Ik heb sinds vorig weekend mijn nieuwe auto opgehaald (BMW 125i). Deze auto heb ik aangeschaft bij een dealer in Nederland en is door hen geïmporteerd vanuit België. Volgens het VIN-nummer is de auto uitgerust met een OEM Alarmsysteem Klasse 3, maar er staat nog geen officieel SCM-certificaat op kenteken.
Ik ben langs Renova geweest en zij zeiden dat ze de software van het alarm moeten updaten naar een Nederlandse versie. Hierna kunnen ze het alarm opnieuw keuren en een certificaat afgeven. Kosten hiervan zijn €500. Ik vind het persoonlijk erg veel geld voor een software-update en wat programmeren, terwijl alle hardware al aanwezig is.

Omdat de auto ook het Comfort Access System heeft (momenteel niet geactiveerd en/of gedeactiveerd door vorige bestuurder), is het ook mogelijk om dit te (her)activeren. Dan zouden ze dit moeten programmeren en de sleutels aanpassen, wat een meerprijs geven van €350
Hebben jullie ervaring met het keuren van jullie geïmporteerde auto voor een SCM-certificaat? Kan dit updaten van het systeem naar een Nederlandse versie alleen bij BMW? Ik heb dit certificaat nodig voor de verzekering.
Separate vraag, denken jullie dat het keyless ontgrendelen/vergrendelen van de auto €350 waard is of lekker 'ouderwets' ontgrendelen met de sleutel fijner?
Ik hoor graag jullie reacties/ervaringen!