Aftermarket xenon

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Aftermarket xenon

Bericht door Maurice Hoekstra » 27 okt 2007, 12:25

Nu de dagen weer somber en kort beginnen te worden begint het toch weer te kriebelen om een setje xenon te gaan halen. Zeker met enkele nachtelijke ritjes naar de wintersport die binnenkort gepland staan is een beetje extra licht in de duisternis wel gewenst.

Iemand ervaring met een kwalitatief goed setje dat geen foutmeldingen veroorzaakt op de boordcomputer? Een foutmelding ansich zou ik nog mee kunnen leven maar het desbetreffende circuit wordt na een tijdje automatisch uitgeschakeld door de auto door het afwijkende voltage/wattage, waardoor je dus helemaal geen licht meer hebt. :wink: (gaat op voor alle nieuwe modellen van BMW, M-B, Saab en Volvo)

Het gaat om inbouw in een Saab 9-3 sport sedan, origineel xenon gaat richting de 2000 euro en is dus geen optie.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 27 okt 2007, 12:38

Hier heb ik mijn set gekocht:

Klik

Heb voor de duurste set gekozen, aangezien je dan 2 jaar garantie krijgt. Bijna alle onderdelen zijn los vervangbaar omdat het vast geklikt zit met handige connectoren. Het aansluiten is wat prutsen omdat ze niet met 2 kleuren draad werken maar met 3, maar even bellen en het was duidelijk.

Gebruikersavatar
Peter Aero
Berichten: 32
Lid geworden op: 17 sep 2007, 10:03

Bericht door Peter Aero » 27 okt 2007, 12:38

Sorry dat ik het moet zeggen maar die aftermarket xenon hinderen ontzettend. veel te blauw. Of ligt het hier aan de setup/kwaliteit van zo`n set xenon?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16611
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 27 okt 2007, 12:40

Uiteraard ligt dat daaraan. Regelmatig kom je fabriekssetjes tegen die ook zwaar verblinden of blauw/paars schijnen.

Je hebt meerdere 'kleuren'. 6000K is behoorlijk wit, ik heb 8000K die ongeveer evenblauw is als de meest gangbare fabrieksinstallaties.

10.000K en 12.000K worden echt paars en zorgen zeker voor gedonder met de APK.
Laatst gewijzigd door Bram op 27 okt 2007, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 27 okt 2007, 12:43

Peter Aero schreef:Sorry dat ik het moet zeggen maar die aftermarket xenon hinderen ontzettend. veel te blauw. Of ligt het hier aan de setup/kwaliteit van zo`n set xenon?
Dat komt omdat er bij aftermarket xenon uit verschillende kleuren valt te kiezen. Normaal is 4300 kelvin. Dat is wit met een vleugje blauw als de auto in een bepaalde hoek achter je zit. Maar die aftermarket kan tot 12000 kelvin. Dat is gewoon paars. En je hebt er alleen kleur van, de lichtopbrengst gaat met het stijgen van de kleurwaarde omlaag.

Vraag anders aan Tommy hier op het forum. Die verkoopt xenonsets van goede kwaliteit. www.hyperlight.nl

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 27 okt 2007, 13:46

partyondude schreef:Uiteraard ligt dat daaraan. Regelmatig kom je fabriekssetjes tegen die ook zwaar verblinden of blauw/paars schijnen.

Je hebt meerdere 'kleuren'. 6000K is behoorlijk wit, ik heb 8000K die ongeveer evenblauw is als de meest gangbare fabrieksinstallaties.

10.000K en 12.000K worden echt paars en zorgen zeker voor gedonder met de APK.
Origineel zit meer tegen 5600k aan dan 8000k ;)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 27 okt 2007, 14:36

4300k geeft het meeste licht.
10000k is voor de Anita's en Sjonnie's :wink:

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 27 okt 2007, 15:24

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het moge duidelijk zijn dat het me niet voor het uiterlijk gaat maar puur om een betere lichtopbrengst. De Saab 9-3 heeft projector koplampen, dus de halogeen lampjes worden nu al vaak voor xenon aangezien door de blauwe gloed die de projector veroorzaakt. Zie:
[img:600:800]http://i29.photobucket.com/albums/c288/ ... C01281.jpg[/img]

De setjes die ik tot nu toe heb gezien in de suggesties hebben nog geen optie voor het voorkomen van de foutmelding op de boordcomputer? Het gebruik van de weerstandjes zoals genoemd op de site die partyondude voorstelde ben ik geen voorstander van. Storingsgevoelig en veel warmte ontwikkeling.

Er schijnen setjes te zijn met een ingebouwde microprocessor die de auto 'fopt' door onder andere door het opstartproces van xenon te vertragen?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Bericht door Ahmed » 27 okt 2007, 19:34

Die Pilot-sets zijn populair.

Hier staan er foto's en kan je ervaringen lezen:
http://carfanatics.nl/e107_plugins/foru ... rum.php?29

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 27 okt 2007, 20:51

Mike schreef:4300k geeft het meeste licht.
10000k is voor de Anita's en Sjonnie's :wink:
En dat is dan ook wat de meeste af-fabriek lampen zijn. Volgens mij hooguit rond de 5000K :idea:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JdvPolo, maurizio en 3 gasten