Roadtrips / Op vakantie met de auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Re: Roadtrips / Op vakantie met de auto

Bericht door sitechris » 21 jul 2024, 22:02

Dure dollar is 1, maar wat me meer stoort is dat de Amerikanen echt overal een slaatje uit willen slaan. Neem alleen al het fenomeen 'resort fee'. Dat je 25 of 30 dollar per dag per persoon moet betalen om van het zwembad en de fitness gebruik te mogen maken. En airboattochtjes die 60 dollar pp kosten. Een dagje Disney 180 dollar pp! Dat vind ik echt ergerlijk.

JessieJ
Auto: BMW M140i

Bericht door JessieJ » 22 jul 2024, 11:46

Riceaux schreef: 19 jul 2024, 21:31
Martijn_bmw schreef: 17 jul 2024, 20:17 Dat geen pinautomaat ben ik in Duitsland ook al een aantal keer tegenaan gelopen.
Kan je je in NL echt niet meer voorstellen dus ook zo gewend om nooit cash bij mij te hebben :tooth:
Volgens mij is Duitsland 1 van de weinige landen ter wereld waar ik niet alles met pas heb kunnen doen. :tooth:

Afgelopen mei samen met Joël D ook een roadtrip gemaakt. 6161km gemaakt in 2 weken, paar steden aan gedaan en een hoop natuur gezien. Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Servië, Slovenië, Italië en Oostenrijk liep de route langs. Met als hoogtepunt een nog afgesloten Transalpina (de beste stuurmansweg in Europa volgens EVO) waar we toch opgesneakt zijn. :df:
Wat een route zeg. Schitterend! Roemenie staat bij mij ook heel hoog op de lijst. De Transalpina kende ik nog niet, zal wel heerlijk zijn met de M140i. Hoe was reizen met de auto verder in Roemenie en Servie? Slaap je wel als je auto buiten op straat staat?

JessieJ

Bericht door JessieJ » 22 jul 2024, 11:47

Opa schreef: 20 jul 2024, 15:21
Riceaux schreef: 19 jul 2024, 21:31 Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Servië, Slovenië, Italië en Oostenrijk liep de route langs.
Mooi rijtje landen, de meeste hebben wij ook wel aan gedaan, van dit rijtje alleen Roemenië en Servië niet geweest.

Ook nog over de "Vršič pass, the road with 50 hairpins" geweest in Slovenië: https://www.thecommonwanderer.com/blog/ ... s-slovenia ?
Die is gaaf ja, heb ik ook een keer gedaan met de Mini. Heb je toen ook de Mangart pass gereden?

Riceaux

Bericht door Riceaux » 22 jul 2024, 12:09

JessieJ schreef: 22 jul 2024, 11:46
Martijn_bmw schreef: 17 jul 2024, 20:17 Dat geen pinautomaat ben ik in Duitsland ook al een aantal keer tegenaan gelopen.
Kan je je in NL echt niet meer voorstellen dus ook zo gewend om nooit cash bij mij te hebben :tooth:
Volgens mij is Duitsland 1 van de weinige landen ter wereld waar ik niet alles met pas heb kunnen doen. :tooth:

Afgelopen mei samen met Joël D ook een roadtrip gemaakt. 6161km gemaakt in 2 weken, paar steden aan gedaan en een hoop natuur gezien. Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Servië, Slovenië, Italië en Oostenrijk liep de route langs. Met als hoogtepunt een nog afgesloten Transalpina (de beste stuurmansweg in Europa volgens EVO) waar we toch opgesneakt zijn. :df:
Wat een route zeg. Schitterend! Roemenie staat bij mij ook heel hoog op de lijst. De Transalpina kende ik nog niet, zal wel heerlijk zijn met de M140i. Hoe was reizen met de auto verder in Roemenie en Servie? Slaap je wel als je auto buiten op straat staat?
Transalpina was 1 groot feest met de M140i. Sowieso een hele fijne auto voor dit soort trips (is ie ook soort van voor opgebouwd). Onze verblijven zaten of in de middle of nowhere of in een stad met privé parkeerplaats. Maak me meer zorgen om dat ding als ie hier bij huis staat dan dat ik me zorgen heb gemaakt in Oost-Europa.

Vorig jaar deels de NC500 gereden met de M140i. Was qua rijden ook een erg leuke trip! :df:

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 22 jul 2024, 12:16

Riceaux schreef: 19 jul 2024, 21:31 Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Roemenië, Servië, Slovenië, Italië en Oostenrijk liep de route langs.
Mooi rijtje landen, de meeste hebben wij ook wel aan gedaan, van dit rijtje alleen Roemenië en Servië niet geweest.

Ook nog over de "Vršič pass, the road with 50 hairpins" geweest in Slovenië: https://www.thecommonwanderer.com/blog/ ... s-slovenia ?
Wij hebben midden op die pas geslapen! In Koča na Gozdu. Sowieso is de omgeving erg mooi daar.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 22 jul 2024, 12:23

Meer vakantietrip dan rondtrip. Wellicht hebben jullie tips want uren Google Maps, Booking en AirBnB afstruinen is niet iets waar ik heel vrolijk van wordt heb ik gemerkt.

Eind volgende maand gaan we naar Ravenna (Italië), circa 1400km. Normaal overnachten we 1x op zo'n rit, dik over de helft een hotel vlakbij de snelweg. Dit jaar met een kleintje van +/- 6 maanden (waarvan het afwachten is hoe leuk ze uren achtereen in de auto vind) wil moeders liever een overnachting extra doen, op een wat leukere plek en wellicht een nachtje langer om nog iets in de omgeving te doen.

We hebben qua route twee opties:
- De A7 afrijden via Osnabruck, Kassel, Wurzburg, Kempten. Vervolgens via Innsbruck naar Trente, Verona, Modena.
- De A31/A3/A5 afrijden via Essen, Frankfurt. Via de Gothardpas (volgens mij net zo snel als de tunnel, maar wel iets leuker) naar Italië, Milaan, Modena.

Optie twee kan ook nog via Trier ipv Frankfurt, scheelt niet zoveel.
Vorig jaar optie 1 gedaan. Wel veel Baustelle, maar goed te doen al met al. We gaan de afgelopen jaren telkens net voor/na het hoogseizoen, dat is qua verkeersdrukte eigenlijk altijd prima.

Nu komt Trier hier de laatste posts veel voorbij, absoluut mooie omgeving en zou daar in de omgeving de 1e overnachting wel willen doen maar waar doen we dan de 2e?

Ik zoek dus ergens op die routes twee overnachtingen. Hotel/appartement/huisje voor goede prijs/kwaliteit, geschikt voor een gezin met twee kleine koters. Supermarkt en/of restaurant in de buurt zou prettig zijn. Auto parkeren voor de deur is eigenlijk wel een must.

Hierbij willen we elke dag circa 500km rijden. Beetje van de route af is niet zo'n punt, maar wil geen honderden km's omrijden. Route zal toch grotendeels snelweg zijn, dus uren binnendoor over stuurmanswegen is voor dit jaar ook nog even geen optie.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 22 jul 2024, 13:08

Mijn ouders hadden een appartement 30 km ten zuiden van Kempten, in de buurt van Oberstdorf. Vanaf daar reden we altijd via Liechtenstein naar Italië. Dan kom je bijvoorbeeld langs het Como meer. Ook een hele mooie rit en leuk om een tussenstop in te plannen.

JessieJ

Bericht door JessieJ » 22 jul 2024, 13:38

Riceaux schreef: 22 jul 2024, 12:09
JessieJ schreef: 22 jul 2024, 11:46

Transalpina was 1 groot feest met de M140i. Sowieso een hele fijne auto voor dit soort trips (is ie ook soort van voor opgebouwd). Onze verblijven zaten of in de middle of nowhere of in een stad met privé parkeerplaats. Maak me meer zorgen om dat ding als ie hier bij huis staat dan dat ik me zorgen heb gemaakt in Oost-Europa.

Vorig jaar deels de NC500 gereden met de M140i. Was qua rijden ook een erg leuke trip! :df:
Eens dat de M140 echt een fijne roadtrip auto is. Zeker met twee personen. Voor de lange stukken op de snelweg ook nog redelijk zuinig te rijden. Ik haal dan altijd wel 1 op 14. NC500 heb ik ook gedaan, heel mooi en heerlijk rustig in de juiste tijd van het jaar.

Misschien komt dat veilige parkeergevoel in Oost-Europa doordat sommigen van die lui juist bij ons aan de slag zijn :duh:

JessieJ

Bericht door JessieJ » 22 jul 2024, 13:44

@Richardt.
Als je via Innsbruck rijdt zou je ook in Sölden kunnen overnachten voor de tweede stop en dan via de Timmelsjoch pass naar Italie.

Dichtbij Frankfurt heb je ook de Rheingau, prachtig gebied om een nachtje te slapen. Ligt wel een beetje onhandig t.o.v. de snelweg dus misschien niet ideaal als je op doorreis bent.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 22 jul 2024, 14:08

Voor twee tussenstops; Twee goede hotels zoeken met faciliteiten voor kinderen en zo snel mogelijk van A naar B. Kun je daar ook nog iets doen. Leuke wegen (als in DF wegen of qua natuur) met hele jonge kinderen begrijp ik niet zo goed. Maar het is maar een non-DF tegengeluid :)

Martijn M

Bericht door Martijn M » 22 jul 2024, 14:40

Arthur schreef: 22 jul 2024, 14:08 Voor twee tussenstops; Twee goede hotels zoeken met faciliteiten voor kinderen en zo snel mogelijk van A naar B. Kun je daar ook nog iets doen. Leuke wegen (als in DF wegen of qua natuur) met hele jonge kinderen begrijp ik niet zo goed. Maar het is maar een non-DF tegengeluid :)
Waarom niet? Het is ook de vakantie van de ouders, niet alleen van de kleine.

* ben nog geen papa, pas in December, dus wie weet zit ik volgend jaar ook wel in 't tegengeluid team na een eerste lange auto rit :tooth:

Arthur

Bericht door Arthur » 22 jul 2024, 15:30

Nahja, da’s mijn beleving. Ze zijn nu ouder bij mij (18&21) maar als ze sliepen bv dan maakte ik wel km’s. DF met kinderstoeltjes doe je/ik niet en natuur kijken doen we wel op bestemming. Maar dat mag ieder anders vinden, daarom ook ‘tegengeluid’ ;)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 22 jul 2024, 15:43

Joël D. schreef: 22 jul 2024, 12:16

Wij hebben midden op die pas geslapen! In Koča na Gozdu. Sowieso is de omgeving erg mooi daar.
Gaaf hoor, is inderdaad een schitterende omgeving daar, ergens halverwege waren wij even uitgestapt om wat foto's te maken daarvan en toen kwam dit voorbij, dus ook leuke auto's daar:

Afbeelding

Hairpin nr.43 van de 50, alleen voor ons was dit nr.8, omdat we vanaf de andere kant kwamen :tooth: :

Afbeelding

Opa

Bericht door Opa » 22 jul 2024, 15:56

JessieJ schreef: 22 jul 2024, 11:47

Die is gaaf ja, heb ik ook een keer gedaan met de Mini. Heb je toen ook de Mangart pass gereden?
Ja, daar zijn we toen ook omhoog geweest, heel erg mooi daar, alleen jammer dat het laatste stukje nog afgesloten was vanwege sneeuw en dat was eind juni.
Ons 2e appartement in Slovenië was daar vlakbij, echt een schitterende omgeving.

1e huisje op de foto is ons appartement:
Afbeelding

Uitzicht vanuit het huisje:
Afbeelding

Mangart pass bovenin:
Afbeelding

Weg afgesloten door sneeuw:
Afbeelding

Nog wat uitzichten daar boven:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wackywim
Auto: Bmw G31 / BMW E89

Bericht door wackywim » 22 jul 2024, 23:41

Afgelopen weekend ook wel weer een nieuwe beleving gehad in Frankrijk bij een pompstation langs een tolweg. Eerst enorm lang in de rij staan voor de pomp, ben je eindelijk aan de beurt, moet je blijkbaar naar binnen want prepaid pompen. Binnen wederom een lange rij, dan de vraag: hoeveel liter wilt u tanken? Ja, gewoon vol aub. Dus moet ik aangeven hoe groot de tank is en dat vermenigvuldigen met de literprijs. Dus 130 euro afrekenen, dan mag ik eindelijk tanken, volle tank is 115 euro dus na het tanken opnieuw in de rij om het teveel betaalde bedrag terug te gaan halen. Ff tanken duurde dus een half uur….
Dan ben je gewoon weer blij hoe prima het geregeld is in Nederland. Blijkbaar heeft Nederland de beste wegen van Europa. Belgie staat dan op plaats 21. Stuk hoger als ik had verwacht

Arthur

Bericht door Arthur » 22 jul 2024, 23:43

Met die tijden kun je ook wel EV rijden :coffee:

vester86

Bericht door vester86 » 23 jul 2024, 10:46

:rolling: :popcorn:

Philipoo

Bericht door Philipoo » 23 jul 2024, 11:40

Riceaux schreef: 22 jul 2024, 12:09 Was qua rijden ook een erg leuke trip! :df:
:coffee:

JessieJ

Bericht door JessieJ » 25 jul 2024, 12:46

@Opa

Schitterende foto's!
Laatste stukje van de Mangart was bij ons ook dicht.
Echt een prachtige omgeving daar bij het grensgebied van Italie en Slovenie en erg rustig in het hoogseizoen (augustus).
thumbnail_7CD67969-FE5F-4AA3-9C73-AD3E8E36575E.jpg
thumbnail_7CD67969-FE5F-4AA3-9C73-AD3E8E36575E.jpg (977.94 KiB) 2320 keer bekeken

Martijn M

Bericht door Martijn M » 25 jul 2024, 15:00

Over 1,5 maand richting Schotland voor de NC500 en Isle of Skye. Hebben een leuke route uitgeprikt (deur tot deur 3500km oid). Als er nog tips zijn in die regio qua bezienswaardigheden hoor ik 't graag!

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 25 jul 2024, 20:48

Kom je bij de NC500 ook langs John o Groats?

vester86

Bericht door vester86 » 25 jul 2024, 21:53

bezoek vooral een whiskey destileerderij (en zorg dat je naar hotel kan lopen of een bob hebt).
daarover gesproken: ik vond de wegen rondom Dufftown geweldig met de motor.

de appel cross pass hoort er ook een beetje bij, al vond ik die niet zo heel bijzonder (maar het uitzicht wel).
Laatst gewijzigd door vester86 op 26 jul 2024, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 25 jul 2024, 22:13

Eens wat betreft de whisky destilleerderij. Ik zou wel voor een "kleinere" gaan. Wij zijn in Schotland bij Glenmorangie geweest, erg interessant en qua bezoek leuker dan Old Bushmills in Ierland.

(Ik drink geen whiskey)

Opa

Bericht door Opa » 26 jul 2024, 02:27

JessieJ schreef: 25 jul 2024, 12:46 @Opa

Schitterende foto's!
Laatste stukje van de Mangart was bij ons ook dicht.
Bedankt! :thumbup:
Volgens mij is ie bij jullie op hetzelfde punt afgesloten als bij ons, maar bij jullie lag er geen sneeuw meer zo te zien....zou het wegdek op het laatste stuk kapot gevroren zijn of op een andere manier beschadigd?

JessieJ

Bericht door JessieJ » 26 jul 2024, 09:46

Martijn M schreef: 25 jul 2024, 15:00 Over 1,5 maand richting Schotland voor de NC500 en Isle of Skye. Hebben een leuke route uitgeprikt (deur tot deur 3500km oid). Als er nog tips zijn in die regio qua bezienswaardigheden hoor ik 't graag!
Mooie wegen behalve de NC500 vond ik:
Old military road door Gairngorms park. Zelfde route als in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=xkAT82-R0S8
B976 Cairngorms park
A839 naar Lairg / Kylesku brug
Apple Cross idd wel leuk om even te doen, niet de mooiste weg, maar wel een gaaf uitzicht.
A830 van Mallaig naar Fort William en even stoppen bij de bekende Harry Potter trein. Als je rechts naar boven loopt heb je de beste plek voor foto's.
A82 bij Glencoe en de Skyfall road van de James Bond film.

In Gairngorms park kan je een mooie wandeling maken naar Loch Uaine, best leuke tussenstop.
Wij zijn naar de Tomatin Whiskey distillery geweest. Lagen whiskey vaten van meer dan een miljoen in een schuurtje.
Dolfijnen kijken bij Chaninry Point iets boven Inverness.
Dunrobin Castle, Ardvrech Castle, Elean Donan castle, allemaal om en nabij de NC500

Isle of Skye natuurlijk de Old Man of Storr en de Mealt Falls. Wij hadden ook een bootje gepakt naar Loch Coruisk, echt prachtig.

Veel plezier!

Plaats reactie