2014 Race Red Ford Fiesta ST
-
- Auto: M3 F80
Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel
Pff balen man, hopelijk is het probleem snel boven water.
- Godspeed
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Bij de Rallye was veel op z’n minst nog te verklaren door de leeftijd en ervaring van de auto. Dat zou nu wel anders moeten zijn.StefanW schreef: 06 jun 2024, 16:24 Wat een drama allemaal Bram! Een 106 heeft nog minder problemen...
Ergens bij lucht/brandstof/ontsteking zal het gezocht moeten worden, zegt mijn gevoel. Alsof de auto verzuipt en daardoor hapert.
Overigens is trilling in de auto bij starten, stationair en lage versnellingen best extreem door de nieuwe motorsteun. Dat geeft een hoop extra beleving, zeg maar

- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Balen, maar Lambda waarde boven 1 is een arm mengsel en dat is imo niet meer dan logisch na de aanpassingen aan het inlaattraject. Minder restrictie en een lagere inlaat temperatuur. Een extra wideband afr is wel een must eerlijk gezegd, zeker bij een turbomotor met alleen modificaties aan de inlaat en zonder verdere aanpassingen aan het brandstofsysteem + remap.Godspeed schreef: 05 jun 2024, 23:37 Auto vanavond opgehaald, maar nagenoeg direct rechtsomkeert gemaakt… Hij stottert / hapert bij meer dan half gas, ongeacht toerental. Althans ik ben tot max 4k toeren gegaan want nieuwe kop. Meteen gebeld en terug gegaan. Alle stekkertjes en sensoren gecheckt, auto uitgelezen. Tijdens rijden meet de lambdasonde waardes tot 2.5, wat wel ergens op duidt, maar niet helemaal helder hoe en wat. Auto heeft inmiddels naast een nieuwe cilinderkop en toebehoren een stage 2 intercooler en de mistlamp links is vervangen door een kelk met slang direct naar het luchtfilterhuis. Verder traject van luchtinlaat is ongewijzigd.
Vanavond helaas het euvel niet kunnen vinden en mijn monteur gaat een lang weekend weg dus volgende week weer verder zoeken. Het zal ook eens meezitten…![]()
- Godspeed
Oftewel tunen die handel?!Andry schreef: 06 jun 2024, 21:48Balen, maar Lambda waarde boven 1 is een arm mengsel en dat is imo niet meer dan logisch na de aanpassingen aan het inlaattraject. Minder restrictie en een lagere inlaat temperatuur. Een extra wideband afr is wel een must eerlijk gezegd, zeker bij een turbomotor met alleen modificaties aan de inlaat en zonder verdere aanpassingen aan het brandstofsysteem + remap.Godspeed schreef: 05 jun 2024, 23:37 Auto vanavond opgehaald, maar nagenoeg direct rechtsomkeert gemaakt… Hij stottert / hapert bij meer dan half gas, ongeacht toerental. Althans ik ben tot max 4k toeren gegaan want nieuwe kop. Meteen gebeld en terug gegaan. Alle stekkertjes en sensoren gecheckt, auto uitgelezen. Tijdens rijden meet de lambdasonde waardes tot 2.5, wat wel ergens op duidt, maar niet helemaal helder hoe en wat. Auto heeft inmiddels naast een nieuwe cilinderkop en toebehoren een stage 2 intercooler en de mistlamp links is vervangen door een kelk met slang direct naar het luchtfilterhuis. Verder traject van luchtinlaat is ongewijzigd.
Vanavond helaas het euvel niet kunnen vinden en mijn monteur gaat een lang weekend weg dus volgende week weer verder zoeken. Het zal ook eens meezitten…![]()

-
Eerst technisch in orde maken, dan tuning. Ik weet niet wat je aan de luchtinlaat hebt gedaan maar als 'ie daar door naar een L2.5 gaat dan denk ik eerder aan iets 'groots' zoals valse lucht of matige inspuiting? Ik heb veel getest met alternatieve luchtinlaten maar er nooit zo'n arm lopende auto voor gekregen.
-
OnlineMartijn_bmw
Dat idee had ik ook, relatief kleine aanpassingen kunnen nooit zoveel lucht brengen dat het zó arm wordtHSR schreef: 08 jun 2024, 08:54 Eerst technisch in orde maken, dan tuning. Ik weet niet wat je aan de luchtinlaat hebt gedaan maar als 'ie daar door naar een L2.5 gaat dan denk ik eerder aan iets 'groots' zoals valse lucht of matige inspuiting? Ik heb veel getest met alternatieve luchtinlaten maar er nooit zo'n arm lopende auto voor gekregen.
- Rogerb
- Auto: Bmw Z3 Coupe
Het zou me ook niet verbazen gezien de operatie en de klachten dat de timing misschien tandje verkeerd staat.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Had ik met mijn vrachtwagentje deze week ook. Dure grap...
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Balen weer! Succes met herstel! Hopelijk daarna alleen maar genieten.
- Godspeed
Het luchtfilterhuis dat in mijn auto zit is i.p.v. het standaard kunststof exemplaar een aluminium bak die een extra opening aan de onderzijde heeft waar een slang aan hing die achter een gesloten stuk bumper zijn lucht vandaag haalde. Deze slang is nu aangesloten op de kelk op de plek van de mistlamp waardoor hij direct rijdlucht pakt. Dat zal wat meer zijn, wat koeler ook en er zit wat meer druk op. Maar het lijkt me sterk dat dit extreem veel meer is, zoals een aantal van jullie hierboven ook al schrijft. De stage 2 intercooler (Airtec) voegt mijns inziens ook geen extra lucht toe maar koel deze alleen?
Dat het dus elders te zoeken is, lijkt vrij logisch. Morgen of dinsdag gaat de auto weer terug en dan mag mijn monteur zich erover buigen. En natuurlijk deze keer wel een serieuze proefrit doen voor hij meldt dat 'ie 'klaar' is
Dat het dus elders te zoeken is, lijkt vrij logisch. Morgen of dinsdag gaat de auto weer terug en dan mag mijn monteur zich erover buigen. En natuurlijk deze keer wel een serieuze proefrit doen voor hij meldt dat 'ie 'klaar' is

-
Ik vrees dat Roger wel eens gelijk kan hebben en dat de motor niet goed op tijd staat. Ik zou dat echt eerst even checken voordat je gaat rijden.
-
Ik neem aan dat er ook wel foutcodes uit te lezen zullen zijn nu je er even wat verder mee gereden hebt. Brandt het "check engine"-lampje nu misschien ook bij draaiende motor?
- Martijn M
Nou 't zit je niet mee zeg, lijkt me aardig irritant te worden! Hopelijk heb je er snel wél plezier van.
- Rolf205
In de beleving van de ECU misschien wel. Een intercooler met minder restrictie laat meer lucht door bij dezelfde inlaatdruk. Als de ECU de hoeveelheid benzine baseert op de inlaatdruk (en dit heeft een correlatie met de flow = hoeveelheid lucht), kan het zijn dat ie wat armer gaat lopen bij een beter intercooler. Dus een keer een wideband lambda er in hangen bij modificaties aan het inlaattraject is geen slecht idee om drama's (gesmolten zuigers etc) te voorkomen. Maar zoals eerder gezegd, dit zou nooit een lambda van 2,5 kunnen geven. Meer orde 1.1 ipv 1.0.Godspeed schreef: 09 jun 2024, 16:11 Maar het lijkt me sterk dat dit extreem veel meer is, zoals een aantal van jullie hierboven ook al schrijft. De stage 2 intercooler (Airtec) voegt mijns inziens ook geen extra lucht toe maar koel deze alleen?
- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
En.....hebben ze nog iets kunnen vinden dat het probleem veroorzaakt?
- Godspeed
Nee. De intercooler is eraf gehaald en weer vervangen door de originele maar daar zat het niet in. Nu wordt de ontsteking bekeken. Anderhalve week verder en nog geen auto terug op mijn opritOpa schreef: 14 jun 2024, 13:36 En.....hebben ze nog iets kunnen vinden dat het probleem veroorzaakt?

- Rogerb
Ik zou nog steeds richting distributietiming gokken, krukastandwiel/poelie is spieloos moet je officieel op 2 punten blokkeren. 1 stift bij de poeliezijde en dan vastzetten op het vliegwiel. Zonder vliegwiel vastzetten is te doen maar dan moet je wel zorgen dat met monteren de krukas rechtsom tegen de stift aanligt. Is allemaal dus ook relatief simpel te controleren, mocht niet in die hoek zitten dan wellicht ergens rondom inlaatpakkingen/aansluitingen ergens een groot lek?
- Niels
- Auto: Prius+
Zou je dan niet een timing probleem inclusief storingslampje moeten hebben? Gezien de hoge lambda afwijking zit het denk ik toch eerder in verkeerd aansluiten van (vacuum) slangen en/of stekkers...
- Rogerb
Is niet altijd het geval en er is natuurlijk gelijk rechtsomkeert gemaakt, wellicht als er langer doorgereden word dat er wel een en ander gaat branden, zou je ook verwachten met zo’n hoge waarde dat er een motorstoring naar boven komt. Ik zou in ieder geval eerst alles wat nu gedaan is opnieuw nalopen, timing is relatief snel te controleren en van daaruit verder zoeken mocht dat allemaal goed zijn.
- Godspeed
Timing is gecheckt, was allemaal in orde.
Wat nu naar boven is gekomen is dat het mogelijk door een defecte bobine wordt veroorzaakt. Na alles open en gecontroleerd te hebben gehad, liep hij niks beter maar was er wel een foutmelding bij een van de cilinders. Bij verwisselen van de bobine wisselde de foutcode mee. Bij bobine loshalen liep die stationair opeens net zo slecht als rijdend bij meer dan half gas. Hopelijk is dit is het probleem en is het met een nieuwe bobine opgelost.
Moet inmiddels ook wel want er staat al stiekem een Ringtriptje gepland begin juli
Wat nu naar boven is gekomen is dat het mogelijk door een defecte bobine wordt veroorzaakt. Na alles open en gecontroleerd te hebben gehad, liep hij niks beter maar was er wel een foutmelding bij een van de cilinders. Bij verwisselen van de bobine wisselde de foutcode mee. Bij bobine loshalen liep die stationair opeens net zo slecht als rijdend bij meer dan half gas. Hopelijk is dit is het probleem en is het met een nieuwe bobine opgelost.
Moet inmiddels ook wel want er staat al stiekem een Ringtriptje gepland begin juli

- Opa
- Auto: Ford Fiesta ST
Ik hoop voor je dat dat het is en dat je een keer kunt gaan genieten van dat hok!
- Rogerb
Goede berichten! 

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Wat was de foutcode?
-
OnlineMartijn_bmw
Laten we het hopen! En dan eindelijk 

- Godspeed
Heb ik niet gevraagd, maar het zal iets zijn geweest als ‘Kutauto gvd’.