Mercedes ML 350 als modderschuit
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Mercedes ML 350 als modderschuit
Omdat ik toch verrast ben over de positieve reacties na mijn afwezigheid (ik dacht dat forums deaud waren): even mijn huidige hobby delen.
Na een paar lifted Subaru Forester SH's te hebben gehad reed ik met kerst naar Saarland (D) in mijn moeders auto met net wat meer ruimte voor het hele gezin. Knoop doorgehakt, we moesten een slagje groter. Al zeker 2 jaar hield ik naast Subaru's ook auto's als Countrymans/X3's & X5's/ML's/Cayennes/Tundra's etc in de gaten, maar nu wist ik het zeker. Mercedes-Benz W164 ML 350 op LPG erin, Forester eruit.
In mei had ik een project in Maastricht, dus toen tussen al het noodweer door de eerste karrespoorroutes gereden. Niet dat zo'n SH of ML daar moeite mee heeft, het lukt denk ik ook nog wel met een Suzuki Alto of Nissan Micra, maar sinds een aantal jaren beleef ik er veel lol aan om overal de ongebaande paden in te slaan. Het voordeel van de ML is dat alle gewone ritten veel relaxter zijn.
De ML had een gereviseerd blok toen ik hem kocht, maar zat ook vol met OBD foutmeldingen. Intussen zijn die eruit en ben ik volgens mij 15k verder (in km's, hooguit een paar honderd euro in kosten, inclusief 4 dikke All Terrains). De auto gaat 30 - 40 mm de gelift worden voor de zomervakantie. Er ligt een joelel van een skidplate klaar en ik ben de achterbak een beetje aan het herinrichten, maar dat is het qua mods wel. Dat vond ik wel zo geinig van die Foresters, die kon ik mooi naar mijn hand zetten. Zo ook dus een beetje met dit ding.
Misschien de grootste verrassing voor velen; Volgens mij had ik vanaf mijn studententijd altijd gemiddeld 3 - 5 auto's, maar we hebben er nog maar twee. De C3 (sinds 2011 kijken we uit naar een geschikte opvolger) is er nog. Daar zal ik jullie echt niet mee vermoeien. Gelukkig kom ik qua autoplezier altijd wel aan mijn trekken dankzij werk op circuit en met klassiekers.
Na een paar lifted Subaru Forester SH's te hebben gehad reed ik met kerst naar Saarland (D) in mijn moeders auto met net wat meer ruimte voor het hele gezin. Knoop doorgehakt, we moesten een slagje groter. Al zeker 2 jaar hield ik naast Subaru's ook auto's als Countrymans/X3's & X5's/ML's/Cayennes/Tundra's etc in de gaten, maar nu wist ik het zeker. Mercedes-Benz W164 ML 350 op LPG erin, Forester eruit.
In mei had ik een project in Maastricht, dus toen tussen al het noodweer door de eerste karrespoorroutes gereden. Niet dat zo'n SH of ML daar moeite mee heeft, het lukt denk ik ook nog wel met een Suzuki Alto of Nissan Micra, maar sinds een aantal jaren beleef ik er veel lol aan om overal de ongebaande paden in te slaan. Het voordeel van de ML is dat alle gewone ritten veel relaxter zijn.
De ML had een gereviseerd blok toen ik hem kocht, maar zat ook vol met OBD foutmeldingen. Intussen zijn die eruit en ben ik volgens mij 15k verder (in km's, hooguit een paar honderd euro in kosten, inclusief 4 dikke All Terrains). De auto gaat 30 - 40 mm de gelift worden voor de zomervakantie. Er ligt een joelel van een skidplate klaar en ik ben de achterbak een beetje aan het herinrichten, maar dat is het qua mods wel. Dat vond ik wel zo geinig van die Foresters, die kon ik mooi naar mijn hand zetten. Zo ook dus een beetje met dit ding.
Misschien de grootste verrassing voor velen; Volgens mij had ik vanaf mijn studententijd altijd gemiddeld 3 - 5 auto's, maar we hebben er nog maar twee. De C3 (sinds 2011 kijken we uit naar een geschikte opvolger) is er nog. Daar zal ik jullie echt niet mee vermoeien. Gelukkig kom ik qua autoplezier altijd wel aan mijn trekken dankzij werk op circuit en met klassiekers.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 26 jun 2024, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28577
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Leuk dat je er weer bent en meteen een voorstel/auto topic 
Dikke auto zo!

Dikke auto zo!
- Arthur
- Berichten: 43100
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Lijkt me ook een dik ding, alleen wel een wat summiere foto 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Die komen eraan hoor. 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Door al het k*dweer van de afgelopen 32987 maanden had ik weinig zin om foto's te maken. De auto heeft een lichtgrijs interieur, waar ik even aan moest wennen, maar wat ik nu heel fotogeniek vind. D'r komen dus nog wel wat plaatjes binnenkort.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
De 18 inch wielen op de foto's zaten eronder toen ik hem kocht. Voor het softroaden wilde ik eerst terug naar 17 inch met veel hogere wangen, dus daarom had ik een Aernoudt Bottemannetje gedaan: wel een fraaie set velgen gekocht, niet gebruikt en weer verkocht.
Bandjes zijn nu wel wat groter dan eerst en passen perfect. Falken Wildpeak ATW3 265/60 R18. Op de Subaru's reed ik met Toyo Open Country A/T's, maar die hebben slechts twee lagen, de Falkens 3. Minder kans op lekrijden. De Toyo had ik 1x lek gereden, maar dat was een combinatie van een 12 cm lange spijker en volbeladen vakantiebandenspanning.
Ook hadden de Toyo's geen sneeuwvlokcodering, waardoor ik de auto van mijn moeder kon lenen om naar Duitsland te gaan in de winter. Want smoes - we houden van je - veiligheid boven alles - bedankt mam en gas erop!
Tot nu toe ben ik erg blij met de Falkens, ze lijken op droog veel meer grip te hebben dan die Toyo's. Of de Benz is echt beter dan zo'n Forester, of ik heb eindelijk leren sturen.
Bandjes zijn nu wel wat groter dan eerst en passen perfect. Falken Wildpeak ATW3 265/60 R18. Op de Subaru's reed ik met Toyo Open Country A/T's, maar die hebben slechts twee lagen, de Falkens 3. Minder kans op lekrijden. De Toyo had ik 1x lek gereden, maar dat was een combinatie van een 12 cm lange spijker en volbeladen vakantiebandenspanning.
Ook hadden de Toyo's geen sneeuwvlokcodering, waardoor ik de auto van mijn moeder kon lenen om naar Duitsland te gaan in de winter. Want smoes - we houden van je - veiligheid boven alles - bedankt mam en gas erop!
Tot nu toe ben ik erg blij met de Falkens, ze lijken op droog veel meer grip te hebben dan die Toyo's. Of de Benz is echt beter dan zo'n Forester, of ik heb eindelijk leren sturen.
-
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Weer een andere vorm van DF dat off roaden/greenlanen. Kan en mag dat nog op genoeg plekken in NL of moet je al gauw de grens over?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Over de grens is natuurlijk avontuurlijker, meer het ik-ben-op-reis gevoel. Maar NL is prachtig en kan erg uitdagend zijn. Ik test liever op een zonnig rotspaadje in Frankrijk uit hoe goed het 4wd systeem is, dan in de diepe Brabantse of Drentse modderpoelen tussen de verlaten weilanden of bossen (in het donker, bij vrieskou, you'll get the picture).
Tot nu toe baggeren mijn auto's overal probleemloos doorheen. Met dank aan goede banden, maar vooral de moderne esp-systemen en vrije ruimte onder de auto (geen starre assen of differentiëlen die je bodemspeling opheffen bij het eerste de beste diepe karrespoor).
Nog lang niet alle routes gereden die ik wil. Ook al heel veel zelf ontdekt, door gewoon een keer pardoes een weggetje in te rijden. Dat heb ik altijd gedaan, maar nu kan de auto meer dan ik durf. Dat scheelt een hoop.
Doorgaans rijd ik solo, of met gezin. Dan wil je eigenlijk niet vast komen te zitten. Ik geef daar ook cursussen in voor NGO-medewerkers in Brussel e.o., want de meeste 4x4 trainingen zijn nog redelijk old school (net als de oude garde op het circuit doet). Terwijl de lokale 4x4 clubleden met hun zware Patrols en Pajero's vast komen te zitten, door altijd net iets lompers te doen dan verstandig is, leg ik het verschil uit tussen hun hobby en de mijne. Zij vinden vastrijden om de limiet van de auto te leren kennen namelijk wél leuk. Dan kunnen ze al hun dure spulletjes gebruiken. En levensgevaarlijk lieren.
Als je in een oorlogsgebied zit, dan boeit je dat niet zoveel. Het is dan wél handig dat iemand je heeft uitgelegd hoe je traction control UITzet om weer los te komen. In plaats van een heel verhaal over sperren, lockers, levensgevaarlijke recovery's en alles wat aan hulpmiddelen wegbezuinigd is binnen hun organisatie. Met een beetje boeren verstand kom je veel verder. Of keer je op tijd om. Mijn klanten komen in Bachmut, Gaza en Sudan. Ze krijgen een Duster mee, of met geluk een nieuwe Land Cruiser met allemaal knoppen in plaats van low gear schakelpoken. Soms is het gewoon een 2wd sedan met een taxichauffeur die de verkeerde afslag neemt ivm een road block. Hun wereld lijkt wonderbaarlijk genoeg meer op de mijne dan de Terreinrijden clubjes. Daarom huren ze mij in. Ik wil dit nu ook aan gaan bieden bij overlanders die ook liever rijden dan vastzitten.
Ik werk samen met een zeer ervaren, jonge, JEEP rijder met dezelfde mindset als ik. Hij durft meer, vanwege zijn riante 4x4 ervaring, maar hij snapt alle risico's. Samen kunnen we de verschillende nuances goed uitleggen en demonstreren.
Een maatje van me vertelt tijdens de workshops over zijn ervaringen in Afrika en het Midden-Oosten. Waarbij ze alle foute beslissingen al eens meegemaakt hebben en je niet kon rekenen op enige hulp. Zelf onvoorbereid problemen oplossen levert leerzame verhalen op, kan ik je melden!
Tip: greenlanen wordt off roaden als het weer omslaat, of als je verdwaalt en stug doorrijdt als dat eigenlijk niet meer kan. Ik ga nooit de deur uit om te offroaden, maar ik houd er wel rekening mee dat Terreinrijden opeens nodig is.
Overigens staan er wel een paar trips met potlood gepland waarbij de ML wel tot aan de limiet op de proef gesteld gaat worden, omdat ik wil zien wat de auto kan. Dat zijn serieuze 4x4 routes waarbij het zomaar kan zijn dat ik achteruit terug moet. Dat ga ik niet solo doen.
Tot nu toe baggeren mijn auto's overal probleemloos doorheen. Met dank aan goede banden, maar vooral de moderne esp-systemen en vrije ruimte onder de auto (geen starre assen of differentiëlen die je bodemspeling opheffen bij het eerste de beste diepe karrespoor).
Nog lang niet alle routes gereden die ik wil. Ook al heel veel zelf ontdekt, door gewoon een keer pardoes een weggetje in te rijden. Dat heb ik altijd gedaan, maar nu kan de auto meer dan ik durf. Dat scheelt een hoop.
Doorgaans rijd ik solo, of met gezin. Dan wil je eigenlijk niet vast komen te zitten. Ik geef daar ook cursussen in voor NGO-medewerkers in Brussel e.o., want de meeste 4x4 trainingen zijn nog redelijk old school (net als de oude garde op het circuit doet). Terwijl de lokale 4x4 clubleden met hun zware Patrols en Pajero's vast komen te zitten, door altijd net iets lompers te doen dan verstandig is, leg ik het verschil uit tussen hun hobby en de mijne. Zij vinden vastrijden om de limiet van de auto te leren kennen namelijk wél leuk. Dan kunnen ze al hun dure spulletjes gebruiken. En levensgevaarlijk lieren.
Als je in een oorlogsgebied zit, dan boeit je dat niet zoveel. Het is dan wél handig dat iemand je heeft uitgelegd hoe je traction control UITzet om weer los te komen. In plaats van een heel verhaal over sperren, lockers, levensgevaarlijke recovery's en alles wat aan hulpmiddelen wegbezuinigd is binnen hun organisatie. Met een beetje boeren verstand kom je veel verder. Of keer je op tijd om. Mijn klanten komen in Bachmut, Gaza en Sudan. Ze krijgen een Duster mee, of met geluk een nieuwe Land Cruiser met allemaal knoppen in plaats van low gear schakelpoken. Soms is het gewoon een 2wd sedan met een taxichauffeur die de verkeerde afslag neemt ivm een road block. Hun wereld lijkt wonderbaarlijk genoeg meer op de mijne dan de Terreinrijden clubjes. Daarom huren ze mij in. Ik wil dit nu ook aan gaan bieden bij overlanders die ook liever rijden dan vastzitten.
Ik werk samen met een zeer ervaren, jonge, JEEP rijder met dezelfde mindset als ik. Hij durft meer, vanwege zijn riante 4x4 ervaring, maar hij snapt alle risico's. Samen kunnen we de verschillende nuances goed uitleggen en demonstreren.
Een maatje van me vertelt tijdens de workshops over zijn ervaringen in Afrika en het Midden-Oosten. Waarbij ze alle foute beslissingen al eens meegemaakt hebben en je niet kon rekenen op enige hulp. Zelf onvoorbereid problemen oplossen levert leerzame verhalen op, kan ik je melden!
Tip: greenlanen wordt off roaden als het weer omslaat, of als je verdwaalt en stug doorrijdt als dat eigenlijk niet meer kan. Ik ga nooit de deur uit om te offroaden, maar ik houd er wel rekening mee dat Terreinrijden opeens nodig is.
Overigens staan er wel een paar trips met potlood gepland waarbij de ML wel tot aan de limiet op de proef gesteld gaat worden, omdat ik wil zien wat de auto kan. Dat zijn serieuze 4x4 routes waarbij het zomaar kan zijn dat ik achteruit terug moet. Dat ga ik niet solo doen.
-
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Klinkt meer als drekdays dan trackdays. Maar wel gaaf!
- Ferdi
- Berichten: 3091
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Tip: ik gebruik de app wikiloc.
Hierin slaan mensen ook 4x4 routes in op, zowel in Nederland als in hier geval hier ook net over de grens in Duitsland.
Ben daarmee al op heel wat leuke plekken geweest die ik anders nooit had gevonden.
Hierin slaan mensen ook 4x4 routes in op, zowel in Nederland als in hier geval hier ook net over de grens in Duitsland.
Ben daarmee al op heel wat leuke plekken geweest die ik anders nooit had gevonden.
- JessieJ
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 22 okt 2022, 21:07
- Auto: BMW M140i
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Leuke hobby en mooie ML! Apart kleurtje zo met die blauwe gloed maar staat hem goed.
Ik ben ook zo'n NGO achtig type in Brussel. Waar kan ik me aanmelden voor een cursus?
En geef je die in de Ardennen?
Lijkt me erg leuk om eens te doen.
Ik ben ook zo'n NGO achtig type in Brussel. Waar kan ik me aanmelden voor een cursus?
En geef je die in de Ardennen?
Lijkt me erg leuk om eens te doen.
- Philipoo
- Berichten: 4979
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Dit is stiekem wel heel cool.
slingert autoscout aan kijken of die de cls in kan ruilen..
slingert autoscout aan kijken of die de cls in kan ruilen..
- Arthur
- Berichten: 43100
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Dit idd!
Mooi verhaal en de ML staat er goed bij. Mooie wagen

- Sabberjoch
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Philipoo schreef: 27 jun 2024, 09:39 Dit is stiekem wel heel cool.
slingert autoscout aan kijken of die de cls in kan ruilen..
Wel he, ik vind het ook heel gaaf.
Hier vlak over de grens zijn ook wel wat plekken om zo'n ding los te laten.
keuzes.....
- Wout309t
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Er zijn ook veel Cayennes die zo rondrijden tegenwoordig, vind ik persoonlijk ook erg gaaf.
- Erik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Leuk Dennis! Hier ook zo'n ML350 als werkpaard / gezinsvervoermiddel. Bevalt super!
- Estoque
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
- Locatie: Knäckebröd aan het eten
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Cool, ML als offroader. Die zie je nooit!
Maar Dennis, eerlijk.
Wanneer lier, dikke bumper, offroad lampen en de nodige scheppen/dakdragers/klimrekken op de ML?
Want dit is natuurlijk wel beetje laf.
Dat je niet vast komt te staan snap ik wel, maar je wil ook wat stoers te praten hebben als je een Jeep-rijder tegen komt
Maar Dennis, eerlijk.
Wanneer lier, dikke bumper, offroad lampen en de nodige scheppen/dakdragers/klimrekken op de ML?
Want dit is natuurlijk wel beetje laf.
Dat je niet vast komt te staan snap ik wel, maar je wil ook wat stoers te praten hebben als je een Jeep-rijder tegen komt

- Fabian
- Berichten: 7240
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Ik had toch wel verwacht dat je minimaal nog een E34 had 

- timoty
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Gaaf hoor!
Hier hebben we niets dan goede herinneringen aan een ML uit 2005 (voorloper van dit model?)
Hier hebben we niets dan goede herinneringen aan een ML uit 2005 (voorloper van dit model?)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Ai, wrijf het er lekker in! Haha. Ik heb heel lang een Rover P6 3500 S (V8 handbak) gehad, maar daar reed ik ook te weinig mee. Volgens mij 1500 kilometer in 5 jaar.
Wat ik van de E34 geleerd heb, pas ik nu eindelijk toe: get one car to do it all. Daar voldoet de ML momenteel aan.
- Godspeed
- Berichten: 2292
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Gaaf! Vroeger heb ik altijd onwijs kunnen genieten van mijn Impreza met low gearing, al was dat meer aan de zijkant de dijk op en af rijden dan het echte werk maar toch! Ik snap het plezier dat dit brengt heel goed, ondanks (of beter gezegd dankzij) het ontbreken van asfalt 

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Vlakbij Brussel, op een heel cool terrein. De Ardennen lukt niet i.v.m. inrijverboden. Voor dit jaar zit mijn agenda helemaal vol, ik probeer in 2025 wat data op te tuigen. Pm me anders je mailadres, dan houd ik je op de hoogte.JessieJ schreef: 27 jun 2024, 09:15 Leuke hobby en mooie ML! Apart kleurtje zo met die blauwe gloed maar staat hem goed.
Ik ben ook zo'n NGO achtig type in Brussel. Waar kan ik me aanmelden voor een cursus?
En geef je die in de Ardennen?
Lijkt me erg leuk om eens te doen.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Dat kan. De mijne is ook uit 2005, maar omgebouwd naar facelift. Voor de W164 had je de W163 met ladderframe, lage gearing tussenbak en sperren. Die was er tot zeker eind 2005. Deze;timoty schreef: 27 jun 2024, 18:58 Gaaf hoor!
Hier hebben we niets dan goede herinneringen aan een ML uit 2005 (voorloper van dit model?)

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Dat was in mindere mate ook mijn idee, maar ik ben een beetje van de huidige looks gaan houden. Wat niet is kan nog komen.Estoque schreef: 27 jun 2024, 14:36 Cool, ML als offroader. Die zie je nooit!
Maar Dennis, eerlijk.
Wanneer lier, dikke bumper, offroad lampen en de nodige scheppen/dakdragers/klimrekken op de ML?
Want dit is natuurlijk wel beetje laf.
Dat je niet vast komt te staan snap ik wel, maar je wil ook wat stoers te praten hebben als je een Jeep-rijder tegen komt![]()

-
- Berichten: 22275
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Mercedes ML 350 als modderschuit
Stoer apparaat Dennis 
Klinkt altijd leuk dat offroaden.

Klinkt altijd leuk dat offroaden.