Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28001
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 17 mei 2024, 19:52

Richardt. schreef: 17 mei 2024, 18:04 Misschien kun je tzt de accu’s, voor het deel wat je niet zelf opwekt, wel aanvullen met stroom van het net op het meest gunstige moment.
Op het meest gunstigste moment is als zonnepanelen veel leveren, dat is nou het probleem met die accu's, swinters wil je ze elke dag vol hebben en dat lukt dus niet, en dan is de afname per kwh duur.
Zomers zijn ze in een halve dag vol en wat doe je met de rest? Dan is de prijs meestal erg laag.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3584
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 17 mei 2024, 20:52

Het is zeker niet perfect zo’n thuisbatterij, maar ik zet er dan in de zomer wel een airco bij, dat kan die heel de dag het huis koelen als het bloedheet is. Zal eens een balletje opgooien bij de leverancier die de panelen heeft geplaatst of de installatie aan te passen is naar een off grid installatie icm een 40KW/u thuisbatterij.

Gr Ron

vester86
Berichten: 2750
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door vester86 » 17 mei 2024, 23:55

die thuisbatterij heeft dan vooral zin in de avonduren om
op je eigen stroom de airco te laten draaien en de auto te lade ..

om de airco overdag aan te zetten heb je geen thuisbatterij nodig, die stroom trek je rechtstreeks uit de panelen

thuis batterij is 1 ding, offgrid is heel wat anders…

Elise
Berichten: 7482
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 18 mei 2024, 06:44

RS-Ron schreef: 17 mei 2024, 17:17 Als de saldering er helemaal af gaat dan wek ik doorgaans bijna alle stroom op als we aan het werk zijn. De EV laden doen we altijd in de avond/nacht en veelal in de avonduren wordt bij ons de stroom gebruikt. Vrije dagen/weekenden uitgezonderd. Met 40KW/u heb ik dan in ieder geval genoeg voor gebruik in de uren dat ik thuis ben. In de winter kom ik te kort om zelf in de stroom te voorzien. Maar ik voel er ook niet veel voor om 6000kw/u voor 0.05 € aan de energieleverancier te schenken.

Gr Ron
Jouw insteek, met het laden van je EV, is een heel andere dan de mijne en begrijpelijk, ik kijk meer naar een oplossing voor de wintermaanden. Daarnaast ben ik verre van een liefhebber van accu's, dus de kans dat ik zelf iets aanschaf is niet zo groot :)
Ik denk dat je met €0,05 in de zomermaanden nog aan de hoge kant zit. Kijk ik naar de recente Eneco vergoeding, 11,5ct betalen voor de invoeding en 14,5ct ontvangen voor teruglevering is het netto slechts 3 ct wat je krijgt.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28001
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 18 mei 2024, 07:58

Het is allemaal lastig, maar het zal allemaal afhangen wat er gaat gebeuren met de hoogte (of laagte) van de terugleververgoeding.
Tegen die tijd moet je afwegen wat handiger/goedkoper is.
5 cent krijgen en de leverancier spekken, of een batterij kopen wat misschien helemaal niet goedkoper is?
Ik zit ook met het laden en dat kan ik eigenlijk alleen maar savonds doen.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3584
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 18 mei 2024, 08:54

Ik heb nog even de rijd om te verzinnen, het is nog geen 2027 ! Ik lees niets meer over de verplichte 80% van het basisbedrag wat je zou moeten krijgen voor teruglevering. Daar zal ook wel meer duidelijkheid in komen. Kwam deze thuisaccu tegen en mijn boerenverstand zegt dat 40Kw/u thuisopslag icm met de EV misschien in de toekomst best handig is in de maanden van maart t/m oktober. De andere maanden is het gewoon afnemen van het net met de pelletkachel als hoofdverwarming. De 18 panelen op het huis heb ik er al lang en breed uit en de 8 op de garage ook al bijna met die EV. Off grid lijkt me handig omdat ik dan een driejarig contract kan afuiten ik heb alleen geen idee of dat naast een netaansljiting kan functioneren. Mijn idee was alles, zolang het kan, van de thuisaccu, is die leeg dan overschakelen naar het net. In de warme zomermaanden airco op de thuisbatterij, die wordt dan meteen weer gevuld door de panelen en in de avonduren EV laden, inductiefornuis wasmachine enzo. De stroom die overblijft moet ik nog wat voor verzinnen, mijn eigen 102 benzine maken ofzo :tooth:

Gr Ron

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 380
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Jaws » 18 mei 2024, 09:10

Bitcoins minen

Elise
Berichten: 7482
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 19 mei 2024, 08:43

RS-Ron schreef: 18 mei 2024, 08:54 Off grid lijkt me handig omdat ik dan een driejarig contract kan afuiten ik heb alleen geen idee of dat naast een netaansljiting kan functioneren. Mijn idee was alles, zolang het kan, van de thuisaccu, is die leeg dan overschakelen naar het net.
Ik heb het hier al vaker geschreven, maar de monteur in de wijkcentrale vind het niet zo fijn als hij tijdens werkzaamheden de boel spanningsloos maakt en ome Ron nog even vanuit de thuisaccu de wijkcentrale van stroom voorziet :crazy:
Dus wettelijk MOET daar altijd een scheiding tussen zitten dat als jij je huis (en daarmee het hele net) voorziet van stroom uit de batterij, je automatisch off-grid schakelt.

Wat overigens wel mooi van die thuisaccu is, dat je op de piekmomenten geen gezeur hebt met uitschakelende omvormers vanwege een te hoge spanning.
Ik heb hier twee 3 fase 8kw omvormers en een klein 700watt omvormertje. Vooral die laatste schakelt regelmatig uit en van de 8kw is er maar eentje (waar de meeste zonnepanelen aan hangen) die af en toe uitschakelt.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3686
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 19 mei 2024, 09:51

Hier sinds 2 mei geen opbrengst meer omdat de bliksem de omvormer heeft doen overlijden. Gelukkig was dat het enige want elders in de straat is de groepenkast van de muur gekomen, tv's, computers, melkrobot stuk etc.
Inmiddels is de offerte voor vervanging goedgekeurd door de verzekeringsmaatschappij dus volgende week hangt er weer een nieuwe 15kw omvormer aan de muur. Hoorde ook nog wel eens dat ze een afschrijvingspercentage rekenen bij zo'n omvormer, maar mijn verzekeringsmaatschappij doet daar niet aan en krijg dus de volledige nieuwwaarde inclusief arbeid vergoed :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26870
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2024, 09:59

Oh das balen maar ook geluk dat het inderdaad het enige is wat stuk is gegaan. Kan flink beroerder bij bliksem inslag

Elise
Berichten: 7482
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 20 mei 2024, 08:20

Paskal schreef: 19 mei 2024, 09:51 Hoorde ook nog wel eens dat ze een afschrijvingspercentage rekenen bij zo'n omvormer, maar mijn verzekeringsmaatschappij doet daar niet aan en krijg dus de volledige nieuwwaarde inclusief arbeid vergoed :thumbup:
Terwijl zo'n omvormer daadwerkelijk een beperkte levensduur heeft, maar mooi dat je een nieuwe krijgt. :thumbup:

Geen cellen van panelen kapot of diodes eruit gedrukt?

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3686
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Paskal » 20 mei 2024, 09:17

Ik had inderdaad al gehoord dat er maatschappijen zijn die zo'n omvormer in 6 jaar afschrijven :hmmm:. ZLM doet zijn goede naam wel weer eer aan in deze :thumbup:

Verder gelukkig niks kapot aldus de installateur die zo'n beetje alles heeft doorgemeten. Zelfde omvormer is nog steeds leverbaar dus vervangen is plug & play.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3584
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 20 mei 2024, 09:36

Elise schreef: 19 mei 2024, 08:43
RS-Ron schreef: 18 mei 2024, 08:54 Off grid lijkt me handig omdat ik dan een driejarig contract kan afuiten ik heb alleen geen idee of dat naast een netaansljiting kan functioneren. Mijn idee was alles, zolang het kan, van de thuisaccu, is die leeg dan overschakelen naar het net.
Ik heb het hier al vaker geschreven, maar de monteur in de wijkcentrale vind het niet zo fijn als hij tijdens werkzaamheden de boel spanningsloos maakt en ome Ron nog even vanuit de thuisaccu de wijkcentrale van stroom voorziet :crazy:
Dus wettelijk MOET daar altijd een scheiding tussen zitten dat als jij je huis (en daarmee het hele net) voorziet van stroom uit de batterij, je automatisch off-grid schakelt.

Das een niet onbelangrijk detail inderdaad........ :tooth:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28001
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 20 mei 2024, 09:48

En volgens mij is dat nogal een hele dure optie.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31470
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 21 mei 2024, 12:32

De plaatsing van maar liefst 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer dreigt Defensie in grote problemen te brengen, vissers en boeren te belemmeren en onze nationale drinkwatervoorraad te laten slinken.


Dat blijkt uit geopenbaarde documenten die De Telegraaf heeft opgevraagd. Hoewel de lokale gemeenteraad van de gemeente Hollands Kroon fel tegenstander is van het plan en hierover zelfs een uitspraak deed, blijkt dat ambtenaren van maar liefst vijf ministeries, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Holland en twee gemeenten bezig zijn met een vergevorderde ’verkenning’ voor dit ’prestigeproject’, zoals het in ambtelijke stukken omschreven wordt.


Naast grote datacentra van Amerikaanse techgiganten en grootste windmolenparken dreigt de kop van Noord-Holland een nieuw project in de maag gesplitst te krijgen.
Uit interne documenten die De Telegraaf heeft opgevraagd blijkt dat ambtenaren worstelen met de plannen, mede nu er lokaal verzet is tegen het plan ’Buitendijks’. Dat begon als ’bewonersinitiatief’ maar is inmiddels een ’prestigeproject’, staat in stukken. Met drijvende eilanden vol panelen in het IJsselmeer moet tot 2 terrawatt aan zonnestroom worden opgewekt. De stroom wordt overigens niet lokaal op het overbelaste net ingevoed, maar via een kilometerslange kabel naar Lelystad gebracht.
Verzet uit alle hoeken
Niet alleen de gemeenteraad van de gemeente Hollands Kroon verzet zich, ook de Nederlandse Vissersbond, boerenorganisatie LTO en zelfs natuur- en milieuorganisaties zijn tegen het plaatsen van panelen in beschermd Natura-2000 gebied. Desondanks wordt in verschillende ambtelijke groepen doorgewerkt aan het plan, dat als ’verkenning’ wordt verkocht.
Het idee is om tussen Den Oever en Medemblik miljoenen zonnepanelen op zogeheten ’zonne-atollen’ te plaatsen en daarmee grootschalig energie op te wekken. Dit ’prestigeproject’ zou internationaal moeten aanslaan, is het idee. Uit tot nu toe vertrouwelijke documenten die door De Telegraaf zijn geopenbaard met een beroep op de Wet open overheid, blijkt echter dat Defensie in grote problemen dreigt te komen: een belangrijk militair oefen- en schietterrein zal dan worden ingeruild voor drijvende zonnepanelen. Dat terwijl dit de enige plek in ons land is waar met (nieuwe) munitie van zeer stevig kaliber scherp geschoten kan worden en de banen van de munitie met speciale apparatuur kan worden gevolgd.

Uit de geopenbaarde documenten blijkt ook dat Defensie zich fel verzet tegen het plan, dat nimmer door de Tweede Kamer is behandeld. In de stukken staat dat Defensie hetzelfde gebied komende jaren ’intensiever’ gaat gebruiken voor oefeningen ’en dat het niet zomaar verplaatst kan worden’. „De onveilige zone van het schietterrein leent zich niet direct voor medegebruik met zon-op-water. Dit vormt op dit moment een belemmering voor de ontwikkeling van een zon-op-water project.” Een woordvoerder van Defensie bevestigt dat er nog steeds bezwaren zijn tegen het 3000 hectare grote plan. „Het gebruik van dit gebied is voor Defensie belangrijk, nu en in de toekomst.”
Effect op zoetwatervoorraad
Boeren vrezen daarnaast voor een verslechtering van de waterkwaliteit en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zegt met een ’kritische blik’ mee te kijken naar de ’effecten die een potentiële ontwikkeling kan hebben’ op de landbouw, natuur en visserij. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rept over een „mogelijk nadelig effect op het waterbergend vermogen en de zoetwatervoorraad van het IJsselmeer.”
Een woordvoerder van demissionair minister Rob Jetten (Klimaat en Energie) laat weten later pas draagvlak te gaan zoeken om het project van de grond te krijgen. Voor de zomer wordt bepaald of het plan gerealiseerd wordt. „Mocht het project doorgaan, dan zal het ministerie samen met lokale bestuurders en medeoverheden invulling geven aan het vervolg.” Hij vermeldt dat Jetten samen met minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) nu aan de lat staat voor een ’projectbesluit’. „Mochten de resultaten van de integrale verkenning en de bestuurlijke afstemming ertoe aanleiding geven, zal onder nadrukkelijke voorwaarde van zowel bestuurlijk draagvlak van de betrokken decentrale overheden, als maatschappelijk draagvlak een besluit genomen worden.”
https://archive.is/sqTlR

Elise
Berichten: 7482
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 23 mei 2024, 09:29

Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter
De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 28001
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 23 mei 2024, 09:43

:thumbup:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3584
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 23 mei 2024, 10:02

IJskast 🔙 thuisaccu

Gr Ron

vester86
Berichten: 2750
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door vester86 » 23 mei 2024, 10:32

zal me benieuwen waar dit heen gaat/eindigt… iedereen met panelen verplicht aan een dynamisch contract???

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31470
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door JP » 23 mei 2024, 10:37

De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt.
Kan de overheid na 20jaar niet direct zelf de energiemarkt weer terug gaan reguleren ? :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26870
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Martijn_bmw » 23 mei 2024, 13:50

Elise schreef: 23 mei 2024, 09:29 Tweede Kamer grijpt in op energiemarkt: einde aan boete teruglevering zonnepanelenbezitter
De Tweede Kamer grijpt in op de energiemarkt. Een ’boete’ betalen voor het terugleveren van stroom die wordt opgewekt met zonnepanelen wordt wettelijk verboden. Ook worden de teugels aangetrokken bij het afsluiten van energiecontracten.
https://www.nu.nl/klimaat/6313993/terug ... deren.html

toch niet...

Wimo
Berichten: 2107
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Wimo » 23 mei 2024, 14:06

Afbeelding

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2091
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door frankie » 23 mei 2024, 14:07

RS-Ron schreef: 23 mei 2024, 10:02 IJskast 🔙 thuisaccu

Gr Ron
Kan er weer uit :lol:

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3584
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door RS-Ron » 23 mei 2024, 14:24

Ok……. Thuisaccu 🔙 ijskast :tooth:

Elise
Berichten: 7482
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 23 mei 2024, 16:39

JP schreef: 21 mei 2024, 12:32
De plaatsing van maar liefst 2,5 miljoen zonnepanelen op het IJsselmeer dreigt Defensie in grote problemen te brengen, vissers en boeren te belemmeren en onze nationale drinkwatervoorraad te laten slinken.
https://archive.is/sqTlR
GL-wethouder wil omstreden project voor 2,5 miljoen zonnepanelen op IJsselmeer doordrukken: pikante passage moest onder de pet blijven

Altijd weer de groenslinksers hé, het zou verboden moeten worden :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, frank de jonge, RJK, RS-Ron en 0 gasten