[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/9/687 ... 7806f9.jpg[/img]
Aan het inmiddels al flinke rijtje speciale Lotus Elises kunnen we weer een nieuw exemplaar toevoegen: de SC. Deze afkorting staat voor Supercharged: een potent exemplaar dus.
Door de kunstmatige beademing heeft de 1,8-liter viercilinder van de Elise ineens beschikking over 220 pk. Dankzij het lage gewicht van de Lotus zijn de aanpassingen goed voor een acceleratie van 0 tot 100 in 4,4 seconden en een geschatte topsnelheid van 240 kilometer per uur. Genoeg om de supercarbrigade op de bochtiger wegen te laten zweten.
Het lage gewicht heeft nog een voordeel: het verbruik blijft beperkt tot 9,1 liter per 100 kilometer. Niet slecht voor een auto met dit soort prestaties! Lotus belooft ook een ‘verfijnder’ rijgedrag dan bij de Exige S, maar een Spartaanse auto zal de Elise natuurlijk altijd blijven. De SC onderscheidt zich van de andere modellen door een nieuwe achterspoiler en eveneens nieuwe lichtmetalen wielen.
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7487
Lotus Elise SC
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
klopt, en het ziet er strak uit zo zonder die extra intercooler, trouwens je kunt dan op de exige een performance pakket krijgen die het vermogen tot 240pk brengt...
[img:1280:853]http://www.blogsmithmedia.com/www.autob ... esc003.jpg[/img]
Heading the line-up is the most powerful production version of the Elise ever, the supercharged SC with 217bhp. The Elise’s engine uses smaller supercharger internals than the Exige S, and doesn’t have an intercooler, which saves 8kg over its hard-top sibling. Expect 0-60 in 4.4 seconds, a top speed of 150mph, and a very green-friendly 31mpg.
This new variant is ably assisted by a new performance pack for the Exige which hikes power to 237bhp. Also included is uprated brakes and pads, variable traction control from the 2-eleven, an uprated clutch and a launch control system. Performance-wise, the upgrades allow the Exige to shoot to 60 in 4 seconds, topping out at 153mph, while still returning 31mpg. Honest.
Lotus has also been busy improving the safety and security credentials of its cars, by making driver and passenger airbags standard on all models, and creating a bespoke, integrated alarm and immobiliser system. New cars also feature improved instruments. I
n response to customer demand, the four option packs have been amalgamated into two for each car, simplifying the speccing up of your new toy.
GTRene
[img:1280:853]http://www.blogsmithmedia.com/www.autob ... esc003.jpg[/img]
Heading the line-up is the most powerful production version of the Elise ever, the supercharged SC with 217bhp. The Elise’s engine uses smaller supercharger internals than the Exige S, and doesn’t have an intercooler, which saves 8kg over its hard-top sibling. Expect 0-60 in 4.4 seconds, a top speed of 150mph, and a very green-friendly 31mpg.
This new variant is ably assisted by a new performance pack for the Exige which hikes power to 237bhp. Also included is uprated brakes and pads, variable traction control from the 2-eleven, an uprated clutch and a launch control system. Performance-wise, the upgrades allow the Exige to shoot to 60 in 4 seconds, topping out at 153mph, while still returning 31mpg. Honest.
Lotus has also been busy improving the safety and security credentials of its cars, by making driver and passenger airbags standard on all models, and creating a bespoke, integrated alarm and immobiliser system. New cars also feature improved instruments. I
n response to customer demand, the four option packs have been amalgamated into two for each car, simplifying the speccing up of your new toy.
GTRene
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
klopt, op de Exige S en natuurlijk de speciale uitvoeringen met 240 en 255pk versies...maar hier gaat het om een nwe type SC op een Elise en dat is voor het eerst en zonder intercooler die bij exige vaak boven op het blok staat, zie foto, helemaal verkeerd zo hoog in de auto
tevens zie je helemaal niks meer door je achterruit....en het zicht was al belabberd in een Exige
[img:360:239]http://www.lussocars.com/jam/bw_uploads ... 63_jpg.jpg[/img]


[img:360:239]http://www.lussocars.com/jam/bw_uploads ... 63_jpg.jpg[/img]
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Eerste "verbouwing" zou een chargecooler met radiator in de neus zijn! Zelf zou ik niet zo heel happig zijn op een SC zonder intercooler. Je blok en internals worden nu behoorlijk thermisch belast vrees ik.
Neemt niet weg dat een Elise met 220 SC pk's een serieus rap apparaat is ... koppel door je hele toerenbereik
SteV6
Neemt niet weg dat een Elise met 220 SC pk's een serieus rap apparaat is ... koppel door je hele toerenbereik

SteV6
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Bij weinig/geen ruimte lijkt het me het slimste om een water to air cooler te gebruiken, blijf je ook je normale gas response houden.
Het ziet er alleen niet zo sexy uit als een air to air intercooler..
[IMG:640:426]http://i22.tinypic.com/jiyot3.jpg[/img]
Het ziet er alleen niet zo sexy uit als een air to air intercooler..
[IMG:640:426]http://i22.tinypic.com/jiyot3.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast