Het grote 2008 Impreza WRX STI topic

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 25 okt 2007, 09:06

48k roept met voor STI, niet slecht, gezien de slurptax........

http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=5146&n=0

Michel

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 25 okt 2007, 11:30

ingrijpend gewijzigde 2,5 liter boxermotor is nu 308 pk (en 442 Nm) sterk, waarmee zijn belangrijkste concurrent, de 295 pk sterke Mitsubishi Lancer Evolution X, afgetroefd wordt.

cool...en ook nog een 9,5cm langere wielbasis terwijl de auto een aantal centimeters korter is geworden :shock: helemaal gaaf 8)

Marcelvv
Berichten: 593
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Marcelvv » 25 okt 2007, 18:15

Die 48K is ook maar een gok.
Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal op en aan zit, 48K zal wel in de buurt zijn schat ik zo.

Heeft iemand een idee waneer de STI in NL zal zijn?

Gebruikersavatar
Ruud Hulsegge
Berichten: 817
Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
Locatie: Doesburg

Bericht door Ruud Hulsegge » 25 okt 2007, 18:44

Vraag me dan toch weer af waar ze zo'n groot prijsverschil vandaan halen, als eerst de vorige STI zo veel meer moest kosten?
Zou me behoorlijk genaaid voelen als ik begin dit jaar een nieuwe STI had gekocht.

Maar goede prijsstelling gezien de concurrentie!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 25 okt 2007, 18:56

Ruud Hulsegge schreef: Zou me behoorlijk genaaid voelen als ik begin dit jaar een nieuwe STI had gekocht.

Maar dat is Subaru Aalsmeer toch een beetje eigen ?

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 25 okt 2007, 20:18

ingrijpend gewijzigde 2,5liter

Nou daar is helemaal niets aan gewijzigd Subaru kennende

Ja de WRX heeft nu een kunststof inlaatgeval, ziet er niet uit en zal wel ploffen als je er 1,6bar opzet

Die Sti heeft ietsiepietsie meer turbodruk dan de vorige en voila je hebt 308pk ipv 280

Duh

Maareh 48k klinkt goed hoor

Dat is dus zelfde als wat de Escowrt Cosworth in 1995 in guldens kostte............

Dus niet duur.

E

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 26 okt 2007, 00:15

48k is ergens wel ok, maar toch 5k te veel, maar dan wel met rode achterlichten en geen dubbele pijpen (aarrhg)

Gebruikersavatar
Scooby Leo
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 nov 2006, 07:34
Locatie: Brielle

Bericht door Scooby Leo » 26 okt 2007, 08:13

Erik schreef:ingrijpend gewijzigde 2,5liter

Nou daar is helemaal niets aan gewijzigd Subaru kennende

Ja de WRX heeft nu een kunststof inlaatgeval, ziet er niet uit en zal wel ploffen als je er 1,6bar opzet

Die Sti heeft ietsiepietsie meer turbodruk dan de vorige en voila je hebt 308pk ipv 280

Duh

Maareh 48k klinkt goed hoor



Dat is dus zelfde als wat de Escowrt Cosworth in 1995 in guldens kostte............

Dus niet duur.

E
Erik,

Deze kunststof intake is afkomstig van de Legacy B4. Dit spruitstuk is een van de beste van Subaru. Het kan meer dan 2 bar druk hebben. Ook kun je op deze manier makkelijk front entry maken. (de Sakers rijden allemaal met dit spruitstuk).

Met meer druk bereik je alleen meer koppel en geen extra vermogen. Motorisch is er best wel wat aan veranderd tov het 2007 model. In Japan is het een 2.0 liter motor. In Europa zal het wel weer een 2.5 liter worden. De precieze gegevens zijn nog niet bekend.

gr Leo

Gebruikersavatar
rudie ter hogt
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 okt 2007, 21:51
Locatie: haaksbergen

Bericht door rudie ter hogt » 26 okt 2007, 11:07

ik en min vrouw vinden de nieuwe sti een super auto en als alles mee zit rijden we in 2009 zo'n sti.
eerst effe sparen en een verbouwing hier thuis.

Gebruikersavatar
Ed vd Werken
Berichten: 151
Lid geworden op: 01 apr 2007, 15:06
Auto: Subaru wrx
Locatie: Barendrecht

Bericht door Ed vd Werken » 26 okt 2007, 14:21

Hallo,
Een geweldige wagen, dat wordt mijn volgende. 8)
Grtz Edje wrx

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 453
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Bericht door Daan » 26 okt 2007, 20:28

Ik snap niet hoe die Autointernationaal aan 48k komt voor de nieuwe STi. Ze zeggen dat dit gebaseerd is op de verhouding tussen de 'vorige' WRX en STi. De vorige modellen waren toch iets van 32k voor de WRX en 52k voor de STi??

Dan kom ik met de huidige WRX prijs van 36K toch echt uit op ca. 58K voor de nieuwe STi. Dat scheelt effe 10K. Ik hou het voorlopig op 55K. Zitten mij ook teveel nieuwe features op de STi om deze goedkoper te maken dan de MY06. Daarnaast heeft de STi nu ook een compleet eigen koetswerk, dus kunnen ze op de assemblage lijn geen gebruik maken van de standaard 'massa' koets.

Ze zijn gewoon erg optimistisch op die site. Ook de EVO gaat volgens mij namelijk geen 47K kosten, tenzij dat basismodel compleet uitgekleed gaat worden. Mitsubishi wil upmarket met de nieuwe Lancer, en zal je ook gaan zien in de X. Helemaal als je nagaat dat er tussen de normale 2liter Lancer ook nog een geblazen 240pk Ralliart Lancer gaat komen. Ik gok op 34k voor de Ralliart en minstens 52k voor de EVO X met semi automaat.

Daan...

Gebruikersavatar
Artosevo
Berichten: 374
Lid geworden op: 18 jul 2007, 19:29

Bericht door Artosevo » 26 okt 2007, 20:31

Ik had ze ook beiden boven de 50K geschat, maar ja, wie ben ik.
:wink:


arjan.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 okt 2007, 01:35

paar nieuwe foto's van de beurs in Tokio?

[img:1024:682]http://i204.photobucket.com/albums/bb23 ... G_4472.jpg[/img]

[img:1024:682]http://i204.photobucket.com/albums/bb23 ... G_4471.jpg[/img]

[img:1024:682]http://i204.photobucket.com/albums/bb23 ... G_4470.jpg[/img]
het lijkt alsof de kwaliteit bijzonder hoog is...ben benieuwd...

Andre
Berichten: 11411
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 29 okt 2007, 17:03

Ben best wel benieuwd naar de officiele prijs. Boven de 50 is er geen haar op mijn hoofd die ook maar na denkt over de aanschaf van zo n ding.

De evo prijs van 45k dan is ie intressant.

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1978
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Auto: BMW ///M
Locatie: Schoorl

Bericht door Erik » 29 okt 2007, 19:01

ga dr nou eerst maar eens in rijden Dre

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 29 okt 2007, 19:53

Andre schreef:Ben best wel benieuwd naar de officiele prijs. Boven de 50 is er geen haar op mijn hoofd die ook maar na denkt over de aanschaf van zo n ding.

De evo prijs van 45k dan is ie intressant.
Idd 47 a 48 zou te overwegen zijn, boven 50k never.

Michel

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 30 okt 2007, 14:11

Elsewhere, talking to some of the Japanese car hacks who have already driven both the Evo X and WRX STI, they all agreed that, while the Evo is the prettier car, the Sub is faster and much easier to drive. They say the Mitsu feels more complicated and fiddly next to the STI.
Nu volgt het verslagje van de gozer die het Evo draadje in Japan bij een dealer de Evo X heeft bekeken.
Since this dealership was right up the street from the main Subaru dealership, we stop by Subaru to get the scoop on the new STi, as it’s debut is 4 days away…

We get there, and in the corner of the showroom, there is a car with a Gold car cover on it. We circle around it for a while, and I notice the cover is not cinched down on the front left corner, and I could see the lower half of the wheel. Sure enough, it was the new STi!!! Right at that moment, one of the salesmen walks over and pulls the cover off it, revealing it in Tokyo Motor Show style fashion!!! It was the dark charcoal color, with the 5 spoke wheels, and regular STi (non Recaro) seats. Not sure what trim level that is, but those were the basics.

The first thing I noticed is that the car is WIDE. The hood’s profile seems tall because of the built in scoop, but the general feel of the overall shape was that is it W-I-D-E. I wasn’t feeling the chrome trim pieces where the fenders meet up with the side skirts though. I think they would look much better body color. They opened the hood for us and it looked familiar. I didn’t pick it apart or anything, but it looked like I thought it would look. They also let us sit in the car, and I’d hate to say it, but the STi seats are no where near like the STi seats of old, as far as having that snug feeling. They felt like they will probably be the same seats the US will get, which is a shame. But what I did like was the overall ergonomics. The car “feels” much more compact than the Evo X, like it wraps around you, even if the seats are not all that snug. Maybe it’s because the dash sits up slightly higher, dunno, but it felt like a more compact car than the Evo X. Stepping back and looking at the profile of the car, I can really see that it needs a bigger wing out back to balance out the front a little more…nothing that hasn’t been brought up already. The front overhang wasn’t nearly as bad as I thought it would be though - it’s livable. As for the 5 spoke wheels…not really sure how I feel about them. When you step back and look at the car from afar (and squint), I got this eerie familiar feeling of a Mazda 3. Not that it was a bad feeling mind you, but it was sorta familiar. They do come with 245’s though, which is cool. Looks like they had enough room for even wider shoes if you ask me, which is always a plus.

I think with a proper stance (read: dropped), the right wheel and tire combo, and maybe a bigger wing out back the car has some serious potential.

They wouldn’t let us snap photos of it though because it’s official debut is still 4 days away.

To our surprise on the way out, we did see a GDB done up WRC style, so naturally, I snapped a few pics of that, so all was not lost, he he he.

Enjoy…
[img:800:600]http://img80.imageshack.us/img80/7896/x12kb9.jpg[/img]
[img:800:600]http://img84.imageshack.us/img84/8582/x14xs6.jpg[/img]
[img:800:600]http://img88.imageshack.us/img88/9116/x13aj6.jpg[/img]

Nadat hij een lading schijt over zich gestord kreeg omdat hij geen fotos van de nieuwe STI heeft genomen schreef hij dit.
Fellas, fellas...

I was not allowed to take pics of the STi because it's official debut is not until October 24th.

Believe you me - if I could have, I would have, he he he. I probably won't be able to go back exactly on the 24th (something going on at work), but I'll probably be back that weekend to snap some pics for you guys.

Oh, and the Evo was the 5 speed GSR model.

For the Evo, I agree with most of you that the Silver really doesn't do the car justice. I think the colors to have will either be Red or the Charcoal Grey.

As for all the Dodge comparo's, I can see that, but when seeing the car in person I got much more of a Volvo touring car feel and the word Dodge never even entered my mind.

I'll be honest, if I had to choose between the 2 cars (I'd still take my Bugeye over either one of these), it'd be a hard descision.

I definitely favor the STi interior over the Evo, for the fact that you feel more connected with the car, more compact than in the Evo. But, the EVO has better seats if you are comparing them with the non-Recaro STi seats.

The styling is a toss up for both cars (for me). On the one hand, I really like the new Evo front end (looks menacing) even with all the Dodge comparo's (again, It felt more Volvoish in person), but the ultra high beltline with all that sheetmetal makes the car look heavy and dominates the 18" wheels making them look more like 16's - which is a shame because the stock wheels are the Evo are gorgeous. I would rock them on an Evo 9 in a hearbeat.

The rear diffuser on the Evo is pretty nice. Didn't like the stock exhaust tips at all though, but I can see how this car dropped would make the rear look much better.

On to the Sti. I realy don't like the shiny trim pieces where the fenders intersect the new side vents. Body color would have looked much better, with the Sti logo being the corner marker. Or even just body color with the Sti logo and no corner marker would have been nice too. I will say this though, it does draw your eye to that area of the car, which is maybe what they wanted to do, to highlight the fact that the car is W-I-D-E. Its' really apparent that the car is wider than the WRX. I do like the fact that it's much closer to the WRC car than ever before in standard factory guise, but it really needs a bigger wing out back to visually balance the profile view.

Built quality felt great in the STi - slightly better than the Evo. I'm talking closing of the doors, hood, trunk, etc. Felt just a little more solid I thought.

Both will be competitive against each other I think. If not, there only a mod away from being dead even I think - just like with the current models.

At the end of the day, it'd still be a hard descision. The bottom line for me would be, which one is more fun to drive?

Hatch vs Sedan - don't care

Interior - Sti wins it for me

Styling - there are things I like/don't like about each

Engine - 4B11 in the Evo is new. Not sure what it's limits are. There may be development time for the aftermarket companies to get parts to retail. Sti's engine is tried and true. More stuff available right now.

Transmission and drivetrain - more choices available in the Evo, but that's not really a deciding factor for me. Let me explain...

All this talk about the new automated manual in the Evo, vs a normal manual...and the new Super All Wheel Control vs regular diffs - here's how I feel.

On the one hand, I like the fact that the Evo is advancing with a new automated manual (didn't say I prefer it, just like the fact that it is offered). However it does raise questions for me. Is it quick enough, as in WRC style quick? If so, I think it could be a lot of fun, especially for some of the older crowd that may get tired of a manual shifter, or for those who live in traffic congested areas, etc. It'll let them enjoy the car at their own pace. I think that's cool. On the other hand, can it handle power upgrades? At what point is too much torque to much? Only time will tell. At least you can get a 5sp model, but it won't come with Bilsteins I belive, which folks like me would change them anyway. At least there is a choice.

The Sti will have a tried and true 6 speed, which we all know is bullet proof for the most part in stock form - a definite plus.

As for the new elctronic wizardry in the Evo - man, that's a tough call. Yes, it'll make the average driver a great driver, and it's supposed to be quicker in almost every area, but is it more FUN? Dunno. If I was a guy who lived my life a 10th of a second at a time, than maybe I'd care about that. From a safety standpoint, I think it's pretty cool. For the stuff I like to do (mountain roads, with circuit racing on occasion), I think it'll be much safer for the average person to push harder, and that's never a bad thing. But it comes back to the fun factor. Does it feel fun? Isn't that why we are buying cars like this in the first place? Would you get the same sense of accomplishment you'd get if you didn't have all that wizardry? Not sure.

Prime example. Went to our local road course with some buddies of mine. One of them had a bone stock S2000, and of course I had my WRX. Rode with my buddy, and it was exhilarating. A wild ride for sure. My WRX on the other hand - almost boring. I feel so comfortable with the set up on my car that it was like I was out for a Sunday drive. I beat his time by 5 seconds, which is a lot on this small course - but his car FELT more fun to drive. See what I mean? It's not always about the lap times, unless that's what you do with it. Sure, on occasion, that can be fun, but the majority of time these cars will be used everyday, on real roads littered with traffic, potholes, and such. I'm not saying to build or buy something out of control just to have more fun with it, but I think you see where I'm going with this.

And the numbers, I don't get all hung up in 0-60 or quarter mile times. It's like I'd tell my sport bike buddies when a new bike comes out and they all clamor about the specs, etc. This ones a 10th of a second faster than yours, etc. What a crock. Half the folks who get hung up in the numbers couldn't even reproduce the 0-60 and 1/4 mile times they see published (due to lack of skill) so it doesn't even matter. I tell them to get which ever one they fit best on and feel more comforable sitting on. No sense in getting the faster bike (on paper mind you) that you can only ride for 30 minutes at a time because of fatigue.

And that's what I'd tell anyone looking to buy the new Evo or Sti. Get which ever one floats your boat. This time, I really don't there is a clear winner here. I like/dislike them both equally. Whichever one you do get I'm sure it'll be bucket loads of fun.

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 30 okt 2007, 14:18

[img:576:432]http://homepage.mac.com/shin1973/STi/08sti/sti08_01.jpg[/img]
[img:432:576]http://homepage.mac.com/shin1973/STi/08sti/sti08_02.jpg[/img]
[img:432:576]http://homepage.mac.com/shin1973/STi/08sti/sti08_03.jpg[/img]
[img:576:432]http://homepage.mac.com/shin1973/STi/08sti/sti08_04.jpg[/img]
[img:1200:849]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_042.jpg[/img]
[img:1200:810]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_046.jpg[/img]
[img:1200:1080]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_047.jpg[/img]
[img:1200:1239]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_048.jpg[/img]
[img:1200:603]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_051.jpg[/img]
[img:1200:725]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_053.jpg[/img]
[img:1200:509]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_055.jpg[/img]
[img:1200:668]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_056.jpg[/img]
[img:1200:671]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_061.jpg[/img]
[img:1200:525]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_076.jpg[/img]
[img:1200:535]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_077.jpg[/img]
[img:1200:529]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_078.jpg[/img]
[img:1200:535]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_079.jpg[/img]
[img:1200:527]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_080.jpg[/img]
[img:1200:557]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_082.jpg[/img]
[img:1200:535]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_081.jpg[/img]
[img:1200:597]http://www.motorauthority.com/images/Su ... ty_083.jpg[/img]

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 30 okt 2007, 14:22

Neusje is erg cool, met mooie brede welvingen...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 30 okt 2007, 15:58

Die vent kan ik niet serieus nemen omdat ie niet eens over de achterlichten begint

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 30 okt 2007, 16:19

Macboy schreef:Die vent kan ik niet serieus nemen omdat ie niet eens over de achterlichten begint
Amerikanen hebben er blijkbaar minder moeite mee?

Ik zie hier ook veel van die Lexus achtige lichten op auto die dus GEEN Lexus zijn. Vind ik dus niks.

Meestal zitten ze op golfjes, ibiza's, leon's en nog meer in die klasse. Waardeloos vind ik dat.

Als ik een STI zou kopen zouden die achterlichten ook direct voor aflevering vervangen moeten worden :lol:

Wouter81
Berichten: 9463
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 31 okt 2007, 08:42


Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 31 okt 2007, 10:21

Michel Pol schreef:
Andre schreef:Ben best wel benieuwd naar de officiele prijs. Boven de 50 is er geen haar op mijn hoofd die ook maar na denkt over de aanschaf van zo n ding.

De evo prijs van 45k dan is ie intressant.
Idd 47 a 48 zou te overwegen zijn, boven 50k never.

Michel
meen je dit nou ??

Als ik opgewonden raak van een wagen en hij helemaal naar mijn zin is kijk ik echt niet op 3/2k meer of minder, zeker niet als je sowieso al tussen de 40 en 50k uit gaat geven.

Daarna schaf je nog een set banden aan, en eventueel een set velgen. Onderstel, rode achterlichten etc etc .. ben je even ver

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 31 okt 2007, 10:25

Ja, Sander kan daar erg rationeel in zijn.

Michel

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 31 okt 2007, 10:41

hehe okidoki

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten