Het grote MX-5 topic op DF

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 25 jun 2024, 17:22

Opa schreef: 25 jun 2024, 15:24 Hij is gaaf hè, die King Tiger.....stukje verderop de Panter bij Manhay ook nog gezien?
Knappe plaatjes, idd een mooi/bijzonder stukje techniek. De Panter heb ik niet gezien, heb ik iniedergeval een reden om nog een keer daar te gaan kijken en rond te sturen :df:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6732
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Opa » 26 jun 2024, 17:27

Er is daar veel te zien, wij hadden een hotel vlakbij La Roche-en-Ardenne en in die plaats staan ook al drie tanks, een Amerikaanse Sherman, een Engelse M-10 Achilles en een Duitse Jagdpanzer.
Er is ook een museum over WW2(daar staat de Jagdpanzer voor) en een kasteel met roofvogelshow, vind ik zelf ook altijd wel leuk om te kijken en wat foto's te maken.
Bij de King Tiger in La Gleize en de Panter in Manhay zijn ook musea over WW2, maar die in La Gleize zal je vast wel gezien hebben. :wink:

De tanks in La Roche-en-Ardenne.

M-10 Achilles:

Afbeelding


Sherman:

Afbeelding


Jagdpanzer:

Afbeelding

Prof. Powertoweight
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 okt 2017, 12:51
Auto: Lotus Elise 111R

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Prof. Powertoweight » 02 jul 2024, 12:30

AutotopNL NB 330pk/425nm:

[YouTube]https://youtu.be/p3gW0_rsWK4?si=8dTkatOZ6J3h8diI[/YouTube]

Gaat iemand dit nog overtoepen?
Laatst gewijzigd door Prof. Powertoweight op 28 okt 2024, 11:11, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 02 jul 2024, 12:48

Ik voel de behoefte in ieder geval niet. zo'n 250-280pk zou ik meer dan genoeg vinden in m'n ND2

Wouter81
Berichten: 9395
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Wouter81 » 02 jul 2024, 15:05

Philipoo schreef: 02 jul 2024, 12:48 Ik voel de behoefte in ieder geval niet. zo'n 250-280pk zou ik meer dan genoeg vinden in m'n ND2
Denk dat dat het ideale vermogen is in zo'n auto. Mijn GR86 heeft 235 PK. In principe genoeg maar ideaal zou zijn een PK of 30 erbij, dus rond de 265. Dat zou (voor mij) de sweetspot zijn, 300 of meer is echt niet nodig. Dan verniel je juist de sterke kanten denk ik.

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door SlowCo » 02 jul 2024, 15:17

In dit soort lichte sportwagens is het vooral het lekkerst, lijkt mij, als de pk's atmosferisch gehaald worden en niet d.m.v. een turbo.

De BBR 220 kit is volgens mij de beste tuning die je kunt doen voor een MX-5 ND(2): https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd ... -on-184-ps

MX-5 ND2 BBR kit.jpg
MX-5 ND2 BBR kit.jpg (129.13 KiB) 4827 keer bekeken
:df:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 03 jul 2024, 17:04

SlowCo schreef: 02 jul 2024, 15:17 In dit soort lichte sportwagens is het vooral het lekkerst, lijkt mij, als de pk's atmosferisch gehaald worden en niet d.m.v. een turbo.

De BBR 220 kit is volgens mij de beste tuning die je kunt doen voor een MX-5 ND(2): https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd ... -on-184-ps


MX-5 ND2 BBR kit.jpg

:df:
al wel 100x over nagedacht.. Ik wacht even op de turbo/sc kitjes die BBR voor de ND2 uitbrengt en ga dan maar eens een keuze maken :)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 03 jul 2024, 17:13

Wouter81 schreef: 02 jul 2024, 15:05
Philipoo schreef: 02 jul 2024, 12:48 Ik voel de behoefte in ieder geval niet. zo'n 250-280pk zou ik meer dan genoeg vinden in m'n ND2
Denk dat dat het ideale vermogen is in zo'n auto. Mijn GR86 heeft 235 PK. In principe genoeg maar ideaal zou zijn een PK of 30 erbij, dus rond de 265. Dat zou (voor mij) de sweetspot zijn, 300 of meer is echt niet nodig. Dan verniel je juist de sterke kanten denk ik.
Ik heb ook met GR86's gereden. heerlijke auto en qua vermogen op het circuit al leuker dan de ND. Scheelt ook 200kg, maar in een rechte lijn heeft die net het pit wat de ND nog mist.

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door SlowCo » 03 jul 2024, 17:50

Philipoo schreef: 03 jul 2024, 17:04 Ik wacht even op de turbo/sc kitjes die BBR voor de ND2 uitbrengt en ga dan maar eens een keuze maken :)
Atmosferisch houden en een kortere eindoverbrenging/diff van Fiat Abarth 124 Spider: https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=767565

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 04 jul 2024, 11:04

SlowCo schreef: 02 jul 2024, 15:17 De BBR 220 kit is volgens mij de beste tuning die je kunt doen voor een MX-5 ND(2): https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd ... -on-184-ps
Ik lees op Miata fora dat de mensen die een BBR 220 kit hebben verbaasd zijn waarom het verschil t.o.v. een standaard auto zo klein is. Op papier lijkt het een grote stijging, in de praktijk lijkt het nogal mee te vallen. Als je echt een performance upgrade wil doen zou ik idd wachten op SC & Turbo kitjes.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 04 jul 2024, 11:47

Peter-Paul schreef: 04 jul 2024, 11:04
SlowCo schreef: 02 jul 2024, 15:17 De BBR 220 kit is volgens mij de beste tuning die je kunt doen voor een MX-5 ND(2): https://bbrgti.com/products/bbr-mx-5-nd ... -on-184-ps
Ik lees op Miata fora dat de mensen die een BBR 220 kit hebben verbaasd zijn waarom het verschil t.o.v. een standaard auto zo klein is. Op papier lijkt het een grote stijging, in de praktijk lijkt het nogal mee te vallen. Als je echt een performance upgrade wil doen zou ik idd wachten op SC & Turbo kitjes.
heb je hier voorbeelden van? Ik zat ook te denken om spruitstuk, midpipe en tune te doen. Dan heb je sowieso al de basis voor als je later naar SC toe gaat.

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 04 jul 2024, 12:30

Philipoo schreef: 04 jul 2024, 11:47 heb je hier voorbeelden van?
Krijg het nu niet zo 1,2,3, gevonden. Was meen ik van iemand die ook meer op straat reed dan op het circuit.

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door SlowCo » 04 jul 2024, 12:39

Ik vermoed dat dat vooral komt omdat die mensen als daily een turbo(diesel) rijden die een flinke bult koppel extra levert tussen de 2-4000tpm zodra ze die laten chippen. De vermogenstoename van deze atmosferische tuning op een MX-5 levert een zeer lineaire opbouw op zonder 'trap in je rug' onderin. Dan lijkt het tegen te vallen, vooral als je vrijwel niet boven de 5000tpm uitkomt op straat. De winst zit hem juist tussen de 6-7800tpm. Een gebied waar de meeste automobilisten vrijwel niet (durven) komen, denk ik.
Philip zal daar, als motorrijder, geen last van hebben... :df:

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Philipoo » 04 jul 2024, 12:52

Ik moet die ND wel door de toeren jagen, anders doet die niks :tooth:

Haantje
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: C180, 325e en MX-5

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Haantje » 27 aug 2024, 09:18

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Albula, Fluela, Umbrail, Stelvio, Valparola, Grodner, Sella, Pordoi, Giau, Falzarego, Forcola, Bernina en Julier: er gaat toch weinig boven een goeie roadtrip! :df:

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3615
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Martijn M » 27 aug 2024, 11:48

Kijk! Dat zijn de betere roadtrips! Ook lekker vroeg op pad zo te zien om de drukte voor te zijn :D

SlowCo
Berichten: 4300
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door SlowCo » 27 aug 2024, 14:11

Uren sturen :df: :clap:

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 27 aug 2024, 14:36

Haantje schreef: 27 aug 2024, 09:18 er gaat toch weinig boven een goeie roadtrip! :df:
Zo dat is me het lijstje wel, ik ben nog niet verder gekomen dan de Ardennen :roll:

Hier ook maar een kleine update.
Afgelopen weekend het snuggere plan gehad om een statafel te vervoeren voor het kinderfeestje van mijn kleine smurf.
1.jpg
1.jpg (68.15 KiB) 3682 keer bekeken
Bij het passen van de tafel viel deze om met als gevolg een kras op de claxon/airbag. :x

Mega dom natuurlijk omdat ik van tevoren wist dat het nauwelijks ging passen (zonder schade).
Ik dacht ik bestel bij de plaatselijke Mazda dealer een nieuwe airbag cover voor op het stuur, zij het niet dat zij alleen de complete airbag a net geen € 1.000, - excl. BTW verkopen, dat gaan we maar even niet doen.
Inmiddels de kras goed kunnen maskeren en als je het niet weet zie je niets maar ik zie hem alsnog, dus als iemand een cover of complete airbag voor weinig heeft houd ik mij aanbevolen.

Daarnaast waren de standaard/af-fabriek Bridgestones S001 aardig op hun eind, bij regen werd het soms iets te spannend dus tijd voor nieuw rubber.
2.jpg
2.jpg (114.91 KiB) 3682 keer bekeken
Zitten twijfelen tussen de Michelin PS5 of GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6. De PS5’s hebben veruit de mooiste wang om te zien alleen heb eerder Michelin PS4/SuperSports onder auto’s gehad en was nooit echt onder de indruk van de stijfheid van de wang, wat je in de recensies over deze band ook leest. Op veel MX-5 fora worden de GoodYears naast de Bridgestone Potenza Sport als goed aangemerkt. Gekozen voor de GoodYears omdat deze wat meer allround eigenschappen zou moeten hebben.

Stiekem veel plezier gehad aan deze auto dus voorlopig mag deze nog even blijven.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39960
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Knot » 27 aug 2024, 14:44

Dan hebben ze dat bij goodyear beter voor mekaar nu want ik heb ook wel eens banden gehad waarvan de wang niet zo best was

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6732
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Opa » 27 aug 2024, 14:49

Bevielen de Bridgestones niet?

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 936
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Peter-Paul » 27 aug 2024, 15:19

Opa schreef: 27 aug 2024, 14:49 Bevielen de Bridgestones niet?
Die waren meer dan prima alleen blijken de GoodYears volgens de ervaringsdeskundigen een betere/leukere band te zijn voor de ND. We gaan het zien :df:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6732
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Opa » 27 aug 2024, 16:09

Die S001 ligt hier namelijk ook onder de ST en is volgens mij een prima band een lekkere stugge wang en prima grip....een beetje vergelijkbaar met de voorlopers(S03 en RE050A).
Maar ik rij bijna nooit meer in de ST, alleen af en toe een stukje op de grote weg als we op vakantie zijn en mdv wordt moe, dus zelf heb ik er niet heel veel mee gereden, in ieder geval niet echt de grip in bochten kunnen testen en zo, maar mdv rijdt af en toe ook lekker door, ook in de regen en al zit ik er dan naast dan voelt het toch goed aan.
Stukjes die ik ermee gereden heb merk ik wel dat het met de stuurprecisie wel goed zit, net als bij z'n voorlopers.

De Goodyear ken ik niet, dus vergelijken kan ik niet en banden reageren ook weer anders onder de verschillende auto's, dus misschien doet die Goodyear het wel beter onder jouw MX-5.

DFJEF
Berichten: 1076
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 27 aug 2024, 16:52

Haantje schreef: 27 aug 2024, 09:18 Albula, Fluela, Umbrail, Stelvio, Valparola, Grodner, Sella, Pordoi, Giau, Falzarego, Forcola, Bernina en Julier: er gaat toch weinig boven een goeie roadtrip! :df:
Dat klinkt als een zalige tour !! :hungry:

DFJEF
Berichten: 1076
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door DFJEF » 27 aug 2024, 16:59

Peter-Paul schreef: 27 aug 2024, 14:36 Hier ook maar een kleine update.
Afgelopen weekend het snuggere plan gehad om een statafel te vervoeren voor het kinderfeestje van mijn kleine smurf.
1.jpg
Bij het passen van de tafel viel deze om met als gevolg een kras op de claxon/airbag. :x

Mega dom natuurlijk omdat ik van tevoren wist dat het nauwelijks ging passen (zonder schade).
Ik dacht ik bestel bij de plaatselijke Mazda dealer een nieuwe airbag cover voor op het stuur, zij het niet dat zij alleen de complete airbag a net geen € 1.000, - excl. BTW verkopen, dat gaan we maar even niet doen.
Inmiddels de kras goed kunnen maskeren en als je het niet weet zie je niets maar ik zie hem alsnog, dus als iemand een cover of complete airbag voor weinig heeft houd ik mij aanbevolen.

Daarnaast waren de standaard/af-fabriek Bridgestones S001 aardig op hun eind, bij regen werd het soms iets te spannend dus tijd voor nieuw rubber.
2.jpg
Zitten twijfelen tussen de Michelin PS5 of GoodYear Eagle F1 Asymmetric 6. De PS5’s hebben veruit de mooiste wang om te zien alleen heb eerder Michelin PS4/SuperSports onder auto’s gehad en was nooit echt onder de indruk van de stijfheid van de wang, wat je in de recensies over deze band ook leest. Op veel MX-5 fora worden de GoodYears naast de Bridgestone Potenza Sport als goed aangemerkt. Gekozen voor de GoodYears omdat deze wat meer allround eigenschappen zou moeten hebben.

Stiekem veel plezier gehad aan deze auto dus voorlopig mag deze nog even blijven.
Balen van die schade zeg. Hier een paar goedkopere varianten (eerste is overigens POA):

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /19016247/

https://www.decabriohoeve.nl/nieuwe-ond ... tuurairbag

Zelf ook met de voorganger van de Goodyear F1 A5 gereden en dat was een prima band. Beter dan de standaard S001. Die is met name in nat minder goed. Maar een beetje glijden is ook leuk..... :tooth:

Haantje
Berichten: 219
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: C180, 325e en MX-5

Re: Het grote MX-5 topic op DF

Bericht door Haantje » 27 aug 2024, 19:52

Peter-Paul schreef: 27 aug 2024, 15:19 Die waren meer dan prima alleen blijken de GoodYears volgens de ervaringsdeskundigen een betere/leukere band te zijn voor de ND. We gaan het zien :df:
Ben ook van S001 naar Goodyear F1 Asymmetric 6 gegaan onder de MX-5. Is best wel een flinke stap vooruit!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten