Welke hothatch dan? Dat is een lastige. De Golf 8R (shitty interieur), Audi S3 (saai) en Mercedes-Benz A-klasse 35/45 AMG (te tokkie en te duur) vallen af. De Yaris GR vind ik te extreem voor mijn 'liking'. Ik ben na 2 keer een G20/G21 wel verpest met het premium verwenniveau. Nu teruggaan naar het interieurniveau van een Fiesta ST ga ik met alle respect nu niet meer trekken. Plus dat ik ook een acceptabele mate van restcomfort wens. Ik word oud.
Dus is de BMW Einser best een leuke optie met de 128ti en de M135i. Ik heb nieuw nog even overwogen (Misano blauw, zwarte velgen, rood leer), maar een blik op bmw.nl was genoeg om dat idee af te schieten. Wat een afschrijving! Dus jong gebruikt en dan valt de 128 ti meteen af. Ik vind 265 pk (128ti) net een te grote stap terug tov de M340i. Dus de M135i en al snel vond ik een mooie gebruikte met de juiste opties (HK, HUD, panodak, bucketseats etc) waarbij de inruil op de M340i ook gewoon heel erg goed was. En ondanks mijn zwak voor de M340i (mijn beste auto ooit) wilde ik toch weer een hothatch. Iets met Yolo. Nu het nog kan. En accepteer ik minder comfort, minder vermogen en een vierpitter in plaats van de zes-in-lijn. Het is lastig uit te leggen, maar het hart bepaalt en dat is niet altijd logisch. Bij mij in ieder geval niet.
Gisteren dus de aflevering. Auto staat er goed bij maar dat is logisch. Auto is van 2023 en heeft 18k op de teller. Zgan zeg maar. Belangrijker is het bouwjaar. Want in 2022 is er een onderhuidse update gedaan met allerlei tweaks. Dus een aangescherpt onderstel (vering, dempers, camber etc), een wat meer sportieve besturing, een beter motorgeluid en betere software voor de versnellingsbak. Hierover later meer. Wel essentieel voor me, want de 2020 versie heeft me niet echt volledig kunnen bekoren. Het geluid was te fake en de versnellingsbak te lomp en ook reed de auto wat saai en emotieloos.
Eerst maar eens van Zeist naar de Duitse grens crossen. En kijken of de auto op comfortniveau niet door de ondergrens zakt. Want ik heb zelf niet proefgereden. Normaal gesproken een eis, maar nu had ik vertrouwen in het oordeel van mijn broer. Die was positief, op de crappy Bridgestone Turanza's na. Die heb ik meteen laten vervangen door Michelin Pilot Sport 4S banden. Ik wil geen compromis op dat vlak. Maar op alle andere punten was het duimpje omhoog. En gelukkig, het restcomfort is voor mij ook acceptabel. Het ontbreken van de adaptieve dempers is geen issue. Ja, een M340i is comfortabeler maar dit is echt voldoende voor je dagelijkse kilometers. De auto is goed geïsoleerd, in comfortmodus hoor je de motor nauwelijks en de stoelen zitten voortreffelijk. De auto is niet zo stil en verfijnd als een M340i, maar het is goed genoeg.
Belangrijker natuurlijk is de performance. Ik heb mezelf beloofd dat ik pas alle trossen opengooi als ik bij Gennep de grens passeer. Kost wat moeite, maar ik wil mezelf meteen goed belonen met een lekkere sprint. En gelukkig stelt de auto me niet teleur. Vooral de versnellingsbak is echt veel beter dan voorheen. De upshifts zijn 12 keer beter dan voorheen. Bij de 2020 M135i en Clubman JCW was het nauwelijks te doen. Zo onbehouwen en ongepolijst dat zelfs het ESP soms ingrijpt ziet als je opschakelt. En daarbij was de bak totaal niet snel. Alsof je tegen een muur rijdt. Echt niet leuk. Dat probleem is verholpen. De versnellingsbak schakelt nu supersnel naar een volgende versnelling. In sportmode nog wel met een klein klapje maar dat is alleen maar positief voor de beleving. Ook leuk, de pops and bangs uit de uitlaat en de 'DSG-farts' bij upshifts. Kinderachtig as hell, maar ik word daar in een hothatch echt blij van. Het motorgeluid is eveneens veel beter. Nog wel wat speakergeneuzel maar het klinkt natuurlijk en prettiger. I'll take it.
En de handling? De auto voelt een beetje als een Golf 7.5R. In basis voorwielaangedreven, maar dan eentje met heel veel tractie. Je kunt ongenadig hard hoeken en de auto geeft geen krimp. Klinkt als saai? Misschien op de lange duur wel, maar het is voor nu echt wel erg indrukwekkend. En onderstel en besturing zijn wel iets meer tot leven gekomen dan voorheen (2020 versie). Er zit net wat meer communicatie/beweging in. Je wordt echt wel iets meer betrokken bij het rijden, ook al is een 128ti nog net iets meer een entertainer. Die heeft een wat lossere achterzijde. De M135i blinkt echt uit in tractie. Maar ik gun mezelf nog wat meer tijd om de auto eens echt een keer goed uit te wringen. Wie weet wat er nog inzit.
De performance is prima, want de tweeliter turbomotor (306 pk/450 nm) is klaarwakker vanaf nog geen 2.000 toeren. Het is geen toerenmonster, maar vooral midrange een echte beul. Natuurlijk is de B58 sneller, maar een 100-200 tijd van 13.50 (op RON95) is prima. Met Aral102 en juiste temperatuur is een lage 13 of hoge 12 wel haalbaar gok ik. De rechtuitstabiliteit is ook prima. Dus de eerste indruk is vooralsnog erg goed. Gewoon een leuke en goede hothatch. Die er tof uitziet (vind ik) en met een geweldig interieur. Dus ja, ik ben er nu in ieder geval erg blij mee! Weer even lekker wat meer gooien en smijten. Wat meer beleving.