De auto’s die hier al staan zullen ongetwijfeld nog niet ingevoerd zijn. Dus die vlieger gaat niet op denk ik.Gijzert schreef: 18 jul 2024, 09:40 Zijn de Chinezen al duurder geworden trouwens?
Kan me voorstellen dat ze nog wat voorraad hebben.
EV auto's (elektrische)
- tomgtr
Re: EV auto's (elektrische)
-
Heb een aantal kennissen in de auto verkoop.
Word nauwelijks meer een EV verkocht en inruil prijzen van een EV zijn inmiddels dump prijzen.
Word nauwelijks meer een EV verkocht en inruil prijzen van een EV zijn inmiddels dump prijzen.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Knot is van de centen tegenwoordig. Mag niks meer kosten, dus 10kg lichter is goedkopere houdersschapbelastingklasse.
- Arthur
Nou, half DF wil zo’n ding tegenwoordigAndre schreef: 18 jul 2024, 17:19 Heb een aantal kennissen in de auto verkoop.

-
Mijn vader en ik hebben vrij recent onze anderhalf jaar oude EV’s ingeruild. Beide prima deal niet echt anders dan anders qua afschrijven.Andre schreef: 18 jul 2024, 17:19 Heb een aantal kennissen in de auto verkoop.
Pa is 78 en durfde niet naar Spanje te rijden, heeft een Q8 hybride gekocht. Ik miste ruimte en de GT ingeruild op een i5 M60 touring (komt eind augustus). Oh jee…
- Fabian
Dat zijn ook wel de auto’s waar ze graag vanaf willen net wat extra korting verrekend in de inruilprijs 
EV’s hebben het lastig nu, zeker in de klasse die je benoemt.

EV’s hebben het lastig nu, zeker in de klasse die je benoemt.
-
Klopt hoor (van extra korting die pijn inruil verzacht). Dus wie weet wat het over paar jaar weer voor deal wordt. Wellicht uitgesteld verdriet 
Van sommige EV’s snap ik ‘t echt niet waarom niemand ze wil op het moment.
Ben wel benieuwd naar EU beleid komende jaren. Denk dat we even door deze fase heen moeten.

Van sommige EV’s snap ik ‘t echt niet waarom niemand ze wil op het moment.
Ben wel benieuwd naar EU beleid komende jaren. Denk dat we even door deze fase heen moeten.
- Martijn_bmw
@Boris ik denk combinatie van zwabber beleid overheden en onbekend maakt onbemind. Meeste tegenstanders hebben geen eigen langdurige ervaring met EV rijden kennen daarmee de voordelen niet maar zien wel het “nadeel” van laden en range wat in de praktijk ook erg meevalt op daily gebruik.
En dan bedoel ik niet DF-ers met dikke M producten maar eerder Piet particulier die nu met een 1.0 motortje rond kachelt in een doorsnee auto.
En dan bedoel ik niet DF-ers met dikke M producten maar eerder Piet particulier die nu met een 1.0 motortje rond kachelt in een doorsnee auto.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Daarnaast kan Piet particulier zo'n auto helemaal niet betalen.
-
Touche Bram!
- Arthur
En Piet particulier rijdt met z’n 1.0 torretje minimaal 1:20 en ziet een EV mede daarom ook niet zitten.
-
Gemiddelde auto in Nederland is 12 jaar oud.. bijna niemand kan nieuwe autos betalen.
- Knot
Knot particulier in z’n 1.0 met 200k op de bank.., fuck de overheid met hun bpm en EV wanbeleidArthur schreef: 18 jul 2024, 23:24 En Piet particulier rijdt met z’n 1.0 torretje minimaal 1:20 en ziet een EV mede daarom ook niet zitten.
-
€200k maar? Dan begrijp ik de Cuore wel... 

-
- Auto: Fun Damn Mentally

Mooi dit. En Bram inderdaad helaas....
- Martijn_bmw
Das kul argument want die groep mensen kan überhaupt geen 4-5jr oude auto kopen.
Een 4-5jr oude benzine auto is net zo duur als een even oude EV, die moet je met elkaar vergelijken en niet de totale groep mensen die überhaupt geen nieuwe of jong gebruikte auto kunnen betalen.
1 op 20 benzine kost nog altijd 10eur per 100km
1 op 5 stroom kost 6eur per 100km
Ik zal me weer stil houden in dit topic want van enig positief tegengeluid is DF niet gediend

- Luco
Zo waar Martijn, voor rond de 40k is keuze genoeg, en ik zie toch genoeg kleurloze golfjes, polos, astras, enz, enz die ook allemaal minimaal 40k nieuw zijn.Martijn_bmw schreef: 19 jul 2024, 07:25Das kul argument want die groep mensen kan überhaupt geen 4-5jr oude auto kopen.
Een 4-5jr oude benzine auto is net zo duur als een even oude EV, die moet je met elkaar vergelijken en niet de totale groep mensen die überhaupt geen nieuwe of jong gebruikte auto kunnen betalen.
1 op 20 benzine kost nog altijd 10eur per 100km
1 op 5 stroom kost 6eur per 100km
Ik zal me weer stil houden in dit topic want van enig positief tegengeluid is DF niet gediend![]()
-
Hoe wil 'de politiek' dán binnen kortere tijd 'iedereen' aan de EV. En niet alleen in Nederland?
We praten allemaal in ons eigen dure straatje/portemonnee met laadpalen en zonnepanelen en subsidies(stroom kost bijna niks, en benzine is zo duur hier, da's ook een plaat die blijft hangen)
EV's waren er toch voor het milieu/klimaat? Waarvoor anders dan?
We praten allemaal in ons eigen dure straatje/portemonnee met laadpalen en zonnepanelen en subsidies(stroom kost bijna niks, en benzine is zo duur hier, da's ook een plaat die blijft hangen)
EV's waren er toch voor het milieu/klimaat? Waarvoor anders dan?
- Martijn_bmw
Ik praat niet over milieu of politiek ook niet over zonnepanelen gehad.
Gewoon het tarief van 1L benzine vs 1kwh stroom uit het stopcontact, op beide zit ook eventueel belasting per eenheid energie.
Waarom ze er zijn, technologische vooruitgang of denk je echt dat Musk een groene rakker is? Een EV is 90% efficiënt en een ICE slechts 30% dat maakt dat voor de gewone auto een EV veel fijner rijdt dan een ICE. Meer vermogen, koppel en trillingvrij vermogen beschikbaar in dezelfde verpakking/ruimte.
In BMW termen, liever een i4 dan een 318i
En ja natuurlijk nóg liever een M4 / M340i als petrolhead maar dat is nou echt een “happy view” keuze die voor bijna niemand is weggelegd.
Gewoon het tarief van 1L benzine vs 1kwh stroom uit het stopcontact, op beide zit ook eventueel belasting per eenheid energie.
Waarom ze er zijn, technologische vooruitgang of denk je echt dat Musk een groene rakker is? Een EV is 90% efficiënt en een ICE slechts 30% dat maakt dat voor de gewone auto een EV veel fijner rijdt dan een ICE. Meer vermogen, koppel en trillingvrij vermogen beschikbaar in dezelfde verpakking/ruimte.
In BMW termen, liever een i4 dan een 318i

En ja natuurlijk nóg liever een M4 / M340i als petrolhead maar dat is nou echt een “happy view” keuze die voor bijna niemand is weggelegd.
-
Zolang de wereld vol zit met olie en gas, de infrastructuur en het netwerk daar top op berekend is zie ik(ook niet in jouw voorbeelden Martijn) de technologische vooruitgang niet.
Musk is een zeer intelligente vent, maar maakte een gat in de markt met de Groene Khmer/politiek op 't juiste moment aan zijn zijde.
Meer niet. Een diesel is praktisch veel efficienter, want (laad)tijd is ook geld en range dus ook. Ik zie in mindere delen van de wereld nog 40-50 jaar oude auto's rondhobbelen. Zie je dat gebeuren met EV's?
Dus 'technologische vooruitgang' terwijl de EV al meer dan 100 jaar bestaat. En toen bleek(mede door de kapitalistische koppen van Standard Oil, Shell, GM en Ford) dat een brouwseltje uit de grond tóch efficienter was in de praktijk:)
Maar ik wil nog wel meer kulargumenten horen hoor, want wie weet staat er zo'n basis Model 3 ding hier in de parking ergens over wat maanden...
Musk is een zeer intelligente vent, maar maakte een gat in de markt met de Groene Khmer/politiek op 't juiste moment aan zijn zijde.
Meer niet. Een diesel is praktisch veel efficienter, want (laad)tijd is ook geld en range dus ook. Ik zie in mindere delen van de wereld nog 40-50 jaar oude auto's rondhobbelen. Zie je dat gebeuren met EV's?
Dus 'technologische vooruitgang' terwijl de EV al meer dan 100 jaar bestaat. En toen bleek(mede door de kapitalistische koppen van Standard Oil, Shell, GM en Ford) dat een brouwseltje uit de grond tóch efficienter was in de praktijk:)
Maar ik wil nog wel meer kulargumenten horen hoor, want wie weet staat er zo'n basis Model 3 ding hier in de parking ergens over wat maanden...
- Martijn_bmw
Nee maar een moderne ICE evenmin, die motoren zijn ook niet sterk genoeg halen veelal einde lease niet eens met kapot gelopen distributie riemen, EGR kleppen, turbo's enz. De degelijkheid van 40jr geleden zijn we allang kwijt voor alles. Keerzijde is als je nu een Golf I diesel met 50pk en een kabaal/trillingen van die tijd zou instappen 0-100 in 25s en een topsnelheid van 135kmh dan zou ook niemand die meer kopen.Robin schreef: 19 jul 2024, 08:31 Ik zie in mindere delen van de wereld nog 40-50 jaar oude auto's rondhobbelen. Zie je dat gebeuren met EV's?
kopen in dec/jan is waarschijnlijk de beste timing qua marktprijs.Robin schreef: 19 jul 2024, 08:31

-
Op dit moment bepaald de overheid, niet de consument. Jarenlang mochten autofabrikanten niet boven een gemiddelde uitstoot uitkomen. Tot ze gingen fuseren zodat ze Lamborghini tegen Skoda konden afzetten, en AMG's tegen Smart. Dan maar belastingen op individuele auto's, lekker afstraffen met giga BPM. Inmiddels is het belastingvoordeel voor EV's zo goed als weg, dus weer een stapje in de goede richting, maar 'sturen op' blijft. Nu moeten bedrijven van hun werknemers vastleggen hoe ze naar hun werk komen.
Wat mij betreft gaan we Duitsland achterna, laat de markt het zelf maar bepalen. Volgens mij is er markt voor zowel EV's als ICE's, beide hebben hun voor- en nadelen. De Tesla Model 3 is een geweldig aanbod waar je niet omheen kunt. Een Taycan raken ze amper kwijt, omdat die doelgroep liever een Panamera met V6 of V8 heeft. Een hoop fabrikanten zitten maar met een berg EV's die ze niet kwijtraken.
Wat mij betreft gaan we Duitsland achterna, laat de markt het zelf maar bepalen. Volgens mij is er markt voor zowel EV's als ICE's, beide hebben hun voor- en nadelen. De Tesla Model 3 is een geweldig aanbod waar je niet omheen kunt. Een Taycan raken ze amper kwijt, omdat die doelgroep liever een Panamera met V6 of V8 heeft. Een hoop fabrikanten zitten maar met een berg EV's die ze niet kwijtraken.
- Martijn_bmw
Dat is niet op dit moment maar al sinds jaar en dag... wat denk je waarom iedereen in het verleden Priussen ging rijden of Renault Megane 1.5dci's, particulieren gingen ineens massaal in Fiat Punto diesels rijden omdat die wegenbelastingvrij waren enz echt niet omdat dat zulke mooie liefhebber auto's zijn. Gedrag wordt altijd gestuurd door de overheid zie ook zonnepanelen, roken, wel of niet aflossen van je hypotheek enz

-
Inderdaad Tom, heel veel van mijn argumenten zijn nog niet beantwoord, omdat het helaas gewoon zo is. Waar is de 'vrije marktwerking' terwijl overheden vanalles door onze strot willen douwen. Ik moet trouwens nog zien of een willekeurige Corolla Benzine uit 2019 nog rondrijdt tov een vergelijkbare EV, ik denk die eerste want we vergelijken hier appels met peren, truttenschudder ice met dikke EV is niet de bedoeling. En 40k aanschaf is een hoop geld voor de burger. OK het zal 95% lease zijn, want wie betaalt er 40k prive of meer voor een EV? Maar dat houdt ook in dat banken/bancaire instellingen nog meer macht krijgen over de burger. Alles is helaas gelinked aan elkaar.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Precies Tom. De overheid is (altijd) het probleem. Laat de markt bepalen wat gewenst is en bemoei je je er als overheid niet mee. Als je subsidies nodig hebt of 'straffen' om bepaald gewenst gedrag te sturen, dan is dat op de langere termijn altijd een kansloze operatie en krijg je een 'one size fits none' beleid. We hebben het nu over auto's maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de euro. Waardeloos voor ons (te goedkoop), waardeloos voor zuid-Europa (te duur). Het past uiteindelijk niemand. De markt heeft altijd gelijk. En de markt, dat zijn wij met z'n allen.
Ik heb zelf weinig met EV's dus zal zo lang mogelijk ICE's blijven rijden. Als een ander echter liever een EV heeft, ook prima. Ik zie best in dat het voor veel mensen een uitkomst kan zijn. Een Tesla 3 lijkt mij inderdaad een goede deal voor wat je krijgt. Maar het wordt tijd om de overheid terug in zijn hok te duwen. Bemoei je er niet mee hoe wij ons willen verplaatsen. Als de meerderheid vindt dat EV's onze ijsberen redden, dan reguleert dat zichzelf wel. En vindt de meerderheid dat niet, dan niet.
Een overheid dient er te zijn voor wat basistaken zoals een stukje veiligheid (politie/defensie), wat infrastructuur, wellicht onderwijs (hoewel ik dat ook het liefst vrij zou laten, zelf stuur ik mijn kinderen komend jaar naar een niet-overheidsschool) en zorg.
Alle overige dingen: laat het vrij. Bemoei je als overheid niet met ons en niet met mij. Niet met mijn leven, niet met mijn bedrijf, niet met mijn huisvesting, niet met mijn gewenste vervoermiddelen, niet met mijn gezondheid, niet met mijn geld. Ga weg. De markt (wij dus) regelt dat alles zelf wel. Elk individu heeft zijn/haar eigen motieven en redenen. Dat kun en moet je niet collectivistisch en top-down aan proberen te sturen.
Ik heb zelf weinig met EV's dus zal zo lang mogelijk ICE's blijven rijden. Als een ander echter liever een EV heeft, ook prima. Ik zie best in dat het voor veel mensen een uitkomst kan zijn. Een Tesla 3 lijkt mij inderdaad een goede deal voor wat je krijgt. Maar het wordt tijd om de overheid terug in zijn hok te duwen. Bemoei je er niet mee hoe wij ons willen verplaatsen. Als de meerderheid vindt dat EV's onze ijsberen redden, dan reguleert dat zichzelf wel. En vindt de meerderheid dat niet, dan niet.
Een overheid dient er te zijn voor wat basistaken zoals een stukje veiligheid (politie/defensie), wat infrastructuur, wellicht onderwijs (hoewel ik dat ook het liefst vrij zou laten, zelf stuur ik mijn kinderen komend jaar naar een niet-overheidsschool) en zorg.
Alle overige dingen: laat het vrij. Bemoei je als overheid niet met ons en niet met mij. Niet met mijn leven, niet met mijn bedrijf, niet met mijn huisvesting, niet met mijn gewenste vervoermiddelen, niet met mijn gezondheid, niet met mijn geld. Ga weg. De markt (wij dus) regelt dat alles zelf wel. Elk individu heeft zijn/haar eigen motieven en redenen. Dat kun en moet je niet collectivistisch en top-down aan proberen te sturen.