BMW E30 S54 - Rolkooi bouwen
- Sideways
- Auto: BMW E46, BMW E30, Silvia S15
BMW E30 S54 - Rolkooi bouwen
Goedendag allemaal,
Het is weer even geleden dat ik iets gepost heb, maar niet stil gezeten. Ik heb genoeg beeldmateriaal om weer een aantal posts te maken met de nodige voortgang.
Dit topic gaat om een klus die ik heb gedaan voor iemand samen met een vriend van mij. Het gaat hier om het lassen van een bouwpakket Cybull rolkooi in een BMW E30. Deze E30 heeft al de nodige aanpassingen gehad aan het onderstel, remmerij en flinke motorupgrade. De kooi hoeft niet KNAF of FIA gekeurd te zijn, maar we willen hem wel bouwen volgens de ANEX J richtlijnen. De auto heeft nog een kenteken en gaat ook de weg op.
Nu was het tijd voor een serieuze rolkooi. De auto werd nagenoeg kaal aangeleverd en dit is ook noodzakelijk i.v.m. toegankelijkheid, lasspetters en alle andere zaken die erbij komen kijken.
Hieronder volgen de foto's. Ik heb helaas niet van elk detail foto's maar we hebben ons best gedaan.
Omdat het een bouwpakket is met een aantal vaste maten zijn we begonnen met het opzetten van de basiskooi. Dit betreft de A en B stijlen. De bashbars hebben vaste maten omdat deze al genotcht waren. (de halfronde uitsparingen aan het einde van de buizen om goed aan te sluiten haaks op een andere buis). nadat we de B stijl in de juiste hoek hebben gezet hebben we de bashbars en A stijlen gehecht.
Sommige foto's zitten iets door elkaar in chronologische volgorde, dus foto's met hechten en afgelaste pijpen kunnen door elkaar staan.
Om alvast vragen te voorkomen: Ja, we hebben gaten gemaakt in de bodem zodat we de kooi kunnen laten zakken als we deze gaan aflassen, zodat je 360 graden kan aflassen onder het dak.
Hierna zijn we richting de achterbak gegaan. Hier hebben we op de vlakke plaatdelen 2 gaten in de rugleuning van de achterbank geslepen voor de pijpen naar de achterophanging.
Het is weer even geleden dat ik iets gepost heb, maar niet stil gezeten. Ik heb genoeg beeldmateriaal om weer een aantal posts te maken met de nodige voortgang.
Dit topic gaat om een klus die ik heb gedaan voor iemand samen met een vriend van mij. Het gaat hier om het lassen van een bouwpakket Cybull rolkooi in een BMW E30. Deze E30 heeft al de nodige aanpassingen gehad aan het onderstel, remmerij en flinke motorupgrade. De kooi hoeft niet KNAF of FIA gekeurd te zijn, maar we willen hem wel bouwen volgens de ANEX J richtlijnen. De auto heeft nog een kenteken en gaat ook de weg op.
Nu was het tijd voor een serieuze rolkooi. De auto werd nagenoeg kaal aangeleverd en dit is ook noodzakelijk i.v.m. toegankelijkheid, lasspetters en alle andere zaken die erbij komen kijken.
Hieronder volgen de foto's. Ik heb helaas niet van elk detail foto's maar we hebben ons best gedaan.
Omdat het een bouwpakket is met een aantal vaste maten zijn we begonnen met het opzetten van de basiskooi. Dit betreft de A en B stijlen. De bashbars hebben vaste maten omdat deze al genotcht waren. (de halfronde uitsparingen aan het einde van de buizen om goed aan te sluiten haaks op een andere buis). nadat we de B stijl in de juiste hoek hebben gezet hebben we de bashbars en A stijlen gehecht.
Sommige foto's zitten iets door elkaar in chronologische volgorde, dus foto's met hechten en afgelaste pijpen kunnen door elkaar staan.
Om alvast vragen te voorkomen: Ja, we hebben gaten gemaakt in de bodem zodat we de kooi kunnen laten zakken als we deze gaan aflassen, zodat je 360 graden kan aflassen onder het dak.
Hierna zijn we richting de achterbak gegaan. Hier hebben we op de vlakke plaatdelen 2 gaten in de rugleuning van de achterbank geslepen voor de pijpen naar de achterophanging.
- Sideways
Re: BMW E30 S54 - Rolkooi bouwen
Toen we het pijpwerk naar achteren aan het passen waren wat al genotched is sprak ik met de eigenaar. Die had de wens om nog een strutbar tussen de achterste veertorens te laten lassen. Daarop is besloten om eerst de veertorens te verstevigen met 3 mm platen, daar een nieuwe pijp tussen te lassen, en daar het pijpwerk dat nu naar de bodemplaat zou gaan op aan te sluiten. Hier is nieuwe pijp voor gebruikt omdat de bouwpakket pijp te kort waren. In de toekomst wilde hij dan nog een extra pijpframe maken naar de bodemplaat/subframeophanging. vanaf de strutbar.
Hieronder foto's hoe het zou komen volgens het bouwpakket:
Hieronder foto's hoe het zou komen volgens het bouwpakket:
- Sideways
Uiteraard eerst alles schoongemaakt, verstevigingsplaat gelast, en daarna de pijp tussen de veertorens. Daarna al het pijpwerk naar achteren passend gemaakt en gehecht.
- Sideways
Omdat de 'basiskooi' en het deel naar achteren nu allemaal passend in gemaakt is het tijd om de basiskooi af te lassen. De basiskooi hebben we dus laten zakken om de bovenkant van de pijpen af te kunnen lassen. Daarna de kooi weer omhoog gezet om het pijpwerk naar achteren vast te lassen aan de basiskooi.
Omdat de basiskooi nu 1 solide geheel is kunnen ook de extra pijpen er in zoals de dubbele A-stijl en de extra 45 graden support bij het hoofd tussen de A- en B-stijl.
Omdat de basiskooi nu 1 solide geheel is kunnen ook de extra pijpen er in zoals de dubbele A-stijl en de extra 45 graden support bij het hoofd tussen de A- en B-stijl.
- Sideways
Nu het grootste gedeelte van de kooi staat moet het gedeelte naar de voorste veertorens nog gemaakt worden. Dit is het meest lastig vindt ik zelf. Door veel meten hebben we de gaten geboord in het schutbord op de juiste hoogte. D.m.v. de laser zijn de gaten ook netjes evenwijdig aan elkaar. Let er op bij een E30 dat je bij de bestuurderskant dwars door de parafan bak heen moet. Dit is crusciaal voor de afwatering uit de parafanbak. Deze is hierna dus niet meer te gebruiken of zal erg gaan roesten en water naar binnen laten. De parafan roosters worden in dit geval dichtgemaakt aan de bovenkant door de eigenaar en zal de lucht elders vandaan (door een nieuw gat) aanzuigen.
- Sideways
Daarna zijn we gelijk doorgegaan met de bodem. ook hier hebben we 3mm dikke platen ingezet om de kooi te ondersteunen en genoegd oppervlakte aan draagkracht te creëren. Deze zijn aan beide kanten van de auto gelast.
- Sideways
Toen kwam de volgende vraag van de eigenaar of we nog een gordelbar konden lassen tussen het pijpwerk van het achterste deel. Gelukkig hebben we de maten juist doorgekregen van de eigenaar, waardoor we met de laser de hoogte en gordelhoek exact konden bepalen.
- Sideways
Dan vervolgens beginnen aan de finishing touch, de gussets mogen er in! Eerst een beetje in vorm maken met een kartonnen mal, daarna in vorm buigen en hechten. En als alles op zijn plek zit en netjes aansluiten het aflassen...
Dit was weer een erg leuk project, en dat in een kleine week gedaan! Niet slecht voor een paar hobbyisten, al zeg ik het zelf
Dit was weer een erg leuk project, en dat in een kleine week gedaan! Niet slecht voor een paar hobbyisten, al zeg ik het zelf

-
Zeker niet slecht!
Mooi project en goed gedaan.
Mooi project en goed gedaan.
- Sideways
Dankjewel!
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Uitgebreide kooi, wat een werk voor iets wat je hoopt nooit nodig te hebben.
Het draaiende gedeelte van de auto is al af? Lijkt me listig speelgoed, weinig gewicht met 340pk.
Gaaf project!
Het draaiende gedeelte van de auto is al af? Lijkt me listig speelgoed, weinig gewicht met 340pk.
Gaaf project!
- Sideways
Het was zeker een aardig werkje en inderdaad een van meest complete kooien. Ik hoop ook dat de eigenaar hem nooit nodig zal hebben. De auto is rijdend, en op kenteken. Geen idee hoe deze rijd, maar je zal het wel flink in bedwang moeten houden.Eric Z schreef: 25 aug 2024, 22:28 Uitgebreide kooi, wat een werk voor iets wat je hoopt nooit nodig te hebben.
Gaaf project!