Tunen ja of nee ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Hoe denk jij over tunen ?

Ja, all the way. Dik motorvermogen, dito remmen, onderstel, een topper moet het worden
42
57%
Ja tunen, ik sta er voor open, maar een groter setje sportvelgen en een chip vind ik wel genoeg.
20
27%
Lijkt me gaaf maar ik wil/durf eigenlijk niet, bang voor garantie perikelen.
3
4%
Leuk voor een ander, maar niet mijn ding.
2
3%
Ik ben gekke henkie, beetje geld in een bodemloze put donderen, beter geld bij voor een nieuwe auto die dikker is.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 74

RVV

Tunen ja of nee ?

Bericht door RVV » 26 okt 2007, 13:04

Veel mensen "passen" hun auto aan, turbo rijders zijn er vaak als kippen bij met een extra powerchipkuurtje, maar ook serieus remmenwerk, of ondersteltuning en dan heb ik niet over een setje sportveertjes, maar eerder intrax danwel Bilstein sytemen zijn populair.

Dan heb je ook nog de mensen die hun auto "extreem" tunen met extra dikke turbo's en uitpuilende motorvermogens.. die bv compressorkitjes op atmo's schroeven. Kortom het gaan voor de peekaas..

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die niks van tunen moeten hebben, gewoon stock, relatief betrouwbaar, vaak speelt garantie een grote rol, die je op het spel zet met tunen. En tunen vinden ze niet het zoeken van oplossingen maar het veroorzaken van problemen. De slogan is dan, de beste tuning is het dikste model van de serie.

Overzie je de risico's als je gaat tunen ? Hou je rekening met restwaarde, of zelfs onververkoopbaarheid ? Hard core tuning is vaak niet meer terug te draaien, maar soft core tuning is weer makkelijk in originele staat te herstellen.

Is de tuning een doel of gaat het vooral om het resultaat ?

Waar houd het tunen op en begint het rijden, danwel het genieten van het rijden ?

markk

Bericht door markk » 26 okt 2007, 13:11

Met Impreza GTT veel leergeld betaald.
Je begint aan vermogen, metersetje, andere velgen en komt dan op onderstel, remmen, etc., etc., etc.

Doen we niet meer. Andere velgen / chippie / uitlaat voor een turbo moter ben ik nog wel voor. Rest niet (meer).

Tuning, zeker uiterlijke tuning, heeft m.i. ook een hele dunne grens tussen mooi en sjonnie. Uitlaat/velgen e.d. die bij een auto passen (BBS bij BMW, originele BMW velgen in groter maatje, etc.) gaat nog wel maar kan heel snel omslaan.

Verder altijd erg goed letten op model-jaar/tijd. Dingen zoals e34 M5 velgen onder een e30 M3 zal je mij bijvoorbeeld niet zien doen. De Alpina (style-1) onder mn e30 M3 vond ik wel weer super.

Mark.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 13:12

Bij mij gaat tunen iets verder dan alleen een chipje. Maar geen bumperkist, spoilers etc. Meer onderstel, remmen etc.

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2007, 13:20

Dit is mijn keuze. Ik heb een keer in het verleden mijn S3 getuned, niet eens extreem, chip, luchtfilter, movit remmen, speciaal onderstel en nog wat dingetjes.

Toch pech mee gehad, en ook weer geluk, maar achteraf door het oog van de naald gekropen. Sindsdien heb ik nooit meer serieus geld aan tuning uitgegeven. Mijn eigen M3 heeft een paar kleine tweaks die de vorige eigenaar heeft uitgevoerd en daar laat ik het verder bij. Met een atmo is het ookwat minder interessant om tegen betaalbare kosten te gaan tunen.

Ik vind dikke tuningprojecten wel prachtig om te volgen, en als je dan leest dat er mensen zijn die 500pk uit een Impreza of Golf halen :shock: sodejuu respect ervoor. Maar ik durf het niet. beetje chicken shit.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 okt 2007, 13:21

Persoonlijk hou ik van een gladde body, dus geen onnodige spoilersets alleen dat wat "nodig" is om stabiel te blijven, maar niet te schreeuwerig aan de buitenkant, ik hou van een wolf in schaapskleren, heb al vele auto's gehad als zodanig, om er een paar te noemen... een E30 M3 met Alpina 3.5 motor enz enz...een E30 M3 met E36 320pk M3 motor enz enz... een E30 320 met 3.6 340pk M5 motor enz enz... vele Nissan Sunny GTI-R die getuned waren door chip e.d. nu natuurlijk de dikke Hartge Z3 5.0 en de Porsche 964 met 3.8RS achter...en vele meer 8) heerlijk, net als de arabieren die kopen zo'n carrera gt maar das nbiet genoeg ermoet dan nog net meer vermogen in om je te onderscheiden van de "massa"

maar ik hoef zeker geen 900 plus pk monsters...ik hou van wat reserve maar ook op de auto...hij moet alle dag eventueel inzetbaar zijn en motorisch "betrouwbaar" bij redelijk normaal/sportief gebruik.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 26 okt 2007, 13:27

Ik mis eigenlijk de optie 'Alle vormen van tuning die ervoor zorgen dat de auto beter de hoek omgaat heeft mijn interesse' :wink:

Knot

Bericht door Knot » 26 okt 2007, 13:28

Je krijgt vaak niks meer voor je auto terug als ie niet meer origineel is... ik koop liever standaard de meest sportieve uitvoering ipv er vanalles aan te verbouwen.

GTA,M3, CTR, GTI noem maar op, standaard al redelijk oke.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 13:30

Ik tune liever aan de knoppen van m'n vrouwtje. :lol:

Nee ik ben bang voor garantieperikkelen.

Maik

Bericht door Maik » 26 okt 2007, 13:32

All the way natuurlijk 8)
Speedster gaat toch niet meer weg, dus afschrijving heb tot op een bepaalde hoogte toch geen last van 8)
Het 2.2 ecotec torretje is op elke straathoek te vinden, dus als deze klapt heb ik voor weinig centjes een nieuwe erin liggen. Het ding heeft dus het eeuwige bestaan, roesten doet hij namelijk ook niet :wink:

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 okt 2007, 13:35

Ik ben voor de eerste keuze gegaan. Bijvoorbeeld de RS4 van Marc, de Leon van Tristan, geweldig. Zoals Andre het heeft aangepakt heeft met de 130i zou ook mijn stijl zijn. Onderstel, remmen, stoel/stuur, velgen en een fatsoenlijk standaard motorvermogen zou ik prima vinden. Eventueel een chip, luchtfilter en uitlaat kan nog. Veel meer zou ik niet doen, dat vind ik dan ook meer dan genoeg.

HSR

Bericht door HSR » 26 okt 2007, 13:50

vermogen is voor mij van een trivialer belang dan wegligging. Ik geef liever 2000 euro uit aan een goed onderstel en remmen upgrade dan dat ik daarmee een keer 50 PK meer vermogen heb.

Dat was, en is, ook altijd ergernis nummer 1 bij mij. Je (turbo) wagen volstouwen met vermogen en dan ondertussen blijven rijden met de standaard fietspompen en biscuitjes voor remmen.

Tristan

Bericht door Tristan » 26 okt 2007, 13:52

hugo schreef: Dat was, en is, ook altijd ergernis nummer 1 bij mij. Je (turbo) wagen volstouwen met vermogen en dan ondertussen blijven rijden met de standaard fietspompen en biscuitjes voor remmen.
Moet je voor de gein naar zo'n Automaxx gaan. Daar zie je turbo-Honda's etc etc. Veel vermogen en uiterlijk vertoon en dan zie je voor ielige remmen en achter trommelremmen. :shock: :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 okt 2007, 13:52

2de optie. Lichte tuning ala, heel extreem hoeft van mij niet zo.

Voor een straatauto kom ik er langzaam een beetje van terug. Sowieso dikke onderstellen is wel leuk, maar aan het einde van de dag zit je je vaak te ergeren als je over slechte weggetjes rijd. Komt bij dat als je dezelfde originele auto er naast zet met dezelfde banden dat het niet veel scheelt. Mijn rode M3 liep maar 5-10 km/u harder vlak voor het rempunt op een weggetje wat ik vaak neem, met een compleet verbouwd onderstel terwijl de gele 30 PK minder heeft en op een setje cheap Monroe dempers staat. Dit zou je op een circuit terug zien in tijden maar voor op straat stelt het niks voor.

Motorische tuning idem dito. Op een NA machine kost het belachelijk veel geld voor een paar PKtjes er bij als je het een beetje serieus doet, zeg 10% er bij. Met een turbomotor is een chippie er bij wel leuk maar verder geloof ik het ook wel. De meesten die verder gaan met compressor kits enz geven er ook sloten geld aan uit, en de helft van die dingen staat vaak nog meer bij de garage/tuner ook dan dat ze aan het rijden zijn, even overnieuw mappen, dit stuk dat kapot enz. Dat is allemaal leuk om bij een ander te zien maar verder begin ik er zelf niet meer aan.

Ik koop dan liever voor wat meer centen een auto met af fabriek 400 PK heb je er ook geen gezeik mee, vooral als het je dagelijkse vervoer is.

Circuit/race wagens andersom juist, liefst wel die dikke onderstellen en dikke motoren enz enz :mrgreen:

Pascal

Bericht door Pascal » 26 okt 2007, 14:01

Lijkt me in mijn geval duidelijk;ik heb zat motorvermogen en goeie remmen/onderstel voor mijn stuurkunsten.
Daarnaast heeft een originele auto gewoon wat;vooral mijn type auto,die door 99 % van de eigenaren getuned wordt;dan heb je echt iets aparts,als je het juist niet doet 8) .

filip Dehond

Bericht door filip Dehond » 26 okt 2007, 14:01

mijn 2 vorige wagens (sub GT, evo 8) hadden verschillende tuning erop.
wat heel goed meeviel, maar met de verkoop van de evo heb ik besloten geen tuning meer te laten doen..waardoor je niet meer door de auto keuring kan .. telkens remmen/uitlaat/verstelbaar onderstel eronder halen om in Belgie door te controle te kunnen ...
gelukkig kan er in de UK wel meer op dat gebied.
Maar als je de auto verkoop met tuning je krijgt er toch niet genoeg voor terug.

dus: ga ik gewoon een auto kopen waar je niet moet aan tunen. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 26 okt 2007, 14:09

Tunen nee dank je :-)

Tupperware, ja graag :lol:

Op een daily zonder garantie, nee, op een hobby auto, waarom niet. Verder wat Markk zegt, we een beetje stijlvol, passend bij het karakter van de auto.

Michel

allen

Bericht door allen » 26 okt 2007, 14:49

Ik vind tuning toch wel helemaal fantastisch. Je blokje in duizend onderdelen zien voor- en nadat het bewerkt wordt. Dan zien hoe het weer in elkaar gezet wordt en het rijden. De irrititaties als het voor de honderdste keer fout gaat en ondertussen nieuwe onderdelen verzinnen die erbij moeten. Ik weet niet meer wat er allemaal aangepast is bij mij en financieel is het misschien niet verstandig. Het blijft het geld imho dubbel en dwars waard. :!:

Ben nu nog aan het overwegen of ik de 5 ga inruilen voor een andere zakenauto of dat ik er voor de lol een ESS superchargerkitje voor ga aanschaffen. Geld brengt het niet meer op en de afschrijving van een supercharger is iig minder dan het bijleggen voor een nieuwe 5 cq 3 serie.
320Si als zakenbakkie lijkt me ook leuk. Dat blok moet volgens mij nog wel heel wat reserves hebben om aan te werken na de garantieperiode.

Rico, ik miste de optie: Ik ben gekke henkie, lekker geld in een bodemloze put donderen!

Dutch

Bericht door Dutch » 26 okt 2007, 14:52

Ergens tussen 1 en 2 in, maar als ik moest kiezen, dan 2.

Bang voor garantieperikelen ben ik niet, vanwege auto van de zaak, maar ik heb er wel rekening mee te houden, ook vanwege auto van de zaak. Kortom, ik mag tunen van de zaak, maar niet tot het niveau dat ik de zaak ermee in de problemen breng qua restwaarde. Dus sowieso niet optisch (op velgen na), en motorisch alleen dingen die terug te draaien zijn. Ik heb dus een halve zolder vol originele veren, dempers, luchtfilters, uitlaten... :lol:

Ook qua claims moet ik me indekken, dus de eerste chip nam ik nog met behoud van fabrieksgarantie. Maar juist die chip bleek een programmeerfout te bevatten (gelukkig geen schadelijke), dus nu kies ik liever voor de vakman die zijn eigen garantie geeft. Overigens heb ik gemerkt dat officiële dealers helemaal niet moeilijk doen over garantie: alles wat niet rechtstreeks te maken heeft met upgrades en toch kapotgaat, wordt gewoon onder garantie vervangen. Die hele paranoia daarover is zwaar overdreven - of ik moet enorm geluk hebben met m'n dealers.

Verder bestaat in mijn prijsklasse de perfecte auto niet, zeker niet met de huidige milieunormen. Ik sta dus zeker niet achter de stelling 'De fabrikant weet wel wat het beste voor je is', want die moet zich ook aan allerlei compromissen onderwerpen. Daarom pas ik graag wat lichte tuning toe, om de auto net iets leuker te rijden te maken. En in mijn geval kan ik ook niet zeggen 'neem dan een duurder model', want ik zit in beide gevallen al top-of-the-line.

Tot slot gaat het mij bij motorische tuning niet alleen maar om de pk's. Ik haak bij atmosferische motoren dus niet af omdat dat 'maar' 10 pk oplevert. Ook de gasrespons en de driveability zijn me heel wat waard en die is standaard - met de huidige emissie-eisen - vaak niet afdoende. Daar wil ik dus ook best wel iets aan uitgeven.

allen

Bericht door allen » 26 okt 2007, 14:57

Oh ja, monsterbumpers, niet functionele spoilers, vleugels en spinners vallen bij mij niet onder tuning.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 26 okt 2007, 15:09

Ik houd het liever standaard.

Robin

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 15:49

-begrenser eraf
-CSL klep

:lol:

Maik

Bericht door Maik » 26 okt 2007, 16:10

dinges schreef:Ik houd het liever standaard.
yeah right.... :wink:

Robin

Bericht door Robin » 26 okt 2007, 16:13

verdomme ik dacht dat dinges Rico was. excuses. :roll:

RVV

Bericht door RVV » 26 okt 2007, 16:17

Robin schreef:verdomme ik dacht dat dinges Rico was. excuses. :roll:
LOL

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 26 okt 2007, 16:34

Gaat in mijn geval om chiptuning...

Plaats reactie