Dus ga je zoeken...
.. en zoeken
En kom je eigenlijk tot de conclusie dat er niets is.

Totdat je voor de gein gaat zoeken op 306 XSI/GTI. We vonden de Le Mans versie, daarvan staan er diverse te koop op Marktplaats.
Zaterdag hadden we onze lijst van 306-jes uitgeprint, inclusief wat S16 Le Mans exemplaren, een blauwe S16 met leer en een zwarte S16 met volledig leer.
Degene die we het liefst wilden zien viel al direct af. Want ik had voor zaterdag een 'afspraak' gemaakt. Bel ik die garage op, zeggen ze doodleuk dat ze gesloten zijn. Wtf! Er zaten wel wat haken en ogen aan die auto, zoals een km-stand van 180k, met een tellerstand van 70k en geen apk sinds 2004 (vorige eigenaar had iets te verbergen?). De auto staat al lang te koop. Eerst voor 3750, nu voor 2950. Ik weet niet of ik er nog langsga, het kan natuurlijk zo zijn dat de auto verder prima is.
Toen de volgende gebeld, die blauwe S16. Stond te koop voor een heel laag bedrag: 1950,- met slechts 150k op de teller. Bij een garage. Was al verkocht, logisch gezien de km-stand en prijs. Toen ik donderdag belde was ie er nog. Jammer, ik had hem graag irl bekeken.
306 Le Mans
Toen maar direct naar de andere Le Mans. Deze staat in Voorschoten, dichtbij huis dus. De eigenaar had al gezegd dat 'ie niet aanwezig zou zijn, maar dat hij zou melden dat we langskwamen. Hij stond daarom vooraan in de showroom. Eerste indruk: nette kar. Niets mis mee.
Ik was al gewaarschuwd dat het alcantara deel van de stoele wat versleten zou zijn. Dat klopte, mijn vriendin vond dit het definitieve afkraakpunt van de auto. Alcantara is gewoon NIET mooi meer na 180.000 km.
Desondanks waren we toch wel gecharmeerd van de auto. De rode kleur moesten we irl zien, en viel niet tegen, maar we werden er ook niet wild van. Liever een zwarte auto met zwart leer.
Toch even een rondje gereden (15 km), omdat de verkoper daarop aandrong. Eerst voor 10 euro getankt, want dat ding stond echt ver in het reserve.

Max 4000 rpm gereden. De auto werd ook geprezen als 'Kanon'. Ik haat dat soort teksten, maar goed, wij wilden weten hoe die auto is als je rustig rijdt. Dat ie ook leuke prestaties neer kan zetten geloof ik altijd wel tijdens een proefrit, dat komt wel als je hem koopt. Echter was de tankdop dichtgemaakt met een pleister en schoot de tankdop tijdens het rijden daarna steeds open. Zoiets zou zo'n garagebedrijf best even mogen fixen voordat ze een auto als deze te koop zetten als duurste op marktplaats.
De auto reageerde bij rustig rijden echter niet lekker op het gas. De koppeling voelde ook niet meer fris aan. De combinatie van die twee zorgden nogal voor een klungelige bediening van mij. En de auto maakte veel herrie uit het vooronder. Remmen ging zoals in de Lada, heel schokkend. Alsof een deel van de schijven vet waren.
Wat ik bij de 306 zelf erg storend vind, maar minder erg dan in een Xsara, is de pedaalbox. Sowieso zijn die pedalen klein en verre van fijn, maar met de neus van mijn schoenen (dunne neus nota bene) raak ik altijd iets bij gas los, rem los, koppelingloslaten etc. Je schoenen slijten op de neus daardoor en het is gewoon irritant. Iets anders wat irritant is, is dat de stoelleuningen niet solide aanvoelen. Ze zitten ietwat los. Daarnaast zat de bijrijdersstoel helemaal los tijdens het rijden. Maar dat is vast te verhelpen.
Maar goed, we hebben een rondje gereden. We hebben een indruk gekregen en dat viel gezien de staat van de auto wat tegen, maar dit was pas de eerste 306 S16 die we reden, dus geen referentie.
XSI S16 zwart met zwart leer:
Daarom vandaag met een zwarte S16 met zwart leer gereden en open dakje. Zag er op de foto's erg mooi uit. Alleen volgende RDW gegevens was de auto afgelopen week overgeschreven en ging 'ie nu weg 'wegens gezinsuitbreiding'. Erg vaag. Maar de uitleg kwam later (stond eerst op naam van zijn broer).
Anyway, wij een afspraak gemaakt gisteren, vandaag gelukkig afgesproken ipv gisteravond in het donker. Want er zaten flink wat gebruikssporen op de auto. Krassen, stukken lak weg, gril en plastic stuk onder koplampen waren weg. Er hingen van die geurkerstbomen aan de binnenspiegel. De auto was verlaagd. We reden een kort rondje, de eigenaar wilde ons zelf laten rijden, maar het was te koud om hem te laten staan, dus we hebben hem achterin meegenomen. Ik moest maar het gas intrappen van hem.
Maar het viel me juist in positieve zin op dat deze S16 onderin WEL wakker was. Tot 3000 rpm was de auto heel makkelijk langzaam te rijden, iets wat ik erg prettig vind en Marijke ook. Dit was een 306 die 'rijdt' als de 535. Bij wijze van spreken.
Als 'ie nou in de staat was geweest als die Le Mans, dan waren we verkocht geweest. Ware het niet dat dit exemplaar verder redelijk 'af' was. Voorbandjes waren kaal, het stuur stond scheef (kan daarmee te maken hebben) en de eigenaar had het maar over de indrukwekkende prestaties.
Misschien dat het doorgassen wel als voordeel had dat deze beter liep dan de wellicht wat ingeslapen versie in Voorschoten.
Volgens de eigenaar lag het aan een betere brandstofdrukregelaar. Zou kunnen...
We mochten de auto wel meenemen voor de prijs die wij hadden gezien toen we belden. 2250. Hij had door de vele telefoontjes de prijs opgeschroefd naar 2750. Beide bedragen is de auto in mijn ogen niet waard, ondanks de motor, het dakje en het leer.
In ieder geval weten we dat we de 306 S16 nog niet helemaal van onze lijst schrappen. Maar het zal uiteindelijk wel een Saab worden.