M240i Sper Diff overweging
-
Re: M240i nu met 19 inch
Heel netjes!
-
Yup 1" kleinere velven en 2-2,5 cm ruimte tussen wielkasten en hij is perfectMartijnGizmo schreef: 30 aug 2023, 10:05 Dik zo! Hoger zetten doen de OEM-fappers maar bij hun eigen auto's!![]()

- Thomasss
- Auto: Bakfiets!
Dat heeft hij nog nét even nodig ja. Ziet er al goed uit hoor!
- Milka
Dat denk ik dus zelf ook
Ik heb nog 10mm spacers liggen dus die ga ik er aan één kant nog voor de proef opzetten.
Ik vermoed 5mm voor en achter 10-15mm
Ik heb nog 10mm spacers liggen dus die ga ik er aan één kant nog voor de proef opzetten.
Ik vermoed 5mm voor en achter 10-15mm
- Milka
MartijnGizmo schreef: 30 aug 2023, 10:05 Dik zo! Hoger zetten doen de OEM-fappers maar bij hun eigen auto's!![]()

-
anders heb ik nog wel een extra setje 10mm en een setje 15mm te leen om te proberen
- Milka
M240i Diff overweging
Even stil geweest maar ook weinig bijzonders met de auto gedaan.
Ook weinig tijd voor genomen.
Auto heeft net zijn beurtje en verse apk gehad.
Heb mezelf er nog niet toe gezet om splitter voor te monteren, maar denk daar binnenkort wel aan toe te komen.
Ondertussen begint het ook te kriebelen voor de volgende upgrade.
MHD, XHP ... of toch een sper.
Dat laatste is de duurste maar wat ik mag geloven echt een must voor de F22/23.
Maar is dat ook voor een daily cabrio?
Ik rijd nooit de auto zonder tranction control, maar ik mis wel de stabiliteit en scherpte van de M3.
Gaat hier een sper wat aan doen of is dit gewoon het verschil van een M240 dat nooit een echte M zal worden.
If so dan zal de M performance LSD voldoende zijn of OS the way to go?
Ook weinig tijd voor genomen.
Auto heeft net zijn beurtje en verse apk gehad.
Heb mezelf er nog niet toe gezet om splitter voor te monteren, maar denk daar binnenkort wel aan toe te komen.
Ondertussen begint het ook te kriebelen voor de volgende upgrade.
MHD, XHP ... of toch een sper.
Dat laatste is de duurste maar wat ik mag geloven echt een must voor de F22/23.
Maar is dat ook voor een daily cabrio?
Ik rijd nooit de auto zonder tranction control, maar ik mis wel de stabiliteit en scherpte van de M3.
Gaat hier een sper wat aan doen of is dit gewoon het verschil van een M240 dat nooit een echte M zal worden.
If so dan zal de M performance LSD voldoende zijn of OS the way to go?
- yorick
Re: M240i Diff overweging
Zonder sper krijgt de achteras het vermogen nauwelijks overgebracht op de weg. Maar stabiliteit of scherpte zou ik in het onderstel zoeken. Als de traction controll regelmatig ingrijpt bij een sportieve rit en bijna altijd als het wegdek nat is, dan gaat een sper zeker helpen voor de sportievere beleving.
Mijn ervaring is gebaseerd op een f20 n55. Heb ook een f20 b58 gereden met M performance sper. Zo hadden ze allemaal uit de fabriek moeten komen!
Mijn ervaring is gebaseerd op een f20 n55. Heb ook een f20 b58 gereden met M performance sper. Zo hadden ze allemaal uit de fabriek moeten komen!
- Kasteel
Denk dat je die geheel zelf moet bepalen idd, ik vond de F21 zonder het m perf sper echt een drama, het kunstmatig gekloot van elektronische sper vond ik echt niks, maar als je daar nu niet tegen aan loopt, bespaar je jezelf een hoop geld.
Afweging M perf of OS Giken was voor mij destijds simpel, kostenwijs is de m perf sper wel echt een goede deal; koop je voor 2.5k, verkoop je later voor 2k; auto nooit lang kwijt, gewoon oude eronder uit, nieuwe eronder en later weer terug. Bij het alternatief haal je je veel meer gedoe en kosten op de hals.
Ik had bij mijn f21 sper/draagarmen/eibach/stabis; ik vond de stabis echt veel brengen en de auto was enorm gevoelig voor banden keuze. (std pss goed, op winters echt altijd in beweging)
Afweging M perf of OS Giken was voor mij destijds simpel, kostenwijs is de m perf sper wel echt een goede deal; koop je voor 2.5k, verkoop je later voor 2k; auto nooit lang kwijt, gewoon oude eronder uit, nieuwe eronder en later weer terug. Bij het alternatief haal je je veel meer gedoe en kosten op de hals.
Ik had bij mijn f21 sper/draagarmen/eibach/stabis; ik vond de stabis echt veel brengen en de auto was enorm gevoelig voor banden keuze. (std pss goed, op winters echt altijd in beweging)
- Milka
ik heb nu op droog zelden dat TC ingrijpt, nat soms.
Dus theoretisch zou ik een lsd alleen dan een voordeel geven of beinvloed een sper het ook al voordat het doorspinnen gebeurd?
M sper is prijstechnisch zeker een stuk aantrekkelijker dan een OS Giken, ook al is de kwaliteit anders.
Die kwaliteit ga ik er iig niet uithalen. Tenzij er een 2e handse op de markt komt.
Gisteren verscheen er een OS giken op MP.
Naar zeggen 2e eigenaar, 60k km gelopen en zat beide keren onder een F22 235i automaat; 3.08 overbrenging
Maar de m240i automaat heeft 2.81 standaard de handbak heeft 3.08; Gaat dat eventueel goed of brengt dit de bak in de war?
Maar belangrijkste blijft toch wel, is het een wijze investering uberhaupt.
Dus theoretisch zou ik een lsd alleen dan een voordeel geven of beinvloed een sper het ook al voordat het doorspinnen gebeurd?
M sper is prijstechnisch zeker een stuk aantrekkelijker dan een OS Giken, ook al is de kwaliteit anders.
Die kwaliteit ga ik er iig niet uithalen. Tenzij er een 2e handse op de markt komt.
Naar zeggen 2e eigenaar, 60k km gelopen en zat beide keren onder een F22 235i automaat; 3.08 overbrenging
Maar de m240i automaat heeft 2.81 standaard de handbak heeft 3.08; Gaat dat eventueel goed of brengt dit de bak in de war?
- Milka
Van het weekend ook eens tijd genomen voor het passen van spacers en voorzijde een cm omhoog.
De bumper schaafde niet, maar soms wel op de rubberen lippen die daar weer onder zitten.
Omdat ik ook nog een keer een onder spliiter wil plaatsen, mag de auto wat omhoog.
Rechter zijde zonder spacers

Linker zijde met 1cm spacer voor en achter
beetje vervormd door groothoek lens van mobiel

Al zeg ik het zelf een hele verbetering.
De schaduw rand van de wielkast over de band is nu weg.
Voor is mss 1cm net op het randje. daarom ook 5mm extra besteld
Achter is het perfect mooi vullend. Misschien toch iets hoger zetten dat het geen problemen geeft vol beladen op vakantie met 200 over de autobahn.
De bumper schaafde niet, maar soms wel op de rubberen lippen die daar weer onder zitten.
Omdat ik ook nog een keer een onder spliiter wil plaatsen, mag de auto wat omhoog.
Rechter zijde zonder spacers
Linker zijde met 1cm spacer voor en achter
Al zeg ik het zelf een hele verbetering.
De schaduw rand van de wielkast over de band is nu weg.
Voor is mss 1cm net op het randje. daarom ook 5mm extra besteld
Achter is het perfect mooi vullend. Misschien toch iets hoger zetten dat het geen problemen geeft vol beladen op vakantie met 200 over de autobahn.
-
- Auto: M2C/997.2 GT3/e36M3/Rotax DD2
Re: M240i Sper Diff overweging
Zonder sper is het zonde dat je zoveel vermogen hebt want je wilt er toch een beetje mee spelen? Dan is een sper een must. Wel na paar duizend kilometer weer de olie verversen.
- Kasteel
Je merkt het voor het doorspinnen, wel is het sper redelijk soft, maar je merkt wel dat je het hebt, al voordat dsc in grijpt of elektronisch sper ingrijpt. Of je dat als de meerwaarde eruit haalt, hangt echt van jou af; ik zou niet zonder willen, maar er zijn legio die het doen omdat het 'moet' en later niks ervarenMilka schreef: 12 jun 2024, 21:00 ik heb nu op droog zelden dat TC ingrijpt, nat soms.

Van de M235i H6/M235i aut/M240i H6/M240i aut heeft idd alleen de M240i een langere overbrenging. Als ik het goed heb je de optie om iets langer te zoeken, of om eea te om te programmeren (heb je gelijk voordeel van iets kortere overbrenging

Ik denk zelf dat het een goede investering is, zeker als je kijkt hoe snel je er later ook weer vanaf bent en je origineel gewoon op de schap houdt.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik vind juist achter wat minder mooi staan met die spacer. Of het ligt aan de (hoek van de) foto. Of is de auto daar nog wat lager gezet?
- yorick
Met een sper (op lage snelheid) breekt de achteras veel eerder uit. Daar staat tegenover dat de auto vele malen beter te controleren is.
Op hogere snelheid kun je na een bocht eerder op het gas. Ook dan geldt dat eventueel overstuur "eerlijker" is.
Een sper is behoorlijk waarde vast. Zeker als je tweedehands koopt. Mijn oudere ZF sperren voor E36 en E34 zijn nu in prijs verdubbeld. Zo'n OS Giken moet ik ook een keer hebben gehad. Misschien ooit een keer in de E34.
Op hogere snelheid kun je na een bocht eerder op het gas. Ook dan geldt dat eventueel overstuur "eerlijker" is.
Een sper is behoorlijk waarde vast. Zeker als je tweedehands koopt. Mijn oudere ZF sperren voor E36 en E34 zijn nu in prijs verdubbeld. Zo'n OS Giken moet ik ook een keer hebben gehad. Misschien ooit een keer in de E34.
-
ja auto breekt gecontroleerd uit en minder happerig zoals je normaal met open diff hebt; beide wielen breken tractie in plaats van 1 wiel. met koude banden in de winter heb je wel iets meer dat je voorwielen wegschuiven dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een M-diff wat met koppeling aangestuurd wordt
- Kasteel
Het is wel zo dat de m240i (zonder links remmencoolfan schreef: 13 jun 2024, 10:55 ja auto breekt gecontroleerd uit en minder happerig zoals je normaal met open diff hebt; beide wielen breken tractie in plaats van 1 wiel. met koude banden in de winter heb je wel iets meer dat je voorwielen wegschuiven dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een M-diff wat met koppeling aangestuurd wordt

- Jan Terwolde
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
E diff is leuk voor keer bochtje in de sneeuw of als het nat is, en zeker veel beter als zonder. Maar één bocht driften met een sper en het verschil is behoorlijk.Kasteel schreef: 13 jun 2024, 12:31Het is wel zo dat de m240i (zonder links remmencoolfan schreef: 13 jun 2024, 10:55 ja auto breekt gecontroleerd uit en minder happerig zoals je normaal met open diff hebt; beide wielen breken tractie in plaats van 1 wiel. met koude banden in de winter heb je wel iets meer dat je voorwielen wegschuiven dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een M-diff wat met koppeling aangestuurd wordt) zich niet gedraagt als een open diff, omdat er elektronische sperwerking is (los van DSC)
-
Klopt! en dan houdt ie in principe in en dat is zonde!Jan Terwolde schreef: 13 jun 2024, 14:25E diff is leuk voor keer bochtje in de sneeuw of als het nat is, en zeker veel beter als zonder. Maar één bocht driften met een sper en het verschil is behoorlijk.Kasteel schreef: 13 jun 2024, 12:31Het is wel zo dat de m240i (zonder links remmencoolfan schreef: 13 jun 2024, 10:55 ja auto breekt gecontroleerd uit en minder happerig zoals je normaal met open diff hebt; beide wielen breken tractie in plaats van 1 wiel. met koude banden in de winter heb je wel iets meer dat je voorwielen wegschuiven dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een M-diff wat met koppeling aangestuurd wordt) zich niet gedraagt als een open diff, omdat er elektronische sperwerking is (los van DSC)
- MartijnGizmo
Dit is wel een goed punt, al vaker mensen gesproken van "oh, hoe weet je of die eronder zit dan?" terwijl je dat op zich bij de eerste T-splitsing al kan voelen. Ook een keer collega die rondje ging rijden in auto met sper, maar geen verschil voelde met zijn eigen getunede dikke diesel met open diff.Kasteel schreef: 13 jun 2024, 09:23 [...]
Of je dat als de meerwaarde eruit haalt, hangt echt van jou af; ik zou niet zonder willen, maar er zijn legio die het doen omdat het 'moet' en later niks ervaren.
[...]
- Milka
Iemand met een F23 incl sper in de omgeving van Arnhem ?
De OS Gicken op MP gaat het niet worden. Komt van Hardemann maar die geven aan dat het verschil in ratio voor problemen gaat zorgen.
Die dan weer eventueel door een tuner middels software kan worden aangepast.
Daar ga ik niet aan beginnen.
Na wat contact met Hardemann komt het neer op het volgende:
Rond 2.700 heb ik
M performance sper diff thuis geleverd, nieuw maar zelf te monteren
Auto naar Hardemann, weer naar huis en later weer naar toe om op te halen met een OS Gicken in mijn bestaande diff huis.

De OS Gicken op MP gaat het niet worden. Komt van Hardemann maar die geven aan dat het verschil in ratio voor problemen gaat zorgen.
Die dan weer eventueel door een tuner middels software kan worden aangepast.
Daar ga ik niet aan beginnen.
Na wat contact met Hardemann komt het neer op het volgende:
Rond 2.700 heb ik
M performance sper diff thuis geleverd, nieuw maar zelf te monteren
Auto naar Hardemann, weer naar huis en later weer naar toe om op te halen met een OS Gicken in mijn bestaande diff huis.
- Marc Sierra
Is een ZF platensper van de Portugees geen optie voor je?
- Milka
Goeie tip om die ook te checken
zit op zelfde prijs voor een volledig diff maar heb je wel gebruikte goede, evengoed gebruikte lamellen.
Als ik al dit geld ga uitgeven dan moet het ook goed zijn.
zit op zelfde prijs voor een volledig diff maar heb je wel gebruikte goede, evengoed gebruikte lamellen.
Als ik al dit geld ga uitgeven dan moet het ook goed zijn.
- Marc Sierra
Heb je hem om een prijs gemaild?
- Milka
Nee baseer me op de ebay advertentie