Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
JP

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 12 sep 2024, 20:06

Haalt "Sweet Caroline" en de BBBB de kerst ? :coffee:
Vrijdag komt Wiersma formeel met haar mestplan naar buiten, maar vandaag lekten al contouren uit. De BBB-minister weet al sinds haar aantreden dat de mestcrisis acuut is.

Het probleem speelt al een lange tijd. Jarenlang mochten Nederlandse boeren meer mest uitrijden op hun land dan de Europese regels toestonden, maar die uitzondering (formeel: derogatie) heeft de Europese Commissie van tafel geveegd.

Sindsdien zitten veel boeren met overvolle mestkelders en moeten ze veel geld betalen om de mest te laten afvoeren. Faillissementen dreigen. Het vorige kabinet had een uitkoopregeling gemaakt, maar het was vooral huidig regeringspartij BBB die daar grote moeite mee had. Het leek te veel op gedwongen krimp van de veesector, vond die partij.

De grote vraag is: hoe gaat Wiersma de mestcrisis dan te lijf? Uit vandaag uitgelekte plannen blijkt dat ook Wiersma niet ontkomt aan een flinke afname van de mestproductie. En behalve melkveehouders worden ook pluimvee- en varkenshouders hard geraakt door die ‘afromingsplannen’, bevestigen ingewijden. Die plafonds gelden alleen als bedrijven (preciezer: de rechten) verkocht of op een andere manier overgedragen worden, bijvoorbeeld via een leaseconstructie.

Bij Wiersma's eigen partij, de BBB in de Tweede Kamer, klinkt dan ook chagrijn. Partijleider Caroline van der Plas zegt dat ze ‘baalt’. Al geeft ze de schuld aan het vorige kabinet. ,,Ik zeg ook: afromen is nu even noodzaak om gedwongen krimp te voorkomen. Ik zeg niet dat ik de plannen van de minister niet ga steunen.” Van der Plas blijft erbij: gedwongen krimp is taboe voor haar. Van der Plas zei : ,,Als we hier gedwongen krimp van de veestapel krijgen vanwege mest of stikstof, dan ben ik weg. Daar kan ik niet mee leven. Dan stop ik.”
https://www.ad.nl/politiek/bbb-leider-v ... ~a69175ca/

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 12 sep 2024, 20:51

Ik ben even kwijt wat het theaterspel hier moet brengen.
Ze was zelf bij de coalitievorming, waar de voorwaarden op tafel gelegd werden.
Of ze wist het al, probeert 'm af te schuiven en blijft na het applaus lekker zitten, of probeert helder te maken dat deze overrule uit Brussel komt?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 13 sep 2024, 06:13

Brussel bepaalt he. En Wiersma is de messenger helaas.

Ander niet zo nieuw nieuws:
https://nos.nl/artikel/2536944-politie- ... nburgering

Daaruit:
De politie telt steeds meer geweldsincidenten die zich voordoen omdat de familie-eer geschonden zou zijn. Daarbij zijn relatief vaak Syriërs betrokken. De politie vraagt zich af of er tijdens de inburgering in Nederland wel genoeg aandacht is voor eergerelateerd geweld.

De politie registreerde vorig jaar 619 gevallen waarbij sprake was van geweld omdat de familie-eer geschonden zou zijn en moest worden 'hersteld'. Dat waren er tien jaar geleden nog 460.

Toen ging het nog maar een enkele keer om Syriërs, terwijl vorig jaar bij ruim een kwart van de zaken Syrische vluchtelingen betrokken waren. Daarna zijn de meest voorkomende achtergronden Turks, Marokkaans en Afghaans.

Zorgen
Dat er vaker Syriërs bij 'eerzaken' betrokken zijn, komt door de vluchtelingenstroom van de afgelopen jaren. Inmiddels wonen er ruim 150.000 Syriërs in Nederland.
Oeh!

Maar 't valt allemaal best wel heel erg mee hoor, gelukkig maar, want:
Eergerelateerd geweld is volgens Janine Janssen zeker niet voorbehouden aan islamitische culturen. "We zien het ook terug bij andere groepen. We zien eigenlijk de hele wereld aan ons voorbij trekken."
TOP! Pak van m'n hart.

Meer koffie!

Jaws

Bericht door Jaws » 13 sep 2024, 08:32

Ja kom op, we gaan het beestje natuurlijk niet bij de naam noemen

350 Z

Bericht door 350 Z » 13 sep 2024, 09:27

Haal je de zandbak binnen dan word je de zandbak

JP

Bericht door JP » 13 sep 2024, 10:11

Meer krijgen en minder werken, ja dan begrijp ik die gelukszoekers wel die hier heen komen :coffee:
CNV matigt looneis maar eist wel kortere werkweek: ’Werknemers snakken naar meer lucht’

Werknemers moeten er het komende cao-jaar 3,5 tot 6% salaris bij krijgen plus arbeidsduurverkorting van 2 uur per week. Nieuwe historisch hoge loonafspraken, zoals het afgelopen jaar, zijn niet meer realistisch.
https://www.telegraaf.nl/financieel/692 ... meer-lucht

JP

Bericht door JP » 13 sep 2024, 15:19

IMG_2423.jpeg
IMG_2423.jpeg (717.09 KiB) 1129 keer bekeken

tomgtr

Bericht door tomgtr » 13 sep 2024, 15:38

JP schreef: 13 sep 2024, 10:11 Meer krijgen en minder werken, ja dan begrijp ik die gelukszoekers wel die hier heen komen :coffee:
CNV matigt looneis maar eist wel kortere werkweek: ’Werknemers snakken naar meer lucht’

Werknemers moeten er het komende cao-jaar 3,5 tot 6% salaris bij krijgen plus arbeidsduurverkorting van 2 uur per week. Nieuwe historisch hoge loonafspraken, zoals het afgelopen jaar, zijn niet meer realistisch.
Inderdaad, niet te geloven. Vroeger pensioen, korter werken en minder migratie. Eh…

Gijzert

Bericht door Gijzert » 17 sep 2024, 08:45

tomgtr schreef: 13 sep 2024, 15:38
JP schreef: 13 sep 2024, 10:11 Meer krijgen en minder werken, ja dan begrijp ik die gelukszoekers wel die hier heen komen :coffee:

Inderdaad, niet te geloven. Vroeger pensioen, korter werken en minder migratie. Eh…
Precies. Er moet gewoon meer geld naar de aandeelhouders. F#ck de werknemer.

TLRS

Bericht door TLRS » 17 sep 2024, 13:29

Pas een verhaal gehoord van een bedrijf dat 10 tallen miljoenen uitkeerde aan aandeelhouders. Dat bedrijf had ook aanspraak weten te maken op een paar regelingen voor steun van de staat ivm energieprijzen enzo.

Even opgezocht.. schijnbaar 100en miljoenen staatsschuld.

It’s a strange world we live in.

Robin

Bericht door Robin » 18 sep 2024, 12:29

Dit gaat dus uiteindelijk door(?)
https://www.ad.nl/politiek/zo-raar-werk ... ~a0441146/
Ik snap dat er meer geld nodig is om:
-puin te ruimen/teveel uitgegeven geld van vorige kabinetten te bekostigen
-conflicten/ oorlogen mede te blijven voeren
Maar is dit wel zo'n goed idee?

Ik wil 130 terug!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 18 sep 2024, 13:36

Robin schreef: 18 sep 2024, 12:29 Dit gaat dus uiteindelijk door(?)
https://www.ad.nl/politiek/zo-raar-werk ... ~a0441146/
Ik snap dat er meer geld nodig is om:
-puin te ruimen/teveel uitgegeven geld van vorige kabinetten te bekostigen
-conflicten/ oorlogen mede te blijven voeren
Maar is dit wel zo'n goed idee?

Ik wil 130 terug!
Ja, en werken 'moet weer lonen' dus wel even een ruige 0,7% koopkracht erbij (maar je zorgverzekering wordt wel weer duurder, net als je sportschool etc.) en het aantal verkeersboetes moet verder omhoog om de begroting rond te krijgen. Veel plezier.

Op zulke momenten ben ik echt blij dat ik op Curaçao zit. Ik rij hier rond met een goot op de trekhaak met daarop een crossmotor. Zonder verlichting, zonder kenteken (kenteken auto ook niet meer zichtbaar/leesbaar), zonder richtingaanwijzers (die toch niemand hier ooit gebruikt) en het interesseert niemand iets. Ook politie niet die ik tegenkwam. Ik zie hier auto's rijden met überhaupt geen kenteken of totaal onleesbaar. Nog nooit gezien dat iemand staande werd gehouden hier. Links of rechts inhalen, mensen of dieren los achterin pickups, maakt allemaal niet uit. Motorrijders die zonder helm driftend over de weg gaan op hun Hayabusa's. Prima, mooi om te zien. En hun probleem als het misgaat. Ik zou het niet doen maar ik heb geen oordeel over hen. Veel van onze nieuwe motorcrossvrienden rijden gewoon met hun niet-straatlegale crossmotors (dus ook zonder kenteken) over de weg naar de crossbaan toe. Geen probleem.

Ik vind het heerlijk, totaal geen betutteling hier. Sommigen zullen roepen dat het onverantwoord is en ja, het verkeer is hier wat gevaarlijker dan in Nederland. Iets beter opletten dus. Maar ik werd totaal krankjorum van het steeds kleiner wordende hokje waar je in NL met regelgeving, voorschriften, controles, extra belastingen, trajectcontroles, boetes enzovoorts in wordt gedrukt. Soms verbazingwekkend dat Curaçao (alhoewel het een eigen land is sinds 2010) onderdeel is van 'Het Koninkrijk der Nederlanden' (samen met Nederland, Aruba en Sint Maarten). Ik vergelijk dit eiland vaak met een soort van piratennest in het koninkrijk. :) Maar ik geniet daar wel van, de vrijheid hier. Je beseft dat pas echt als je weg bent uit Nederland.

Wimo

Bericht door Wimo » 18 sep 2024, 14:36

Ik ben blij dat ik hier woon. En leuk naar een bananenrepubliek op vakantie kan.. om daarna snel terug te rennen hierheen.

TLRS

Bericht door TLRS » 18 sep 2024, 14:42

Mag het graag lezen Martijn, dat het ook anders kan. Denk dat het de beste oplossing is.. ergens anders fris te beginnen.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 18 sep 2024, 16:34

Wouter81 schreef: 18 sep 2024, 13:36 Veel van onze nieuwe motorcrossvrienden rijden gewoon met hun niet-straatlegale crossmotors (dus ook zonder kenteken) over de weg naar de crossbaan toe. Geen probleem.
Dat deden wij 45 jaar geleden hier ook. :D :tooth:

JP

Bericht door JP » 18 sep 2024, 16:37

BTW omhoog voor sport, dat in een land waar overgewicht het overwicht heeft.
Het stimuleren van gezond voedsel was al moeilijk, suikertaks invoeren kon opeens makkelijk, maar lagere btw voor groente en fruit, dat kan niet, want ze weten niet waar de grenzen liggen. Een ieder weet heus wel wat gezond is, maar dit begint met het betaalbaar te maken.

frankie

Bericht door frankie » 18 sep 2024, 21:08

Even voor de goede orde, want dat mis ik wel in de discussie waardoor het lijkt dat het voor alle sport geldt. Dit geldt voor commerciële aanbieders, dus niet voor sportverenigingen, die blijven vrijgesteld.

WJ

Bericht door WJ » 18 sep 2024, 21:19

Helaas is elke sportschool een commerciele aanbieder.

frankie

Bericht door frankie » 19 sep 2024, 09:02

Dat klopt. En 28% van de mensen die regelmatig sport doet dat bij een commerciële sportaanbieder (in 2022). Het grootste deel doet dat dus niet en heeft dus ook niet te maken met de BTW verhoging. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het een goed plan vind, maar ik vind dat deze cijfers e.e.a. wel in ander perspectief plaatsen dan de politieke tegenstanders doen voorkomen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat dat met de aantallen donateurs van de sportscholen doet :tooth:

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 sep 2024, 10:38

Het gaat gewoon om het signaal wat je afgeeft. Blijkbaar is sporten een luxe wat hoger belast moet worden. Terwijl het juist iets is wat je wil stimuleren omdat het zowel fysiek als mentaal goed voor je is om regelmatig te sporten. Hetzelfde geldt natuurlijk op de BTW verhoging op boeken. Lijkt ook wel een beetje op wat er in Slowakije gebeurt:
“Books, as we have analysed, are primarily purchased by wealthier segments of the population, so they will be taxed at the basic rate,” PM Robert Fico’s minister said.

Read more: https://spectator.sme.sk/c/23386089/min ... sides.html
Daarnaast stel ik mijn vraagtekens bij wat het werkelijk oplevert. Maar dan ga je het hebben over directe en indirecte kosten/baten en dat is voor de overheid blijkbaar erg moeilijk, zie ook de BTW verhoging op hotels: https://nos.nl/artikel/2535901-kabinet- ... -op-hotels

JP

Bericht door JP » 19 sep 2024, 11:04

+1 Joël, dat bedoelde ik ook. Waarom, als het toch gezond is. Ik woon op een steenworp van een sportschool, maar dat is nu al €59,99 per 4 weken (maanden kennen ze niet)

Nu maar de algemene beschouwingen kijken, want de oppositie gaat toch nog eens de messen slijpen, ook voor deze btw-verhoging.

JP

Bericht door JP » 19 sep 2024, 11:29

Nou, bij de stoelen van Schoof zijn alle 4 de poten al doorgezaagd, hij heeft zich al vastgeluld en vergat net de microfoon uit te zetten en mompelde zijn ongenoegen. Meteen een schorsing

Dicky haalt de kerst niet :nah:

Robin

Bericht door Robin » 19 sep 2024, 11:30

Goed verhaal Joël

SlowCo

Bericht door SlowCo » 19 sep 2024, 11:57

JP schreef: 19 sep 2024, 11:04 Ik woon op een steenworp van een sportschool, maar dat is nu al €59,99 per 4 weken (maanden kennen ze niet)
Hier, dit is goedkoper dan die €59,99 en je kunt meerdere keren per week, langer dan 4 weken aan de gang...: https://hartjelopen.nl/beste-goedkope-hardloopschoenen/
:hot:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 sep 2024, 12:26

Robin schreef: 19 sep 2024, 11:30 Goed verhaal JP
:P

Plaats reactie