Raad het geluid! (gek motorgeluid) - Opel Corsa 2016
- AlexTheCaptain
- Auto: Opel Corsa E OPC
Raad het geluid! (gek motorgeluid) - Opel Corsa 2016
Dag allemaal, ik heb voor jullie een (welbekende) vraag.
Gisteren, nadat ik een stukje had gereden, kwam ik thuis en parkeerde ik de auto. Bij het inrijden van de woonwijk maakte mijn auto een opvallend geluid. Nadat ik de auto had geparkeerd, liet ik hem stationair draaien en ging ik er naast staan. Mijn auto maakte sporadisch een soort fluitend die wat zachter was en vervolgens opbouwde naar een harder knarsend geluid (Alsof de tandarts je gebit reinigt). Ik kon lastig bepalen waar dit vandaan kwam. Het was niet constant, soms duurde het een minuut of langer voordat je het weer kon horen.
Vandaag een stukje gereden omdat ik benieuwd was of dit ook tijdens het rijden hoorbaar was. Dat was niet het geval.... Pas toen ik thuis kwam en langzaam door de wijk reed, toen begon ik het te horen. Echter bleef het geluid toen nog wel zacht tijdens het rijden (Je zit ook in de auto, logisch dat het zachter is). Ik heb de auto opnieuw stationair laten draaien en het geluid kwam inderdaad terug.
Ik heb het geluid opgenomen, die kan je hier beluisteren/downloaden (mp3 format). https://www.transfernow.net/dl/20240519i22lD2pE
Ik wist even geen andere manier.
Ter info (Hopelijk relevant):
- Het betreft een Corsa OPC uit 2016
- Het gaat om een 1.6 4 viercilinder turboblok
- Hij heeft inmiddels 92.xxxkm gereden.
Ik hoor het graag, waarvoor dank.
Gisteren, nadat ik een stukje had gereden, kwam ik thuis en parkeerde ik de auto. Bij het inrijden van de woonwijk maakte mijn auto een opvallend geluid. Nadat ik de auto had geparkeerd, liet ik hem stationair draaien en ging ik er naast staan. Mijn auto maakte sporadisch een soort fluitend die wat zachter was en vervolgens opbouwde naar een harder knarsend geluid (Alsof de tandarts je gebit reinigt). Ik kon lastig bepalen waar dit vandaan kwam. Het was niet constant, soms duurde het een minuut of langer voordat je het weer kon horen.
Vandaag een stukje gereden omdat ik benieuwd was of dit ook tijdens het rijden hoorbaar was. Dat was niet het geval.... Pas toen ik thuis kwam en langzaam door de wijk reed, toen begon ik het te horen. Echter bleef het geluid toen nog wel zacht tijdens het rijden (Je zit ook in de auto, logisch dat het zachter is). Ik heb de auto opnieuw stationair laten draaien en het geluid kwam inderdaad terug.
Ik heb het geluid opgenomen, die kan je hier beluisteren/downloaden (mp3 format). https://www.transfernow.net/dl/20240519i22lD2pE
Ik wist even geen andere manier.
Ter info (Hopelijk relevant):
- Het betreft een Corsa OPC uit 2016
- Het gaat om een 1.6 4 viercilinder turboblok
- Hij heeft inmiddels 92.xxxkm gereden.
Ik hoor het graag, waarvoor dank.
-
- AlexTheCaptain
Re: Raad het geluid! (gek motorgeluid) - Opel Corsa 2016
Bedankt voor de suggestie, wordt gewaardeerd!
Ik had de video inderdaad gezien. Zelf denk ik niet dat het aan de turbo ligt. De geluiden uit de video komen niet overeen met wat ik hoor.
Bij mij is het geluid vooral stationair. De video doet suggereren dat dergelijke geluiden vanuit de turbo hoorbaar zijn bij oplopende toeren.
Het kan uiteraard zijn dat ik het helemaal mis heb.
-
Motorkap open zetten, motor laten draaien en goed luisteren waar het geluid precies vandaan komt. Eventueel een schroevendraaier of (zelfgeknutselde) stethoscoop gebruiken:
- AlexTheCaptain
Bedankt voor de suggestie, ik ga dit even proberen.SlowCo schreef: 19 mei 2024, 15:34 Motorkap open zetten, motor laten draaien en goed luisteren waar het geluid precies vandaan komt. Eventueel een schroevendraaier of (zelfgeknutselde) stethoscoop gebruiken:
Mooie vent die Scotty!
- Nivek
- Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Kunt eventueel ook de multiriem even los gooien en kijken of het geluid dan weg is.
-
OnlineHJ2
En oppassen dat je schroevendraaier niks roterends raakt om een derde gehoorgang te vermijden. 
-
-
Dacht eerst dat het een dieseltje was...
- AlexTheCaptain
Inmiddels wat gereden en geluisterd, maar geen spraken meer van een gek geluid... Van de week rijd ik maar even langs de garage, even kijken of we wat kunnen vinden.
Bedankt voor de suggesties in ieder geval!
Zodra ik meer weet dan deel ik het uiteraard!
Bedankt voor de suggesties in ieder geval!

Zodra ik meer weet dan deel ik het uiteraard!