Ik dacht dat jij een Clio van een ton hebt staan?Eeuwe schreef: 25 aug 2024, 10:28Ik heb helemaal geen geld, kijk naar al die oude rommel wat hier in de garage staat![]()
Nu een huis kopen
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Nu een huis kopen
- Niels
- Auto: Prius+
1000kg Bram, 1000kg

Met gratis geld is men niet kritisch, exactly my point. Overwaarde, jubelton (vaak overwaarde ouders)…. Het is uiteindelijk gewoon net zo’n risicovolle zeepbel als andere investeringen. Je hoeft je geen illusies te maken dat nu een huis kopen verstandig is. Vraag en aanbod is voor een groot deel ook sentiment. Ik kocht in 2006, was ook geen super tijd, kon behoorlijk upgraden rond 2012-2014 financieel maar ben maar gaan verbouwen omdat ik het toen ook niet kon vinden wat ik wou tegen redelijk geld. De huizenmarkt is een rollercoaster geworden toen de rente omlaag ging en er free cash ontstond. Cirkeltje weer rond.Robin schreef: 25 aug 2024, 10:38 Eensch, maar je verandert 'de NL huizenkoopcultuur' (als die er al is) niet: Men kijkt imho te gauw naar wat hun max maandbedrag qua hypotheek en kosten kan zijn en of ze dan nog 'n beetje(met nadruk op beetje) kunnen leven. Of dat handig is voor de koopkracht? Ik heb m'n twijfels bij 'velen'.
En dan nog die gekte van overbieden, dus hoe kritisch kan men zijn als je een nog hogere overbieder(of meerderen) voor jouw 'droomhuis' hebt? En er al weinig tot geen aanbod is. Gekte.
-
OnlineMartijn_bmw
Eens Niels met jouw argumenten.
“echte” redenen waarom huizenprijzen ook stijgen en welk deel ook niet meer zal dalen naar mijn idee:
Grond prijs door schaarste
Grondstoffen prijzen die stijgen (steen, hout, beton, etc)
Arbeidsloon
Het deel sentiment zal idd altijd blijven fluctueren en ook zijn (tijdelijke) effect hebben op huizenprijzen zowel naar boven als naar beneden.
“echte” redenen waarom huizenprijzen ook stijgen en welk deel ook niet meer zal dalen naar mijn idee:
Grond prijs door schaarste
Grondstoffen prijzen die stijgen (steen, hout, beton, etc)
Arbeidsloon
Het deel sentiment zal idd altijd blijven fluctueren en ook zijn (tijdelijke) effect hebben op huizenprijzen zowel naar boven als naar beneden.
- Niels
Ik weet het niet hoor Martijn, door corona ontstond op diverse vlakken schaarste en wellicht zijn er door omvallen van bedrijven een aantal gaten ontstaan in supply chains maar nu een aantal jaren verder blijkt er niets echt geëscaleerd behalve de prijzen. Dat doet toch vermoeden dat schaarste ontstaat omdat andere marktpartijen meer bieden. Niet omdat het er niet is. Zeg maar het LNG gas wat wij importeren omdat we beter betalen dan een armer land dat nu een tekort heeft.
De volgende prijsstijgingen zijn imho met name gebaseerd op de prijsstijgingen van energie toen onze vriendelijk vriend Vladimir begon te ouwehoeren. Tegenwoordig is de marktprijs van energie allang niet meer op dat niveau maar je betaalt je wel nog steeds scheel bij de Appie Heijn (boycotten wij ook uit principe..).
Wat wel duidelijker dan ooit is…. Marktwerking is een farce maar waarom zouden prijzen ook zakken als de NLer gewoon de knip trekt.
De volgende prijsstijgingen zijn imho met name gebaseerd op de prijsstijgingen van energie toen onze vriendelijk vriend Vladimir begon te ouwehoeren. Tegenwoordig is de marktprijs van energie allang niet meer op dat niveau maar je betaalt je wel nog steeds scheel bij de Appie Heijn (boycotten wij ook uit principe..).
Wat wel duidelijker dan ooit is…. Marktwerking is een farce maar waarom zouden prijzen ook zakken als de NLer gewoon de knip trekt.
- jos_br
- Jaws
Ja zo lust ik er nog wel een paar: verbied meenemen goedkope hypotheekrente, verhoog bovenste belastingschijf, verhoog overdrachtsbelasting, verlaag de inkomens, creeer een recessie. Elke maatregel die ervoor zorgt dat er minder geld beschikbaar is voor het kopen van een huis valt in dezelfde categorie
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Eens met je punt Niels! Maar, even een zijstapje, toch benieuwd naar het volgende;
Hoe bemachtigen jullie nu jullie levensmiddelen?Niels schreef: 25 aug 2024, 13:39Tegenwoordig is de marktprijs van energie allang niet meer op dat niveau maar je betaalt je wel nog steeds scheel bij de Appie Heijn (boycotten wij ook uit principe..).
-
Meer bouwen is de enige structurele oplossing.
- Jaws
Aanbod verhogen en vra(a)g(ers) verminderen
- Luco
Tja, aannemers en installateurs zijn nu al niet te vinden, ook al zouden er genoeg financiele middelen zijn om te bouwen (die er bij corporaties overigens ook niet zijn om betaalbare huurwoningen te financieren)
-
Er zullen de komende 10-20 jaar een hoop babyboomers hun huis verlaten voor een verzorgingshuis of uitvaartcentrum. Dat zal nog wel een flinke invloed hebben op de huizenmarkt.
-
Waar gaan die heen dan?
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Uiteindelijk onder de grond liggen?
- JP
Is geen huisvestiging ook een pand'emie 

-
- Auto: Fun Damn Mentally
https://twitter.com/TarakNL/status/1826735722935845196jos_br schreef: 25 aug 2024, 14:46 Deze man heeft dé oplossing!!
https://twitter.com/NPORadio1/status/18 ... xXPBBZW-qA
Jos.
Vreselijke club, die Rabobank dus.
En deze man boven Noord Korea droppen
https://twitter.com/PeterVanHaerlem/sta ... 8431834253
Eén-tweetje met die dwaas van de Rabobank.
https://twitter.com/NicVrieselaar/statu ... 2159101126
- Hitz
- Auto: KIA
Het is mij en vriendin gelukkig wel gelukt om afgelopen maand een mooie recente tussenwoning te vinden in een goede wijk in ons dorp. Huis is helemaal 'af' en heeft blijvend vrij uitzicht over de landerijen. Het was de tweede woning die we hebben bezichtigd, en op hebben geboden. Ja wellicht betaal je iets teveel en er moet worden overboden, maar we kunnen het allemaal prima betalen. Als je kijkt waarop de woning dan wordt getaxeerd valt je flinke overbieding wel mee. Hoe lang wil je je droom van een gezin nog uitstellen? We zaten in een zeer klein appartement met een enkele slaapkamer, en het is tijd voor de volgende stap.
Nog tweeënhalve week en dan krijgen we de sleutels
Nog tweeënhalve week en dan krijgen we de sleutels

- tomgtr
Wow, top. Gefeliciteerd man!
- Niels
Nice! Gefeliciteerd

We mijden de grote spelers in de markt zoals AH, Jumbo etc. en kopen bij Lidl, Aldi en o.a. Plus (hoe gruwelijk de reclame ook is..bezorging is ideaal). Koop ook amper nog a-merken trouwens en dat blijf ik ook doen. Eenmaal gewend kom je niets te kort.Eeuwe schreef: 25 aug 2024, 16:34 Eens met je punt Niels! Maar, even een zijstapje, toch benieuwd naar het volgende;
Hoe bemachtigen jullie nu jullie levensmiddelen?Niels schreef: 25 aug 2024, 13:39Tegenwoordig is de marktprijs van energie allang niet meer op dat niveau maar je betaalt je wel nog steeds scheel bij de Appie Heijn (boycotten wij ook uit principe..).
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Tom feli! Ik kijk niet zo vaak in de groepsapp blijkbaar:)
@Niels ik snap je wel. Maar volgens mij zijn Aldi en Lidl 'nog groter' dan Jumbo en AH(?)
Aldi 112 miljard omzet 2023, AH 89 miljard lees ik.
@Niels ik snap je wel. Maar volgens mij zijn Aldi en Lidl 'nog groter' dan Jumbo en AH(?)
- JP
Gefeliciteerd Tom 
2.5e week al de sleutels, gaat dat zo snel bij de notaris? Vraag dit voor een collega, die zag het prijzencircus en heeft verkocht, kan alleen nog niets nieuws vinden. Zijn huidige huis wordt uiterlijk 1 Dec beschreven. Bij ons duurde het hele papierkraam vorig jaar 4 maanden.

2.5e week al de sleutels, gaat dat zo snel bij de notaris? Vraag dit voor een collega, die zag het prijzencircus en heeft verkocht, kan alleen nog niets nieuws vinden. Zijn huidige huis wordt uiterlijk 1 Dec beschreven. Bij ons duurde het hele papierkraam vorig jaar 4 maanden.
- Hitz
Dank voor de felicitaties, onze tijdlijn is als volgt;
04-07 Eerste gesprek financieel adviseur
09-07 Eerste bezichtiging en bod gedaan
11-07 Bod afgewezen
18-07 Tweede bezichtiging
19-07 Bod gedaan
23-07 Bod geaccepteerd
30-07 Concept koopovereenkomst getekend
06-08 Taxatie en bindende offerte bank
13-09 Passeren en sleutels
11-07 Bod afgewezen
19-07 Bod gedaan
23-07 Bod geaccepteerd
- JP
Dat is lekker vlot ! Nu nog de kleur van de kinderkamer invullen ?
- Hitz
Hahaha ja dat wordt dan hopelijk het volgende.. Ruim 6 jaar relatie nu, afgelopen mei en juni onze droomvakantie door de States gemaakt, nu een huis. Hopelijk wordt het ons gegund 

-
OnlineMartijn_bmw
mooie tijdlijn! GefeliciteerdHitz schreef: 26 aug 2024, 11:11 Dank voor de felicitaties, onze tijdlijn is als volgt;
11-07 Bod afgewezen
19-07 Bod gedaan
23-07 Bod geaccepteerd

- Niels
Dan klopt hun commerciële model goedRobin schreef: 26 aug 2024, 10:23