Bevriende Duitser? Je kan hier ook een ramkraak mee maken en is hij de pineut. Gewoon benieuwd, scheelt veel gezeur en geld op deze wijze.Marc Sierra schreef: 06 mar 2024, 07:26Ja, heb de papieren en de kentekenplaten meegekregen van de Verkoper. De auto is/was dus ook nog steeds in Duitsland ingeschreven. Ik las eerder ergens dat bij inschrijving in Nederland de RDW een brief naar Duitsland stuurt zodat de auto daar uitgeschreven wordt. Dus voor de zekerheid heb ik de RDW nog even gebeld om te checken of dat klopt en die bevestigden het.
Ondertussen is de auto bij de RDW geweest en is het chassisnummer ook online bekend, dus problemen met inschrijving in Nederland heb ik niet gehad. Of de uitschrijving in Duitsland ook goed gaat weet ik nog niet. Voordat ik naar de RDW ging had ik ook alvast een BPM berekening laten maken met Autotelex. Maar die had ik nu niet eens meer nodig, kon gewoon online bij de belastingdienst de netto catalogus waarde opgeven en dat was genoeg om te bepalen dat ik geen BPM hoefde te betalen. Die ~30 euro voor de BPM berekening had ik dus ook beter in de benzinetank kunnen gooien...
BMW 130i
- 328Ti
- Berichten: 3095
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuw speelgoed
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Nieuw speelgoed
Nee geen bevriende Duitser, gewoon een onbekende van Mobile.de, maar hij was erg vriendelijk en behulpzaam. Toevallig vanochtend van hem gehoord dat de auto nu in Duitsland afgemeld is, dus het werkt inderdaad zoals de RDW het vertelde.
- StefanW
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45
- Locatie: Nurnbergring
Re: Nieuw speelgoed
Gaaf Marc! Laptorr eronder en gaan! 

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28384
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nieuw speelgoed
Die klinkt idd super vetttt
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
Bij deze eindelijk eens een update van de 130i. Nadat ik hem gekocht had was het plan om snel wat aanpassingen te doen om hem wat leuker te maken. Het plan was namelijk om 11 mei de auto mee naar Meppen te nemen, wat geen probleem zou moeten zijn aangezien dat nog iets van 6 weken weg was. Met de 330d had ik al een beetje geoefend met welke aanpassingen er goed zijn om te doen, dus de eerste onderdelen waren al snel besteld. Zoals bij de meesten werd het als eerste een set M3 armen voor de voorkant. Maar toen ik ze na een tijdje wilde gaan monteren zag ik dat het niet allemaal hetzelfde type arm was als ik destijds voor de 330d had. Een arm was wel hetzelfde, maar de drie anderen hadden niets van tekst of nummers er op staan.
Oud type arm.

Nieuw type arm.

Wel zat er een blaadje met een QR-code in de verpakking en als ik die scande kwam ik op de site van ZF Aftermarket, waar TRW onder valt. Uiteindelijk gaf me dat toch wel weer een gerust gevoel, je gaat er toch vanuit dat TRW gewoon dezelfde kwaliteit is als het eerder ook was, dus toch de armen maar gewoon gemonteerd. Maar nadat ik het topic van Vester86 bekeek werd ik weer wat minder blij. Hij had ook de nieuwe armen en bij eentje was een fuseekogel binnen niet al te veel km versleten. Daarna een tijdje zitten denken wat ik hier nou mee aan moest en toen zag ik toevallig een advertentie op Kleinanzeigen staan met een foto van 4 oude type Lemforder armen, welke herkenbaar zijn aan de witte beschermdop over de fuseekogel. Ze waren wel een beetje aan de prijs, maar voor een setje originele had ik dat wel over.

Maar toen ik thuis de doos openmaakte bleken er echter maar 2 armen van het originele type te zijn en de twee anderen waren ook het nieuwe type. De nieuwe Lemforder armen hebben blijkbaar een blauwe dop, voor de nieuwe TRW armen was het een zwarte, maar uiteindelijk komt het allemaal gewoon uit dezelfde fabriek.

Dus maar een bericht naar die Duitser gestuurd dat dit niet is wat ik gekocht heb volgens de foto's. Mijn voorstel was om de armen die niet klopten met de foto terug te sturen, maar daar ging hij niet mee akkoord. Het was alles terugsturen of niets, want volgens hem was het een set. Maar de goede armen wilde ik eigenlijk niet terugsturen, zeker aangezien dit twee anderen waren dan degene die ik al had, dus ondertussen had ik al 3 armen van het oude type. Om de laatste ook nog ergens te vinden ging denk ik vrij onmogelijk worden, dus heb ik maar besloten die origineel van BMW te kopen. Bij Hubauer viel de prijs nog enigzins mee, dus daar uiteindelijk de ontbrekende arm besteld zodat ik toch een complete set had.
Ondertussen stond de auto al een paar weken op assteuntjes Saharazand te happen op de oprit, met de complete ophanging aan de voorkant er onder vandaan.

De stabilisatorstang aan de voorkant had ik ook verwijderd aangezien ik daar eentje van Whiteline voor besteld had. De Whiteline is 27 mm dik, hetzelfde als een stang van H&R, maar de Whiteline was los bestelbaar, terwijl H&R alleen als set te koop is.

Verder had ik vorig jaar het plan om de stuurbekrachtiging van de 330d om te bouwen naar hydraulisch, en voor dat projectje had ik ook al een gereviseerd stuurhuis van een M3 op de kop getikt.

Maar nu leek het me eigenlijk een beter idee om dit stuurhuis op de 130i te zetten. Uitgelijnd moest hij toch al worden, dus wat dat betreft was het wel een mooi moment om het meteen mee te pakken. Wel moest ik zelf nog een servotronic klepje op het stuurhuis schroeven, want die kwam niet meegeleverd helaas. Wel apart trouwens, want dat klepje kan je niet nieuw van BMW kopen voor het M3 stuurhuis. Als je dus een M3 hebt en het klepje is kapot moet je officieel een nieuw stuurhuis...

En het stuurhuis samen met de stabilisatorstang gemonteerd.

En de stuurstang met leidingen ook gemonteerd. Het uitlijnen van het stuurhuis was nog wel lastig, je moet zorgen dat het stuur niet een rond draait als de stuurstang los is, anders sneuvelt de 'clock spring' in de unit achter het stuur. Ook was het nogal gepiel om de stuurstang er zo op te krijgen zodat het stuur beide kanten op even veel uitslag gaf. Normaal gesproken zit daar een tabje voor op het stuurhuis, maar op het gereviseerde huis zat deze niet. Maar zelfs als hij er wel had gezeten was het lastig geweest, want bij een M3 zit het tabje op een andere plek dan bij een normaal stuurhuis.

Ook had ik van iemand die regelmatig met een E92 M3 drift de tip gekregen het reservoir voor de stuurbekrachtigingsolie te upgraden naar eentje van een auto met active front steering. Het originele reservoir schijnt de olie er via de dop uit te gooien bij veel en snel stuurwerk. Dus zo'n reservoir had ik destijds ook al gevonden voor het stuurbekrachtigings projectje op de 330d. Wat iets minder fijn was is het feit dat het betere reservoir ook dikkere leidingen gebruikt. Gelukkig had ik wel een stuk van de dikkere slangen liggen en hoeft ik dus twee verloopjes hebben. Na lang zoeken kwam ik bij The Autosport Company de goede verloopjes in aluminium tegen van QSP. Verzending ging gelukkig lekker vlot, dus kon ik ook weer snel verder. Tenminste, dat dacht ik... Toen ik de slangen op de goede lengte afgesneden had bleken de verloopjes niet te passen. Na wat uitzoekwerk bleek er een productiefout in de verloopjes te zitten, ze hadden per ongeluk de buitendiameter aangehouden ipv de binnendiameter met de productie. Helaas waren de maten die ik nodig had niet op voorraad en de nieuwe productie ging nog een paar maanden op zich laten wachten. Dus maar weer het internet aangeslingerd en na nog langer zoeken 2 geschikte verloopjes in RVS gevonden bij een aquarium leverancier. Ook die waren weer snel bezorgd, zodat ik eindelijk de stuurbekrachtiging af kon maken.

Verder moesten er natuurlijk ook nog schokdempers en veren onder de auto gaan komen. Een schroefset zoals de Ohlins R&T zoals onder de 330d zit zou wel het mooiste zijn, maar ik vond dat het voorlopig allemaal wel even genoeg gekost had. En ik had nog steeds de Bilstein B12 set liggen die onder de 330d gezeten had, dus het plan was om die voorlopig gewoon onder de 130i te zetten. Qua veren klopt dat natuurlijk niet helemaal, maar ik dacht dat dat wel los zou lopen...

Verder heb ik onder de 330d ook een setje camberplates zitten en dat leek me ook wel mooi voor deze auto. De 330d heeft zogenaamde 'stage 1' camberplates, maar voor de 130i leken de stage 2 platen me wel geschikt, dus maar weer de DHL man langs laten komen...

En gemonteerd bovenop de veerpoten.

Verder had ik ook nog altijd het plan om de voorste remmen van de 330d te upgraden naar die van de 335i/d als de blokken en/of schijven versleten waren. Ondertussen bleven die maar gaan en had ik de remmenset al 2 jaar in de garage klaar liggen...
Een mooi excuus om die ook op de 130i te schroeven. Van tevoren heb ik wel eventjes getest of de 17" velgen die ik heb nog gingen passen, maar dat ging gelukkig net.
Alles aan de voorkant weer gemonteerd, inclusief de nieuwe 348 mm schijven. Je zou ze in plaats van als remschijf ook wel als anker kunnen gebruiken... man, wat zijn die schijven zwaar!

En de 335i remklauwen naast de 130i klauwen. Best een verschil in afmetingen, maar dat is ook wel logisch, de 130i klauw is gewoon staal terwijl de 335i klauw aluminium is en dus een stuk lichter is dan de 130i klauw.

Oud type arm.

Nieuw type arm.

Wel zat er een blaadje met een QR-code in de verpakking en als ik die scande kwam ik op de site van ZF Aftermarket, waar TRW onder valt. Uiteindelijk gaf me dat toch wel weer een gerust gevoel, je gaat er toch vanuit dat TRW gewoon dezelfde kwaliteit is als het eerder ook was, dus toch de armen maar gewoon gemonteerd. Maar nadat ik het topic van Vester86 bekeek werd ik weer wat minder blij. Hij had ook de nieuwe armen en bij eentje was een fuseekogel binnen niet al te veel km versleten. Daarna een tijdje zitten denken wat ik hier nou mee aan moest en toen zag ik toevallig een advertentie op Kleinanzeigen staan met een foto van 4 oude type Lemforder armen, welke herkenbaar zijn aan de witte beschermdop over de fuseekogel. Ze waren wel een beetje aan de prijs, maar voor een setje originele had ik dat wel over.

Maar toen ik thuis de doos openmaakte bleken er echter maar 2 armen van het originele type te zijn en de twee anderen waren ook het nieuwe type. De nieuwe Lemforder armen hebben blijkbaar een blauwe dop, voor de nieuwe TRW armen was het een zwarte, maar uiteindelijk komt het allemaal gewoon uit dezelfde fabriek.

Dus maar een bericht naar die Duitser gestuurd dat dit niet is wat ik gekocht heb volgens de foto's. Mijn voorstel was om de armen die niet klopten met de foto terug te sturen, maar daar ging hij niet mee akkoord. Het was alles terugsturen of niets, want volgens hem was het een set. Maar de goede armen wilde ik eigenlijk niet terugsturen, zeker aangezien dit twee anderen waren dan degene die ik al had, dus ondertussen had ik al 3 armen van het oude type. Om de laatste ook nog ergens te vinden ging denk ik vrij onmogelijk worden, dus heb ik maar besloten die origineel van BMW te kopen. Bij Hubauer viel de prijs nog enigzins mee, dus daar uiteindelijk de ontbrekende arm besteld zodat ik toch een complete set had.
Ondertussen stond de auto al een paar weken op assteuntjes Saharazand te happen op de oprit, met de complete ophanging aan de voorkant er onder vandaan.

De stabilisatorstang aan de voorkant had ik ook verwijderd aangezien ik daar eentje van Whiteline voor besteld had. De Whiteline is 27 mm dik, hetzelfde als een stang van H&R, maar de Whiteline was los bestelbaar, terwijl H&R alleen als set te koop is.

Verder had ik vorig jaar het plan om de stuurbekrachtiging van de 330d om te bouwen naar hydraulisch, en voor dat projectje had ik ook al een gereviseerd stuurhuis van een M3 op de kop getikt.

Maar nu leek het me eigenlijk een beter idee om dit stuurhuis op de 130i te zetten. Uitgelijnd moest hij toch al worden, dus wat dat betreft was het wel een mooi moment om het meteen mee te pakken. Wel moest ik zelf nog een servotronic klepje op het stuurhuis schroeven, want die kwam niet meegeleverd helaas. Wel apart trouwens, want dat klepje kan je niet nieuw van BMW kopen voor het M3 stuurhuis. Als je dus een M3 hebt en het klepje is kapot moet je officieel een nieuw stuurhuis...

En het stuurhuis samen met de stabilisatorstang gemonteerd.

En de stuurstang met leidingen ook gemonteerd. Het uitlijnen van het stuurhuis was nog wel lastig, je moet zorgen dat het stuur niet een rond draait als de stuurstang los is, anders sneuvelt de 'clock spring' in de unit achter het stuur. Ook was het nogal gepiel om de stuurstang er zo op te krijgen zodat het stuur beide kanten op even veel uitslag gaf. Normaal gesproken zit daar een tabje voor op het stuurhuis, maar op het gereviseerde huis zat deze niet. Maar zelfs als hij er wel had gezeten was het lastig geweest, want bij een M3 zit het tabje op een andere plek dan bij een normaal stuurhuis.

Ook had ik van iemand die regelmatig met een E92 M3 drift de tip gekregen het reservoir voor de stuurbekrachtigingsolie te upgraden naar eentje van een auto met active front steering. Het originele reservoir schijnt de olie er via de dop uit te gooien bij veel en snel stuurwerk. Dus zo'n reservoir had ik destijds ook al gevonden voor het stuurbekrachtigings projectje op de 330d. Wat iets minder fijn was is het feit dat het betere reservoir ook dikkere leidingen gebruikt. Gelukkig had ik wel een stuk van de dikkere slangen liggen en hoeft ik dus twee verloopjes hebben. Na lang zoeken kwam ik bij The Autosport Company de goede verloopjes in aluminium tegen van QSP. Verzending ging gelukkig lekker vlot, dus kon ik ook weer snel verder. Tenminste, dat dacht ik... Toen ik de slangen op de goede lengte afgesneden had bleken de verloopjes niet te passen. Na wat uitzoekwerk bleek er een productiefout in de verloopjes te zitten, ze hadden per ongeluk de buitendiameter aangehouden ipv de binnendiameter met de productie. Helaas waren de maten die ik nodig had niet op voorraad en de nieuwe productie ging nog een paar maanden op zich laten wachten. Dus maar weer het internet aangeslingerd en na nog langer zoeken 2 geschikte verloopjes in RVS gevonden bij een aquarium leverancier. Ook die waren weer snel bezorgd, zodat ik eindelijk de stuurbekrachtiging af kon maken.

Verder moesten er natuurlijk ook nog schokdempers en veren onder de auto gaan komen. Een schroefset zoals de Ohlins R&T zoals onder de 330d zit zou wel het mooiste zijn, maar ik vond dat het voorlopig allemaal wel even genoeg gekost had. En ik had nog steeds de Bilstein B12 set liggen die onder de 330d gezeten had, dus het plan was om die voorlopig gewoon onder de 130i te zetten. Qua veren klopt dat natuurlijk niet helemaal, maar ik dacht dat dat wel los zou lopen...

Verder heb ik onder de 330d ook een setje camberplates zitten en dat leek me ook wel mooi voor deze auto. De 330d heeft zogenaamde 'stage 1' camberplates, maar voor de 130i leken de stage 2 platen me wel geschikt, dus maar weer de DHL man langs laten komen...

En gemonteerd bovenop de veerpoten.

Verder had ik ook nog altijd het plan om de voorste remmen van de 330d te upgraden naar die van de 335i/d als de blokken en/of schijven versleten waren. Ondertussen bleven die maar gaan en had ik de remmenset al 2 jaar in de garage klaar liggen...
Een mooi excuus om die ook op de 130i te schroeven. Van tevoren heb ik wel eventjes getest of de 17" velgen die ik heb nog gingen passen, maar dat ging gelukkig net.
Alles aan de voorkant weer gemonteerd, inclusief de nieuwe 348 mm schijven. Je zou ze in plaats van als remschijf ook wel als anker kunnen gebruiken... man, wat zijn die schijven zwaar!

En de 335i remklauwen naast de 130i klauwen. Best een verschil in afmetingen, maar dat is ook wel logisch, de 130i klauw is gewoon staal terwijl de 335i klauw aluminium is en dus een stuk lichter is dan de 130i klauw.

-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28384
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW 130i, upgrade time
Mooie upgrades gedaan zo 

- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: BMW 130i, upgrade time
Lekker update, genoeg inspiratie zo. Hoe is het rijden op Meppen bevallen?
-
- Berichten: 1028
- Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
- Auto: eBike
- Locatie: Amsterdam
Re: BMW 130i, upgrade time
Cool! Waar heb je het M3 stuurhuis gevonden? Zaterdag op Meppen met een 125i (E82) gereden met dezelfde retrofit, stuurde erg goed!
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: BMW 130i, upgrade time
Flink aan de hobby geweest ! Lekker bezig met al die upgrades. 

-
OnlineGodspeed
- Berichten: 2272
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: BMW 130i, upgrade time
Gave upgrades, goed bezig!
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
Het stuurhuis heb ik 'gewoon' van Autodoc. Ik had destijds geluk, want meestal zijn er geen op voorraad.
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/ ... 2/22939-m3
- Jan Terwolde
- Berichten: 2921
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: BMW 130i, upgrade time
Mooie upgrades Marc! Gaat die met alleen voor een dikkere stabi niet juist meer ondersturen of heb ik wat gemist?
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
Nee hoor, je hebt niets gemist, dat is inderdaad zo. Maar ik loop een beetje achter met de updates, afgelopen week een weekje weg geweest, dus ik moet nog even de tijd vinden om het vervolg te typen.
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
De laatste update was natuurlijk nog niet compleet, met alleen de voorkant gedaan, maar ik had geen tijd meer om de rest te typen, dus bij deze.
Terwijl ik zat te wachten op de goede draagarmen voor de voorkant was ik ook maar aan de slag gegaan met de achterkant. Dus als eerste ook de achterkant op assteuntjes gezet. Terwijl hij zo op de oprit stond werd de auto door een vriendin van m'n vriendin nog benoemd als 'wrak'. Zelf snapte ik niet helemaal waar de auto dat aan verdiend had, maar blijkbaar is een auto een wrak zodra er geen wielen onder zitten.

Aan de achterkant was het plan om de rubbers van het subframe te vervangen door de sport variant van Strongflex. Bij de E90 heb ik die ook al vervangen, dus ik wist al waar ik aan begon. Ondertussen is het klusje ietsje makkelijker geworden, want Strongflex heeft nu al de bussen voor het subframe in twee delen gemaakt waardoor het monteren een stuk simpeler is geworden. Eerder waren de twee achterste bussen een geheel, waardoor je de bus met een stuk draad door het subframe heen moest trekken.

Toen het subframe los hing was het natuurlijk een mooi moment om ook de achterste stabilisatorstang te wisselen. Voor de E90 had ik ooit een originele M3 stabi besteld, inclusief nieuwe rubbers, maar daar is uiteindelijk toch een complete H&R set onder gegaan. Dus het plan was om nu toch de M3 stang te gaan gebruiken op de 130i, vandaar dat ik voor de voorkant een losse stang besteld had ipv een complete set.
De M3 stang is wel een mooi stukje dikker dan de breinaald die er standaard onder zit. Ook is hij met 22.5 mm dikker dan een H&R stang van 20 mm.

De M3 stang is ook hol, tov de massieve stang van H&R, maar ondanks het lagere gewicht is de M3 stang volgens mij stugger dan de H&R. Dus in combinatie met de Whiteline stang aan de voorkant zou dit iets minder onderstuurd/meer overstuurd moeten zijn.
En aan de achterkant gingen natuurlijk ook de Bilstein B8 dempers komen die ik nog had. Ook heb ik meteen Strongflex bussen besteld voor bovenop de achterste dempers, want dat rubber dat daar standaard zit is net schuimrubber.

Op het laatste moment had ik toch m'n twijfels bij de Eibach veren van de 330d, dus toch maar besloten het goede setje voor de 130i te bestellen. Daarnaast moest ik nog olie voor de stuurbekrachtiging hebben en ook nieuwe stuurkogels, aangezien de stuurkogels op het oude stuurhuis compleet vast geroest zaten.

Met nog precies een weekje te gaan voordat de circuitdag op Meppen was stond de auto er alweer wat beter voor. De achteras was helemaal klaar, alleen nog de stuurkogels aan de voorkant monteren en uitlijnen. Maar na de rechter stuurkogel gemonteerd te hebben kreeg ik toch het idee dat er iets niet klopte. Origineel heeft de E8x en E9x een soort 'schotel' op de pen van de stuurkogel zitten dat dient als aanslag op het fusee. Maar gek genoeg hadden de SKF stuurkogels die ik besteld had deze niet.
https://vehicleaftermarket.skf.com/int/ ... VKDY318534
SKF geeft de stuurkogel op voor de E8x, maar voor de E9x alleen in combinatie met de xDrive modellen. Dus dat hebben ze blijkbaar verkeerd in het systeem staan. Maandagochtend dus maar snel 2 goede stuurkogels besteld en gelukkig waren die dinsdagmiddag binnen. Woensdagmiddag stond namelijk de afspraak om de auto uit te laten lijnen, aangezien donderdag hemelvaart was. Dus dinsdagmiddag snel de stuurkogels er onder geschroefd en geprobeerd de sporing op het oog af te stellen, zodat ik een beetje normaal naar de uitlijnboer kon rijden. Maar dat ging niet helemaal volgens plan, beide stuurkogels waren zo ver mogelijk op de spoorstang gedraaid en beide wielen stonden nog steeds zichtbaar op uitspoor. Hoe dat nou weer kon was me een raadsel, dus dinsdagavond nog even het internet afgestruind en toen kwam ik er achter dat de spoorstangen van een M3 anders zijn dan van een gewone 1 en 3. Aangezien de draagarmen van de M3 ook op de auto zitten had ik niet verwacht dat de spoorstangen anders zouden zijn, maar blijkbaar zit het verschil in het fusee van de M3.
Hoe dan ook wel een probleem, want de volgende middag moest de auto uitgelijnd gaan worden en dat ging op deze manier niet lukken en andere spoorstangen bestellen had ik ook geen tijd meer voor.
Op de spoorstang zelf had ik nog iets van 5 mm draad, maar de spoorstang kon niet dieper in de stuurkogel gedraaid worden. Met een halve cm van de spoorstang afgehaald vermoedde ik dat het wel zou gaan passen, dus het plan was om de haakse slijper in de spoorstang te zetten. In het verleden heb ik zoiets weleens eerder gedaan en toen op de moeilijke manier geleerd dat de stuurkogel niet lekker meer op de draad wil als deze afgeslepen is. Daarom had ik bedacht eerst een moer op de spoorstang te draaien en daarna het stuk af te slijpen. Als je daarna de moer eraf draait zorgt deze ervoor dat het laatste stukje van de draad goed is zodat de stuurkogel er daarna op wel op wil. De spoorstang heeft een draad van M14 x 1.5, dus vol goede moed naar de ijzerhandel om een moer te halen... Maar helaas, bij twee verschillende zaken geweest, maar zonder moer thuis gekomen.
Uiteindelijk ben ik op het idee gekomen om een stuurkogel van het oude stuurhuis aan stukken te slijpen en daar een 'moer' van te maken. Dus die op de spoorstang gedraaid
[/url]
En daarna de spoorstang een stukje ingekort.

Met nog anderhalf uur te gaan voor ik bij de uitlijner moest zijn stond de auto weer op 4 wielen met een redelijk uitgelijnde sporing, dus ik was helemaal blij de deadline te gaan halen. Ik moest alleen nog even de bestuurdersstoel in de auto zetten. Ik had namelijk op marktplaats een setje Sandtler (eigenlijk gewoon Sparco maar dan met een ander logo) Pro 2000 kuipstoelen gevonden. Eigenlijk had ik m'n zinnen gezet op een setje Recaro Pole Positions, maar ik had bij Eeuwe even test gezeten in zijn Pro2000 stoelen in de E36 en die zaten ook prima.
Om de stoelen in de auto te bevestigen had ik een setje LTEC zijbevestigingen besteld die op originele rails gemonteerd moesten worden. De LTEC frames hebben alleen een erg brede voet, die niet past op de originele rails.

Dus ook daar mocht de haakse slijper even aan te pas komen om ze wat smaller te maken. En daarnaast even nieuwe gaten geboord op de plekken waar ze vast moeten op de originele rails.

Helemaal goed, dacht ik. Tot dat bleek dat het smalle strookje waarmee ze nu op de rails komen te staan niet haaks op de rest van de beugel staat. Gelukkig zit er hier in de buurt een metaalbewerker die de beugels nog iets verder kon buigen. Alles lag ondertussen wel klaar, maar of het allemaal ging lukken met monteren in een uurtje had ik m'n twijfels bij, dus voor de zekerheid maar besloten de orginele stoel terug te zetten om naar de uitlijner te gaan. De originele stoelen zijn elektrisch, dus om de bouten te monteren moet eerst de stekker van de stoel vast zodat je daarna de stoel naar voren en achter kan bewegen. Dus ik de stekker vast gemaakt, maar de stoel weigerde heen en weer te gaan, alleen een klikje en de stoel bewoog een millimeter ofzo. Ik dacht eerst aan een kapotte zekering, maar er stond nog wel stroom op, aangezien de stoel wel een millimeter verschoof. Ook deed de bijrijdersstoel het wel gewoon. Een tijd aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden en uiteindelijk de stoel dus niet in de auto kunnen zetten. En zonder stoel is het lastig rijden...
dus met nog een half uurtje te gaan alsnog de afspraak voor het uitlijnen maar afgebeld en meteen geinformeerd of ik vrijdag nog terecht zou kunnen, wat gelukkig wel het geval was.
Aangezien ik nu weer wat tijd had en ook geen idee waarom de stoel het niet deed besloot ik maar de kuipstoel er alsnog in te gaan zetten. Het was wat gedoe met passen en meten, want perfect past hij niet. De zitpositie is op zich wel goed, maar het oor van de stoel zit tegen de B-stijl aan, wat op den duur niet bevorderlijk zal zijn voor de slijtage aan waarschijnlijk de bekleding van de stoel.

Ik heb nog wel een idee om iets meer ruimte te krijgen bij de B-stijl, maar geen idee of hij daarna wel vrij gaat komen.
Toen ik na het monteren van de stoel even ging checken of de auto nu wel helemaal klaar was om uitgelijnd te worden bleef de sleutel niet in het contact zitten. Ook wilde de auto niet meer op slot en kreeg ik de kofferbak niet meer open. Ik begon me al af te vragen wat er nu weer mis was, maar gelukkig was het iets simpels, de accu was gewoon helemaal leeg. Waarschijnlijk hebben de deuren en kofferbak erg lang open gestaan en was dat ook de reden dat de bestuurdersstoel niet meer wilde bewegen. Ik vermoed dat het feit dat de bestuurdersstoel niets meer deed en de bijrijdersstoel wel veroorzaakt werd door de memory functie op de bestuurdersstoel, maar nadat de accu weer opgeladen was heb ik de originele stoel niet meer geprobeerd.
Vrijdag, de dag voor Meppen, was het eindelijk tijd om naar de uitlijner te gaan. Wel pas richting einde van de middag dat ik terecht kon, maar gelukkig alsnog op tijd voor Meppen. Bij het uitlijnen gelukkig geen gekke dingen meer tegen gekomen.

Camber op de vooras is lekker negatief met de stage 2 camberplates, M3 draagarmen en het camber maximaal afgesteld via de standaard verstelsleuven.
Mijn idee voor Meppen was om een setje style 32 van de E90 onder de 130i te zetten, daar lagen PS4's omheen die in mijn geheugen nog wel wat profiel hadden. Maar toen ik ze te voorschijn haalde waren ze toch wel erg slecht, afgesleten tot de slijtage indicator en bij beide voorbanden waren er ook happen rubber uit, waarschijnlijk niet zo'n goed idee om nog wat rondjes circuit mee te doen...
Dus maar eens gekeken in de garage wat er nog lag aan banden. Toen ik de auto kocht stond hij op 4 seizoensbanden, ook niet echt een top idee om daar circuit mee te rijden dacht ik. Verder had ik nog 2 17" velgen met Dunlop Sportmaxx in 225/45/17 bij de auto gekregen met goed profiel, dus die moesten maar op de vooras gaan komen. En ook had ik nog een setje 245/35/18 Hankook (als ik me goed herinner) sportbanden die ik bij de bandenboer uit de container getrokken had om een keertje op te gaan driften. Heel veel profiel zat daar ook niet meer op, maar in ieder geval meer dan de PS4. Dus uiteindelijk toch 'klaar' voor Meppen.

Niet echt ideaal voor het circuit, maar ik was ondertussen al lang blij dat ik nog kon rijden.
Wat er ook niet ideaal was merkte ik op het ritje naar de uitlijner. Met de kuipstoel in de auto zit ik een stuk lager waardoor de gordel heel vervelend in mijn nek schuurt. Daar zijn natuurlijk van die gordelhoezen voor, maar zo kort van tevoren ging ik dat niet meer geregeld krijgen. Gelukkig had m'n vriendin een oplossing, zij heeft voor haar dochtertje gordelhoezen in de auto, dus die maar even om de gordel geduwd, toch beter dan een schuurplek in je nek.

Uiteindelijk deed de auto het best aardig op het circuit. Maar qua banden voelde het af en toe toch niet erg lekker. Ook met de remmen was het niet top. De schijven zijn dan wel lekker groot, maar de remblokken zijn doodnormale blokken en ook kan de remvloeistof waarschijnlijk wel een opfrisbeurt gebruiken. Dus wat dat betreft zijn er nog wel wat verbeterpuntjes. Ook merkte ik op de weg terug naar huis dat m'n stuur niet meer recht stond en dat de auto langzaam rechtsaf wilde als ik het stuur losliet. Dus ook daar is nog wat uitzoekwerk nodig.
Terwijl ik zat te wachten op de goede draagarmen voor de voorkant was ik ook maar aan de slag gegaan met de achterkant. Dus als eerste ook de achterkant op assteuntjes gezet. Terwijl hij zo op de oprit stond werd de auto door een vriendin van m'n vriendin nog benoemd als 'wrak'. Zelf snapte ik niet helemaal waar de auto dat aan verdiend had, maar blijkbaar is een auto een wrak zodra er geen wielen onder zitten.

Aan de achterkant was het plan om de rubbers van het subframe te vervangen door de sport variant van Strongflex. Bij de E90 heb ik die ook al vervangen, dus ik wist al waar ik aan begon. Ondertussen is het klusje ietsje makkelijker geworden, want Strongflex heeft nu al de bussen voor het subframe in twee delen gemaakt waardoor het monteren een stuk simpeler is geworden. Eerder waren de twee achterste bussen een geheel, waardoor je de bus met een stuk draad door het subframe heen moest trekken.

Toen het subframe los hing was het natuurlijk een mooi moment om ook de achterste stabilisatorstang te wisselen. Voor de E90 had ik ooit een originele M3 stabi besteld, inclusief nieuwe rubbers, maar daar is uiteindelijk toch een complete H&R set onder gegaan. Dus het plan was om nu toch de M3 stang te gaan gebruiken op de 130i, vandaar dat ik voor de voorkant een losse stang besteld had ipv een complete set.
De M3 stang is wel een mooi stukje dikker dan de breinaald die er standaard onder zit. Ook is hij met 22.5 mm dikker dan een H&R stang van 20 mm.

De M3 stang is ook hol, tov de massieve stang van H&R, maar ondanks het lagere gewicht is de M3 stang volgens mij stugger dan de H&R. Dus in combinatie met de Whiteline stang aan de voorkant zou dit iets minder onderstuurd/meer overstuurd moeten zijn.
En aan de achterkant gingen natuurlijk ook de Bilstein B8 dempers komen die ik nog had. Ook heb ik meteen Strongflex bussen besteld voor bovenop de achterste dempers, want dat rubber dat daar standaard zit is net schuimrubber.

Op het laatste moment had ik toch m'n twijfels bij de Eibach veren van de 330d, dus toch maar besloten het goede setje voor de 130i te bestellen. Daarnaast moest ik nog olie voor de stuurbekrachtiging hebben en ook nieuwe stuurkogels, aangezien de stuurkogels op het oude stuurhuis compleet vast geroest zaten.

Met nog precies een weekje te gaan voordat de circuitdag op Meppen was stond de auto er alweer wat beter voor. De achteras was helemaal klaar, alleen nog de stuurkogels aan de voorkant monteren en uitlijnen. Maar na de rechter stuurkogel gemonteerd te hebben kreeg ik toch het idee dat er iets niet klopte. Origineel heeft de E8x en E9x een soort 'schotel' op de pen van de stuurkogel zitten dat dient als aanslag op het fusee. Maar gek genoeg hadden de SKF stuurkogels die ik besteld had deze niet.
https://vehicleaftermarket.skf.com/int/ ... VKDY318534
SKF geeft de stuurkogel op voor de E8x, maar voor de E9x alleen in combinatie met de xDrive modellen. Dus dat hebben ze blijkbaar verkeerd in het systeem staan. Maandagochtend dus maar snel 2 goede stuurkogels besteld en gelukkig waren die dinsdagmiddag binnen. Woensdagmiddag stond namelijk de afspraak om de auto uit te laten lijnen, aangezien donderdag hemelvaart was. Dus dinsdagmiddag snel de stuurkogels er onder geschroefd en geprobeerd de sporing op het oog af te stellen, zodat ik een beetje normaal naar de uitlijnboer kon rijden. Maar dat ging niet helemaal volgens plan, beide stuurkogels waren zo ver mogelijk op de spoorstang gedraaid en beide wielen stonden nog steeds zichtbaar op uitspoor. Hoe dat nou weer kon was me een raadsel, dus dinsdagavond nog even het internet afgestruind en toen kwam ik er achter dat de spoorstangen van een M3 anders zijn dan van een gewone 1 en 3. Aangezien de draagarmen van de M3 ook op de auto zitten had ik niet verwacht dat de spoorstangen anders zouden zijn, maar blijkbaar zit het verschil in het fusee van de M3.
Hoe dan ook wel een probleem, want de volgende middag moest de auto uitgelijnd gaan worden en dat ging op deze manier niet lukken en andere spoorstangen bestellen had ik ook geen tijd meer voor.
Op de spoorstang zelf had ik nog iets van 5 mm draad, maar de spoorstang kon niet dieper in de stuurkogel gedraaid worden. Met een halve cm van de spoorstang afgehaald vermoedde ik dat het wel zou gaan passen, dus het plan was om de haakse slijper in de spoorstang te zetten. In het verleden heb ik zoiets weleens eerder gedaan en toen op de moeilijke manier geleerd dat de stuurkogel niet lekker meer op de draad wil als deze afgeslepen is. Daarom had ik bedacht eerst een moer op de spoorstang te draaien en daarna het stuk af te slijpen. Als je daarna de moer eraf draait zorgt deze ervoor dat het laatste stukje van de draad goed is zodat de stuurkogel er daarna op wel op wil. De spoorstang heeft een draad van M14 x 1.5, dus vol goede moed naar de ijzerhandel om een moer te halen... Maar helaas, bij twee verschillende zaken geweest, maar zonder moer thuis gekomen.
Uiteindelijk ben ik op het idee gekomen om een stuurkogel van het oude stuurhuis aan stukken te slijpen en daar een 'moer' van te maken. Dus die op de spoorstang gedraaid

En daarna de spoorstang een stukje ingekort.

Met nog anderhalf uur te gaan voor ik bij de uitlijner moest zijn stond de auto weer op 4 wielen met een redelijk uitgelijnde sporing, dus ik was helemaal blij de deadline te gaan halen. Ik moest alleen nog even de bestuurdersstoel in de auto zetten. Ik had namelijk op marktplaats een setje Sandtler (eigenlijk gewoon Sparco maar dan met een ander logo) Pro 2000 kuipstoelen gevonden. Eigenlijk had ik m'n zinnen gezet op een setje Recaro Pole Positions, maar ik had bij Eeuwe even test gezeten in zijn Pro2000 stoelen in de E36 en die zaten ook prima.
Om de stoelen in de auto te bevestigen had ik een setje LTEC zijbevestigingen besteld die op originele rails gemonteerd moesten worden. De LTEC frames hebben alleen een erg brede voet, die niet past op de originele rails.

Dus ook daar mocht de haakse slijper even aan te pas komen om ze wat smaller te maken. En daarnaast even nieuwe gaten geboord op de plekken waar ze vast moeten op de originele rails.

Helemaal goed, dacht ik. Tot dat bleek dat het smalle strookje waarmee ze nu op de rails komen te staan niet haaks op de rest van de beugel staat. Gelukkig zit er hier in de buurt een metaalbewerker die de beugels nog iets verder kon buigen. Alles lag ondertussen wel klaar, maar of het allemaal ging lukken met monteren in een uurtje had ik m'n twijfels bij, dus voor de zekerheid maar besloten de orginele stoel terug te zetten om naar de uitlijner te gaan. De originele stoelen zijn elektrisch, dus om de bouten te monteren moet eerst de stekker van de stoel vast zodat je daarna de stoel naar voren en achter kan bewegen. Dus ik de stekker vast gemaakt, maar de stoel weigerde heen en weer te gaan, alleen een klikje en de stoel bewoog een millimeter ofzo. Ik dacht eerst aan een kapotte zekering, maar er stond nog wel stroom op, aangezien de stoel wel een millimeter verschoof. Ook deed de bijrijdersstoel het wel gewoon. Een tijd aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden en uiteindelijk de stoel dus niet in de auto kunnen zetten. En zonder stoel is het lastig rijden...
dus met nog een half uurtje te gaan alsnog de afspraak voor het uitlijnen maar afgebeld en meteen geinformeerd of ik vrijdag nog terecht zou kunnen, wat gelukkig wel het geval was.
Aangezien ik nu weer wat tijd had en ook geen idee waarom de stoel het niet deed besloot ik maar de kuipstoel er alsnog in te gaan zetten. Het was wat gedoe met passen en meten, want perfect past hij niet. De zitpositie is op zich wel goed, maar het oor van de stoel zit tegen de B-stijl aan, wat op den duur niet bevorderlijk zal zijn voor de slijtage aan waarschijnlijk de bekleding van de stoel.

Ik heb nog wel een idee om iets meer ruimte te krijgen bij de B-stijl, maar geen idee of hij daarna wel vrij gaat komen.
Toen ik na het monteren van de stoel even ging checken of de auto nu wel helemaal klaar was om uitgelijnd te worden bleef de sleutel niet in het contact zitten. Ook wilde de auto niet meer op slot en kreeg ik de kofferbak niet meer open. Ik begon me al af te vragen wat er nu weer mis was, maar gelukkig was het iets simpels, de accu was gewoon helemaal leeg. Waarschijnlijk hebben de deuren en kofferbak erg lang open gestaan en was dat ook de reden dat de bestuurdersstoel niet meer wilde bewegen. Ik vermoed dat het feit dat de bestuurdersstoel niets meer deed en de bijrijdersstoel wel veroorzaakt werd door de memory functie op de bestuurdersstoel, maar nadat de accu weer opgeladen was heb ik de originele stoel niet meer geprobeerd.
Vrijdag, de dag voor Meppen, was het eindelijk tijd om naar de uitlijner te gaan. Wel pas richting einde van de middag dat ik terecht kon, maar gelukkig alsnog op tijd voor Meppen. Bij het uitlijnen gelukkig geen gekke dingen meer tegen gekomen.

Camber op de vooras is lekker negatief met de stage 2 camberplates, M3 draagarmen en het camber maximaal afgesteld via de standaard verstelsleuven.
Mijn idee voor Meppen was om een setje style 32 van de E90 onder de 130i te zetten, daar lagen PS4's omheen die in mijn geheugen nog wel wat profiel hadden. Maar toen ik ze te voorschijn haalde waren ze toch wel erg slecht, afgesleten tot de slijtage indicator en bij beide voorbanden waren er ook happen rubber uit, waarschijnlijk niet zo'n goed idee om nog wat rondjes circuit mee te doen...
Dus maar eens gekeken in de garage wat er nog lag aan banden. Toen ik de auto kocht stond hij op 4 seizoensbanden, ook niet echt een top idee om daar circuit mee te rijden dacht ik. Verder had ik nog 2 17" velgen met Dunlop Sportmaxx in 225/45/17 bij de auto gekregen met goed profiel, dus die moesten maar op de vooras gaan komen. En ook had ik nog een setje 245/35/18 Hankook (als ik me goed herinner) sportbanden die ik bij de bandenboer uit de container getrokken had om een keertje op te gaan driften. Heel veel profiel zat daar ook niet meer op, maar in ieder geval meer dan de PS4. Dus uiteindelijk toch 'klaar' voor Meppen.

Niet echt ideaal voor het circuit, maar ik was ondertussen al lang blij dat ik nog kon rijden.
Wat er ook niet ideaal was merkte ik op het ritje naar de uitlijner. Met de kuipstoel in de auto zit ik een stuk lager waardoor de gordel heel vervelend in mijn nek schuurt. Daar zijn natuurlijk van die gordelhoezen voor, maar zo kort van tevoren ging ik dat niet meer geregeld krijgen. Gelukkig had m'n vriendin een oplossing, zij heeft voor haar dochtertje gordelhoezen in de auto, dus die maar even om de gordel geduwd, toch beter dan een schuurplek in je nek.


Uiteindelijk deed de auto het best aardig op het circuit. Maar qua banden voelde het af en toe toch niet erg lekker. Ook met de remmen was het niet top. De schijven zijn dan wel lekker groot, maar de remblokken zijn doodnormale blokken en ook kan de remvloeistof waarschijnlijk wel een opfrisbeurt gebruiken. Dus wat dat betreft zijn er nog wel wat verbeterpuntjes. Ook merkte ik op de weg terug naar huis dat m'n stuur niet meer recht stond en dat de auto langzaam rechtsaf wilde als ik het stuur losliet. Dus ook daar is nog wat uitzoekwerk nodig.
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
Het is alweer even geleden dat ik dit geupdate heb. Ondertussen nog een paar dingetjes aan de auto gedaan. Het eerste was een brace van een E81 eronder. Het heeft me twee overbodige ritjes naar het sloopbedrijf gekost om de onderdelen op te halen die er vervolgens toch niet waren, maar de derde keer was het wel compleet en heb ik het geheel gratis meegekregen omdat het zo slecht geregeld was.

Het volgende dingetje was dat de achterkant van de auto veel te hoog stond in vergelijking met de voorkant. Dus ik had m'n twijfels of ik wel de goede veren voor de achterkant had. Na vergelijk blijken de achterveren van de 130i gewoon dezelfde te zijn als van mijn 330d die ik nog had liggen. Verklaart wel redelijk waarom de 130i zo hoog staat, want de achterkant van de 330d is natuurlijk best een stukje zwaarder. Maar uiteindelijk was het dus niet zo zeer de achterkant die te hoog stond, maar de voorkant die te laag staat. De voorkant heeft best wel een hoop camber vanwege de M3 armen en de camberplates en dat zorgt er voor dat de auto daar lager komt te staan. De voorste Eibach veren van de 330d zijn wel stijver dat de 130i veren, dus dat leek me een mooie oplossing om de voorkant wat hoger te krijgen.
Verder moest de auto ook nog opnieuw uitgelijnd worden omdat mijn stuur scheef stond na het avondje op Meppen. Qua uitlijning was er niets verlopen, dus dan moet het stuurhuis een stukje verschoven zijn. Nou zijn de bouten van het stuurhuis rekbouten en voor éénmalig gebruik, maar ik was eigenwijs en heb ze gewoon op moment vastgezet en geen 90 graden extra. Dus dan mag je het een keertje opnieuw doen... Nou ja, maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het camber voor en achter toch maar wat minder extreem te zetten.

En bij de uitlijner ook even de E81 brace er onder geschroefd. Dat gaat op de brug toch wat fijner dan op assteuntjes op de oprit.

Daarna eindelijk een keertje naar Lelystad geweest met de auto. Ik moet zeggen dat het dan wel echt genieten is met de 130i, de motor hangt zo lekker direct aan het gas en de vermogensopbouw is mooi lineair. Na 2 a 3 rondjes ging het al lekkerder dan het met de 330d ooit gegaan is. Wat dat betreft viel ook het Quaife sper me mee, ik was bang dat hij het slechter zou doen met driften. Maar af en toe merk je toch wel dat hij in de drift wat minder stabiel aanvoelt dan het zou kunnen zijn. Maar hoe dan ook heb ik me fantastisch vermaakt met de auto!


Daarna ben ik nog eens aan de slag gegaan om de servotronic van het M3 stuurhuis aan de praat te krijgen. Met het originele hydraulische stuurhuis stuurt de 130i al niet heel licht, maar met het M3 stuurhuis is het nog een stukje zwaarder. Om de servotronic aan de praat te krijgen zou niet zo'n probleem moeten zijn volgens het internet, dus ben ik maar begonnen met het trekken van twee draadjes van de actuator naar de JBBFE module die het aan moet sturen. Op zich niet moeilijk, tot je van de motorruimte de auto in moet. Na wat puzzelen leek het de beste optie te zijn om dat via de box te doen waar de computer van de motor ook in zit, dus maar begonnen met dat een beetje uit elkaar te trekken.


Vervolgens de twee draadjes door een rubber heen getrokken om in de box te komen. Vervolgens zit er aan de achterkant van de box een gat waardoor je uitkomt achter het dashboard bij de bijrijder, mooi dichtbij de JBBFE module.
De JBBFE module die in mijn auto zat kon helaas de servotronic niet aansturen. Daar heb je een module voor nodig met een 'M-stamp'. Gelukkig zijn die goed te vinden, dus eentje besteld via Onderdelenlijn.

En dat ding ingebouwd met de twee draadjes aan de achterkant aangesloten.

Mijn hoop was dat het daarmee allemaal zou werken. Maar helaas, ik kreeg via de OBD stekker geen contact meer met de auto. Nou had ik hier al iets over gelezen, blijkbaar is de pinning van de OBD rond 2007 a 2008 gewijzigd, waardoor het op de nieuwere JBBFE anders aangesloten moet worden. De oplossing hiervoor is een extra kabeltje trekken van de JBBFE naar de OBD2 stekker.


Met het nieuwe kabeltje kon ik wel weer contact krijgen met de auto. Om de servotronic te activeren moet je de JBBFE coderen. Ook moet je de productiedatum in de VO van de auto aanpassen naar een datum na 2008 en de code $216 aan de VO toevoegen. Na het nodige uitzoekwerk hoe dat precies moest was het allemaal gelukt... maar nog steeds geen werkende servotronic.
Na nog wat verder zoekwerk bleek je ook drie parameters in de kombi module te moeten wijzigen naar 'aktiv', namelijk:
ST_MDRV_ALIVE_MONITOR
ST_MDRV_CSUM_MONITOR
ST_MDRV_ID_MONITOR
Maar die drie parameters waren niet aanwezig in mijn kombi module. Blijkbaar zijn die er pas ingekomen bij de kombi met software versie KMBI_PL2.C08 en de mijne had KMBI_PL2.C07. Ik heb geen idee of zoiets ook te upgraden is, maar ik vond het een goede reden om te zoeken naar een nieuwere tellerunit die ook meteen een olietemperatuurmeter heeft. Op Kleinanzeigen had ik er eentje gevonden, dus die gekocht. Om hem vervolgens te laten werken moet hij 'gevirginized' worden, waarbij de km-stand gewist wordt en het chassisnummer kloppend gemaakt wordt. Dat dus ook laten doen en vervolgens de unit ingebouwd en gecodeerd dat de drie parameters actief zijn. Maar helaas, nog steeds geen werkende servotronic.
Ondertussen wel een foutmelding van de servotronic op het dashboard zodra ik de auto startte, dus er was wel iets veranderd.
Ondertussen was ik toch wel een beetje gefrustreerd en moedeloos dat het nog steeds niet werkte. Daarna nog een tijd aan het zoeken geweest waar het door moest komen. Draadjes doorgemeten voor een kabelbreuk, elektrische weerstand van de actuator gemeten om te checken of die niet kapot zou zijn, maar niets bijzonders gevonden. Uiteindelijk nog een keertje alles doorgelopen en toen kwam ik er achter dat ik de twee pinnetjes achterop de JBBFE in de verkeerde gaatjes gestoken had.
Na dat gecorrigeerd te hebben was de foutmelding verdwenen en stuurde de auto merkbaar lichter, ook nog een stukje lichter dan hij met het originele stuurhuis deed. Gelukkig wel echt de moeite waard geweest van al het gepruts. Ook is de olietemperatuurmeter een mooi extraatje. Maar bij de eerste proefrit kwam ik er achter dat de toerenteller het niet (meer) deed.

Weer erg vreemd. Eerst dacht ik dat hij misschien al kapot geweest was toen ik de unit kocht. Maar daarna viel het me op dat als ik het contact aanzette de meter wel naar 0 ging, dus het motortje kon toch niet kapot zijn. Voor de zekerheid de kombi gereset en opnieuw gecodeerd en gek genoeg werkte hij daarna weer gewoon.

Het volgende dingetje was dat de achterkant van de auto veel te hoog stond in vergelijking met de voorkant. Dus ik had m'n twijfels of ik wel de goede veren voor de achterkant had. Na vergelijk blijken de achterveren van de 130i gewoon dezelfde te zijn als van mijn 330d die ik nog had liggen. Verklaart wel redelijk waarom de 130i zo hoog staat, want de achterkant van de 330d is natuurlijk best een stukje zwaarder. Maar uiteindelijk was het dus niet zo zeer de achterkant die te hoog stond, maar de voorkant die te laag staat. De voorkant heeft best wel een hoop camber vanwege de M3 armen en de camberplates en dat zorgt er voor dat de auto daar lager komt te staan. De voorste Eibach veren van de 330d zijn wel stijver dat de 130i veren, dus dat leek me een mooie oplossing om de voorkant wat hoger te krijgen.
Verder moest de auto ook nog opnieuw uitgelijnd worden omdat mijn stuur scheef stond na het avondje op Meppen. Qua uitlijning was er niets verlopen, dus dan moet het stuurhuis een stukje verschoven zijn. Nou zijn de bouten van het stuurhuis rekbouten en voor éénmalig gebruik, maar ik was eigenwijs en heb ze gewoon op moment vastgezet en geen 90 graden extra. Dus dan mag je het een keertje opnieuw doen... Nou ja, maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om het camber voor en achter toch maar wat minder extreem te zetten.

En bij de uitlijner ook even de E81 brace er onder geschroefd. Dat gaat op de brug toch wat fijner dan op assteuntjes op de oprit.

Daarna eindelijk een keertje naar Lelystad geweest met de auto. Ik moet zeggen dat het dan wel echt genieten is met de 130i, de motor hangt zo lekker direct aan het gas en de vermogensopbouw is mooi lineair. Na 2 a 3 rondjes ging het al lekkerder dan het met de 330d ooit gegaan is. Wat dat betreft viel ook het Quaife sper me mee, ik was bang dat hij het slechter zou doen met driften. Maar af en toe merk je toch wel dat hij in de drift wat minder stabiel aanvoelt dan het zou kunnen zijn. Maar hoe dan ook heb ik me fantastisch vermaakt met de auto!


Daarna ben ik nog eens aan de slag gegaan om de servotronic van het M3 stuurhuis aan de praat te krijgen. Met het originele hydraulische stuurhuis stuurt de 130i al niet heel licht, maar met het M3 stuurhuis is het nog een stukje zwaarder. Om de servotronic aan de praat te krijgen zou niet zo'n probleem moeten zijn volgens het internet, dus ben ik maar begonnen met het trekken van twee draadjes van de actuator naar de JBBFE module die het aan moet sturen. Op zich niet moeilijk, tot je van de motorruimte de auto in moet. Na wat puzzelen leek het de beste optie te zijn om dat via de box te doen waar de computer van de motor ook in zit, dus maar begonnen met dat een beetje uit elkaar te trekken.


Vervolgens de twee draadjes door een rubber heen getrokken om in de box te komen. Vervolgens zit er aan de achterkant van de box een gat waardoor je uitkomt achter het dashboard bij de bijrijder, mooi dichtbij de JBBFE module.
De JBBFE module die in mijn auto zat kon helaas de servotronic niet aansturen. Daar heb je een module voor nodig met een 'M-stamp'. Gelukkig zijn die goed te vinden, dus eentje besteld via Onderdelenlijn.

En dat ding ingebouwd met de twee draadjes aan de achterkant aangesloten.

Mijn hoop was dat het daarmee allemaal zou werken. Maar helaas, ik kreeg via de OBD stekker geen contact meer met de auto. Nou had ik hier al iets over gelezen, blijkbaar is de pinning van de OBD rond 2007 a 2008 gewijzigd, waardoor het op de nieuwere JBBFE anders aangesloten moet worden. De oplossing hiervoor is een extra kabeltje trekken van de JBBFE naar de OBD2 stekker.


Met het nieuwe kabeltje kon ik wel weer contact krijgen met de auto. Om de servotronic te activeren moet je de JBBFE coderen. Ook moet je de productiedatum in de VO van de auto aanpassen naar een datum na 2008 en de code $216 aan de VO toevoegen. Na het nodige uitzoekwerk hoe dat precies moest was het allemaal gelukt... maar nog steeds geen werkende servotronic.

Na nog wat verder zoekwerk bleek je ook drie parameters in de kombi module te moeten wijzigen naar 'aktiv', namelijk:
ST_MDRV_ALIVE_MONITOR
ST_MDRV_CSUM_MONITOR
ST_MDRV_ID_MONITOR
Maar die drie parameters waren niet aanwezig in mijn kombi module. Blijkbaar zijn die er pas ingekomen bij de kombi met software versie KMBI_PL2.C08 en de mijne had KMBI_PL2.C07. Ik heb geen idee of zoiets ook te upgraden is, maar ik vond het een goede reden om te zoeken naar een nieuwere tellerunit die ook meteen een olietemperatuurmeter heeft. Op Kleinanzeigen had ik er eentje gevonden, dus die gekocht. Om hem vervolgens te laten werken moet hij 'gevirginized' worden, waarbij de km-stand gewist wordt en het chassisnummer kloppend gemaakt wordt. Dat dus ook laten doen en vervolgens de unit ingebouwd en gecodeerd dat de drie parameters actief zijn. Maar helaas, nog steeds geen werkende servotronic.

Ondertussen was ik toch wel een beetje gefrustreerd en moedeloos dat het nog steeds niet werkte. Daarna nog een tijd aan het zoeken geweest waar het door moest komen. Draadjes doorgemeten voor een kabelbreuk, elektrische weerstand van de actuator gemeten om te checken of die niet kapot zou zijn, maar niets bijzonders gevonden. Uiteindelijk nog een keertje alles doorgelopen en toen kwam ik er achter dat ik de twee pinnetjes achterop de JBBFE in de verkeerde gaatjes gestoken had.



Na dat gecorrigeerd te hebben was de foutmelding verdwenen en stuurde de auto merkbaar lichter, ook nog een stukje lichter dan hij met het originele stuurhuis deed. Gelukkig wel echt de moeite waard geweest van al het gepruts. Ook is de olietemperatuurmeter een mooi extraatje. Maar bij de eerste proefrit kwam ik er achter dat de toerenteller het niet (meer) deed.

Weer erg vreemd. Eerst dacht ik dat hij misschien al kapot geweest was toen ik de unit kocht. Maar daarna viel het me op dat als ik het contact aanzette de meter wel naar 0 ging, dus het motortje kon toch niet kapot zijn. Voor de zekerheid de kombi gereset en opnieuw gecodeerd en gek genoeg werkte hij daarna weer gewoon.
-
OnlineFabian
- Berichten: 7227
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW 130i, upgrade time
Wat een gedoe man…. 

- MartijnGizmo
- Berichten: 12978
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: BMW 130i, upgrade time
Dit verhaal is wel echt een achtbaan zo… wat een spanning! 

- Martijn M
- Berichten: 3615
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: BMW 130i, upgrade time
Haha, lekker bezig. Altijd leuk met kabelboom spaghetti aan 't werk! Mooi dat nu wél alles werkt.
- Niels
- Berichten: 22494
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW 130i, upgrade time
Mooi dat je het toch voor elkaar hebt gekregen!
-
OnlineDimitri
- Berichten: 708
- Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
- Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe
Re: BMW 130i, upgrade time
Knap werk zeg!!
Wat heeft de tellerbak upgrade je alles bij elkaar gekost? En is het plug & play? (Op het Virginian na).
Wat heeft de tellerbak upgrade je alles bij elkaar gekost? En is het plug & play? (Op het Virginian na).
- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i, upgrade time
De tellerbak heb ik 180 voor betaald. Ik had het idee dat het wel een goede deal was, maar misschien zijn ze ook goedkoper te vinden. Virginizen heb ik 100 voor betaald. Verder is het gewoon plug & play, dus je steekt de stekker er in en het werkt.
Dat virginizen is wel een soort van vereiste. Als je dat niet doet krijg je een stip naast de km-stand omdat de km-stand van de tellerbak niet klopt met de tellerstand die opgeslagen is in andere modules. Het schijnt verder ook een risico te zijn dat als je een tellerbak met een hogere km-stand in de auto zet hij de hogere km-stand overneemt naar de andere modules en dan heb je ineens een auto die veel meer km gelopen heeft.
Dat virginizen is wel een soort van vereiste. Als je dat niet doet krijg je een stip naast de km-stand omdat de km-stand van de tellerbak niet klopt met de tellerstand die opgeslagen is in andere modules. Het schijnt verder ook een risico te zijn dat als je een tellerbak met een hogere km-stand in de auto zet hij de hogere km-stand overneemt naar de andere modules en dan heb je ineens een auto die veel meer km gelopen heeft.

- Kasteel
- Berichten: 5433
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: BMW 130i, upgrade time
Ja gaat echt klussen aan die ik niet eens zou durven uitbesteden 

- Marc Sierra
- Berichten: 1161
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW 130i
Elke keer vergeet ik weer dit topic te updaten, dus bij deze toch eindelijk eens.
Op Meppen vorig jaar vond ik dat de remmen niet erg veel vertrouwen gaven. De reden daarvoor was waarschijnlijk dat er gewoon standaard remblokken in zaten. Nou had ik natuurlijk een setje fatsoenlijke remblokken kunnen bestellen voor de klauwen die er op zaten, maar nadat ik er achter kwam dat de Brembo klauwen van een F-serie direct passen vond ik dat een mooier plan. Dus een setje blauwe Brembo's gescored en 340 mm schijven van Zimmermann, in combinatie met Ferodo DS2500 blokken, waar ik eerder wel goede ervaring mee had.

Verder was ik toch ook niet helemaal blij met het Quaife sper. Op Lelystad ging driften ermee prima, maar voor Papenburg waar de snelheid wat hoger ligt wilde ik toch een sper dat daar beter geschikt voor is. Dus een mailtje en een zak geld naar Portugal en een erg lange tijd wachten later had ik een 3.46:1 50/50% platensper met extra koelplaat in huis. Ik had ook gevraagd of hij een gat met schroefdraad in de onderkant wilde maken, maar ondanks dat hij zei dat te doen zat het er uiteindelijk toch niet in.

Dus ben ik uiteindelijk zelf maar naar een metaalbewerker gegaan en gevraagd of ze dat gat er in wilde maken en schroefdraad wilden tappen voor de originele plug.

Verder bleek de koelplaat niet helemaal te passen met de uitlaat, dus heb ik een paar vinnetjes weg moeten slijpen voordat hij onder de auto paste.

Ook was ik niet helemaal tevreden met de kuipstoel die ik had. Als ik er in zat was het prima. Maar de stoel was wel erg diep, wat instappen niet erg makkelijk maakte, de stoel zat constant tegen de B-stijl aan en verder zag de stoel er een beetje verkleurd uit. Om die reden zat ik al een tijdje te dubben of ik ze zou vervangen voor een setje Pole Positions, maar de prijs hield me lange tijd tegen. Tot ik op een ochtend hoorde dat Recaro failliet was. Toen heb ik ze maar snel besteld omdat ik bang was dat ze mogelijk niet meer leverbaar zouden worden.

Voor de bestuurder heb ik een FIA stoel, die is iets smaller en past voor mij beter.

En de bijrijder is een ABE versie, die iets breder is zodat het wat flexibeler is voor bijrijders.

Jammer genoeg is de auto niet M sport uitgevoerd, en heeft daarom dus ook niet geen M stuur. Die wilde ik er nog wel een keertje in, dus heb ik via Marktplaats een nieuw bekleed M stuur gekocht.

Met de kuipstoelen zit je natuurlijk een stuk beter in de auto, maar voor mij was het nog steeds niet ideaal. Dat is een probleem dat ik in bijna alle auto's heb, mijn benen zijn vrij lang, waardoor ik ver van het stuur af zit. Het stuur is wel in diepte verstelbaar, maar ook op de uiterste stand vind ik het stuur nog te ver weg. Nou zag ik hier een tijdje geleden bij Martijn dat hij een stuurnaaf spacer gemonteerd had. Dat leek mij wel ideaal, dus kort daarna heb ik er zelf ook eentje besteld.

Met de spacer komt het stuur 5 cm dichterbij, voor mij is dat wel echt een flinke verbetering.

Ook qua uiterlijk vind ik het wel jammer dat de M bumpers missen op de auto, maar het M pakket retrofitten zie ik (nog) niet zo zitten. Om het toch wat te verbeteren heb ik de nieren vervangen door zwarte.

Ik vind het in ieder geval een verbetering. Mooi durf ik het niet te noemen, ik hou het op minder lelijk.
Op Meppen vorig jaar vond ik dat de remmen niet erg veel vertrouwen gaven. De reden daarvoor was waarschijnlijk dat er gewoon standaard remblokken in zaten. Nou had ik natuurlijk een setje fatsoenlijke remblokken kunnen bestellen voor de klauwen die er op zaten, maar nadat ik er achter kwam dat de Brembo klauwen van een F-serie direct passen vond ik dat een mooier plan. Dus een setje blauwe Brembo's gescored en 340 mm schijven van Zimmermann, in combinatie met Ferodo DS2500 blokken, waar ik eerder wel goede ervaring mee had.

Verder was ik toch ook niet helemaal blij met het Quaife sper. Op Lelystad ging driften ermee prima, maar voor Papenburg waar de snelheid wat hoger ligt wilde ik toch een sper dat daar beter geschikt voor is. Dus een mailtje en een zak geld naar Portugal en een erg lange tijd wachten later had ik een 3.46:1 50/50% platensper met extra koelplaat in huis. Ik had ook gevraagd of hij een gat met schroefdraad in de onderkant wilde maken, maar ondanks dat hij zei dat te doen zat het er uiteindelijk toch niet in.

Dus ben ik uiteindelijk zelf maar naar een metaalbewerker gegaan en gevraagd of ze dat gat er in wilde maken en schroefdraad wilden tappen voor de originele plug.

Verder bleek de koelplaat niet helemaal te passen met de uitlaat, dus heb ik een paar vinnetjes weg moeten slijpen voordat hij onder de auto paste.

Ook was ik niet helemaal tevreden met de kuipstoel die ik had. Als ik er in zat was het prima. Maar de stoel was wel erg diep, wat instappen niet erg makkelijk maakte, de stoel zat constant tegen de B-stijl aan en verder zag de stoel er een beetje verkleurd uit. Om die reden zat ik al een tijdje te dubben of ik ze zou vervangen voor een setje Pole Positions, maar de prijs hield me lange tijd tegen. Tot ik op een ochtend hoorde dat Recaro failliet was. Toen heb ik ze maar snel besteld omdat ik bang was dat ze mogelijk niet meer leverbaar zouden worden.

Voor de bestuurder heb ik een FIA stoel, die is iets smaller en past voor mij beter.

En de bijrijder is een ABE versie, die iets breder is zodat het wat flexibeler is voor bijrijders.

Jammer genoeg is de auto niet M sport uitgevoerd, en heeft daarom dus ook niet geen M stuur. Die wilde ik er nog wel een keertje in, dus heb ik via Marktplaats een nieuw bekleed M stuur gekocht.

Met de kuipstoelen zit je natuurlijk een stuk beter in de auto, maar voor mij was het nog steeds niet ideaal. Dat is een probleem dat ik in bijna alle auto's heb, mijn benen zijn vrij lang, waardoor ik ver van het stuur af zit. Het stuur is wel in diepte verstelbaar, maar ook op de uiterste stand vind ik het stuur nog te ver weg. Nou zag ik hier een tijdje geleden bij Martijn dat hij een stuurnaaf spacer gemonteerd had. Dat leek mij wel ideaal, dus kort daarna heb ik er zelf ook eentje besteld.

Met de spacer komt het stuur 5 cm dichterbij, voor mij is dat wel echt een flinke verbetering.

Ook qua uiterlijk vind ik het wel jammer dat de M bumpers missen op de auto, maar het M pakket retrofitten zie ik (nog) niet zo zitten. Om het toch wat te verbeteren heb ik de nieren vervangen door zwarte.

Ik vind het in ieder geval een verbetering. Mooi durf ik het niet te noemen, ik hou het op minder lelijk.

-
OnlineFabian
- Berichten: 7227
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: BMW 130i
lekker bezig weer Marc!
- Sabberjoch
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
- Auto: 981C S
- Locatie: Ter Apel
Re: BMW 130i
je gaat mooi door Marc! Stoelen staan goed, en de remmerij ook zeker!
Ooit een setje M bumpers zou het inderdaad wel af maken
Ooit een setje M bumpers zou het inderdaad wel af maken