Nu een huis kopen
-
OnlineLuco
Re: Nu een huis kopen
Ik zou tegen die makelaar zeggen dat als die een woning vind voor de juiste prijs hij je huidige woning mag verkopen, is misschien een extra stimulans.
- frankie
Exact dat, binnenkort de eigen woning van box 1 naar box 3, daar zit je met je afgeloste woning.Elise schreef: 27 jun 2024, 10:05Dat zit toch tussen je oren?
Ik zie geen verschil tussen 100k hypotheek & 100k op de bank i.v.m hypotheekvrij.
Verder ben je met een afgeloste hypotheek mooi slachtoffer voor onze graaiende regering die constant de regels aanpast. Afgezien van de aftrek heb je met die 100k op de bank meer mogelijkheden.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Als je zegmaar een restschuld hebt van 150k, en je lost daar 100k van in. Dan houd je een hypotheekje. Zou dat lonender zijn dan?frankie schreef: 27 jun 2024, 10:32Exact dat, binnenkort de eigen woning van box 1 naar box 3, daar zit je met je afgeloste woning.Elise schreef: 27 jun 2024, 10:05Dat zit toch tussen je oren?
Ik zie geen verschil tussen 100k hypotheek & 100k op de bank i.v.m hypotheekvrij.
Verder ben je met een afgeloste hypotheek mooi slachtoffer voor onze graaiende regering die constant de regels aanpast. Afgezien van de aftrek heb je met die 100k op de bank meer mogelijkheden.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Dus daarom houd jij je maximale hypotheek om belasting in box-3 te voorkomen? Moet je tot je ‘dood’ ook maximaal aan rente betalen. En alsnog over de eventuele virtuele overwaarde belasting betalen in box-3. En als je dan die ton aan spaargeld hebt betaal je daar ook belasting over. Wordt gewoon opgeteld en afgetrokken in box-3 zo ongeveer. Lijkt me een broekzak/vestzak verhaal.frankie schreef: 27 jun 2024, 10:32Exact dat, binnenkort de eigen woning van box 1 naar box 3, daar zit je met je afgeloste woning.Elise schreef: 27 jun 2024, 10:05Dat zit toch tussen je oren?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik weet niet wat je rente is? Ik heb bv ongeveer dezelfde restschuld aflossingsvrij tegen 1,45%. Die laat ik staan. De rest los ik annuïteir af met soms wat extra. Dus hoop binnen een paar jaar alleen nog die aflossingsvrije te hebben. Dan zie ik wel weer. Heb nog 16 jaar looptijd ofzoEeuwe schreef: 27 jun 2024, 10:46Als je zegmaar een restschuld hebt van 150k, en je lost daar 100k van in. Dan houd je een hypotheekje. Zou dat lonender zijn dan?frankie schreef: 27 jun 2024, 10:32Exact dat, binnenkort de eigen woning van box 1 naar box 3, daar zit je met je afgeloste woning.Elise schreef: 27 jun 2024, 10:05
Dat zit toch tussen je oren?

- frankie
Ik heb het niet over maximale hypotheek. Tussen maximale hypotheek en compleet aflossen zit nogal wat ruimte he. Wat je zelf zegt, je laat ook wat restschuld staan tegen hele lage rente. Met wat spaargeld kun je echt wel een hoger rendement halen dan je aan hypotheekrente betaald.Arthur schreef: 27 jun 2024, 11:21Dus daarom houd jij je maximale hypotheek om belasting in box-3 te voorkomen? Moet je tot je ‘dood’ ook maximaal aan rente betalen. En alsnog over de eventuele virtuele overwaarde belasting betalen in box-3. En als je dan die ton aan spaargeld hebt betaal je daar ook belasting over. Wordt gewoon opgeteld en afgetrokken in box-3 zo ongeveer. Lijkt me een broekzak/vestzak verhaal.frankie schreef: 27 jun 2024, 10:32Exact dat, binnenkort de eigen woning van box 1 naar box 3, daar zit je met je afgeloste woning.Elise schreef: 27 jun 2024, 10:05
Dat zit toch tussen je oren?
- Eeuwe
Ik heb momenteel één hypotheek lopen tegen 1,57% rente, nu nog 3 jaar rvp. Enerzijds zonde om zo'n goedkope lening af te lossen, anderzijds weten we ook niet hoe de vlag er qua rentes over 3 jaar bij staat.Arthur schreef: 27 jun 2024, 11:24Ik weet niet wat je rente is? Ik heb bv ongeveer dezelfde restschuld aflossingsvrij tegen 1,45%. Die laat ik staan. De rest los ik annuïteir af met soms wat extra. Dus hoop binnen een paar jaar alleen nog die aflossingsvrije te hebben. Dan zie ik wel weer. Heb nog 16 jaar looptijd ofzo![]()
- Eeuwe
Even wat anders tussendoor. Makelaar net aan de lijn gehad. Deze woning met vp 425k is voor meer dan 5 ton van de hand gegaan. Tuberculose Jantje. Dat de markt grillig was heb ik al drie keer op harde wijze mogen ondervinden (daarom vlgd week aankoopmakelaar) maar dat het zo extreem gaat maakt mij wel een tikkeltje neerslachtig 

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Succes Eeuwe! De huizenmarkt (voor zover je nog van een markt kunt spreken) is behoorlijk ziek ja.
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 27 jun 2024, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Auto: BMW
Al dat overbieden. Hebben mensen teveel geld of zo blind van zo graag een huis willen dat ze krom willen liggen om met hard werken amper per maand de hypotheek te kunnen betalen?
- Philipoo
Make an educated guess.. er is gewoon niks te koop voor het grootste deel.MParallel schreef: 27 jun 2024, 12:31 Al dat overbieden. Hebben mensen teveel geld of zo blind van zo graag een huis willen dat ze krom willen liggen om met hard werken amper per maand de hypotheek te kunnen betalen?
- MParallel
Nee ok, maar dan kan je ook zeggen, nu even niet. En dan nog wat kunnen doen, dan maandelijks alle eindjes aan elkaar knopen omdat je nou zo graag dat huis wilde data je 50k+ gaat overbieden.Philipoo schreef: 27 jun 2024, 12:32Make an educated guess.. er is gewoon niks te koop voor het grootste deel.MParallel schreef: 27 jun 2024, 12:31 Al dat overbieden. Hebben mensen teveel geld of zo blind van zo graag een huis willen dat ze krom willen liggen om met hard werken amper per maand de hypotheek te kunnen betalen?
Maar ja ik zeg dat wel...de mens is zo irrationeel als maar zijn kan.
- JP
Waarom koop je een huis? Ga je samenwonen, ga je het huis uit, ga je scheiden, wil je groter of kleiner, zo veel variabelen......
Je overwaarde "verplicht' in een nieuw huis stoppen is ook niet echt een verplichting. Zou wel gek zijn, want als je dat niet meteen doet omdat je niks vindt of wil wachten, mag je er wel vermogensbelasting over betalen. Ik moest (meer; wou) mijn huidige huurappartement ook opnieuw inrichten. Ja de eerste 3 jaar heb je last van je genoten hypotheekrente van de afgeloste hypotheek. Daarna ben je vrij, mede ook een van de redenen voor mij om te huren (en dat de woningmarkt verzadigd is)

Je overwaarde "verplicht' in een nieuw huis stoppen is ook niet echt een verplichting. Zou wel gek zijn, want als je dat niet meteen doet omdat je niks vindt of wil wachten, mag je er wel vermogensbelasting over betalen. Ik moest (meer; wou) mijn huidige huurappartement ook opnieuw inrichten. Ja de eerste 3 jaar heb je last van je genoten hypotheekrente van de afgeloste hypotheek. Daarna ben je vrij, mede ook een van de redenen voor mij om te huren (en dat de woningmarkt verzadigd is)
- Estoque
Ja want idioot overbieden is inderdaad het resultaat van marktwerking, en totaal niet het resultaat van zeker willen zijn dat je hem hebt.MParallel schreef: 27 jun 2024, 12:37 Nee ok, maar dan kan je ook zeggen, nu even niet. En dan nog wat kunnen doen, dan maandelijks alle eindjes aan elkaar knopen omdat je nou zo graag dat huis wilde data je 50k+ gaat overbieden.
Ik heb nu zelf een 5-tal keer geboden op een huis. En dat volgt telkens het zelfde pad.
1. Je gaat kijken bij een huis, met een vraagprijs die te behapstukken is.
2. Je denkt: 'Dit kan wel wat worden'
3. De makelaar spoort aan om snel te bepalen of je ook een bod uit wilt brengen, want de eindtermijn is al over 4-5-6 dagen.
4. Je doet een bod met wat jij denkt: 'Dit is wel reeël qua bieding bovenop de vraagprijs'.
5. Je krijgt een mailtje met dat je bod te laag was.
6. via via krijg je te horen dat je er 40k naast zat op een huis van 3 ton.
7. teleurstelling
En stap 7, die teleurstelling. Dat heeft er bij mij echt ingehakt.
Ik ben gezakt voor examens, blijven zitten op scholen, afgewezen door je moeder, opleidingen niet gehaald, etc.
Maar de mokerslag van: "Sorry, je moet nog maar een tijd in je huidige situatie verblijven" vond ik echt, écht zwaar kloten en kut.
En dat dan 5x in een tijdsbestek van 4 jaar.
En dan kun je wel denken: "komt wel goed", maar dan kijk je naar het aanbod van huidige woningen. en dan realiseer je weer dat er gewoon geen andere manier is dan overbieden; Flink overbieden.
Dus houd aub op met dat overbieden belachelijk is, dat weet iedereen.
Maar als je het niet doet, staat je leven op die ontwikkeling gewoon stil.
Mijn kameraden zijn allemaal bezig met huisje, boompje beestje.
en als dan bij jou stap 1 al niet lukt, omdat je financieel niet bij machte bent om 40/50/60k over te bieden, dan voel je je echt ontzettend kut en een derderangs burger.
En kom niet aan met: "je kunt toch huren?"
Want dat pad heb ik simultaan aan de koophuis-zoektocht bewandeld. Daar is nog minder aanbod.
Laatst gewijzigd door Estoque op 27 jun 2024, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- matthyssie
- Auto: F11 520d & E86 3.0si
^spijker op z'n kop. Roepen dat je gek bent om zoveel over te bieden is heel makkelijk praten vanuit een koopwoning waar ondertussen gewoon ontzettend overwaarde op zit. De stijgingen in de markt tot 400k (en dan vooral de gangbare, moderne huizen) is afgelopen jaren absúrd geweest.
Mijn hoekwoning in Drachten is in 3 jaar tijd 35% meer waard geworden en dan heb ik 10k aan simpele investeringen/onderhoud (zonnepanelen, muurisolatie en opnieuw voegen) er al afgetrokken. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden die nog veel harder gestegen zijn, maar vergeet niet dat je 3 jaar geleden tegen 1,5% kon financieren en dit nu tegen bijna 4% moet. De maandlasten knallen de pan uit, voor een starter is dat gewoon niet te behappen.
Mijn hoekwoning in Drachten is in 3 jaar tijd 35% meer waard geworden en dan heb ik 10k aan simpele investeringen/onderhoud (zonnepanelen, muurisolatie en opnieuw voegen) er al afgetrokken. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden die nog veel harder gestegen zijn, maar vergeet niet dat je 3 jaar geleden tegen 1,5% kon financieren en dit nu tegen bijna 4% moet. De maandlasten knallen de pan uit, voor een starter is dat gewoon niet te behappen.
-
Overbieden heeft ook niet direct te maken met of je het kunt betalen of ‘eindjes aan elkaar moet knopen’. Als je weet dat je een ton moet overbieden, dan ga je dus kijken naar huizen waar je die ruimte nog hebt. Jezelf blijven verlekkeren aan huizen die te koop staan voor je budget heeft geen zin.MParallel schreef: 27 jun 2024, 12:37Nee ok, maar dan kan je ook zeggen, nu even niet. En dan nog wat kunnen doen, dan maandelijks alle eindjes aan elkaar knopen omdat je nou zo graag dat huis wilde data je 50k+ gaat overbieden.Philipoo schreef: 27 jun 2024, 12:32Make an educated guess.. er is gewoon niks te koop voor het grootste deel.MParallel schreef: 27 jun 2024, 12:31 Al dat overbieden. Hebben mensen teveel geld of zo blind van zo graag een huis willen dat ze krom willen liggen om met hard werken amper per maand de hypotheek te kunnen betalen?
- matthyssie
En let wel: Dat overbieden wordt 90% van de tijd ook gewoon onderstreept door een taxatie die je dan bij de bank moet overleggen. Dat betekent concreet dat je gewoon de hele aankoopsom kunt financieren.
- MParallel
Iedereen zijn situatie is natuurlijk anders.
In de corona tijd met mijn inmiddels ex naar diverse huizen bezichtigd ivm samen gaan wonen. Het volgende ongeveer hetzelfde verhaal zoals je hierboven schrijft. Alleen hadden (hebben) beide onze eigen koopwoning, dus in die zin was de nood om uit de (toen) huidige situatie te moeten ontsnappen er niet.
Toen hebben het het huizen zoeken ook gestaakt, want ditzelfde scenario zou zich toch bij elk huis voordoen. Dus lekker blijven latten en leuke dingen doen.
In de corona tijd met mijn inmiddels ex naar diverse huizen bezichtigd ivm samen gaan wonen. Het volgende ongeveer hetzelfde verhaal zoals je hierboven schrijft. Alleen hadden (hebben) beide onze eigen koopwoning, dus in die zin was de nood om uit de (toen) huidige situatie te moeten ontsnappen er niet.
Toen hebben het het huizen zoeken ook gestaakt, want ditzelfde scenario zou zich toch bij elk huis voordoen. Dus lekker blijven latten en leuke dingen doen.
- MParallel
Ik hoor wat je zegt, maar als dit de situatie is, dan vraag ik me af, waarom de huizen dan ook niet voor de marktprijs aanbieden?KoenM schreef: 27 jun 2024, 13:14...
Overbieden heeft ook niet direct te maken met of je het kunt betalen of ‘eindjes aan elkaar moet knopen’. Als je weet dat je een ton moet overbieden, dan ga je dus kijken naar huizen waar je die ruimte nog hebt. Jezelf blijven verlekkeren aan huizen die te koop staan voor je budget heeft geen zin.
Als een huis van 425k toch voor 500k weg gaat, zet hem dan meteen voor 500k neer. Want een mens blijft een mens en die kijkt wel altijd naar 'het lekkers, het onhaalbare'.
Dan is zo'n 425k niks anders dan een vies lokkertje.
- matthyssie
Absoluut waar, maar je kunt je voorstellen dat als je nog bij je ouders woont en er graag uit wil en om je heen begint iedereen al met huisje-boompje-beestje dat je je er aardig belabberd onder voelt. Het contrast wordt nog groter als je alleen bent; met z'n 2-en kun je vaak nog leuk wat voor elkaar boksen qua hypotheek, maar in je eentje is het bijna discriminerend weinig.MParallel schreef: 27 jun 2024, 13:17 Iedereen zijn situatie is natuurlijk anders.
Als je als starter modaal verdient (44k pj in 2024) heb je het niet slecht, je leent dan ca €200k op dit moment. Waar krijg je nog wat voor dat geld?
In die prijsklasse is overbieden de norm, toch zeker 10% als het niet meer is. Dus dan zoek je naar huizen met een vraagprijs van ca €180.000. In het Noorden/Oosten vind je daar nog wat appartementjes voor. In de Randstad moet je vooral blij zijn met een garagebox.
Dat is natuurlijk gewoon psychologie. Iets lager inzetten, dan komen er tientallen mensen op af en wordt de druk om te overbieden flink opgevoerd.
- Sabberjoch
- Auto: 981C S
Dus dubbele woonlasten zijn dan wel weer prima?MParallel schreef: 27 jun 2024, 13:17 Iedereen zijn situatie is natuurlijk anders.
"Maar ja ik zeg dat wel...de mens is zo irrationeel als maar zijn kan."
-
Ik heb gehele looptijd van hypotheek icmEeuwe schreef: 27 jun 2024, 09:51In welk tijdsbestek? Want heb 2021/2022 een grote verbouwing gedaan en 2023 weer een kleine verbouwing (alles met eigen middelen betaald). En wat valt er onder de definitie van verbouwing, valt een nieuwe keuken er bvb ook onder?Emiel schreef: 27 jun 2024, 09:32 Er zit een catch aan.
Als je kan aantonen dat je kosten hebt gemaakt voor het huidige huis mag je die aftrekken van de overwaarde. Als je voor 100k hebt lopen verbouwen, schiet het al beetje op.
Ook overwaarde in verbouwing van volgende huis steken is prima.
Eigendom van huis gebruikt ( 15 jaar) en alleen de dingen berekend die vast aan huis zaten en waarde vermeerdering waren. En dat ging van ketel tot badkamer tot spouwmuur isolatie (minus de subsidie) etc ook verkoop kosten etc
Hier staat meer en een calculator
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... overwaarde
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... enregeling?
Laatst gewijzigd door Emiel op 27 jun 2024, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- JP
Een makelaar zal nooit (te) hoog inzetten. Een prijsverlaging is het laatste wat ze willen en liefst zsm een verkoop genereren.
- Philipoo
Rutger verwoordt het hier uitstekend.
Het is niet alsof mensen willen overbieden, maar als er 5 mensen hetzelfde huis willen kopen gaat het toch vanzelf het recht van de sterkste (dikste portemonnee) worden.
Het is niet alsof mensen willen overbieden, maar als er 5 mensen hetzelfde huis willen kopen gaat het toch vanzelf het recht van de sterkste (dikste portemonnee) worden.
- MParallel
Grapjas. Wel alles lezen hè. Waren niet getrouwd ofzo. Ik woon aan de ene kant van NL, zij aan de andere. We hadden ieder onze eigen woning, met bijhorende lasten. Géén dubbele lasten.Sabberjoch schreef: 27 jun 2024, 13:27...
Dus dubbele woonlasten zijn dan wel weer prima?
"Maar ja ik zeg dat wel...de mens is zo irrationeel als maar zijn kan."