Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
FabiandJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door FabiandJ » 07 mei 2024, 12:07

Beste autogekken! Ik lees inmiddels al flink wat jaren hiermee, maar het werd nu toch wel eens tijd om mijzelf voor te stellen.
In het kort ik ben 37 jaar en woon samen met vriendin en twee kinderen.

Mijn auto historie is nog vrij kort ik begon met mijn eerste auto toen ik 27 was, daarvoor studeerde ik woonde ik op kamers en deed ik alles met het OV. Aangezien op dat moment bijna de hele familie Volvo reed S40/V70 met de D5 blokken en ik het interieur erg fraai vond ben ik ook gaan kijken naar een Volvo. Na wat zoeken uitgekomen op een Volvo C30 met een 2.0 met 136pk.

Deze C30 heb ik tijdens deze 4 jaar dat ik hem had op wat kleine dingen aangepast, ik had de gaskleppenhuis vervangen voor een exemplaar van Porsche, zodat er iets meer lucht binnenkwam. De einddemper vervangen voor één van Milltek welke voor de T5 bedoelt was, tevens hierbij ook het hitteschild vervangen voor een variant van de T5. En de audio heb ik laten aanpakken, middels een losse subwoofer achterin en speakers vervangen en een andere versterker.

Tijdens een toerrit met de Volvo C30, deed ook iemand mee met een BMW M135i en sinds ik dat geluid hoorde had ik mijn volgende auto gevonden welke de C30 zou moeten opvolgen. Al snel was duidelijk dat de prijzen in Nederland te hoog waren en er maar weinig te koop stonden in de specs die ik zocht besloten om in Duitsland te gaan rondzoeken, ik had al een partij gevonden die mij hierbij kon helpen.
Na wat zoeken en wachten was het dan zo ver en stond de M135i bij de garage die hem voor mij geïmporteerd had en heeft onder andere de volgende specs:
BMW F21 M135i LCI
RWD
Handbak
Alcantara Interieur
H&K Speakers
Alpinweiss 300
Kilometerstand < 50.000km
Geen elektrische stoelen

Hieronder staat de Volvo C30 en de nieuwe aanwinst BMW M135i naast elkaar.
Afbeelding
Afbeelding

De M135i heb ik vervolgens een paar maanden zo gereden en vanaf toen langzaam begonnen met aanpassen wat vervolgens behoorlijk uit de hand liep. Ik begon met de clutch stop mod, een simpel stukje wat je onder je koppelingspedaal doet, zodat de deadzone weg was.
Daarna lang opzoek geweest naar een mooie spoiler deze uiteindelijk in Engeland gevonden.
Een aangepaste einddemper ging eronder waarbij het binnenwerk leeggehaald is. Daarna een intercooler en 200Cell Downpipe van Wagner onder samen met MHD, begonnen met Stage 1, maar eindigde uiteindelijk een keer op Stage 2+.
Daarna volgende een Eibach Pro-Street-S schroefset samen met M3 draagarmen en een M-Performance LSD.
En ergens tijdens dit hele verhaal ook nog nieuwe Z-Performance ZP.09 velgen in hoogglans zwart, omdat de hele auto bestond uit Alpinweiss 300 en hoogglans zwart.

De binnenkant is ook aangepast door M-Performance carbon delen, en heb ik het M-Performance Led stuur en inklapbare buitenspiegels zelf geretrofit. Verder de speakers vervangen voor exemplaren van Bowers & Wilkins welke in de duurdere BMW's zitten en een Match versteker erin gezet.
Uiteindelijk stond de auto er zo bij, na weer 4 jaar
Afbeelding

In de tussentijd is er het één en ander op persoonlijk gebied veranderd namelijk samenwonen en onze eerste zoon was geboren.
Vriendin had een Nissan Pixo, welke we inruilden op een Ford Fiesta MK7 1.0 ST-Line, maar ongeveer een jaar later toch erachter kwamen dat die toch wat klein was, dus deze weer vervangen voor een Ford Focus MK4 1.5 ST-Line Hatchback, beide trouwens in Race Red en we de Fiesta zonder verlies ingeruild hebben op de Focus. En eind vorig jaar deze ingeruild op een Ford Focus MK4 1.5 182pk XST-Line Station, met automaat, full option en natuurlijk ook in Race Red.

Maar bij mij begon het ook te kriebelen voor wat anders en groters, zeker omdat we de wens hadden voor nog een kind en een 3 deurs auto toch lastig begon te worden. Ik begon een zoektocht naar een BMW F80 M3 LCI, heel lang getwijfeld tussen handbak en DCT, maar nu voor DCT gekozen. Verder weinig kilometers < 50.000km, ook deze weer in Alpinweiss 300, M666 velgen, geen lederen bekleding.

Na wat zoeken vond ik niks in Nederland en eerst alle reimports uit mobile.de gefilterd te hebben kwam ik de juiste tegen, maar deze stond in Stockholm... Wat bedrijven afgegaan en gekeken wie mij kon helpen hierbij en het meeste gaf voor de M135i uitgekomen bij rijdersauto in Elburg en die zagen het wel zitten. Na ongeveer 1 maand stond de M3 dan in Nederland, hieronder de advertentie foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas bij binnenkomst in Nederland kwamen we erachter dat de advertentie niet klopte, namelijk geen M-Performance uitlaat systeem, dus daar wat geld voor terug gekregen vanuit Stockholm. Dus zelf opzoek gegaan, de einddemper kwam een vriendelijke Duitser bij mij thuis brengen en de midpipe onder een sloopauto bij Altijd Raak Penders, die is genoeg slecht in het nieuws geweest, maar had voor mij, voor weinig geld de midpipe liggen. Ook kwamen we er achter dat er catless downpipes onderzaten en een andere intake.
Nog voor de aflevering heb ik rijdersauto de opdracht gegeven om de M-Performance uitlaat samen met een inmiddels gekochte AA Equal Length Resonated Midpipe te laten plaatsen samen met een splitten en carbon vleugel.

En stond de M3 er in april 2022 zo bij tijdens de aflevering met de M135i er naast.
Afbeelding
Afbeelding

In de tussentijd to nu is de M3 inmiddels ook al flink aangepakt, namelijk:
Mosselman Crankhub (just to be safe)
xHP Stage 3
MHD Stage 2
200 Cell Downpipe
KW V3 met spacers zodat die 15mm hoger ligt
KW Clubsport control link kit for the rear axle
BMW M-Performance Carbon Splitter
BMW M-Performance Carbon Diffuser
BMW CS Carbon Spoiler
Perl-Carbon side skirts
Millway Street Camberplates
CTS water-to-air intercooler
Injen Evolution Intake
Stalenremleidingen
DOT4 remvloeistof
Endless MX72 Plus remblokken
Retrofit Dashboard + HUD
Retrofit KAFAS2
Retrofit verwarmd stuur
Match UP7 BMW versterker
Focal speakers/tweeters en subwoofers
GTS Oled aftermarket achterlampen
437M velgen afwisselend voor de winter en CUP2 banden voor op het circuit

Na dit alles staat die er zo bij!
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook nog een wensenlijst namelijk:
H&R Swaybars (de voorkant ligt klaar)
Remkoeling voor op het circuit
Oil Thermostaat zodat deze eerder opengaat
Powerflex Dual-Mount Rear Differential Bracket, de OEM versie scheurt nogal snel dus meteen een upgrade!
Laatst gewijzigd door FabiandJ op 09 mei 2024, 21:19, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4162
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Philipoo » 07 mei 2024, 12:31

Dik apparaat! Doet me denken aan mijn oude F80 (en m'n oude M140i) ook allebei wit.

Achterste diff rubber scheurt inderdaad makkelijk. Goeie om te upgraden! je opmerking over dure GTS achterlichten klopt btw niet, die zijn er nooit geweest voor een F80, enkel voor de F82
Laatst gewijzigd door Philipoo op 07 mei 2024, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Stefan
Berichten: 128
Lid geworden op: 22 jun 2008, 18:27
Locatie: Krommenie

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Stefan » 07 mei 2024, 12:50

Welkom Fabian, je hebt een hele dikke M3 zo. Tot zaterdag :mrgreen:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6190
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door EvdP » 07 mei 2024, 13:00

Welkom!

FabiandJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door FabiandJ » 07 mei 2024, 13:09

Philipoo schreef: 07 mei 2024, 12:31 Dik apparaat! Doet me denken aan mijn oude F80 (en m'n oude M140i) ook allebei wit.

Achterste diff rubber scheurt inderdaad makkelijk. Goeie om te upgraden! je opmerking over dure GTS achterlichten klopt btw niet, die zijn er nooit geweest voor een F80, enkel voor de F82
Dankje! Heb het van de GTS achterlampen aangepast!

Zit alleen te twijfelen of ik van H&R de sway bar achter ook moet plaatsen, of dat alleen voor genoeg is.
Net gekeken onder de auto en zie dat de diff rubber al gescheurd is, dus net de Powerflex set besteld :)

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4162
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Philipoo » 07 mei 2024, 13:43

FabiandJ schreef: 07 mei 2024, 13:09
Philipoo schreef: 07 mei 2024, 12:31 Dik apparaat! Doet me denken aan mijn oude F80 (en m'n oude M140i) ook allebei wit.

Achterste diff rubber scheurt inderdaad makkelijk. Goeie om te upgraden! je opmerking over dure GTS achterlichten klopt btw niet, die zijn er nooit geweest voor een F80, enkel voor de F82
Dankje! Heb het van de GTS achterlampen aangepast!

Zit alleen te twijfelen of ik van H&R de sway bar achter ook moet plaatsen, of dat alleen voor genoeg is.
Net gekeken onder de auto en zie dat de diff rubber al gescheurd is, dus net de Powerflex set besteld :)
Ik zou nooit 1 enkele sway bar aanpassen, in dit geval krijg je meer onderstuur namelijk; dus zeker achter ook plaatsen! En als die dan toch al in de lucht hangt, gelijk je diff rubber installeren. Als het goed is lukt dat zonder alles los te hoeven halen.

DFJEF
Berichten: 922
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door DFJEF » 07 mei 2024, 13:54

Hele mooie M3 ! :thumbup: :df:

Arthursx
Berichten: 685
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Arthursx » 07 mei 2024, 15:01

Welkom! Nog een M3 F80 op het forum. Hele gave uitvoering en goede mods.

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Dimitri » 07 mei 2024, 15:05

Mooi verhaal, goede smaak qua auto's en het aanpassen ervan. Subtiel en smaakvol!

WillemBoer
Berichten: 915
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door WillemBoer » 08 mei 2024, 12:42

Mooie kar!

Hoe bevallen de mx72 blokken? ( voor en achter?)
Wil me22 nemen waarschijnlijk, lees dat mx72 nog steeds smeert bij hoge temp…

Wouter81
Berichten: 9082
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Wouter81 » 08 mei 2024, 15:58

Ik heb de opvolger van de MX72 in mijn GR86: MX87. Bevalt me erg goed. Remt super, weinig remstof. Zowel op straat (ook koud) prima maar ook op het circuit. Begint nu na een tijdje gebruik wel wat te piepen. Niet heel storend maar je hoort het wel.

FabiandJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door FabiandJ » 08 mei 2024, 17:25

Bedankt allemaal!
WillemBoer schreef: 08 mei 2024, 12:42 Mooie kar!

Hoe bevallen de mx72 blokken? ( voor en achter?)
Wil me22 nemen waarschijnlijk, lees dat mx72 nog steeds smeert bij hoge temp…
Bevallen goed, maar geven wel flink wat remstof af en gaan in de gaten van de remschijven zitten.
Als opvolger ga ik denk ik voor de MX87, maar ik ga eerst voor goede koeling zorgen, dan slijten de blokken minder snel.
Dit geld zeker voor de achterkant, de slijtage van de remblok aan de binnenkant van de auto slijt namelijk het snelste.

Gisteren Powerflex voor het diff + H&R Sway Bar voor de achterkant besteld, dan ergens juli/augustus remkoeling aanpakken.

WillemBoer
Berichten: 915
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door WillemBoer » 08 mei 2024, 22:06

Rijd nu met hawk hp+ ook heel veel last van remstof, koud te bijterig en niet fijn te doseren. Ik hoor goede ervaringen van de ME22, die wil ik proberen.
Voorkant heeft snel last van smerende remblokken vanwege de hitte idd.

Cup2 bevalt mij goed btw, grip op droog is een stuk beter dan PS4.
Ergens ook saai, je voelt m bijna niet meer zoeken naar grip maar gaat gewoon. Behalve op nat dan… :)

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7048
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Fabian » 09 mei 2024, 09:44

Welkom naamgenoot!

FabiandJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door FabiandJ » 09 mei 2024, 12:52

WillemBoer schreef: 08 mei 2024, 22:06 Rijd nu met hawk hp+ ook heel veel last van remstof, koud te bijterig en niet fijn te doseren. Ik hoor goede ervaringen van de ME22, die wil ik proberen.
Voorkant heeft snel last van smerende remblokken vanwege de hitte idd.

Cup2 bevalt mij goed btw, grip op droog is een stuk beter dan PS4.
Ergens ook saai, je voelt m bijna niet meer zoeken naar grip maar gaat gewoon. Behalve op nat dan… :)
Dat smeren hoop ik te gaan verminderen door dus voor koeling te gaan zorgen.

Welke bandenmaat heb je voor en achter van Cup 2? Ik rij met 255/35/19 voor en 275/35/19 achter op 437M velgen.

WillemBoer
Berichten: 915
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door WillemBoer » 09 mei 2024, 16:47

Staat nu op 265/35/19 voor en 285-30-20 achter, mat zwarte 763M velgen.

666m op PS4 en 437m op winterbanden heb ik ook nog liggen, maar op 763M rijd het beste vind ik, dan 437m en 666m het slechtste.

FabiandJ
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door FabiandJ » 09 mei 2024, 19:05

WillemBoer schreef: 09 mei 2024, 16:47 Staat nu op 265/35/19 voor en 285-30-20 achter, mat zwarte 763M velgen.

666m op PS4 en 437m op winterbanden heb ik ook nog liggen, maar op 763M rijd het beste vind ik, dan 437m en 666m het slechtste.
Vermoed dat het vooral te maken heeft met gewicht, heel toevallig is je volgorde namelijk wel van minst zwaar naar de zwaarste velg.

Robin
Berichten: 51531
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Fabian stelt zich voor BMW F80 M3

Bericht door Robin » 10 mei 2024, 11:09

Welkom Fabian. Mooie kar(ren)!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast