“Door EV’s op een gelijke manier te belasten als benzineauto’s, valt de motorrijtuigenbelasting flink hoger uit voor een elektrisch voertuig. Dat komt omdat EV’s een stuk zwaarder zijn door de toevoeging van een batterij. Mensen die na 2030 voor een EV kiezen, worden eigenlijk dus bestraft voor hun duurzamere keuze.”
Duurzame keuze? Is gewoon een centenkwestie, meer niet.
Alleen centenkwestie bekt niet zo lekker, dus gebruiken we/ze/hullie duurzaam
Ha:)
Als 'men' nu een dikke goeie moderne nieuwe diesel haalt wil ik die wel eens zien in 2031 tov any EV en z'n duurzaamheid. Maarja die discussie kennen we wel. Door het centenverhaal ben ik idd geneigd naar iets als een Model 3 te gaan. In theorie.
Ik stel het zo lang mogelijk uit, ook als ze die Tesla3 in het najaar weg gaan geven. Geld kosten doet het me nu toch al, met al dat gewissel en een redelijke motor in het vooronder. Dan stap ik nog eerder over op een ICE met een zuinigere/kleinere motor. Met een ICE weet ik dat ik gepakt wordt door de overheid, daar zit niet zo gek veel verandering in. Een EV is mij te wispelturig qua prijsstelling in de markt en qua beleid van de overheid. Dus laamaa ff.
En dat is voor iedereen anders, ligt er maar aan hoe het gebruik ervan is hoeveel km/oplaadmogelijkheid zonnepanlen etc.etc.
Maar de markt voor grote SUV EV's van 2000kg+ of hoe zwaar de hokken wegen zal minder populair worden.
Blijf voorlopig wel rijden in de Elise met 51euro MRB in de 3 maanden.
Luco schreef: 01 aug 2024, 12:28
Ja Logisch toch, er moet geld binnengeharkt worden, dus gebruik van maken zolang het kan en afscheid van nemen als het geen voordeel meer oplevert.
Net als met de Mazda 2 LPG, de eerste Outlander PHEV en de Megane DCi.
Alexsti schreef: 01 aug 2024, 12:37
En dat is voor iedereen anders, ligt er maar aan hoe het gebruik ervan is hoeveel km/oplaadmogelijkheid zonnepanlen etc.etc.
Maar de markt voor grote SUV EV's van 2000kg+ of hoe zwaar de hokken wegen zal minder populair worden.
Blijf voorlopig wel rijden in de Elise met 51euro MRB in de 3 maanden.
Ik ook hoor lekker benzine verbranden voor 152 euro per jaar
Arthur schreef: 01 aug 2024, 13:08
Ja, voor leasers, totdat je privé-geld erin zit. Da’s minder makkelijk afscheid nemen dan.
Ja het is natuurlijk altijd een rekensom als je gebruik wilt maken van bepaalde voordelen, de een kan dan wat eerder afscheid nemen als de ander, maar je moet dan ook zoveel mogelijk meenemen in je berekening.
Vanaf 1min50s tot aan 6 minuten ongeveer weet je waar we 't hier ook vaak over hebben. Nu even de rest kijken.
Kortweg: (EU) Autofabrikanten worden door de (gekozen zegt hij nog?) EU politici gedwongen tot aan 2035(100% van productie is EV), waarbij een bepaald percentage van hun productie van voertuigen EV moet zijn.
In 2024 is dat 22% van de productie, dus nog 78% ICE/Hybrid elk laatste voertuig daarboven is een boete van 15000 GBP mee gemoeid....
Dan dit:
2025 25% van de productie moet EV zijn
2026 33%
2027 38%
2028 52%
2029 66%
2030 80%
2035 100%
Het klimaat boeit me eigenlijk geen moer. Milieu wel! Maar dat lossen we met EV's niet op, integendeel.
Dan benauwen mij bovenstaande percentages wel, want van de ICE voertuigproductie in vooral D en F en I is Europa vooral economisch zéér afhankelijk, maar ook wereldwijd!
Wat te denken van een scenario waarbij de OPEC landen steeds slechter draaien tot aan 'nul' productie op den duur? Dan krijgen we daar (Arabische omgeving) te maken met werkeloosheid en wat erop volgt zou massa emigratie(naar EU landen) kunnen zijn. Met alle vreselijke gevolgen van dien. Terwijl 't hier ook dan kut gaat. OK is een doemscenario. Maar die mening mag ik hebben tov die klimaat-idioten die dit zouden kunnen veroorzaken....
Robin schreef: 10 aug 2024, 12:11
Laten we 't hopen Erik.
Het klimaat boeit me eigenlijk geen moer. Milieu wel! Maar dat lossen we met EV's niet op, integendeel.
Dan benauwen mij bovenstaande percentages wel, want van de ICE voertuigproductie in vooral D en F en I is Europa vooral economisch zéér afhankelijk, maar ook wereldwijd!
Wat te denken van een scenario waarbij de OPEC landen steeds slechter draaien tot aan 'nul' productie op den duur? Dan krijgen we daar (Arabische omgeving) te maken met werkeloosheid en wat erop volgt zou massa emigratie(naar EU landen) kunnen zijn. Met alle vreselijke gevolgen van dien. Terwijl 't hier ook dan kut gaat. OK is een doemscenario. Maar die mening mag ik hebben tov die klimaat-idioten die dit zouden kunnen veroorzaken....
Grappig dat je dat scenario als realistisch / eng ziet. De kans dat we overspoeld worden door externe groepen vanwege watertekort of gebrek aan vruchtbare grond in hun huidige leefomgeving is vele malen groter. Dat gaan wij nog waarschijnlijk nog meemaken.
Robin schreef: 10 aug 2024, 12:11
Laten we 't hopen Erik.
Het klimaat boeit me eigenlijk geen moer. Milieu wel! Maar dat lossen we met EV's niet op, integendeel.
Dan benauwen mij bovenstaande percentages wel, want van de ICE voertuigproductie in vooral D en F en I is Europa vooral economisch zéér afhankelijk, maar ook wereldwijd!
Wat te denken van een scenario waarbij de OPEC landen steeds slechter draaien tot aan 'nul' productie op den duur? Dan krijgen we daar (Arabische omgeving) te maken met werkeloosheid en wat erop volgt zou massa emigratie(naar EU landen) kunnen zijn. Met alle vreselijke gevolgen van dien. Terwijl 't hier ook dan kut gaat. OK is een doemscenario. Maar die mening mag ik hebben tov die klimaat-idioten die dit zouden kunnen veroorzaken....
Grappig dat je dat scenario als realistisch / eng ziet. De kans dat we overspoeld worden door externe groepen vanwege watertekort of gebrek aan vruchtbare grond in hun huidige leefomgeving is vele malen groter. Dat gaan wij nog waarschijnlijk nog meemaken.
Watertekort en onvruchtbare grond is al vele vele decennia een probleem in de bekende arme delen van Afrika en Azië(Live Aid was bijna 40 jaar terug) is inderdaad nu ook al/nog steeds een migratieprobleem voor EU etc. Het gaat mij om de OPEC landen.
Wat jij bedoelt zijn wij al aan het meemaken. Zie ook de rellen in de UK....
Wimo schreef: 10 aug 2024, 13:31
[
Grappig dat je dat scenario als realistisch / eng ziet. De kans dat we overspoeld worden door externe groepen vanwege watertekort of gebrek aan vruchtbare grond in hun huidige leefomgeving is vele malen groter..
zullen we de oorzaak gewoon "overbevolking" of bevolkingsexplosie noemen? . Kijk nu naar Egypte bijv. 1980: 44 miljoen inwoners,vandaag 115 miljoen. Dat geldt net zo goed voor andere Arabische landen.
Die mensen kunnen simpelweg niet bestaan in de woestijn en gaan naar waar ze naartoe kunnen.
Wat dat betreft hebben landen als Nigeria een beter vooruitzicht; bevolking van 70 mln naar 220 mln maar wel vruchtbare grond.
edit: NL overigens ook +28% naar 18 miljoen mensen. Al is dat enkel door overflow uit de zuidelijke landen.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 10 aug 2024, 15:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Nou zoiets inderdaad Bombadil. Gooi daarbij een corruptie sausje eroverheen en we zijn er mooi klaar mee. Dáár moet de boel opgelost worden, niet hier. De Arabische landen onderling geven mekaar vaak ook geen strobreed toe. De 'VS' of noem een andere grote mogendheid valt een der landen binnen(noem het behulpzaamheid) (zie ook Rusland-Ukraine) , de boel wordt ontwricht en vluchtelingen komen massaal naar de betere EU landen, maar de VS is net iets te ver weg. Ook weer 'fantastisch'.
Om maar weer ontopic te gaan. We moeten na decennia nog zien hoe duurzaam en (tijdens productieproces als slechter dan een vergelijkbare ICE) milieuvriendelijk een EV eigenlijk is. Als klimaatactivisten denken dat EV en electriciteit tov 'fossil' fuels de oplossing is heb ik slecht nieuws voor hun:)
Robin schreef: 10 aug 2024, 12:11
Laten we 't hopen Erik.
Het klimaat boeit me eigenlijk geen moer. Milieu wel! Maar dat lossen we met EV's niet op, integendeel.
Dan benauwen mij bovenstaande percentages wel, want van de ICE voertuigproductie in vooral D en F en I is Europa vooral economisch zéér afhankelijk, maar ook wereldwijd!
Wat te denken van een scenario waarbij de OPEC landen steeds slechter draaien tot aan 'nul' productie op den duur? Dan krijgen we daar (Arabische omgeving) te maken met werkeloosheid en wat erop volgt zou massa emigratie(naar EU landen) kunnen zijn. Met alle vreselijke gevolgen van dien. Terwijl 't hier ook dan kut gaat. OK is een doemscenario. Maar die mening mag ik hebben tov die klimaat-idioten die dit zouden kunnen veroorzaken....
Niemand heeft gezegd dat het totale wereldwijde aanbod van verbrandingsmotoren naar 0 moet.
die Opec landen blijven gewoon produceren de komende decennia, daarnaast zijn die gewoon al binnen met al hun vermogen dat verdiend is met de verkoop van olie. In Dubai is Olie niet meer de nr 1 van inkomsten maar toerisme. Zo zie je hoe eea kan veranderen en zo'n verandering kan daar mee gefinancierd worden.
Niemand heeft ook gezegd dat we het klimaatprobleem met EV's kunnen oplossen, ze zijn ook slechts een puzzelstukje van de totale puzzel.