sper diff
- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
sper diff
Zoals sommige misschien al hebben gelezen ben ik bezig om een sperdiff te monteren op mn 328 e36 coupe. Voor de montage wilde ik de binnenkant inspecteren en een olie beurtje geven. Tijdens de inspectie heb ik wat vuil achter een keerring gevonden en heb ik besloten heel het zaakje te demonteren.
Inmiddels zijn de sperklok en lagerschalen los, hierdoor konden we het lager van het pignontandwiel aan de tandvoelen. Op dit lager zit dus enige speling, is dat normaal?
Ik heb wel eens gelezen dat bij de revisie van sperdifferentielen specialistisch werk moest worden verricht, ik neem aan dat het specialistische gedeelte hem in de klok zit (platen, uitlijning e.d)
Nog een paar fototjes hoe we aan het beunen zijn geweest vanmiddag:
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000461.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000465.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000464.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000466.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000467.jpg[/img]
Op de tweede foto staat een cola fles met de olie die uit het diff kwam, wij vonden dit een beetje weinig, weet iemand uit z'n hoofd hoeveel olie erin moet?
alle info is natuurlijk welkom
greetz yorick
Inmiddels zijn de sperklok en lagerschalen los, hierdoor konden we het lager van het pignontandwiel aan de tandvoelen. Op dit lager zit dus enige speling, is dat normaal?
Ik heb wel eens gelezen dat bij de revisie van sperdifferentielen specialistisch werk moest worden verricht, ik neem aan dat het specialistische gedeelte hem in de klok zit (platen, uitlijning e.d)
Nog een paar fototjes hoe we aan het beunen zijn geweest vanmiddag:
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000461.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000465.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000464.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000466.jpg[/img]
[IMG:615:461]http://img.photobucket.com/albums/v693/ ... 000467.jpg[/img]
Op de tweede foto staat een cola fles met de olie die uit het diff kwam, wij vonden dit een beetje weinig, weet iemand uit z'n hoofd hoeveel olie erin moet?
alle info is natuurlijk welkom
greetz yorick
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Die olie is toch wel goed smerig ? Ik heb ook zojuist een sperdiff gekocht en die was nog nooit open geweest. Bij het openmaken was de olie nog kraakhelder en de platen zo dik als origineel. Er is een lager vervangen, dat zou hetzelfde lager kunnen zijn waar jij speling op hebt.
Ik begreep dat als de frictieplaten in het sperdiff slijten ze zorgen voor kleine partikels in de olie (olie ziet er bij aftappen dan grijzig troebel uit zoals op de foto). Hoeveel olie erin gaat zou ik zo niet weten. Denk 0,45 tot 0,75 liter ?
Ik begreep dat als de frictieplaten in het sperdiff slijten ze zorgen voor kleine partikels in de olie (olie ziet er bij aftappen dan grijzig troebel uit zoals op de foto). Hoeveel olie erin gaat zou ik zo niet weten. Denk 0,45 tot 0,75 liter ?
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Een dif werkt meestal op basis van spatsmering. Er moet dus net voldoende olie in het dif staan dat het kroonwiel er doorheen draait en de boel opspat.
e
Als je het dif uit elkaar haalt en ook pignion en kroonwiel verwijderd, dan moeten deze laatste twee weer op elkaar worden afgesteld. Dat is een klusje dat bij de meeste diftypes alleen met redelijk specialistisch gereedschap gedaan kan worden. Doe het verkeerd en de bol loopt in no time in de soep.
e
Als je het dif uit elkaar haalt en ook pignion en kroonwiel verwijderd, dan moeten deze laatste twee weer op elkaar worden afgesteld. Dat is een klusje dat bij de meeste diftypes alleen met redelijk specialistisch gereedschap gedaan kan worden. Doe het verkeerd en de bol loopt in no time in de soep.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm gereedschap zit het hem niet in bij BMW, je moet alleen de diepte van het pignonwiel meten, niet met een schuifmaat maar zo'n ander ding waarmee je diepte meet, geen idee hoe ze dat noemen.
Maar opvulshims moet je ook aan zien te komen, plus de kracht waarmee je het pignon tandwiel vast zet schijnt nogal een gevoelskwestie te zijn. Reden genoeg in elk geval dat ik mijn diffs heb laten bouwen door mensen die dat vaker doen.
Sperklok zelf uit elkaar halen is niet zo moeilijk, zolang je alles terug doet zoals het er uit komt blijft je clusterpreload gewoon gelijk.
Wel een uitgelezen kans om ook je sper settings te tweaken als de boel er toch uit ligt
Maar opvulshims moet je ook aan zien te komen, plus de kracht waarmee je het pignon tandwiel vast zet schijnt nogal een gevoelskwestie te zijn. Reden genoeg in elk geval dat ik mijn diffs heb laten bouwen door mensen die dat vaker doen.
Sperklok zelf uit elkaar halen is niet zo moeilijk, zolang je alles terug doet zoals het er uit komt blijft je clusterpreload gewoon gelijk.
Wel een uitgelezen kans om ook je sper settings te tweaken als de boel er toch uit ligt

- yorick
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Als ik jou was zou ik alles zelf netjes maken en 'm dan wegbrengen voor de montage. Denk dat er hier genoeg mensen zijn die weten bij wie je het beste kan zijn.
Een diff in elkaar zetten is nogal een precies werk, en zoals eerder opgemerkt, er hoeft maar iets niet goed te zitten en het loopt in de soep.
Mijn broertje heeft ook zelf 's een sperdiff voor een escort zelf uit elkaar gehad en in elkaar gezet, binnen de korste keer kaduk.
Succes ermee.
Een diff in elkaar zetten is nogal een precies werk, en zoals eerder opgemerkt, er hoeft maar iets niet goed te zitten en het loopt in de soep.
Mijn broertje heeft ook zelf 's een sperdiff voor een escort zelf uit elkaar gehad en in elkaar gezet, binnen de korste keer kaduk.
Succes ermee.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Degene waar ik mijn diff van heb gekocht heeft zelf een 3.15 diff gekocht omdat deze voor dagelijks werkverkeer een stuk beter brandstofverbruik geeft.
Het diff is gekocht en gemonteerd en de week daarop is ie op de snelweg vastgeslagen. Dus bij 110 bam 2 achterwielen stil.
Ik zeg zelf, rommel niet aan een diff als je niet precies weet wat je doet. Je speelt met je leven.
Het diff is gekocht en gemonteerd en de week daarop is ie op de snelweg vastgeslagen. Dus bij 110 bam 2 achterwielen stil.
Ik zeg zelf, rommel niet aan een diff als je niet precies weet wat je doet. Je speelt met je leven.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Juist, die heb ik nu. Die heeft Bas open gehaald en lagertje vervangen. Platen waren als nieuw, olie prima.Bert ///M3 schreef:Was diff van Vincent toch die van jou? Die was volgens mij pas vorig jaar in elkaar gezet, bij Bas.
Nu heeft Vincent een diff gehaald zonder deze open te maken ter inspectie. En die is vastgelopen. Gelukkig zonder kleerscheuren er vanaf gekomen. En dat diff is intussen ook weer gefixed. Maar is wel een ervaring om in het achterhoofd te houden.
Laatst gewijzigd door Joy op 22 okt 2007, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 4 gasten