Een nieuwe maand, een nieuwe update! Want net als de naald van de tankmeter, blijven de aanpassingen aan de M3 niet stil staan.
Eind april hadden we een jubileum/personeelsfeest geplanned staan vanwege ons 10 jarige bestaan als familiebedrijf. Dus daar is de afgelopen maand het meeste tijd in gaan zitten. Dus ik heb wat vertraging opgelopen met de installatie van de eerder aangeschafde Öhlins, Milway en H&R Stabi's.
Maar dat betekend niet dat je geen ander onderhoud & upgrades kunt aanschaffen
In de week van het personeelsfeest heb ik de M3 naar Procar in Zwolle gebracht voor de lagerschalen-service. Toch wel het meest bekende kwaaltje van de S65 motoren, samen met de Throttlebody Actuatoren (maar die had ik al gedaan).
Toen ik de afspraak geplanned had, kreeg ik de vraag met welke KM-stand ik zou komen.
'Tussen 145.000 en 150.000 km' is vrij accuraat gebleken
Naast de lagerwissel, ook gelijk aan aantal extra dingen laten doen bij Procar:
- Diff-service
- DCT service & GTS Software
- Nieuwe motorsteunen
- Nieuwe gasveren voor de motorkap
en dan natuurlijk ook nieuwe filters, olie etc.
kreeg tevens de vraag of ze de remmerij ook mochten vervangen, want die was op het einde. Maar dat kan ik prima zelf!
Vanwege de drukte bij Procar had ik aangegeven dat als het krap werd, mijn auto prima naar achteren geschoven mocht worden in de planning. Gezien ik toch een bedrijfsfeest moest organiseren. Dus een weekje werd 2 weken overnachten, en mijn factuur voor de leenauto bleef van 5 dagen op 5 dagen. Keurig en netjes verwerkt dus door de heren.
Ik was nogal huiverig voor de staat van de lagers, gezien ik totaal niet onder de indruk was van de onderhoudstaat van de auto, waarin ik hem kocht van de vorige eigenaar. Maar wonder boven wonder, bleek dat de notitie in het boekje bij 121.000km toch te kloppen.
De lagers die uit de S65 kwamen, waren al niet meer de originele lagers.
Wel originele BMW-lagers en nog steeds niet overmaat. Maar ze waren dus al een keer vervangen. Maar nu slaapt Rutger wat beter
Welke lagers er nu ingekomen zijn, weet ik niet meer (Dacht ACL op de factuur gezien te hebben) maar overmaat was nog steeds niet nodig. Ook wel een fijn idee.
Zo kwamen de vorige lagers eruit: (ze liggen niet op volgorde)
Zoals te zien is, zijn er 2 lagerschalen (cil 4) die iets van een groef hebben. Maar op de krukas was er niets van te zien (foto's van gezien), dus daar hoefde ik mij geen zorgen over te maken.
AAAANYWAY....
Met het advies "500km rustig aan doen" naar huis gereden. Omdat ik nog een upgrade moest oppikken.
6-pots remklauwen van een Alfa Romeo Quattofiglio. Met Adapters van Freakyparts, is het een redelijk simpele upgrade met de standaard M3 remschijven om van de standaard 1-zuigerige klauwen van een E9x M3 af te zijn. Iets wat ik echt heel lelijk vond. En gezien ik toch nieuwe schijven en blokken moest, is het mooi tijd om te upgraden.
Dus klauwen gekocht, adapters besteld, nieuwe schijven besteld en........ toen kwam ik erachter dat ik de verkeerde klauwen had gekocht.
In al mijn snelheid van beslissen, heb ik keramische klauwen gekocht. En die zijn voor 390mm schijven, hebben ruimte voor dikkere schijven en zijn niet heel erg gunstig voor het steken van normale remblokken.
Zie hier het verschil. (Links Staal | Rechts CCB)
#Sadrutgerissad
Maar gezien ik 1 vrij weekendje had om m'n Ohlins eronder te gooien, en ik toch al nieuwe schijven had liggen. Toch maar gekozen om ook nieuwe originele blokken te bestellen en in de tussentijd op originele remmerij door te rijden.
En toen kwam de grote Ohlins installatie:
Voor:
Tijdens:
Na:
Hele verbetering qua stance zo.
Loopt nergens aan, maar kan qua spacers voor nog wel een paar mm gebruiken.
Grootste visuele impact was overigens iets heel anders... Want mijn grootste ergernis aan de auto, waren de getinte achterlichting in de M3. Soms, onder een bepaalde hoek, kon het best wel cool staan. Maar het gros van de tijden vond ik het maar afschuwelijk.
Ik had met een klein beetje thinner geprobeerd de vermeende verf van de lamp te krijgen, maar vervolgens ging er tot grote vreugde van mijzelf een klein hoekje los. Bleek het een sticker <3
Links eraf, rechts er nog op.
En terwijl het werk op z'n einde liep voor de zaterdag, kreeg ik een appje van m'n Friese mede-trucker Eeuwe met een link naar de verkoopsectie van DF, voor een remmenset.
Onmiddelijk contact gezocht met Jeff en maandag met m'n kameraad richting Zaltbommel gereden om een ontzettend dikke remset op te halen.
Zijn 6-zuigerige AP Remtangen die onder 18" velgen zouden moeten passen. Ofwel, fucking dik
Afgelopen hemelvaart, gelijk even een pas-sessie gedaan. Omdat ik toch wel heel benieuwd was of het allemaal ging passen.
Het komt namelijk van een E92 M3 Racer af, en Jeff gaf keurig aan dat hij niet wist of de fusee's tussen mijn M3 en zijn Race-M3 het zelfde waren.
Blijkt dus allemaal perfect te passen <3
Nieuwe remblokken zijn besteld, want ik wil geen gepiep op straat. En als de schijven de reden zijn voor het gepiep, worden die ook vervangen voor straatversies.
Helaas was de upgrade te laat voor m'n allereerste circuit-sessies ooit. Want ik werd door een aantal DF'ers, net als de vorige keer driften op Papenburg, weer vakkundig overgehaald om de Avond & BBQ-sessie op Meppen mee te doen 11 Mei.
Dus dan maar lekker op originele remmerij, maar wel met Öhlins! Wat een verschil maakt dat t.o.v. standaard EDC. Heerlijk <3
Weinig foto's gemaakt, maar vooral lekker gereden en gezellig geouwehoerd. Was een geslaagde avond.
Zondag's het gebakje weer schoongemaakt, want maandag moest de M3 richting Mosselman voor wat software aanpassingen (Sec. luchtpomp en Katalysator aanpassingen).
En nu? Wat gaat er nu gebeuren:
- PU Rubbers zijn binnen voor de H&R Stabi's.
- Remslangen met juiste M10x1.0 aansluiting zijn binnen voor de AP's. Remblokken nog niet.
- De EDC storing moet ik nog uitschrijven, heb de software inmiddels wel binnen.
- De auto moet iets omhoog, omdat we zaterdag naar Papenburg gaan om te driften en ik dan op 19" velgen sta.
- Draadeinden, moeren, 5mm en 10mm spacers zijn onderweg zodat ik dat ook om kan bouwen.
- Moet nog even uitzoeken welke gekoelde ankerplaten ik wil hebben voor de AP-kit, want de originele wil ik liever niet verslijpen. En Remkoeling moet er toch wel opkomen, merkte ik op Meppen dus dan doe ik liever 2 vliegen in 1 klap.
Zo stond hij er gisteravond bij... Toch wel dikke bak <3