Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jaws

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jaws » 25 jun 2024, 15:30

Ons huis staat ook net een paar dagen in de verkoop. Verkopend makelaar rekent 0.9% en dat vond ik al netjes. Maar kan dus goedkoper 😁

Elise

Bericht door Elise » 25 jun 2024, 16:28

matthyssie schreef: 25 jun 2024, 15:14
Wimo schreef: 25 jun 2024, 14:47 1 tot 2% aftikken voor de verkoop van een huis is ook pure diefstal.
Moet zeggen dat de verkoopmakelaar bij ons 0,075% gekost heeft, all in dus incl media zoals foto's/video's, 360 graden en Funda.
Fat finger?

Will F.

Bericht door Will F. » 25 jun 2024, 17:57

Denk t wel 0.75-0.8% is wel n ondergrens voor nvm makelaar is mijn indruk/ ervaring. 1 procent is normaal en in vergelijking met t buitenland bescheiden ( be de mediterrane landen stukken duurder).

350 Z

Bericht door 350 Z » 25 jun 2024, 20:47

1% dat betekent dat bij verkoop van mijn huis zo'n makelaar 8000 euro vangt :shock:
Die is effe gek, in geen 8000 jaar dan verkoop ik mijn huis zelf wel mocht dat van toepassing zijn.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 jun 2024, 21:00

350 Z schreef: 25 jun 2024, 20:47 1% dat betekent dat bij verkoop van mijn huis zo'n makelaar 8000 euro vangt :shock:
Die is effe gek, in geen 8000 jaar dan verkoop ik mijn huis zelf wel mocht dat van toepassing zijn.
Tja… tot die makelaar door zijn netwerk met tegen elkaar opbieden 20k extra eruit haalt tov jij zelf zou verkopen zonder die kennis.
Het lijkt zonde geld toch denk ik door de gesloten makelaars wereld dat je netto meer voor je huis vangt dan als je zelf gaat verkopen zonder makelaar.

Joop

Bericht door Joop » 25 jun 2024, 21:09

Ach ja… Het kan alle kanten op. Verkoopmakelaar heb ik ruimschoots terugverdiend (maar goed ik betaalde sowieso al een vriendenprijsje (en ver onder de NVM norm ;-) ), maar ook bij reguliere tarieven.

Qua aankoopmakelaar heb ik alleen gebruik gemaakt van hun ingangen in het kadaster en een beetje sparren over de prijs, dat kostte mij uiteindelijk ook niets.
Het bouwkundige deel kon ik zelf zelf veel beter bekijken en beoordelen. Mijn eigen bouwkundige achtergrond gaat toch wel veel verder dan de ‘cursus’ :ongeveer als: die je als makelaar moet volgen.
De meeste makelaars bieden je wel een mogelijkheid om vooraan te staan bij aankoop met een zoekservice binnen het NVM aanbod, doordat de aangeboden woningen vaak later op Funda verschijnen. Dat is in een krappe markt zeker wel wenselijk. De online zoekservice is (vaak) gratis, hoe verder is een beetje van de te maken afspraken afhankelijk en wat ze allemaal voor je gaan regelen.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 26 jun 2024, 02:01

:coffee:
Laatst gewijzigd door Arthur op 26 jun 2024, 02:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 jun 2024, 02:02

Wimo schreef: 25 jun 2024, 14:47 Het is gewoon een grote scam.. de echte huizen hier in de wijk komen nooit op Funda. Die worden onderling verkocht door 'aankoop' en 'verkoop' makelaars die toevallig vaak elkaar heel goed kennen. In en in rot..

1 tot 2% aftikken voor de verkoop van een huis is ook pure diefstal.
Ja, ik snap niet dat er makelaars zijn :coffee:
Martijn_bmw schreef: 25 jun 2024, 21:00
350 Z schreef: 25 jun 2024, 20:47 1% dat betekent dat bij verkoop van mijn huis zo'n makelaar 8000 euro vangt :shock:
Tja… tot die makelaar door zijn netwerk met tegen elkaar opbieden 20k extra eruit haalt tov jij zelf zou verkopen zonder die kennis.
Het lijkt zonde geld toch denk ik door de gesloten makelaars wereld dat je netto meer voor je huis vangt dan als je zelf gaat verkopen zonder makelaar.
Nee, Martijn, het is in en in rot en 1 grote scam. D'r zou ook maar iemand ergens geld aan verdienen.

JP

Bericht door JP » 26 jun 2024, 02:32

Onze makelaar kostte €5100, en dat was een vast bedrag, ongeacht of de vraagprijs 4 ton of 8 ton is, dat was all-in, en ongeacht of er 10 of 30% werd overboden. Bedrag was iinclusief een beetje staging. Deze makelaar verkoopt hier lokaal meer dan 90% bìnnen anderhalve week.

Wimo

Bericht door Wimo » 26 jun 2024, 08:37

Er is niets mis mee als het spel eerlijk zou zijn. Maar dat is het vaak niet : https://www.businessinsider.nl/klachten ... ieden-veh/

Rnd

Bericht door Rnd » 26 jun 2024, 10:11

Ja, ik herken het wel dat een huis kopen zonder aankoopmakelaar bij gewilde huizen vrijwel onmogelijk is. Snap ik ook wel, dan kunnen ze er allebei aan verdienen en de volgende keer is het andersom. Dus ze blijven elkaar lekker de bal toespelen. Zou ik ook doen als de mogelijkheid er is. Zo werkt het helaas.

JP

Bericht door JP » 26 jun 2024, 10:54

Wimo schreef: 26 jun 2024, 08:37 Er is niets mis mee als het spel eerlijk zou zijn. Maar dat is het vaak niet : https://www.businessinsider.nl/klachten ... ieden-veh/
29 jun 2021
We zijn al 3 jaar verder, dat hebben de makelaars nu niet meer nodig, dat doen de kopers onderling wel. :coffee:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 26 jun 2024, 11:09

Eeuwe schreef: 25 jun 2024, 09:26 Na meerdere malen bot te hebben gevangen zit ik volgende week bij een aankoopmakelaar voor intakegesprek maar heb eigenlijk geen idee wat ik verwachten moet. Zijn hier mensen met ervaringen?
Mijn ervaring was dat vooral het intake gesprek goed was.....

Emiel

Bericht door Emiel » 26 jun 2024, 12:03

We gaan 3 keer mee kijken, dus vooral handig bij een 2e bezichtiging en daarvoor , incl daadwerkelijk bod uitbrengen, onderhandelen en alles regelen met de notaris, vragen we 3500 euro. Dat verdien je makkelijk terug omdat ons bod lager is dan wat je zelf zou bieden omdat wij de markt kennen.

Nee we weten niet eerder dan andere wanneer huizen op de markt komen want de makelaars in deze stad werken onderling niet samen en de markt is ook zo snel.

Zoiets?

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 26 jun 2024, 12:17

Mijn verkoopmakelaar heeft mij destijds wat geadviseerd bij aankoop. Stuurde soms een dag eerder een advertentie door voordat deze op Funda kwam, maakt het verschil ook niet.
Kon wel goed inschatten of de prijs laag/hoog/reëel was. Heeft collega makelaar gebeld en gepolst naar interesse voor een woning en wensen van de verkopers, kon ik weer een klein beetje mij voordeel bij doen. Heeft, toen we een bod hadden gedaan, de andere makelaar nog gebeld voor wat toelichting, goed weertje en dus vertrouwen kweken.

Hij heeft hier overigens geen cent voor gerekend, maar heef wel 2x een huis voor mij mogen verkopen. Werkt prettig en ik bel hem een volgende keer gewoon weer, dus daar zit de winst voor hem.

Al met al geen wereld van verschil, maar wel prettig. Uiteindelijk komt het toch neer op het beste bod in euro's en overige voorwaarden.

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 27 jun 2024, 08:29

Allen bedankt voor de imput!
veejay schreef: 25 jun 2024, 11:36 Klopt, als je bijvoorbeeld zonder voorbehoud van financiering kan aankopen, dan heb je al een streepje voor bij de verkopende partij
Bedoeling is dat mijn huidige grote vrijstaande woning, waar ik nog een kleine restschuld op heb (+/- 25% van de woningwaarde), verkocht gaat worden en initieel wil ik er iets kleiner voor terug zodat ik hypotheekvrij ben of een klein hypotheekje op kan laten rusten. Heb ook nog een nieuwe loods nodig in de stad maar die wil ik dan zakelijk kopen (alle zakelijke activiteiten gebeuren nu bij mij thuis).
Joop schreef: 25 jun 2024, 21:09 Ach ja… Het kan alle kanten op. Verkoopmakelaar heb ik ruimschoots terugverdiend (maar goed ik betaalde sowieso al een vriendenprijsje (en ver onder de NVM norm ;-) ), maar ook bij reguliere tarieven.

Qua aankoopmakelaar heb ik alleen gebruik gemaakt van hun ingangen in het kadaster en een beetje sparren over de prijs, dat kostte mij uiteindelijk ook niets.
Het bouwkundige deel kon ik zelf zelf veel beter bekijken en beoordelen. Mijn eigen bouwkundige achtergrond gaat toch wel veel verder dan de ‘cursus’ :ongeveer als: die je als makelaar moet volgen.
De meeste makelaars bieden je wel een mogelijkheid om vooraan te staan bij aankoop met een zoekservice binnen het NVM aanbod, doordat de aangeboden woningen vaak later op Funda verschijnen. Dat is in een krappe markt zeker wel wenselijk. De online zoekservice is (vaak) gratis, hoe verder is een beetje van de te maken afspraken afhankelijk en wat ze allemaal voor je gaan regelen.
Duidelijk, zoiets zocht ik inderdaad. Thanks!
Kasteel schreef: 26 jun 2024, 11:09
Eeuwe schreef: 25 jun 2024, 09:26 Na meerdere malen bot te hebben gevangen zit ik volgende week bij een aankoopmakelaar voor intakegesprek maar heb eigenlijk geen idee wat ik verwachten moet. Zijn hier mensen met ervaringen?
Mijn ervaring was dat vooral het intake gesprek goed was.....
Oh dat klinkt niet positief :bag: vanwaar?

Elise

Bericht door Elise » 27 jun 2024, 08:47

Eeuwe schreef: 27 jun 2024, 08:29

Bedoeling is dat mijn huidige grote vrijstaande woning, waar ik nog een kleine restschuld op heb (+/- 25% van de woningwaarde), verkocht gaat worden en initieel wil ik er iets kleiner voor terug zodat ik hypotheekvrij ben of een klein hypotheekje op kan laten rusten.
Die nieuwe hypotheek is dan niet meer aftrekbaar en met het afbouwen/afschaffen Hillen liggen de kosten wel anders.
Bezint eer ge begint :wink:

Eeuwe

Bericht door Eeuwe » 27 jun 2024, 09:00

Elise schreef: 27 jun 2024, 08:47

Bedoeling is dat mijn huidige grote vrijstaande woning, waar ik nog een kleine restschuld op heb (+/- 25% van de woningwaarde), verkocht gaat worden en initieel wil ik er iets kleiner voor terug zodat ik hypotheekvrij ben of een klein hypotheekje op kan laten rusten.
Die nieuwe hypotheek is dan niet meer aftrekbaar en met het afbouwen/afschaffen Hillen liggen de kosten wel anders.
Hoe bedoel je? Bedoeling is dat de zakelijke hypotheek ook echt zakelijk is en ik er privé buiten sta.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 jun 2024, 09:04

Eeuwe schreef: 27 jun 2024, 09:00
Elise schreef: 27 jun 2024, 08:47

Hoe bedoel je?
Omdat je je overwaarde opnieuw moet investeren in nieuwe woning.

Het bedrag overwaarde dat je niet investeert in nieuwe woning mag je ook over datzelfde hypotheek bedrag de rente niet aftrekken.

Die laatste opmerking is volgens mij genuanceerder je betaald altijd eigenwoningforfait maar normaal merk je dat niet omdat het wordt verrekend met je rente aftrek. Je krijgt dus minder rente aftrek dan je eigenlijk zou krijgen zonder eigenwoningforfait.

Als je niks meer af te trekken hebt moet je die forfait daadwerkelijk betalen.

Elise

Bericht door Elise » 27 jun 2024, 09:11

Wat Martijn zegt.
Als je niet oppast, zijn je kosten onder aan de streep voor die nieuwe kleinere woning gelijk aan je huidige.

Emiel

Bericht door Emiel » 27 jun 2024, 09:32

Er zit een catch aan.

Als je kan aantonen dat je kosten hebt gemaakt voor het huidige huis mag je die aftrekken van de overwaarde. Als je voor 100k hebt lopen verbouwen, schiet het al beetje op.

Ook overwaarde in verbouwing van volgende huis steken is prima.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 jun 2024, 09:50

Elise schreef: 27 jun 2024, 09:11 Wat Martijn zegt.
Als je niet oppast, zijn je kosten onder aan de streep voor die nieuwe kleinere woning gelijk aan je huidige.
Maar geen ‘schuld’ meer. Ook wat waard.

@Eeuwe; ik had als aankopende makelaar de verkoopmakelaar. Verkopen kun je zelf natuurlijk maar toch helpt het netwerk van zo’n makelaar wel. En ja, ze zullen een spelletje spelen maar het heeft mij zeker de kosten opgeleverd die de beste man berekend heeft. En het aankopen deed hij ‘voor niks’ omdat hij mijn huis weer kon verkopen. Tegen de normaal geldende courtage. Hoogte weet ik ff niet meer…

Eeuwe

Bericht door Eeuwe » 27 jun 2024, 09:51

Emiel schreef: 27 jun 2024, 09:32 Er zit een catch aan.

Als je kan aantonen dat je kosten hebt gemaakt voor het huidige huis mag je die aftrekken van de overwaarde. Als je voor 100k hebt lopen verbouwen, schiet het al beetje op.

Ook overwaarde in verbouwing van volgende huis steken is prima.
In welk tijdsbestek? Want heb 2021/2022 een grote verbouwing gedaan en 2023 weer een kleine verbouwing (alles met eigen middelen betaald). En wat valt er onder de definitie van verbouwing, valt een nieuwe keuken er bvb ook onder?

Elise

Bericht door Elise » 27 jun 2024, 10:05

Arthur schreef: 27 jun 2024, 09:50
Elise schreef: 27 jun 2024, 09:11 Wat Martijn zegt.
Maar geen ‘schuld’ meer. Ook wat waard
Dat zit toch tussen je oren?
Ik zie geen verschil tussen 100k hypotheek & 100k op de bank i.v.m hypotheekvrij.

Verder ben je met een afgeloste hypotheek mooi slachtoffer voor onze graaiende regering die constant de regels aanpast. Afgezien van de aftrek heb je met die 100k op de bank meer mogelijkheden.

Arthur

Bericht door Arthur » 27 jun 2024, 10:19

Ik zie wel een verschil. Maar ik zou het ook niet zo ‘oplossen’. Gewoon die ton op de bank houden én je huis afgelost hebben ;) En ligt het er ook niet aan hoeveel rente je betaalt? Maakt ook verschil of je 1,5 rente betaalt op je hypotheek en 2,5% krijgt van de bank. Maar bij 4% vs 2,5% ligt dat toch weer anders. Maar het zal best tussen de oren zitten, maar een afgelost huis is een rustgevende gedachte, die kosten heb je niet meer per maand iig.

Plaats reactie