En misschien kan er nog wel wat af, dingen zijn niet te slijtenErikS schreef: 14 feb 2024, 15:36 Nieuwe EQS van 153k nu voor 116k.
Dan krijg je wel 'n serieus dikke slee voor de centen hoor. (@hedin mercedes)
EV auto's (elektrische)
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
-
Online
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Bij inruil levert de Lotus vast ruim €40k op 

-
- Berichten: 8582
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Zelfs met 60k inruil zou ik die deal niet aan gaan 

-
- Berichten: 463
- Lid geworden op: 04 nov 2008, 00:05
Re: EV auto's (elektrische)
Om meer EV's te verkopen wil EU belangrijke herstellingen aan bvb motor , versnellingsbak , stuurinrichting , remmen enz bij voertuigen v 15j en ouder verbieden :
dus de zgn vergroening zorgt ervoor dat auto's een wegwerpproduct zullen worden !
Bij EV's zal dat probleem zicht misschien niet stellen , die vernietigen zichzelf soms al veel eerder :
dus de zgn vergroening zorgt ervoor dat auto's een wegwerpproduct zullen worden !
Bij EV's zal dat probleem zicht misschien niet stellen , die vernietigen zichzelf soms al veel eerder :
- Philipoo
- Berichten: 4943
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: EV auto's (elektrische)
...zucht..
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: EV auto's (elektrische)
Ik wil even de volgende gedachtespinsel met jullie delen.
Mijn gedachte is dat de markt een beetje word overspoeld met 5jaar+ EV's waarvan de bijtellingssubsidie is afgelopen. Logische vervolgstap is de particulieren markt maar kijkend naar de prijzen lijkt het aanbod flink groter dan de vraag. Weet niet of dit waar is maar was mijn eigen conclusie kijken naar de prijzen van bijvoorbeeld de Jaguar I Pace en de Audi e-tron. Invoering van wegenbelasting per 25 zal ook meespelen.
Nu wil het geval dat wij eind dit jaar een andere auto willen kopen. Gaat om de 2de auto naast de zakelijke kilometervreter + bijtelling en rijden er +/- 15K per jaar mee. Nu rij ikzelf sinds een paar jaar naar volle tevredenheid EV, heb een laadpunt thuis en 20 panelen op het dak. We zijn dan ook naar EV aan het rondkijken en toch wel tot mijn verbazing zijn de E-tron met niet teveel KM's rond de 35K te koop en I pace heb je al voor rond de 25K.
Ik zit dit nu echt te overwegen maar vraag me af wat de verdere afschrijving gaat doen. Is het handig om nu te kopen in deze onzekere markt of gaan deze auto nog flink door met flink afschrijven? Ik kan niet in een glazen bol kijken maar er zitten hier mensen met meer kennis van de markt hebben dan ikzelf. Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Zou een van deze beide een goeie optie zijn?
Mijn gedachte is dat de markt een beetje word overspoeld met 5jaar+ EV's waarvan de bijtellingssubsidie is afgelopen. Logische vervolgstap is de particulieren markt maar kijkend naar de prijzen lijkt het aanbod flink groter dan de vraag. Weet niet of dit waar is maar was mijn eigen conclusie kijken naar de prijzen van bijvoorbeeld de Jaguar I Pace en de Audi e-tron. Invoering van wegenbelasting per 25 zal ook meespelen.
Nu wil het geval dat wij eind dit jaar een andere auto willen kopen. Gaat om de 2de auto naast de zakelijke kilometervreter + bijtelling en rijden er +/- 15K per jaar mee. Nu rij ikzelf sinds een paar jaar naar volle tevredenheid EV, heb een laadpunt thuis en 20 panelen op het dak. We zijn dan ook naar EV aan het rondkijken en toch wel tot mijn verbazing zijn de E-tron met niet teveel KM's rond de 35K te koop en I pace heb je al voor rond de 25K.
Ik zit dit nu echt te overwegen maar vraag me af wat de verdere afschrijving gaat doen. Is het handig om nu te kopen in deze onzekere markt of gaan deze auto nog flink door met flink afschrijven? Ik kan niet in een glazen bol kijken maar er zitten hier mensen met meer kennis van de markt hebben dan ikzelf. Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Zou een van deze beide een goeie optie zijn?
Laatst gewijzigd door Reind op 15 feb 2024, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- Martijn M
- Berichten: 3622
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: EV auto's (elektrische)
Die iPace was toch wat mee dat die range zo enorm belabberd was?
- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: EV auto's (elektrische)
Wat is belabberd. Alles boven de 300km is voor mijn meer dan prima
-
Online
- Berichten: 5095
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: EV auto's (elektrische)
Dat redde die eerste modellen al niet.Reind schreef: 15 feb 2024, 15:50 Wat is belabberd. Alles boven de 300km is voor mijn meer dan prima
-
- Berichten: 1077
- Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52
Re: EV auto's (elektrische)
Europa is aardig op weg:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... lektrisch/
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... lektrisch/
SLECHTS 1 PROCENT VAN HET EUROPESE WAGENPARK IS ELEKTRISCH
BIJNA 99 PROCENT HEEFT EEN VERBRANDINGSMOTOR
-
Online
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
En van die 1% is >90% leasewagen omdat het moet van de werkgever en/of doormiddel van subsidies zo aantrekkelijk voorgespiegeld dat ze er ingetrapt zijn...
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Volgens mij heb ik het sommetje vaker genoemd maar hier redelijk tegen dovenmansoren...SlowCo schreef: 15 feb 2024, 16:20 En van die 1% is >90% leasewagen omdat het moet van de werkgever en/of doormiddel van subsidies zo aantrekkelijk voorgespiegeld dat ze er ingetrapt zijn...
Nee EV is niet direct de invulling van DF maar blijven verkondigen dat EV alleen werkt met subsidie is gewoon onzin.
Auto van MDV hebben wij geruild voor een EV (particulier gekocht) omdat MDV een auto alleen als vervoer ziet en 30.000km per jaar rijdt.
30.000km / 1 op 16 benzine x 2EUR = 3.750EUR per jaar
30.000km / 1 op 5 EV x 0.3EUR = 2.100EUR per jaar
Scheelt 1.650EUR per jaar aan brandstof daarnaast zo'n 500EUR per jaar minder onderhoudskosten.
Enige subsidie die het tijdelijk nog interessanter maakt is 700EUR HSB vs 0EUR voor de EV nu.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Lastig te bepalen momenteel inderdaad maar als je 5jr gaat rijden en 3k afschrijving rekent moet de auto in 2029 nog 10k opleveren.Reind schreef: 15 feb 2024, 15:38 Ik wil even de volgende gedachtespinsel met jullie delen.
Mijn gedachte is dat de markt een beetje word overspoeld met 5jaar+ EV's waarvan de bijtellingssubsidie is afgelopen. Logische vervolgstap is de particulieren markt maar kijkend naar de prijzen lijkt het aanbod flink groter dan de vraag. Weet niet of dit waar is maar was mijn eigen conclusie kijken naar de prijzen van bijvoorbeeld de Jaguar I Pace en de Audi e-tron. Invoering van wegenbelasting per 25 zal ook meespelen.
Nu wil het geval dat wij eind dit jaar een andere auto willen kopen. Gaat om de 2de auto naast de zakelijke kilometervreter + bijtelling en rijden er +/- 15K per jaar mee. Nu rij ikzelf sinds een paar jaar naar volle tevredenheid EV, heb een laadpunt thuis en 20 panelen op het dak. We zijn dan ook naar EV aan het rondkijken en toch wel tot mijn verbazing zijn de E-tron met niet teveel KM's rond de 35K te koop en I pace heb je al voor rond de 25K.
Ik zit dit nu echt te overwegen maar vraag me af wat de verdere afschrijving gaat doen. Is het handig om nu te kopen in deze onzekere markt of gaan deze auto nog flink door met flink afschrijven? Ik kan niet in een glazen bol kijken maar er zitten hier mensen met meer kennis van de markt hebben dan ikzelf. Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Zou een van deze beide een goeie optie zijn?
Mijn inschatting is dat dat wel moet lukken
-
Online
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Door alle subsidies (aanschaf, HSB, subsidie zonnepanelen en saldering particulieren), is het voor een heel klein percentage particulieren gunstig om een EV te rijden. Maar er zijn heel weinig particulieren die een EV kopen wat ook terug te zien is in de afschrijving en restwaarde van tweedehands EV's. De rekensommetjes voor een EV bij leasemaatschappijen zijn toch ook flink negatiever geworden t.o.v. een paar jaar geleden toen de verzekeringskosten en de geprognotiseerde restwaarde van EV een stuk gunstiger in de boeken stonden?Martijn_bmw schreef: 15 feb 2024, 16:36 Nee EV is niet direct de invulling van DF maar blijven verkondigen dat EV alleen werkt met subsidie is gewoon onzin.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Ik reken niet met zonnepanelen en salderen ik reken gewoon met 30cnt per kwh die ik betaal aan Eneco per kwh.
En van HSB schrijf ik zelf al dat het een tijdelijk extra voordeel is maar ook zonder dat HSB voordeel is het voordeel tov benzine rijden ruim 2.000EUR per jaar.
En nieuw kopen is überhaupt iets wat niet veel particulieren kunnen/doen en een volwassen tweedehands EV markt is er nog niet omdat daarvoor de EV nog te kort bestaat.
Maar zoals gezegd DF wil het niet zien ik ben weer weg uit dit topic
En van HSB schrijf ik zelf al dat het een tijdelijk extra voordeel is maar ook zonder dat HSB voordeel is het voordeel tov benzine rijden ruim 2.000EUR per jaar.
En nieuw kopen is überhaupt iets wat niet veel particulieren kunnen/doen en een volwassen tweedehands EV markt is er nog niet omdat daarvoor de EV nog te kort bestaat.
Maar zoals gezegd DF wil het niet zien ik ben weer weg uit dit topic

-
Online
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Nee joh, jouw particuliere en zakelijke ervaring op dit gebied is juist van grote waarde. Ik ben het met je eens dat het in veel gevallen best een (financieel) voordeel kan zijn om (voor de saaie km's) een EV te rijden. Maar we zitten in een energietransitie die op meerdere vlakken nog wat "uitdagingen" zal opleveren. En het duurt inderdaad nog wel een jaar of 10 a 20 voordat er een volwassen EV markt is inclusief derde/vierdehands EV's die de gemiddelde autokoper aan durft te schaffen.
Met een gemiddelde leeftijd van ons wagenpark in NL van >11 jaar oud moeten we ook nog wel even geduld hebben. Ik vraag me wel af wat de range van EV's van 10-15 jaar oud en >150k km's op de teller nog zal zijn. En of mensen dat echt durven kopen.
Met een gemiddelde leeftijd van ons wagenpark in NL van >11 jaar oud moeten we ook nog wel even geduld hebben. Ik vraag me wel af wat de range van EV's van 10-15 jaar oud en >150k km's op de teller nog zal zijn. En of mensen dat echt durven kopen.
-
- Berichten: 8582
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: EV auto's (elektrische)
Na 5 jaar is die EV dan 10 jaar oud, wat is dan de staat van de batterij en hoeveel gaat het kosten om er een nieuwe in te lepelen?Reind schreef: 15 feb 2024, 15:38 Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Voordat ik eraan zou beginnen zou ik die kosten eerst opvragen.
-
Online
- Berichten: 4313
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: EV auto's (elektrische)
Ik vrees ook dat de afschrijving bij EV's juist toe gaat nemen per jaar waar dat bij ICE af neemt naarmate de leeftijd stijgt. De vraag is of de besparing op onderhoud dat weer compenseert.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28432
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: EV auto's (elektrische)
Enige ervaring op grotere schaal die er tot nu toe is is er met Model S-en van 10jr oud en soms tot wel 500.000km op 1 accu.
Degradatie valt heel erg mee vaak na 200.000km nog 90% van de originele accu en dus range beschikbaar.
Probleem nu nog is meer risico op kapotte accu en daarmee verplicht compleet nieuwe accu monteren wat schreeuwend duur is maar ik ben er van overtuigd dat er revisie bedrijven in dat gat springen net zoals je nu sinds jaar en dag revisie bedrijven kent voor ICE motoren. En dus zullen dan alleen de kapotte cellen van een accu vervangen voor een fractie van de kosten van een heel pakket.
Bijvoorbeeld zoals bij een ICE alleen de uitgerekte ketting vervangen ipv heel motorblok weggooien
Degradatie valt heel erg mee vaak na 200.000km nog 90% van de originele accu en dus range beschikbaar.
Probleem nu nog is meer risico op kapotte accu en daarmee verplicht compleet nieuwe accu monteren wat schreeuwend duur is maar ik ben er van overtuigd dat er revisie bedrijven in dat gat springen net zoals je nu sinds jaar en dag revisie bedrijven kent voor ICE motoren. En dus zullen dan alleen de kapotte cellen van een accu vervangen voor een fractie van de kosten van een heel pakket.
Bijvoorbeeld zoals bij een ICE alleen de uitgerekte ketting vervangen ipv heel motorblok weggooien
- sitechris
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: EV auto's (elektrische)
Er komen ook duizenden Tesla Model 3's op de gebruikte markt. Dat gaat de prijzen stevig onder druk zetten. Dus ik denk dat je voor 20k ook een leuke Performance kunt kopen tzt.Reind schreef: 15 feb 2024, 15:38 Ik wil even de volgende gedachtespinsel met jullie delen.
Mijn gedachte is dat de markt een beetje word overspoeld met 5jaar+ EV's waarvan de bijtellingssubsidie is afgelopen. Logische vervolgstap is de particulieren markt maar kijkend naar de prijzen lijkt het aanbod flink groter dan de vraag. Weet niet of dit waar is maar was mijn eigen conclusie kijken naar de prijzen van bijvoorbeeld de Jaguar I Pace en de Audi e-tron. Invoering van wegenbelasting per 25 zal ook meespelen.
Nu wil het geval dat wij eind dit jaar een andere auto willen kopen. Gaat om de 2de auto naast de zakelijke kilometervreter + bijtelling en rijden er +/- 15K per jaar mee. Nu rij ikzelf sinds een paar jaar naar volle tevredenheid EV, heb een laadpunt thuis en 20 panelen op het dak. We zijn dan ook naar EV aan het rondkijken en toch wel tot mijn verbazing zijn de E-tron met niet teveel KM's rond de 35K te koop en I pace heb je al voor rond de 25K.
Ik zit dit nu echt te overwegen maar vraag me af wat de verdere afschrijving gaat doen. Is het handig om nu te kopen in deze onzekere markt of gaan deze auto nog flink door met flink afschrijven? Ik kan niet in een glazen bol kijken maar er zitten hier mensen met meer kennis van de markt hebben dan ikzelf. Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Zou een van deze beide een goeie optie zijn?
-
- Berichten: 476
- Lid geworden op: 09 mei 2016, 18:37
Re: EV auto's (elektrische)
En vergeet het praktisch oogpunt niet: hoeveel mensen kunnen laden aan huis?
Als 50% van het wagenpark elektrisch zou zijn dan wordt laden momenteel nogal een “ding”.
En natuurlijk zijn er laadpalen bij je werk maar die hangen tegenwoordig ook al redelijk tot allemaal vol.
Als 50% van het wagenpark elektrisch zou zijn dan wordt laden momenteel nogal een “ding”.
En natuurlijk zijn er laadpalen bij je werk maar die hangen tegenwoordig ook al redelijk tot allemaal vol.
- Joy
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: EV auto's (elektrische)
Voor de E-Tron zou ik even Googlen op inferieure kwaliteit van een pakking in de elektromotor. Hierdoor stroomt er koelvloeistof bij het elektrische gedeelte waardoor de motor afgeschreven is. Daar heb ik net iets teveel berichten over gelezen om dat aan te durven. Ook is het verbruik vrij stevig.Reind schreef: 15 feb 2024, 15:38 Ik wil even de volgende gedachtespinsel met jullie delen.
Mijn gedachte is dat de markt een beetje word overspoeld met 5jaar+ EV's waarvan de bijtellingssubsidie is afgelopen. Logische vervolgstap is de particulieren markt maar kijkend naar de prijzen lijkt het aanbod flink groter dan de vraag. Weet niet of dit waar is maar was mijn eigen conclusie kijken naar de prijzen van bijvoorbeeld de Jaguar I Pace en de Audi e-tron. Invoering van wegenbelasting per 25 zal ook meespelen.
Nu wil het geval dat wij eind dit jaar een andere auto willen kopen. Gaat om de 2de auto naast de zakelijke kilometervreter + bijtelling en rijden er +/- 15K per jaar mee. Nu rij ikzelf sinds een paar jaar naar volle tevredenheid EV, heb een laadpunt thuis en 20 panelen op het dak. We zijn dan ook naar EV aan het rondkijken en toch wel tot mijn verbazing zijn de E-tron met niet teveel KM's rond de 35K te koop en I pace heb je al voor rond de 25K.
Ik zit dit nu echt te overwegen maar vraag me af wat de verdere afschrijving gaat doen. Is het handig om nu te kopen in deze onzekere markt of gaan deze auto nog flink door met flink afschrijven? Ik kan niet in een glazen bol kijken maar er zitten hier mensen met meer kennis van de markt hebben dan ikzelf. Ik zou de auto minimaal 5 jaar willen rijden en 3K afschrijving per jaar vind ik geen probleem.
Zou een van deze beide een goeie optie zijn?
https://www.audiforum.nl/forum/model-sp ... efect.html
De I Pace heeft ook zo zijn punten, zitten ook echt maandagochtendmodellen tussen.
- Luco
- Berichten: 29312
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
ik moet het afdkloppen. nu 55k gereden en 0 mankementen gehad.
-
- Berichten: 479
- Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
- Locatie: Amsterdam
Re: EV auto's (elektrische)
Aangezien er heel weinig liefhebbers-emotie zit in EV’s zal het net zo hard afschrijven als iPhone modellen doen.
Als het de fabrikanten lukt om hun beloofde 1000+ km-ranges te halen binnen nu en 5 jaar, kun je alle bovengenoemde auto’s alleen nog kwijt aan het oud ijzer. Of dus blijven doorrijden. Enige verstandige wat je dan kunt doen.
Als het de fabrikanten lukt om hun beloofde 1000+ km-ranges te halen binnen nu en 5 jaar, kun je alle bovengenoemde auto’s alleen nog kwijt aan het oud ijzer. Of dus blijven doorrijden. Enige verstandige wat je dan kunt doen.
- Luco
- Berichten: 29312
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: EV auto's (elektrische)
Natuurlijk, iedereen heeft een range van 1000 km nodig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Erik K. en 12 gasten