Eeuwe schreef: 15 feb 2024, 12:18
Arthur schreef: 15 feb 2024, 12:05
Eeuwe schreef: 15 feb 2024, 11:14
Dit. Zeker een VTEC kan nu, 30 jaar later, nog altijd wel verassen qua snelheid denk ik. 150 pk op 900, 950 kg ofzo? Daarmee kun je het meeste moderne spul anno nu nog altijd wel mee plagen. Voor de rest zal het qua rijden wel een typisch jaren 90 zijn. Dus hooguit ABS en voor de rest niks. Leuk voor zonnige zondagen en de rest van de week een ergenis.
Hadden die VTEC’s in die modellen op eengegeven moment niet 160pk? Of was dat die 3-drs Civic VTEC?
Dat was dat model later inderdaad, die VTI's hadden 160 pk. Uit een ongeblazen 1.6, die daarnaast ook nog 8500 rpm draaide. Waanzinnig toch! Mooi was die tijd.
De JDM EG6jes en EK4tjes hadden zelfs 170pk vanwege een mapping voor een hoger RON-getal brandstof en .1 hogere compressie

Geweldig, begin jaren 90 he. Het duurde lang voor veel andere fabrikanten bij deze specifieke vermogens met een N/A kwamen. Ik heb de Civic FD2 met K20A nog altijd op mijn wensenlijstje staan, met 225pk uit een ongeblazen 2.0 en betrouwbaarder dan de F20C uit de S2000.