BMW G31 520i een goede auto?
-
BMW G31 520i een goede auto?
L.S.,
Ik heb op het oog een 520i touring lci van 2021. Betreft een luxury uitvoering met eindeloos veel opties en prachtige stoelen.
Concreet de vraag. Is een 520i een goede auto? Zijn er duidelijke gebreken of problemen die kunnen ontstaan of is de lci betrekkelijk vrij van problemen en grote kosten?
Ik heb op het oog een 520i touring lci van 2021. Betreft een luxury uitvoering met eindeloos veel opties en prachtige stoelen.
Concreet de vraag. Is een 520i een goede auto? Zijn er duidelijke gebreken of problemen die kunnen ontstaan of is de lci betrekkelijk vrij van problemen en grote kosten?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: BMW G31 520i een goede auto?
Volgens mijn weten is de techniek naar moderne maatstaven vrij degelijk. De B48 motor staat vrij goed bekend (heb em zelf in een Mini) maar zou eentje die longlife onderhoud heeft gehad (om de 30+kkm service) overslaan of geld achter de hand houden voor kosten (distributie ketting/turbo). 98 vind ie veruit het lekkerst maar ze zijn vrij economisch te rijden (ik haal soms wel 1:17 met een tank).
-
Thanks voor de info. Deze heeft 30k intervallen maar 60k op de klok dus dat durf ik wel aan. Zal wel overstappen op olie wisselen om de 10k km.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Lijkt me behoorlijk onderbemeten voor een 5-er. Heb zelf de 530i touring (LCI) gehad en werd er niet enthousiast van. Dat van dat onderhoud zou ik me niet al te druk over maken. Ik denk dat je dan elke 5-er over kunt slaan. D'r zijn er maar heel weinig die de onderhoudsintervallen van de fabrikant inkorten. Maar elke 10kkm is ook wat overdreven toch? 15kkm is ook al wat, dan halveer je het.
-
OnlineEeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
^ Hebben zelf een 520d gehad waarvandaan iedereen ook zei dat ‘ie onderbemeten was maar vond het zelf een fijne auto, in een 5 ‘race’ je toch niet snel en 180km/u op de lange baan was ook prima te doen. Nou ben ik wat minder benzine-achtig maar lijkt mij als je geen wilde rijder bent dat het prima kan.
-
Oliewissel om de 10k km is kleine moeite voor mij omdat ik een hobby garage aan huis heb. Veel vermogen in een daily boeit me eigenlijk niet zoveel. Heb er net 80k km opzitten in een Luxury Mazda3 met 120pk en automaat. Voor de bestuurder en pax seat is dat een hele fijne, stille comfortabele reiswagen maar de schoonouders komen steeds frequenter op bezoek en dan zit je als bejaarde achterin niet zo lekker.
Daarom wat sneller over naar een luxury barge als daily. Wat ik vooral wil weten is of die ACC een beetje probleemvrij is. Dat zijn erg dure reparaties weet van de de Mazda (gelukkig onder garantie).
Daarom wat sneller over naar een luxury barge als daily. Wat ik vooral wil weten is of die ACC een beetje probleemvrij is. Dat zijn erg dure reparaties weet van de de Mazda (gelukkig onder garantie).
- Arthur
Ik weet niet welke diesel het was, maar als het de 190pk/400nm uitvoering was begrijp ik je wel. De 530i vond ik juist erg irritant op de lange baan, met 180 (bijvoorbeeld). Als je teen ook maar het gaspedaal aanraakte schakelde dat ding al terug. Gewoon te weinig koppel? Nou, dan weet ik genoeg wat de 520i betreft.Eeuwe schreef: 27 sep 2024, 07:27 ^ Hebben zelf een 520d gehad waarvandaan iedereen ook zei dat ‘ie onderbemeten was maar vond het zelf een fijne auto, in een 5 ‘race’ je toch niet snel en 180km/u op de lange baan was ook prima te doen. Nou ben ik wat minder benzine-achtig maar lijkt mij als je geen wilde rijder bent dat het prima kan.
Ikzelf houd gewoon de merk intervallen aan, zie het probleem niet zo. Wat de ACC (active cruise controle?) betreft; die heb ik ook, in de 530i ook, en dat werkte probleemloos. Op de lange termijn weet ik niet, maar wat voor dure reparatie had je met de Mazda?HSR schreef: 27 sep 2024, 07:50 Oliewissel om de 10k km is kleine moeite voor mij omdat ik een hobby garage aan huis heb. Veel vermogen in een daily boeit me eigenlijk niet zoveel. Heb er net 80k km opzitten in een Luxury Mazda3 met 120pk en automaat. Voor de bestuurder en pax seat is dat een hele fijne, stille comfortabele reiswagen maar de schoonouders komen steeds frequenter op bezoek en dan zit je als bejaarde achterin niet zo lekker.
-
OnlineEeuwe
Was de F11 LCI, dus de 184pk als ik mij niet vergis. 400nm klopt vgm ook. Is al een paar jaar geleden.. Vond ik oprecht een prima aandrijflijn. Geen strepentrekker, wel comfy en vlot zat voor dit mierenhoopverkeer hier. Was dit ding:Arthur schreef: 27 sep 2024, 08:49Ik weet niet welke diesel het was, maar als het de 190pk/400nm uitvoering was begrijp ik je wel. De 530i vond ik juist erg irritant op de lange baan, met 180 (bijvoorbeeld). Als je teen ook maar het gaspedaal aanraakte schakelde dat ding al terug. Gewoon te weinig koppel? Nou, dan weet ik genoeg wat de 520i betreft.Eeuwe schreef: 27 sep 2024, 07:27 ^ Hebben zelf een 520d gehad waarvandaan iedereen ook zei dat ‘ie onderbemeten was maar vond het zelf een fijne auto, in een 5 ‘race’ je toch niet snel en 180km/u op de lange baan was ook prima te doen. Nou ben ik wat minder benzine-achtig maar lijkt mij als je geen wilde rijder bent dat het prima kan.

Maar je punt over de 520i begrijp ik, benzine is door z'n gemis aan koppel altijd wat nerveuzer. Is er ook een 520e bvb? Is zoiets te overwegen?
- Arthur
Ik heb ook een F11 LCI 520d gehad van 2015. Ook de 190pk/400nm, die was prettiger idd. Niet zo’n mooie als hierboven trouwens, ik had een LuxuryLine. Wel een fijne wagen, maar M-sport smoelt een stuk beter. Ook waardevaster volgens mij.
-
OnlineEeuwe
^ Oh was dat al de 190 pk? Dan zullen wij die ook gehad hebben. Meende dat 'ie maar 184 pk had. Auto is in 2019 verkocht aan een exportboer met 190dkm voor meende €19k, was prima geld waar ik wel mee leven kon toen. Was wel BTW auto overigens.
-
Bedankt voor alle tips over de F11 en dieselen maar ik ga niet 13 jaar terug in de tijd voor een opvolger van het Mazdaatje.
Waarom frequenter oliewisselen in plaats van de intervallen van 30k km. Om de vervuiling in de motor en randonderdelen tegen te gaan. Je krijgt dan op termijn de vaagste klachten bij zo'n auto.
Net even met TEG gebeld. Ze hebben meerdere van dit type auto in onderhoud en er zijn in hun ervaring ook niet direct specifieke dingen waar je op moet letten. Schadebakken blijft wel een uitdaging ivm de electronica in de bumpers dus schadevrij verleden is wel een must.
Waarom frequenter oliewisselen in plaats van de intervallen van 30k km. Om de vervuiling in de motor en randonderdelen tegen te gaan. Je krijgt dan op termijn de vaagste klachten bij zo'n auto.
Net even met TEG gebeld. Ze hebben meerdere van dit type auto in onderhoud en er zijn in hun ervaring ook niet direct specifieke dingen waar je op moet letten. Schadebakken blijft wel een uitdaging ivm de electronica in de bumpers dus schadevrij verleden is wel een must.
- Arthur
Was niet specifiek de F11 hè. Ging om de motoren die erin liggen. Die zijn niet veel veranderd. En mijn ervaringen gaan ook over de G31 LCI 530i.
@Eeuwe: ik zie dat de LCI eerst de 184pk nog voerde, vanaf modeljaar 2014 werd dat de 190pk. Jij kunt dus best de 184pk gehad hebben.
@Eeuwe: ik zie dat de LCI eerst de 184pk nog voerde, vanaf modeljaar 2014 werd dat de 190pk. Jij kunt dus best de 184pk gehad hebben.
-
- Auto: eBike
Ervaring met een 530e G30, nu op 140k. Heeft ook de B48 met 184pk, alleen dan + electro motor (hybride).HSR schreef: 26 sep 2024, 19:00 L.S.,
Hele fijne en mooie auto, materiaalgebruik en kwaliteit interieur is goed.
Of een 520i onderbemeten is, is je eigen voorkeur.
Zoals al meerderen aangeven, het is een zakensedan, geen fun-auto. Dit gevoel had ik zelfs in een M5 F90. Door goede isolatie weinig snelheidsbeleving en blijft een cruiser (die dan ineens 1:8 loopt).
Denk dat een 540i/540d de sweetspot is, maar een 520i/530i/530e zijn allemaal fijne wagens, passend bij het doel/platform van de auto.
- Kasteel
Qua rijden is het met de juiste verwachting een top family/daily; zeker ook met de 4 cil.
De vraag qua betrouwbaarheid is zover bekend prima in orde, wel eens een stuurhuis e.d. voorbij zien komen, maar weinig gekke dingen verder.
Wat betreft acc, sommige generaties worden nu veel gestolen in de grote steden, maar volgens mij hoort deze daar niet bij. Qua storingen/issues zo ver bekend vrij
De vraag qua betrouwbaarheid is zover bekend prima in orde, wel eens een stuurhuis e.d. voorbij zien komen, maar weinig gekke dingen verder.
Wat betreft acc, sommige generaties worden nu veel gestolen in de grote steden, maar volgens mij hoort deze daar niet bij. Qua storingen/issues zo ver bekend vrij

- Philipoo
Zijn Eeuwe en Arthur zojuist vriendjes geworden?
- Arthur
Soms hebben we een goede bui.
@Kasteel: dat stuurhuis is dan een BMW issue? Is bij mijn M340i ook vervangen (<40kkm).
@Kasteel: dat stuurhuis is dan een BMW issue? Is bij mijn M340i ook vervangen (<40kkm).
- tomgtr
Of dat zo is valt te bezien maar is het benoemen positief bedoeld of intrigantje spelen?
-
@Niels, @Str8Six en Kasteel, bedankt voor de inhoudelijke reacties.
Dus als ik het zo lees een goed gebouwde auto met robuuste aandrijflijn. Punt van aandacht de long life intervallen van 30K km en mogelijk een stuurhuis. Dat laatste zal een dure reparatie zijn verwacht ik...
Ik wacht rustig het inruilvoorstel af
Dus als ik het zo lees een goed gebouwde auto met robuuste aandrijflijn. Punt van aandacht de long life intervallen van 30K km en mogelijk een stuurhuis. Dat laatste zal een dure reparatie zijn verwacht ik...
Ik wacht rustig het inruilvoorstel af

- Philipoo
-
- Auto: Bmw G31 / BMW E89
Ik heb sinds april een G31 530i en heb daar inmiddels 12k km mee gereden.
Voor mij een prima reiswagen om mee met het gezin op vakantie te gaan. Tot nu toe geen storingen maar wel pech gehad dat de spiegels eraf zijn gestolen (enkel de glaasjes).
De afwerking voelt allemaal wel solide, akoestiek is goed. Achterin zitten onze dochters prima, kofferbak groot genoeg en ik kan zelfs een 9’6” longboard meenemen in de auto als ik ga surfen (bank en bijrijders stoel plat).
Stoelen was even zoeken om ze echt lekker te krijgen (eerste lange rit gaf uitstralende pijn in bovenbenen) maar inmiddels zit het heerlijk.
Auto is lekker stil en comfortabel. Niet sportief maar dat zoek ik ook niet. Ik neem aan dat als je in de markt bent voor een 520i je niet op zoek bent naar een auto om ook mee het circuit op te gaan.
Voor mij een prima reiswagen om mee met het gezin op vakantie te gaan. Tot nu toe geen storingen maar wel pech gehad dat de spiegels eraf zijn gestolen (enkel de glaasjes).
De afwerking voelt allemaal wel solide, akoestiek is goed. Achterin zitten onze dochters prima, kofferbak groot genoeg en ik kan zelfs een 9’6” longboard meenemen in de auto als ik ga surfen (bank en bijrijders stoel plat).
Stoelen was even zoeken om ze echt lekker te krijgen (eerste lange rit gaf uitstralende pijn in bovenbenen) maar inmiddels zit het heerlijk.
Auto is lekker stil en comfortabel. Niet sportief maar dat zoek ik ook niet. Ik neem aan dat als je in de markt bent voor een 520i je niet op zoek bent naar een auto om ook mee het circuit op te gaan.
-
Bedankt voor je reactie @wackywim. Klinkt goed! Goed om te horen dat de auto ook akoestisch goed is. In stilte reizen is een dikke plus.
En inderdaad, voor circuit rijden hebben we hier 3 andere auto's staan.
@Mod, man man man man man, je bent een moderator....
En inderdaad, voor circuit rijden hebben we hier 3 andere auto's staan.
@Mod, man man man man man, je bent een moderator....
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Sorry HSR

- tomgtr
Eens!
-
Ja, dat is dus GEEN bmw G31 he!
- JP