Zomer 2025
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Re: Zomer 2024
Ik denk niet dat de echte winst bij mij en m'n buren te halen valt hoor.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dat accepteren we ook. Daarom nu de airco aan en in de winter de cv. Zo werkt datKnot schreef: 13 aug 2024, 22:31 Is toch ook zo, in de winter de kachel vol aan en in de zomer de airco vol aan, kan allemaal best wat minder, accepteer gewoon dat het in de winter koud is en in de zomer warm, dan voorkom je nog extremer klimaat.

- Luco
Zomers koelen we de aarde en in de winter warmen we hem iets op, alleen gaat het koelen nu wat harder.
- Knot
Waarom moeten de auto's dan zo extreem lage co2 uitstoot hebben en iedereen wel lekker de airco en cv vol aan?Bram schreef: 13 aug 2024, 22:32 Ik denk niet dat de echte winst bij mij en m'n buren te halen valt hoor.
Goed, men moet aan de warmtepomp natuurlijk maar niemand houdt je tegen dat ding je huis naar 25C te laten loeien.
Ik zat te kijken naar een airco te installeren voor een beetje bijverwarmen in de winter maar ben als de dood dat iemand dat ding in huis op koelen zet in de zomer, eindelijk gratis warmte

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Knot schreef: 13 aug 2024, 22:31 Is toch ook zo, in de winter de kachel vol aan en in de zomer de airco vol aan, kan allemaal best wat minder, accepteer gewoon dat het in de winter koud is en in de zomer warm, dan voorkom je nog extremer klimaat.
Euh hoe moet ik dit lezen Rody. We stoken in de koudere winter en we knallen met de aircon in de zomer. Duidelijk he. Maar het klimaat? Hoe beïnvloeden we dat met de eerste zin?
Eerste zin is politieke waanzin.Knot schreef: 13 aug 2024, 22:56
Waarom moeten de auto's dan zo extreem lage co2 uitstoot hebben en iedereen wel lekker de airco en cv vol aan?
Goed, men moet aan de warmtepomp natuurlijk maar niemand houdt je tegen dat ding je huis naar 25C te laten loeien.
Tweede zin: *Ik moet helemaal NIKS!*-Hans Teeuwen
- Arthur
- Knot
Wat ik bedoel, een hoop mensen proberen zomer en winter bijna om te draaien zo lijkt het wel, airco in de auto op 17 en in de winter de CV op 23, doe je dat andersom spaart het een hoop energie, uitstoot, hitte en kosten.
Zelfde als de kachel aan moet dan moet het in een paar minuten 20C zijn, doe je alles wat vloeiender spaart je centen uit en komt de wereld ten goede.
Maargoed, iedereen doet wat hij/zij zelf wil maar dan ook niet klagen als het klimaat nog extremer wordt, kunnen wel als klein landje niet zoveel aan doen als de mega uitstoot/hitte van andere landen maar op andere vlakken kan de regering ons wel bijsturen en met extreem stoken en koelen hebben we (vooralsnog) vrij spel terwijl daar ook zat te winnen valt.
Zelfde als de kachel aan moet dan moet het in een paar minuten 20C zijn, doe je alles wat vloeiender spaart je centen uit en komt de wereld ten goede.
Maargoed, iedereen doet wat hij/zij zelf wil maar dan ook niet klagen als het klimaat nog extremer wordt, kunnen wel als klein landje niet zoveel aan doen als de mega uitstoot/hitte van andere landen maar op andere vlakken kan de regering ons wel bijsturen en met extreem stoken en koelen hebben we (vooralsnog) vrij spel terwijl daar ook zat te winnen valt.
- Arthur
Wss verkeer jij in andere milieus
Ik ken weinig mensen die de airco in de auto op 17 zetten en de cv op 23. Dat zijn altijd weer uitersten die je opzoekt. Er zijn meer mensen die gewoon de gulden middenweg zoeken hoor. En, wat mij betreft, hoort comfort er ook een beetje bij. Als jij in de winter in 17 gr wilt zitten en nu in de zomer in 27, geen probleem. Maar probeer jouw zienswijze niet op anderen te projecteren. Of iig doen alsof we de boel omdraaien. Beetje te zwart-wit hoor.

- Knot
Daarom zeg ik toch ook iedereen moet doen wat hij/zij wil, of voel jij je aangesproken dan?
Ik wil liefst ook het hele jaar door een graadje of 23/24 met zo weinig mogelijk verschil tussen binnen en buiten, maarja in de winter is het wat kouder en in de zomer wat warmer, dat accepteer ik gewoon.
Alles wat we (te veel) bijregelen zal zorgen voor een nog extremer klimaat, dan heb ik in ieder geval mn best gedaan voor de planeet en nageslacht op dat vlak.
Ik wil liefst ook het hele jaar door een graadje of 23/24 met zo weinig mogelijk verschil tussen binnen en buiten, maarja in de winter is het wat kouder en in de zomer wat warmer, dat accepteer ik gewoon.
Alles wat we (te veel) bijregelen zal zorgen voor een nog extremer klimaat, dan heb ik in ieder geval mn best gedaan voor de planeet en nageslacht op dat vlak.
- Arthur
Nee hoor, voel me niet aangesproken. Ik reageer erop met mijn mening.
- Knot
Jij beschermt anderen voor mijn zienswijze... da's aardig van je maar daar gaan we de planeet niet mee redden 

- Arthur
Ik ben hier ook niet om de planeet te redden. Ook niet om hem te vernietigen trouwens 

-
Waarom jij het klimaat erbij haalt Rody snap ik even niet.
- Knot
De warmte afgifte en stroomverbruik van een airco heeft geen positieve bijdrage toch?
-
Tov 'het klimaat'? Ik volg 't helaas even niet. Man made climate change is nogal verwarring over namelijk...Knot schreef: 14 aug 2024, 10:58 De warmte afgifte en stroomverbruik van een airco heeft geen positieve bijdrage toch?
- Martijn M
Nee Knot, je moet meer twijfelen aan de wetenschap, niet die pure propaganda hier maar door de strot duwen!
-
Eensch! Je leert 't wel:)
Skitterend dit. Gewoon bozig reageren zonder argumentatie:)
Skitterend dit. Gewoon bozig reageren zonder argumentatie:)
-
Hoe verantwoordt jij naar jezelf en de rest van de wereld dat je een hobbyauto hebt waarmee je vele duizenden kilometers per jaar rijdt/uitstoot enkel voor de DF?Martijn M schreef: 14 aug 2024, 11:10 Nee Knot, je moet meer twijfelen aan de wetenschap, niet die pure propaganda hier maar door de strot duwen!

- Knot
https://maatschapwij.nu/duurzaam/airco-klimaat/
https://www.oneworld.nl/klimaat/houd-je ... een-airco/
"Het meest gebruikelijke koudemiddel in airco’s, met de pakkende naam R410a, houdt 2088 keer meer warmte vast dan CO₂. Vandaar dat zogenaamde F-gassen, zoals R410a, ‘superbroeikasgassen’ worden genoemd. Simpel gezegd zorgen broeikasgassen ervoor dat warmte gevangen blijft in de atmosfeer, waardoor de temperaturen op aarde oplopen."
"Wat duurzaamheid en klimaat betreft zijn er twee dingen die je moet weten over airconditioners: het zijn flinke energieslurpers, en de huidige modellen maken gebruik van superbroeikasgassen, en lekken die in meer of mindere mate ook nog. Heel grof gezegd is het gebruik van airco’s daarom een vicieuze cirkel: hoe meer we gebruik maken van airco’s, hoe meer de aarde opwarmt, hoe meer verkoeling we vervolgens weer nodig hebben om normaal te kunnen functioneren."
Beetje het dombo verhaal van de koelkast openzetten om het huis af te koelen maar dan in het groot gezien vanaf binnen EN buiten in geval van een airco.
En ik ben er echt niet om de wereld te redden hoor, als ik een lange rit op de snelweg doe en het is 30C zet ik ook de airco aan, maar dan op 24 ofzo.
Alleen waar ik echt niet bij kan is dat veel mensen met dikke trui in de winter de kachel op 22/23 zetten en als het in de zomer dan een paar graden daarboven zit en ze niet met dikke trui maar in shirtje lopen dan moet ineens de airco aan
https://www.oneworld.nl/klimaat/houd-je ... een-airco/
"Het meest gebruikelijke koudemiddel in airco’s, met de pakkende naam R410a, houdt 2088 keer meer warmte vast dan CO₂. Vandaar dat zogenaamde F-gassen, zoals R410a, ‘superbroeikasgassen’ worden genoemd. Simpel gezegd zorgen broeikasgassen ervoor dat warmte gevangen blijft in de atmosfeer, waardoor de temperaturen op aarde oplopen."
"Wat duurzaamheid en klimaat betreft zijn er twee dingen die je moet weten over airconditioners: het zijn flinke energieslurpers, en de huidige modellen maken gebruik van superbroeikasgassen, en lekken die in meer of mindere mate ook nog. Heel grof gezegd is het gebruik van airco’s daarom een vicieuze cirkel: hoe meer we gebruik maken van airco’s, hoe meer de aarde opwarmt, hoe meer verkoeling we vervolgens weer nodig hebben om normaal te kunnen functioneren."
Beetje het dombo verhaal van de koelkast openzetten om het huis af te koelen maar dan in het groot gezien vanaf binnen EN buiten in geval van een airco.
En ik ben er echt niet om de wereld te redden hoor, als ik een lange rit op de snelweg doe en het is 30C zet ik ook de airco aan, maar dan op 24 ofzo.
Alleen waar ik echt niet bij kan is dat veel mensen met dikke trui in de winter de kachel op 22/23 zetten en als het in de zomer dan een paar graden daarboven zit en ze niet met dikke trui maar in shirtje lopen dan moet ineens de airco aan

-
Dank voor de uitleg Rody, en hoe erg lopen die temperaturen op Aarde dan op?:)
https://www.nu.nl/klimaat/6271157/28-mi ... rhaal.html
https://www.nu.nl/klimaat/6271157/28-mi ... rhaal.html
- Knot
Het is rommelen in de marge dat snap ik maar als we voor elke gram uitstoot dik moeten betalen voor onze M340i of S3 oid waarom dan de mensen ook niet aanpakken die zomer en winter om proberen te draaien.
-
Dat is de overheid in NL die dat doet Rody, weet jij ook. Kijk naar autoprijzen in ROW.
Ik vind jouw linkjes nogal erg woke en links trouwens....
Ik vind jouw linkjes nogal erg woke en links trouwens....
- Knot
Warmte die je niet genereert kan de aarde ook niet opwarmen, of dat nou gebeurt of niet.
-
Ik denk dat de mensheid met z'n maakbaarheid zichzelf schaamteloos overschat met wat wij doen (Aarde zogenaamd opwarmen) en wat we ertegen kunnen doen(duizenden miljarden er tegenaan gooien en dan in 2100 op temperatuurpeil blijven)
- Martijn M
Ik bak dagelijks mijn Wagyu Entrecote A5 BMS12 altijd rare, zodat ik niet teveel gas verbruik.SlowCo schreef: 14 aug 2024, 11:32Hoe verantwoordt jij naar jezelf en de rest van de wereld dat je een hobbyauto hebt waarmee je vele duizenden kilometers per jaar rijdt/uitstoot enkel voor de DF?Martijn M schreef: 14 aug 2024, 11:10 Nee Knot, je moet meer twijfelen aan de wetenschap, niet die pure propaganda hier maar door de strot duwen!![]()
![]()