sper diff

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

sper diff

Bericht door yorick » 14 okt 2007, 19:53

Zoals sommige misschien al hebben gelezen ben ik bezig om een sperdiff te monteren op mn 328 e36 coupe. Voor de montage wilde ik de binnenkant inspecteren en een olie beurtje geven. Tijdens de inspectie heb ik wat vuil achter een keerring gevonden en heb ik besloten heel het zaakje te demonteren.

Inmiddels zijn de sperklok en lagerschalen los, hierdoor konden we het lager van het pignontandwiel aan de tandvoelen. Op dit lager zit dus enige speling, is dat normaal?

Ik heb wel eens gelezen dat bij de revisie van sperdifferentielen specialistisch werk moest worden verricht, ik neem aan dat het specialistische gedeelte hem in de klok zit (platen, uitlijning e.d)

Nog een paar fototjes hoe we aan het beunen zijn geweest vanmiddag:

[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000461.jpg[/img]

[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000465.jpg[/img]

[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000464.jpg[/img]

[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000466.jpg[/img]

[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000467.jpg[/img]

Op de tweede foto staat een cola fles met de olie die uit het diff kwam, wij vonden dit een beetje weinig, weet iemand uit z'n hoofd hoeveel olie erin moet?

alle info is natuurlijk welkom

greetz yorick

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 okt 2007, 20:00

Die olie is toch wel goed smerig ? Ik heb ook zojuist een sperdiff gekocht en die was nog nooit open geweest. Bij het openmaken was de olie nog kraakhelder en de platen zo dik als origineel. Er is een lager vervangen, dat zou hetzelfde lager kunnen zijn waar jij speling op hebt.
Ik begreep dat als de frictieplaten in het sperdiff slijten ze zorgen voor kleine partikels in de olie (olie ziet er bij aftappen dan grijzig troebel uit zoals op de foto). Hoeveel olie erin gaat zou ik zo niet weten. Denk 0,45 tot 0,75 liter ?

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 14 okt 2007, 20:03

Even dit topic in de gaten houden 8)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 okt 2007, 20:09

Dit is wat ik kon vinden over een M3 sperdiff:

For my M3... (which may be different than your car), I needed 2 quarts of D4 ATF tranny fluid (BMW recommends ATF even for manual transmissions) and 2 quarts of 75w90 gear oil (which is meant for LSDs).

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 14 okt 2007, 20:15

Dus dan zou het diff 2.0 liter olie moeten bevatten. Dan is er maar heel weinig terug te vinden in de cola-fles... :?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2007, 21:04

Voor M3's is het volgens mij 1.3L voor een type 188 diff. Dat is wat ik me herrinner maar ik zou het even navragen.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 14 okt 2007, 22:15

gaaf joy! :D
Ik zal hem bij bas onder mijn wagen laten hangen :P

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 okt 2007, 22:19

Je kunt het Sjef ook vragen, die is ook een tijd terug bezig geweest voordat ie een sper onder zn 328i had.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 14 okt 2007, 22:35

Een dif werkt meestal op basis van spatsmering. Er moet dus net voldoende olie in het dif staan dat het kroonwiel er doorheen draait en de boel opspat.
e
Als je het dif uit elkaar haalt en ook pignion en kroonwiel verwijderd, dan moeten deze laatste twee weer op elkaar worden afgesteld. Dat is een klusje dat bij de meeste diftypes alleen met redelijk specialistisch gereedschap gedaan kan worden. Doe het verkeerd en de bol loopt in no time in de soep.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 okt 2007, 22:47

Hm gereedschap zit het hem niet in bij BMW, je moet alleen de diepte van het pignonwiel meten, niet met een schuifmaat maar zo'n ander ding waarmee je diepte meet, geen idee hoe ze dat noemen.

Maar opvulshims moet je ook aan zien te komen, plus de kracht waarmee je het pignon tandwiel vast zet schijnt nogal een gevoelskwestie te zijn. Reden genoeg in elk geval dat ik mijn diffs heb laten bouwen door mensen die dat vaker doen.

Sperklok zelf uit elkaar halen is niet zo moeilijk, zolang je alles terug doet zoals het er uit komt blijft je clusterpreload gewoon gelijk.

Wel een uitgelezen kans om ook je sper settings te tweaken als de boel er toch uit ligt :)

Gebruikersavatar
Ampair
Berichten: 150
Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
Locatie: Breda

Bericht door Ampair » 15 okt 2007, 10:56

1.7liter olie moet er in zitten volgens tis.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 15 okt 2007, 22:47

aha oke dan, bedankt voor de info. deze week maar eens beginnen met het schoonmaakwerk enz. Het huis laat ik stralen en coaten, de alu deksel ga ik glasparelstralen.

Ik ga proberen om al het werk zelf te doen, mocht het absoluut niet lukken kan ik het altijd nog uitbesteden.

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 15 okt 2007, 23:01

@bert

Zo'n meetinstrument heet een diepteschuifmaat.

Wat jij zegt over de sper settings veranderen is misschien wel slim, maar dat is iets wat ik niet zelf kan doen (weet ook niet precies wat voor mij goed zou zijn)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 16 okt 2007, 14:57

1.7 liter it is.
Had zelf amper speling op het diff, olie zag er overigens hetzelfde uit bij mij, niet kraakhelder hoor. Castrol ls 75w140 erin en gaan ;)

Christoph
Berichten: 1659
Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
Locatie: SF

Bericht door Christoph » 16 okt 2007, 15:30

Vraag me toch af waar de 1.3 liter gebleven is die er dan nog in hoorde te zitten...

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Bericht door yorick » 16 okt 2007, 18:31

degene van wie ik het sper gekocht heb, vertelde dat er tijdens vervoer olie had gelekt. Blijkbaar heeft er een flinke plas onder gelegen :)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 21 okt 2007, 20:42

Als ik jou was zou ik alles zelf netjes maken en 'm dan wegbrengen voor de montage. Denk dat er hier genoeg mensen zijn die weten bij wie je het beste kan zijn.

Een diff in elkaar zetten is nogal een precies werk, en zoals eerder opgemerkt, er hoeft maar iets niet goed te zitten en het loopt in de soep.

Mijn broertje heeft ook zelf 's een sperdiff voor een escort zelf uit elkaar gehad en in elkaar gezet, binnen de korste keer kaduk.

Succes ermee.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 21 okt 2007, 20:51

Nou ja kaduuk gaan is nog 1. Maar als jij met 200+ ergens over het rechte stuk knalt en hij slaat vast dan ben je verder van huis, gegarandeerd goed voor een enkeltje richting vangrail. Gebeurd niet vaak, maar kan wel.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 22 okt 2007, 20:40

En dat weet jij als geen ander hoe dat voelt.. :)

Alles weer in orde trouwens? Niks aan over gehouden?
(sorry voor OT :))

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 okt 2007, 20:53

Degene waar ik mijn diff van heb gekocht heeft zelf een 3.15 diff gekocht omdat deze voor dagelijks werkverkeer een stuk beter brandstofverbruik geeft.
Het diff is gekocht en gemonteerd en de week daarop is ie op de snelweg vastgeslagen. Dus bij 110 bam 2 achterwielen stil.
Ik zeg zelf, rommel niet aan een diff als je niet precies weet wat je doet. Je speelt met je leven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 okt 2007, 21:35

Was diff van Vincent toch die van jou? Die was volgens mij pas vorig jaar in elkaar gezet, bij Bas.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 22 okt 2007, 21:37

Bert ///M3 schreef:Was diff van Vincent toch die van jou? Die was volgens mij pas vorig jaar in elkaar gezet, bij Bas.
Juist, die heb ik nu. Die heeft Bas open gehaald en lagertje vervangen. Platen waren als nieuw, olie prima.

Nu heeft Vincent een diff gehaald zonder deze open te maken ter inspectie. En die is vastgelopen. Gelukkig zonder kleerscheuren er vanaf gekomen. En dat diff is intussen ook weer gefixed. Maar is wel een ervaring om in het achterhoofd te houden.
Laatst gewijzigd door Joy op 22 okt 2007, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 okt 2007, 21:37

Joy had sperdiff van Vincent idd gekocht.

Vincent had weer een diff ergens anders vandaan en die sloeg vast.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 24 okt 2007, 05:07

De lagers van dat diff zagen er niet meer uit, vertanding van de wormwielen ook niet btw :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten