2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39935
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Arthur » 17 mei 2024, 19:17

Damn, niet best. Voel met je mee :(

Online
Kadett
Berichten: 4676
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Kadett » 17 mei 2024, 19:23

Ford NL is sowieso al een drama om uberhaupt iets van coulance ts krijgen. Hoeveel kost een vervangende kop?

Even mailtje hierheen?

https://pumaspeed.co.uk/product-Genuine ... _19621.jsp

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 17 mei 2024, 19:39

Kadett schreef: 17 mei 2024, 19:23 Ford NL is sowieso al een drama om uberhaupt iets van coulance ts krijgen. Hoeveel kost een vervangende kop?

Even mailtje hierheen?

https://pumaspeed.co.uk/product-Genuine ... _19621.jsp
De huidige kop zou gereviseerd kunnen worden, dan kun je kleppen, nokkenassen ed. Behouden. Kosten zijn dan ca. €1500. Met een nieuwe kop zouden er ook nieuwe nokkenassen in moeten want de huidige zijn ingesleten in de kop (oid?).

Maar die kop van Pumaspeed lijkt geen verkeerde optie te zijn, tenzij er nog hele dure nokkenassen bij blijken te moeten…

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31486
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door JP » 17 mei 2024, 20:20

Zwaar kudt dit !

Online
SlowCo
Berichten: 3610
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door SlowCo » 17 mei 2024, 20:52

Shit... :'(
Succes met het herstel ervan en daarna lang genieten want het is wel een erg leuke hot hatch! :df:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28005
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Luco » 18 mei 2024, 08:00

Natuurlijk is het zwaar kut en bederft het het plezier van een nieuwe auto.
1500 is inclusief alles, dan vind ik het nog meevallen, denk dat dit minder is dan het verschil van kopen bij particulier of garage met garantie?

HSR
Berichten: 5299
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door HSR » 18 mei 2024, 08:20

Balen maar ook meteen een hele goede les. Dit soort dingen kan je maar het beste overkomen wanneer je nog jong bent want dan valt de financiele schade vaak mee. Idem voor dagvaardingen overigens :-D

Je schrijft dat je de goedkoopste van MP gekocht hebt(?) en geen aankoopkeuring hebt laten doen. Volgende keer wel doen. Ook tijdens de aankoopkeuring praten over de bekende zwakke plekken en op laten nemen in het rapportje.

Als koper heb je onderzoeksplicht maar de verkoper dient ook een product af te leveren die doet wat ''op de verpakking'' staat. Dus als een auto moet kunnen rijden, maar deze doet dat niet al enkele dagen na verkoop, dan kan je rechtsbijstand heus wel met je meedenken.

Volgens mij wist de verkoper van deze problemen af?
Laatst gewijzigd door HSR op 18 mei 2024, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 18 mei 2024, 09:08

Luco schreef: 18 mei 2024, 08:00 Natuurlijk is het zwaar kut en bederft het het plezier van een nieuwe auto.
1500 is inclusief alles, dan vind ik het nog meevallen, denk dat dit minder is dan het verschil van kopen bij particulier of garage met garantie?
HSR schreef: 18 mei 2024, 08:20 Balen maar ook meteen een hele goede les. Dit soort dingen kan je maar het beste overkomen wanneer je nog jong bent want dan valt de financiele schade vaak mee. Idem voor dagvaardingen overigens :-D

Je schrijft dat je de goedkoopste van MP gekocht hebt(?) en geen aankoopkeuring hebt laten doen. Volgende keer wel doen. Ook tijdens de aankoopkeuring praten over de bekende zwakke plekken en op laten nemen in het rapportje.

Als koper heb je onderzoeksplicht maar de verkoper dient ook een product af te leveren die doet wat ''op de verpakking'' staat. Dus als een auto moet kunnen rijden, maar deze doet dat niet al enkele dagen na verkoop, dan kan je rechtsbijstand heus wel met je meedenken.

Volgens mij wist de verkoper van deze problemen af?
De auto heb ik ongeveer €1000 a 1500 goedkoper gekocht dan vergelijkbare auto’s in de markt, dus dat scheelt zeker (ik heb het dan niet over de exorbitante House of Cars prijzen). Echter moest deze auto wel direct een nieuwe distributieriem en apk.

Oorspronkelijke kosten voor de koppakking zouden zijn €1500 a €1750. Daar komt nu bovenop de kosten voor of een nieuwe kop en nokkenassen (geen idee vooralsnog) of revisie van de kop zelf a nog eens ca €1500. Totaal komt dus op een ca. €3000, misschien iets meer. Daarbij heb ik de rekening voor de distributieriem en apk (en grote beurt preventief) a €850 al betaald. Laten we zeggen al met al aanschafprijs + €4000,-. Inmiddels is de auto echt wel duur betaald…

Bij navraag over de koppakking bij de vorige eigenaar kreeg ik als antwoord ontkenning en verbazing. Over de kop zelf heb ik (nog?) geen contact opgenomen.

Ik geloof overigens nooit dat ze dit hebben kunnen constateren met een aankoopkeuring. Of gaan ze dan het systeem op druk zetten met een endoscoop in de motor? Overigens bracht dit alleen de koppakking aan het licht, niet de gescheurde kop.

De auto reed gewoon, heel prima zelfs in vergelijking met de andere drie auto’s die ik heb proefgereden. Binnen mijn eigendom echter werd ‘ie (te) snel (te) warm. Ik had de naïeve gedachte dat de nieuwe distributieriem met waterpomp en opnieuw vullen van het kvs systeem het probleem zouden oplossen maar niks was minder waar.

Paul S
Berichten: 468
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Paul S » 18 mei 2024, 10:55

Erg balen voor je inderdaad. Zeker gezien je de auto pas hebt.

Paar maanden terug zelfde voor gehad met mijn E92. Wat Martijn al zei, vaak gezeik met die nieuwere motoren.

Ben zelf terug gegaan naar een ouder type omdat ik ook wel even klaar was met de bodemloze geldput. Lijkt wel of de motoren tegenwoordig wegwerpproducten zijn.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26873
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2024, 11:20

Paul S schreef: 18 mei 2024, 10:55 Lijkt wel of de motoren tegenwoordig wegwerpproducten zijn.
Het is natuurlijk 2 ledig, enerzijds consument die steeds meer verwacht. Een 1 op 10 rijdende 2.0L 90pk / geen koppel want geen turbo motor heeft “eeuwig leven” maar niemand die dat meer wil en anderzijds de zoektocht naar steeds zuiniger / minder uitstoot maakt dat alles zo licht mogelijk wordt geconstrueerd.

Zed240
Berichten: 2940
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Zed240 » 18 mei 2024, 11:21

Heel erg kut, voel voor je mee. Bij zo'n auto houd je rekening met een reparatie van misschien 1000 euro, niet van 4000 euro. Enige voordeel, is dat je naderhand i.i.g. weet, dat het zwakke punt niet meer de kop op zal doen.

Paul S
Berichten: 468
Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Paul S » 18 mei 2024, 11:27

Martijn_bmw schreef: 18 mei 2024, 11:20
Paul S schreef: 18 mei 2024, 10:55 Lijkt wel of de motoren tegenwoordig wegwerpproducten zijn.
Het is natuurlijk 2 ledig, enerzijds consument die steeds meer verwacht. Een 1 op 10 rijdende 2.0L 90pk / geen koppel want geen turbo motor heeft “eeuwig leven” maar niemand die dat meer wil en anderzijds de zoektocht naar steeds zuiniger / minder uitstoot maakt dat alles zo licht mogelijk wordt geconstrueerd.
Ook waar natuurlijk. Maar hoor van een bevriende garagist waar automaatbakken al de geest geven na 50.000km. Als ze de auto’s en bijbehorende techniek fatsoenlijk zouden ontwerpen zou dat niet mogen in mijn ogen. Maar tegenwoordig worden auto’s eerder ontworpen door de boekhouders als door de engineers lijkt het wel. Als er ergens een euro vanaf geschraapt kan worden ten koste van de kwaliteit lijkt dat bijna een logische keuze.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 18 mei 2024, 12:44

2.0 met 90pk brengt ook niet helemaal wat het moet zijn in zo’n auto :tooth:

Vanmorgen te horen gekregen dat een nieuwe kop met kleppen en nokkenassen maar een paar honderd euro meer kost dan een revisie. Dat gaat ‘m dus worden. Heb er al akkoord op gegeven dus over een paar weekjes zou alles weer fris moeten zijn.

Even slikken en weer doorgaan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26873
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2024, 12:47

Godspeed schreef: 18 mei 2024, 12:44 2.0 met 90pk brengt ook niet helemaal wat het moet zijn in zo’n auto :tooth:

Vanmorgen te horen gekregen dat een nieuwe kop met kleppen en nokkenassen maar een paar honderd euro meer kost dan een revisie. Dat gaat ‘m dus worden. Heb er al akkoord op gegeven dus over een paar weekjes zou alles weer fris moeten zijn.

Even slikken en weer doorgaan.
Haha eens hoor, en natuurlijk zwaar klote voor jou deze tegenvaller :'(
Maar ik bedoelde het als voorbeeld als je de kwaliteit van jaren 90 auto’s vergelijkt met huidige.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 18 mei 2024, 12:55

Ik snapte de strekking!

Online
SlowCo
Berichten: 3610
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door SlowCo » 18 mei 2024, 14:53

Goede keus om dan voor een nieuwe kop te gaan. Ik kan het zo snel niet terugvinden maar heb ergens gelezen dat de nieuwe koppen vanaf 2016 aangepast/versterkt zijn op die zwakke plekken waar ze daarvoor (en bij die van jou) scheurden. Nieuw is dus echt veel beter!

BMWDennis
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2014, 21:17

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door BMWDennis » 18 mei 2024, 19:58

Balen man, wat een pech!

Haantje
Berichten: 207
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: C180, 325e en MX-5

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Haantje » 20 mei 2024, 11:27

Wat een pech.. Zoiets verwacht je niet als een auto tijdens de proefrit gewoon goed rijdt. Ik hoop voor je dat hij gauw gerepareerd kan worden en dat je vanaf nu alle geluk van de wereld hebt met dat ding!

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 837
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Andry » 20 mei 2024, 12:26

Dat is zuur zeg. Pumaspeed in de UK hersteld cilinderkoppen voor de 1,6 EB voor zover ik weet.

Dichter bij hui: Mebu in Nootdorp doet/deed veel in snelle Fords en wellicht dat ze daar een goede oplossing weten.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3889
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Emiel » 20 mei 2024, 13:35

Klote voor je!

Hier recent een 1.6 ecoboost gekocht in een andere auto en modificatie is nog niet gedaan. Maar vast geld opzij leggen voor tzt zelfde ellende.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 20 mei 2024, 13:52

Dank voor jullie steunbetuigingen :)

Feit dat alles straks weer fris en daarmee hopelijk betrouwbaar is doet me wel goed. Het doet financieel alleen even pijn helaas.
Emiel schreef: 20 mei 2024, 13:35 Klote voor je!

Hier recent een 1.6 ecoboost gekocht in een andere auto en modificatie is nog niet gedaan. Maar vast geld opzij leggen voor tzt zelfde ellende.
Misschien wel goed om de betreffende dealer die de terugroepactie zal uitvoeren vooraf een gedegen onderzoek te laten doen. Ik weet niet of het zo simpelweg werkt, maar misschien maak je meer kans op coulance als het kwaad geschied is voor de aanpassing i.p.v. erna. Als het überhaupt natuurlijk het geval is, niet alle 1.6 cilinderkoppen zullen sneuvelen neem ik aan.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6288
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Opa » 20 mei 2024, 14:06

Is denk gewoon pure pech, maar wel klote natuurlijk. :?
Wij rijden al 6,5 jaar met die van ons en geen problemen, behalve een hoofdkoppelingscylinder die vervangen moest worden.
Zitten een paar koppelingscylinders die dat probleem van ons(koppelingspedaal soms op d vloer) konden veroorzaken, maar gelukkig was het niet de koppelingscylinder waarvoor de hele bak eraf moest.....waren voor ongeveer €250,- klaar.

Kennis van had een ST uit 2013, getuned en ging er niet zachtzinnig mee om als ie op temperatuur was(kruissnelheden van 200+ richting Spanje) en die heeft volgens mij ook nooit grote problemen gehad.....heeft die auto een jaar of 10 gehad, nieuw gekocht.
Heeft 'm pas ingeruild op weer een Fiesta ST, maar nu van 2016, met weinig km's en getuned naar 256pk.....al zou die eerste 'm niet bevallen zijn had ie denk niet weer een ST gekocht.

Dus zoals gezegd is het denk pure pech(misschien de oude eigenaar met koude motor te hard gereden, of toch de terugroepactie niet goed uitgevoerd?), maar daar schiet je natuurlijk geen reet mee op.
Inderdaad een keer goed slikken en ik zou ook voor nieuw gaan als het niet heel veel scheelt in prijs.
Laatst gewijzigd door Opa op 20 mei 2024, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6288
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Opa » 20 mei 2024, 14:08

Die van ons hoefde trouwens niet terug voor die terugroepactie, is tot een bepaald jaar en datum.

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2073
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Godspeed » 21 mei 2024, 20:44

Opa schreef: 20 mei 2024, 14:06 Is denk gewoon pure pech, maar wel klote natuurlijk. :?
Wij rijden al 6,5 jaar met die van ons en geen problemen, behalve een hoofdkoppelingscylinder die vervangen moest worden.
Zitten een paar koppelingscylinders die dat probleem van ons(koppelingspedaal soms op d vloer) konden veroorzaken, maar gelukkig was het niet de koppelingscylinder waarvoor de hele bak eraf moest.....waren voor ongeveer €250,- klaar.

Kennis van had een ST uit 2013, getuned en ging er niet zachtzinnig mee om als ie op temperatuur was(kruissnelheden van 200+ richting Spanje) en die heeft volgens mij ook nooit grote problemen gehad.....heeft die auto een jaar of 10 gehad, nieuw gekocht.
Heeft 'm pas ingeruild op weer een Fiesta ST, maar nu van 2016, met weinig km's en getuned naar 256pk.....al zou die eerste 'm niet bevallen zijn had ie denk niet weer een ST gekocht.

Dus zoals gezegd is het denk pure pech(misschien de oude eigenaar met koude motor te hard gereden, of toch de terugroepactie niet goed uitgevoerd?), maar daar schiet je natuurlijk geen reet mee op.
Inderdaad een keer goed slikken en ik zou ook voor nieuw gaan als het niet heel veel scheelt in prijs.
Ergens wel geruststellend dat je schijnbaar dus ook een beetje kunt boenderen met deze auto’s. Want laten we wel zijn, ik heb ‘m als hobbyauto, niet als comfortabele daily.

Laten we vanwege de ellende dan ook niet de plezierige zaken uit het oog verliezen, de auto ging immers ook voor een stage 2 Airtec intercooler naar de garage. Daar heb ik nog een fog light delete kit aan toegevoegd. De mistlampen gaan eruit en worden vervangen voor kelken die directe lucht vangen. Deze lucht zal enerzijds naar de intercooler worden gebracht (rechts) en anderzijds (links) direct naar de luchtfilterbehuizing. Er zit namelijk een exemplaar in van aluminium die vanaf de onderzijde ook een aanvoerkanaal heeft. Nu hangt daar een slang aan die van ergens achter de bumper lucht pakt, maar dat wordt dus dadelijk directe lucht.

Vandaag ook maar besloten, omdat we toch al voor een goeie gaan, EBC Yellowstuff remblokken en rvs gevlochten remleidingen te bestellen voor voor en achter. Deze zullen dan ook worden gemonteerd nu de auto toch bij de garage staat. Dan ook maar van de nood een deugd maken!

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26873
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: 2014 Race Red Ford Fiesta ST - Foute boel

Bericht door Martijn_bmw » 21 mei 2024, 21:42

Mooi dat je zo door pakt!
Daarna proberen snel de rekening te vergeten en veel te gaan sturen :df:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DaniëlR, hendri, Jan-BMW-Suzuki, JdBn, Sabberjoch, SlowCo en 15 gasten