Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
- Elise
Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic
Sahara zand zou ik me geen zorgen over maken, dat spoelt er vanzelf af met een flinke bui.
Schoonmaken kan, maar dan zou ik dat net voor of tijdens een regenbui doen, zodat er geen kalklaag van kraanwater achterblijft.
Aanvulling op dat verhaal over die drainage clips, die zijn er in verschillende maten, passend bij de dikte van het paneel.
Schoonmaken kan, maar dan zou ik dat net voor of tijdens een regenbui doen, zodat er geen kalklaag van kraanwater achterblijft.
Aanvulling op dat verhaal over die drainage clips, die zijn er in verschillende maten, passend bij de dikte van het paneel.
- 328Ti
Spotmarkt lijkt wel interessant voor mijn profiel. Maar het salderen vrijwaart niet dat - in dit geval Engie - terugleverkosten in rekening brengt voor elke kwh, óók binnen de salderingsbandbreedte.Elise schreef: 03 jun 2024, 11:41Ik denk niet dat de spotmarkt de juiste keuze is, want dan loop je ook het risico dat je moet betalen als de stroomprijs negatief is. Panelen uitzetten om dat te voorkomen betekent ook weer dat je aantal kWh wat je mag salderen minder is, dus snij je jezelf daarmee in de vingers.328Ti schreef: 03 jun 2024, 10:50 Ik ga denk ik terug op de spotmarkt. En wat betreft zitten slapen: niet gedacht dat dit zon vaart zou lopen, gemarchandeerd wordt met het salderingsprincipe én het tarief zo hoog zou zijn. Dit draait de energietransitie compleet de nek om.
Binnenkort maar eens een plan maken voor 20kWh batterij opslag
Salderen, zonder te hoeven betalen voor het invoeden (terugleverkosten), is naar mijn mening de beste keuze en dan gelijk voor 3 jaar vast omdat, zoals het er nu naar laat uitzien, salderen blijft tot 2027. Ben je in ieder geval 3 jaar gevrijwaard van alle mogelijke ongein die er nog meer verzonnen kan worden.
Maar goed. Engie gebeld en men heeft mij verzekerd dat deze voorwaarden alleen voor nieuwe aanwas geldt. Op schrift laten zetten dus ik blijf nog even.
- Elise
Ik weet je verbruik/opwek niet, maar als dat ongeveer in evenwicht is dan gaat het maar om 1 ding en dat is salderen.
Dan is een contract, zonder gezeur, toch altijd de beste keuze? Wat je dan volgens contract per kWh moet betalen maakt dan geen zak uit want salderen.
Variabel/spotprijs of wat dan ook moet je dan toch helemaal niet willen?
Of anders gezegd, waarin zit dan het voordeel volgens jou?
Dan is een contract, zonder gezeur, toch altijd de beste keuze? Wat je dan volgens contract per kWh moet betalen maakt dan geen zak uit want salderen.
Variabel/spotprijs of wat dan ook moet je dan toch helemaal niet willen?
Of anders gezegd, waarin zit dan het voordeel volgens jou?
- 328Ti
Indien terugleverkosten wél bij mij van toepassing was BINNEN het salderingsreservoir, dan zat er niets op om op sportmarkt in te kopen. En via spotmarkt is bij benadering nog zo gek nog niet.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
- Elise
Noodkreet branche: ’Leveranciers zonnepanelen dreigen massaal om te vallen, orders hard omlaag’
Het aantal orders bij installatiebedrijven ligt soms 95% lager dan tien maanden terug, zegt Terpstra.
- Elise
Bij 100.000 mensen vallen 100 keer per kwartaal de zonnepanelen uit: wat is er aan de hand?
Ik heb hier twee 8kw omvormers (beide 3 fasen) en 700watt omvormer hangen en heb er ook een klein beetje last van.
Van de 8kw omvormers is er slechts eentje die af en toe uitviel vanwege te hoge spanning en afgelopen weekend heb ik de strings een beetje anders ingedeeld waardoor e.e.a. evenrediger is verdeeld, hopelijk daar geen uitval meer.
De omvormer die het vaakste uitvalt is de kleine 700watt omvormer, die flink ondergedimensioneerd is met slechts 510wp (zijn al 10 jaar oude panelen dus trek er nog maar 10% van af). Wellicht dat ik die nog een keer op een andere fase aansluit, misschien dat dat nog iets uitmaakt.
Uitvallen duurt hier overigens 5 minuten, daarna komt de boel weer online.
Ik heb hier twee 8kw omvormers (beide 3 fasen) en 700watt omvormer hangen en heb er ook een klein beetje last van.
Van de 8kw omvormers is er slechts eentje die af en toe uitviel vanwege te hoge spanning en afgelopen weekend heb ik de strings een beetje anders ingedeeld waardoor e.e.a. evenrediger is verdeeld, hopelijk daar geen uitval meer.
De omvormer die het vaakste uitvalt is de kleine 700watt omvormer, die flink ondergedimensioneerd is met slechts 510wp (zijn al 10 jaar oude panelen dus trek er nog maar 10% van af). Wellicht dat ik die nog een keer op een andere fase aansluit, misschien dat dat nog iets uitmaakt.
- 328Ti
Beetje Calimero. Als 20% meer EV gaat rijden en WP gaat installeren is dat netcongestie verhaal deels opgelost, zeker het PV maatregel deel van de leveranciers.Robin schreef: 04 jun 2024, 08:36![]()
https://www.facebook.com/share/p/HV6JVi ... tid=WC7FNe
Dit kan er bij niet helemaal in
- 328Ti
Onderzoek laten instellen bij netbeheerder. Helpt als meerdere buren dit doenElise schreef: 04 jun 2024, 11:42 Bij 100.000 mensen vallen 100 keer per kwartaal de zonnepanelen uit: wat is er aan de hand?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Las ik ook en snap het ook wel, overheid is idd onbetrouwbaar en wispelturig. We hoorden ze alleen niet toen ze vol zaten met orders. Sommigen zelfs zo dat ze geen fatsoenlijke offerte de deur uit deden want orders zat. Nu zit het tegen en gaan we weer terug naar normale aantallen orders en niet meer dat gestuurde.Elise schreef: 04 jun 2024, 09:03 Noodkreet branche: ’Leveranciers zonnepanelen dreigen massaal om te vallen, orders hard omlaag’
Het aantal orders bij installatiebedrijven ligt soms 95% lager dan tien maanden terug, zegt Terpstra.
En, mss slecht voorbeeld; de BPM gaat ook maar omhoog en omhoog, verkopen van bepaalde auto’s zal dan ook tegenvallen. Moeten we deze dealers ook helpen omdat ze anders mss omvallen?
- Elise
Stedin is al volop bezig in de gemeente met de uitbreiding, dus ik ga ervan uit dat volgend jaar de boel een stuk stabieler is.328Ti schreef: 04 jun 2024, 11:55 Onderzoek laten instellen bij netbeheerder. Helpt als meerdere buren dit doen
- Elise
Zonder de salderingsregeling (= subsidie) had de branche ook nooit zo groot/succesvol geweest. Afschaffen daarvan is al jaren bekend, dus niet zeuren vind ik.Arthur schreef: 04 jun 2024, 12:35Las ik ook en snap het ook wel, overheid is idd onbetrouwbaar en wispelturig. We hoorden ze alleen niet toen ze vol zaten met orders. Sommigen zelfs zo dat ze geen fatsoenlijke offerte de deur uit deden want orders zat. Nu zit het tegen en gaan we weer terug naar normale aantallen orders en niet meer dat gestuurde.Elise schreef: 04 jun 2024, 09:03 Noodkreet branche: ’Leveranciers zonnepanelen dreigen massaal om te vallen, orders hard omlaag’
En, mss slecht voorbeeld; de BPM gaat ook maar omhoog en omhoog, verkopen van bepaalde auto’s zal dan ook tegenvallen. Moeten we deze dealers ook helpen omdat ze anders mss omvallen?
- Elise
Vandaag een redelijk zonnige dag en zie daar.....Elise schreef: 04 jun 2024, 11:42 Bij 100.000 mensen vallen 100 keer per kwartaal de zonnepanelen uit: wat is er aan de hand?

Nog steeds 79kWh vandaag, dus je hoort mij niet klagen.
- De fiscalist
- Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
de meeste van die lui vragen ook veel te veel geld voor het spul wat ze leveren en het werk wat ze doen….allemaal lekker terug rekenen vanaf de theoretische besparing naar een terugverdientijd en dan daar de prijs op aanpassen….Elise schreef: 04 jun 2024, 15:29Zonder de salderingsregeling (= subsidie) had de branche ook nooit zo groot/succesvol geweest. Afschaffen daarvan is al jaren bekend, dus niet zeuren vind ik.Arthur schreef: 04 jun 2024, 12:35Las ik ook en snap het ook wel, overheid is idd onbetrouwbaar en wispelturig. We hoorden ze alleen niet toen ze vol zaten met orders. Sommigen zelfs zo dat ze geen fatsoenlijke offerte de deur uit deden want orders zat. Nu zit het tegen en gaan we weer terug naar normale aantallen orders en niet meer dat gestuurde.Elise schreef: 04 jun 2024, 09:03 Noodkreet branche: ’Leveranciers zonnepanelen dreigen massaal om te vallen, orders hard omlaag’
Dat gaat niet meer als er niet gesaldeerd mag worden en dus moet de prijs omlaag. Al je naar de prijzen van de panelen zelf en de omvormers kijkt, dan zit er best wat lucht in wat niet opgevuld wordt door het montagesysteem en de kabeltjes
-
Toen de run op panelen aan was, schoten de (al dan niet beun) zonnepannelenlegbedrijven sneller uit de grond dan nu het onkruid na 23 weken continue regenval.
-
OnlineMartijn_bmw
Eens met bovenstaande, ze leefde van de subsidies.
Mooi laten klappen, ontstaat er een normaal evenwicht en kunnen die monteurs terug de autoschade en onderhoud branche in worden daar de wachttijden en prijzen ook weer wat normaler
Mooi laten klappen, ontstaat er een normaal evenwicht en kunnen die monteurs terug de autoschade en onderhoud branche in worden daar de wachttijden en prijzen ook weer wat normaler

- Elise
Spijker op z'n kop.De fiscalist schreef: 05 jun 2024, 21:40 ….allemaal lekker terug rekenen vanaf de theoretische besparing naar een terugverdientijd en dan daar de prijs op aanpassen….
Natuurlijk zijn er prijsverhogingen geweest, bijvoorbeeld door de chiptekorten in de omvormers en aluminium voor de montagerails, maar dat staat niet in verhouding tot de prijzen (ruim €2,00 per wp) die ze rekenden.
- Eeuwe
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Precies zoals alles hierboven. Al dit soort bedrijven wisten goed dat ze een subsidie/overheidsafhankelijke trend op de markt brachten. Ook hadden ze een aantal periodes geleden ook wel aan zien komen dat het tendens sowieso nadeliger werd toen het stroomnet steeds overbelast was.
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Hier in de regio werden de offertes aangepast op de subsidie die we kregen (aardbevingsschade).De fiscalist schreef: 05 jun 2024, 21:40
de meeste van die lui vragen ook veel te veel geld voor het spul wat ze leveren en het werk wat ze doen….allemaal lekker terug rekenen vanaf de theoretische besparing naar een terugverdientijd en dan daar de prijs op aanpassen….
- Elise
Deze nieuwe maatregelen geven je bescherming bij een energiecontract
Uit dat artikel
Uit dat artikel
Met de nieuwe Energiewet worden consumenten tevens producenten. Ze kunnen bijvoorbeeld wat ze over hebben aan de buren leveren, als ze bij dezelfde leverancier zitten, het hoeft niet naar het stroomnet. Coöperaties mogen hun stroom direct naar de energiemarkt brengen en hoeven niet eerst naar hun leverancier.
Consumentenorganisaties waarschuwden dat energiebedrijven ook als hun steun aan salderen stopt nog terugleverkosten zullen vragen. Daar is de Kamer na een VVD-voorstel voor gaan liggen. Zodra de salderingsregeling in 2027 stopt, mogen leveranciers huishoudens met zonnepanelen niet ook nog die terugleverkosten in rekening brengen.
Ook regelt de Kamer dat de hoogte van de vergoeding voor kleinverbruikers met zonnepanelen nooit onder nul euro kan komen, dankzij een voorstel van NSC-Kamerlid Postma (NSC). „De redelijke vergoeding voor hernieuwbare elektriciteit kan niet worden vastgesteld op een negatief bedrag.”
- Elise
- 328Ti
Lachen. Mijn oude manager aan het woord
- Elise
Klein testje gedaan.Elise schreef: 04 jun 2024, 11:42 Bij 100.000 mensen vallen 100 keer per kwartaal de zonnepanelen uit: wat is er aan de hand?
Aangezien ik 2 dezelfde 8kw omvormers heb (beide gelijktijdig gekocht en ook gelijktijdig geproduceerd vermoed ik), heb ik de panelen/strings gewisseld tussen de omvormers. Nu met andere panelen/belasting, blijft consequent dezelfde omvormer het over grid voltage probleem houden.
Daarop nog eenzelfde 700watt omvormer erbij gekocht (die is iets nieuwer geproduceerd vermoed ik) en ook die gewisseld met de 700watt die er hing, en ziedaar ook geen over grid voltage problemen meer.
Mijn conclusie is dat het "Grid Over Voltage" dus omvormer afhankelijk is!
Ik heb nog een klein schuurtje staan voor tuingereedschap en daar ga ik nog een paneeltje op gooien. Kan ik die 2e 700 watt omvormer daarvoor gebruiken.
- Knot
Heb begin maart dit setje nog neergelegd op het garagedak, 2x 435wp glas/glas met een AP systems EZ1 en Esdec montagemateriaal, was totaal € 550 kwijt, kan goedkoper maar nu wel goed spul en het ziet er netjes uit.
Doet op een goede zonnige dag tegen de 6kwh.
Omvormer is vrij simpel, bluetooth en wifi en 2 panelen maximaal aan te sluiten maar doet het prima.
Nu nog gewoon in een stopcontact op de 16A garagegroep maar kan het tzt via een werkschakelaar direct met kabels aansluiten. Dat hele kortsluiting verhaal dat je van 16 naar 19A gaat moet een toevalstreffer zijn, wil ik er nog zo'n zelfde set aan vast maken dan wel netjes met een PV verdeler maar voor nu is het een lekkere 700/800kwh op jaarbasis extra, terugverdientijd 2,5 jaar.
Doet op een goede zonnige dag tegen de 6kwh.
Omvormer is vrij simpel, bluetooth en wifi en 2 panelen maximaal aan te sluiten maar doet het prima.
Nu nog gewoon in een stopcontact op de 16A garagegroep maar kan het tzt via een werkschakelaar direct met kabels aansluiten. Dat hele kortsluiting verhaal dat je van 16 naar 19A gaat moet een toevalstreffer zijn, wil ik er nog zo'n zelfde set aan vast maken dan wel netjes met een PV verdeler maar voor nu is het een lekkere 700/800kwh op jaarbasis extra, terugverdientijd 2,5 jaar.
- Bijlagen
-
- Afbeelding van WhatsApp op 2024-03-19 om 15.35.06_5fbaade3.jpg (469.52 KiB) 1471 keer bekeken
-
- WhOkG5RWOizuVJl4FU4G90ve.jpg (59.04 KiB) 1471 keer bekeken
- Jaws
Ik ben een leek op dit gebied, maar kan je dus ook veilig zonnepanelen via een stopcontact aansluiten? Ik neem aan dat daar wel een maximum aan zit?