BMW E36 (z3) overstappen naar M-stabi's. Winst?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
HSR
Berichten: 5303
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

BMW E36 (z3) overstappen naar M-stabi's. Winst?

Bericht door HSR » 21 mei 2024, 19:21

L.S.,

Vraag over het E36 en ook Z3 platform. Ik heb een z3 coupe met madeno onderstel en ben eigenlijk wel tevreden. Toch wil ik eens kijken of de overstap naar M stabi's wat gaat opleveren. Wat is hier de algehele consensus over?

Ik rijd nu met de standaard stabi's dus 17mm achter en 26mm voor, montage op draagarm. Stap ik over op M stabi's dan kom je uit op 23mm voor, montage op veerpoot (dus grosso modo 30mm) en 18.5mm voor de achteras.

Wat kan ik verwachten? Krijg je een auto die meer snappy wordt zoals je wel vaker leest wanneer je over stapt op en HR stabi setje? De M versies hadden natuurlijk een aanzienlijk zwaardere S-motor in de neus dus ik vraag me af wat de consensus is onder de mensen die circuitrijden met bijvoorbeeld een e36 325i, zonder de zware S-motor in de neus.

Voor de goede orde, dit is finetuning, Rol in de koets is beperkt dankzij de schroefset maar wil toch uitsluiten of M stabi's niet een winst opleveren in bijvoorbeeld algehele balans, stuurgevoel.

Crookie
Berichten: 4323
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 (z3) overstappen naar M-stabi's. Winst?

Bericht door Crookie » 23 mei 2024, 22:23

Welk vermogen heb je onder de kap?

HSR
Berichten: 5303
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: BMW E36 (z3) overstappen naar M-stabi's. Winst?

Bericht door HSR » 24 mei 2024, 12:49

230pk ongeveer

Crookie
Berichten: 4323
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E36 (z3) overstappen naar M-stabi's. Winst?

Bericht door Crookie » 26 mei 2024, 11:21

Dan zou je naar wat dikkere stabi’s kunnen gaan. De m54b30 weegt niet zo bar veel minder dan de s50 volgens mij maar dat gat van ruim 100 pk is er wel.

De body gaat minder rol krijgen en mogelijk veel meer grip aan de achterkant in de bochten. Al heb ik gelezen dat mensen de z3 dan ‘tail happy’ noemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Gus en 3 gasten