoeren bij je belastingaangifte volgend jaar.
Maar wel met je eens, is lekker graaien voor amper werk. Energielabel zelfde geneuzel, rapportjes zijn ook maar beperkt geldig, dus die kunnen lekker schrijven.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 30 sep 2024, 10:56

JP schreef: 29 sep 2024, 20:09 Tsja, je moet er wel een beetje bovenop zitten.

Onlangs hem deze doorgestuurd, binnen 5 minuten nadat die online kwam;

https://www.peterdevor.nl/aanbod/woning ... estraat-7/

€215k vraagprijs, wacht die 3 dagen om dan te horen dat de bezichtigingsronde vol is. Oh en dan vallen over de badkamer :bag:
Je kunt idd niet alles in 1x goed hebben. Net zoals dat familiegraf, in wat ze de voortuin zullen noemen?

Gisae

Bericht door Gisae » 30 sep 2024, 11:02

Ik heb in maart dit jaar getekend voor een 40 jaar oud hoekhuis met een beetje grond en garage. Niet het meest moderne maar wel netjes onderhouden, degelijke bouw (tunnelbouw) en als je niet te veel eisen hebt prima om in te wonen. Deze maand de sleutel gekregen en intussen alles er uit gesloopt. Ik heb nog wat budget om het naar mijn zin te maken dus van binnen is straks alles fris en nieuw. Zonnepanelen, extra isolatie, nieuwe keuken/badkamer, radiatoren eruit en vloerverwarming en airco erin.
Ik heb de woning voor vraagprijs kunnen kopen (geen ontbindende voorwaarden en latere overdracht gaf voor de verkopers de doorslag). Als ik ga kijken wat er te koop is voor wat ik straks aan de woning heb besteed is er niks vergelijkbaars tot 50k daarboven. En dat is de vraagprijs op funda. Tussen het tekenen en de overdracht was de woning al 10% meer waard geworden en straks na de verbouwing gok ik zo'n 100-125k meer tov verkoopprijs. Echt idioterie als je het mij vraagt.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2024, 11:06

Maar wat kost het wat jij eruit sloopt en weer erin bouwt? Scheelt natuurlijk als je dat zelf kunt. Maar laat je dat doen dan valt de eerste waardestijging wel mee. Of tegen, het is maar hoe je er tegenaan kijkt ;)

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 sep 2024, 11:12

Taxatierapport is inderdaad een lachertje en wordt 9 van de 10 keer toegeschreven naar het bedrag dat benodigd is (dus zowel hoog als laag, het is maar net wat je nodig hebt).

Het ventje welke hier (of nouja, vorige woning) over de vloer kwam voor het energielabel kan ik nog pissig op worden. Beetje hoog uit de boom doen, regel is regel, met je telefoon wat foto's schieten, vervolgens beloven dat het label er binnen een week is (wat fijn zou zijn voor rest van de doorlooptijd), vervolgens na een week niets, compleet onbereikbaar, fouten in het rapport etc etc etc

Maarja, benodigd voor de verkoop van een woning en compleet nietszeggend wat de normen worden telkens aangepast. Wat nu label A is, kan over een tijdje zomaar label B zijn.

Verplichte nummertjes die horen bij het aan/verkoopproces. Gewoon incalculeren dat het geld kost en verder niet teveel bij stil staan.

Overigens zijn de verkoopovereenkomst en de notariële stukken ook voor 90% een standaard format, stelt bij het gros van de woningen/mensen ook geen zak voor.

Gisae

Bericht door Gisae » 30 sep 2024, 11:21

Arthur schreef: 30 sep 2024, 11:06 Maar wat kost het wat jij eruit sloopt en weer erin bouwt? Scheelt natuurlijk als je dat zelf kunt. Maar laat je dat doen dan valt de eerste waardestijging wel mee. Of tegen, het is maar hoe je er tegenaan kijkt ;)
Dat zal ergens rond de 50k uit komen. Daarbij doen we het meeste werk zelf en kunnen gunstig inkopen. Dus de relatieve waardestijging zal iets van 50-75k zijn.

Estoque

Bericht door Estoque » 30 sep 2024, 11:40

Richardt. schreef: 30 sep 2024, 11:12
Overigens zijn de verkoopovereenkomst en de notariële stukken ook voor 90% een standaard format, stelt bij het gros van de woningen/mensen ook geen zak voor.
Bij de aankoop van ons laatste bedrijf in 2022, begon de notaris de nieuw opgetekende stukken met: "introducerende lap tekst... door hare majesteit Koningin Beatrix" in schrift.

Konden we een nieuwe afspraak maken voor 2 dagen later omdat de stukken opnieuw geprint en ondertekend moesten worden :P

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 sep 2024, 13:06

Een huis kopen is je als een mak schaap naar de slachtbank laten l(e)i(j)den. Met evenveel gemekker.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 30 sep 2024, 13:09

Is huren voor 2500 in de maand relaxter?

JP

Bericht door JP » 30 sep 2024, 13:13

Kopen nu even skippen en als de koopmarkt weer flowt blijft dat wel een goal. Huren is niet heel demure, eerder cringe, maar wel exclu, bruh. Period ! :coffee:

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2024, 13:24

MParallel schreef: 30 sep 2024, 13:06 Een huis kopen is je als een mak schaap naar de slachtbank laten l(e)i(j)den. Met evenveel gemekker.
Nee hoor. Het is gewoon hoe graag je er/daar wilt wonen en of je het er voor over hebt. Is het gelijk je droomhuis voor tientallen jaren, of is het een tussendoor woning voor een aantal jaren. Maar blijf je lang wonen dan gewoon aftikken als je het kunt betalen. Wat is 20k, of 40k over 20 jaar gezien? En hoeveel daarvan is dan ook naar je terug gekomen. Enige is als er iets gebeurt waardoor de markt klapt. Maar dat is niet te voorspellen. En dan is het stil zitten en wachten op betere tijden.

Lex70V

Bericht door Lex70V » 30 sep 2024, 14:16

Niet normaal meer tegenwoordig de prijzen.
Mag van geluk spreken dat ik mijn huis nog in de goedkope tijd gekocht heb(20 jaar geleden)met een hele lage hypotheek.
Nu met de vrouw besloten naar Belgie te emigreren en in het huis van een kennis te trekken.Ok het word weer huren maar met de overwaarde van het huis is het geen enkel probleem.Weg uit de stad en zijn gemekker en gezanik en weer terug naar een gehucht met een grote tuin en leuke buren..zin in..maar zal volgende zomer worden..

Sabberjoch
Auto: 981C S

Bericht door Sabberjoch » 30 sep 2024, 14:26

Arthur schreef: 30 sep 2024, 13:24 Enige is als er iets gebeurt waardoor de markt klapt. Maar dat is niet te voorspellen. En dan is het stil zitten en wachten op betere tijden.
en met een beetje "pech" hebben we over 10 jaar nog geen crash gehad, dan had je graag nu gekocht...

SlowCo

Bericht door SlowCo » 30 sep 2024, 14:27

Lex70V schreef: 30 sep 2024, 14:16 Nu met de vrouw besloten naar Belgie te emigreren en in het huis van een kennis te trekken.Ok het word weer huren maar met de overwaarde van het huis is het geen enkel probleem.
Veel plezier (met het weggeven van je vermogen...)!
En dan later in je leven erachter komen dat je niet kunt aarden tussen die rare Belgen maar ook niet meer terug kunt naar NL omdat de huizenprijzen nog verder en uit bereik gestegen zijn terwijl je overwaarde ver op is... :tooth:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 sep 2024, 14:33

smiley schreef: 30 sep 2024, 13:09 Is huren voor 2500 in de maand relaxter?
Nou ja €2500 huur is wel heel veel. Nee dan zeker niet.

Joël D.

Bericht door Joël D. » 30 sep 2024, 15:01

Mijn appartement wat ik nu huur voor 800 Euro kaal zou nu in de huidige markt zeker 325.000 Euro kosten, dat is netto ook zo'n 1100 Euro. In die zin heeft kopen niet heel veel zin, ware het niet dat hetzelfde appartement vorig jaar 300k zou kosten en volgend jaar 350k. Daar valt niet tegenop te sparen.

JP

Bericht door JP » 30 sep 2024, 15:31

Denk dat je over of huren of kopen nu in deze markt geen goede of slechte keuze kan maken. Voor iedere situatie is het anders, en je moet wat. Huren wordt ook elk jaar duurder (5-5,5%) maar geeft wel een beetje zekerheid. Dit jaar kon ik een nieuwe keuken uitzoeken inclusief alle witgoed, en over 2 jaar wordt douche, toilet en bad gerenoveerd. Ja daar betaal ik ± €1200 (incl. kosten, ex. garage, 110m2) voor, maar zit wel met verwarming en stroom maar op €100.

Van de andere kant, wat als de eigenaar van die paar honderd appartementen hier in de buurt besluit de boel te verkopen. Met een WOZ hier van €404k (wat ik gemakshalve even als minimumvraagprijs hanteer) is dat alleen ook niet haalbaar, dus toch weer minder zekerheid.

Arthur

Bericht door Arthur » 30 sep 2024, 15:34

SlowCo schreef: 30 sep 2024, 14:27
Lex70V schreef: 30 sep 2024, 14:16 Nu met de vrouw besloten naar Belgie te emigreren en in het huis van een kennis te trekken.Ok het word weer huren maar met de overwaarde van het huis is het geen enkel probleem.
Veel plezier (met het weggeven van je vermogen...)!
En dan later in je leven erachter komen dat je niet kunt aarden tussen die rare Belgen maar ook niet meer terug kunt naar NL omdat de huizenprijzen nog verder en uit bereik gestegen zijn terwijl je overwaarde ver op is... :tooth:
Ligt dat ook niet een beetje aan je leeftijd? Weet niet hoe oud Lex is? Maar ben je al wat gevorderd bent, qua leeftijd, kan het best makkelijk (of leuk) zijn om te huren en een beetje pot verteren.

JP

Bericht door JP » 30 sep 2024, 15:38

Zolang de belastingdienst maar niet hoeft mee vreten, die honger is nimmer te stillen :tooth:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 30 sep 2024, 15:53

Huur 1200eu en daar komt elk jaar 5% bij, leuk als je salaris jaarlijks alleen geïndexeerd wordt.
Een hypotheek staat (afhankelijk van je keuzes) qua maandlasten voor 20 á 30 jaar vast. Die doet elk jaar een beetje minder pijn.

Ik mag dan helaas niet elke paar jaar een nieuwe keuken en badkamer uitzoeken en onderhoud moet ik ook zelf doen, maar de keuken en badkamer kunnen nog wel wat jaartjes mee en qua onderhoud zou ik ook niet weten waar ik duizenden euro's op stuk zou kunnen/moeten slaan.

De pest is, kom er als starter (zeker alleen) maar eens tussen als je niet 2x modaal verdiend en/of niet een leuke eigen inbreng hebt.

@Joel, hoelang ben je inmiddels al zoekende? (naar een woning :tooth:)

Plaats reactie