EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre
Berichten: 11392
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 08 feb 2024, 00:54

Een goed product verkoopt zichzelf.

Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.

Online
Kadett
Berichten: 5113
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Kadett » 08 feb 2024, 03:27

Wat ik mij afvraag. In de winter minder range omdat de kpi tot minder energiedichtheid leidt. Betekend dit dan ook bij opladen in de kou dat er minder energie ingaat? Dus een accu van zeg 60kwh gaat zomers tot 60kwh maar in de winter 50kwh?

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 06:29

Opa schreef: 07 feb 2024, 17:30
Robin schreef: 07 feb 2024, 17:15 Het is hier DF, geen ACDC fun
AC/DC is juist het tegenovergestelde van EV's en dus veel fun. :lol:





:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
Het verschil is de slash /

En Whole Lotta Rosie gaat zeker over de obese EV's van vandaagdedag?

Highway to Hell was nog toepasselijker geweest. :beer:

EV's zijn vervoermiddelen die in Urban Areas tot hun recht komen, of in NL wat eigenlijk één grote Urban Area is, maar waarom moet het de hele ICE populatie wereldwijd over willen nemen, met alle waardeloze gevolgen (electriciteitsnetwerk, kosten voor de bevolking, minder praktisch etc) van dien?

Dit verhaal wordt door de EU/overheden en idd WEF bijna door je strot gedouwd en een groep (lease) rijders profiteert ervan (en da's geen sneer naar die groep, gewoon een analyse), en de rest blijft van A naar B en op zondag doortuffen in hun 5-15j oude ICE, want $$$$$

:coffee:

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 06:49

En dit is zó tranentrekkend, al die EV troep komt straks uit China en Europa als grootmacht autobouwer kan 't onderspit delven. En dan hier een paar die d'r wat om grinnikken, want zo werkt globalism.
En Europa gaat naar z'n mallemoer, in de collectieve armoe---->WEF agenda:

https://www.ad.nl/auto/straks-komen-all ... ~aca9c961/

Hoe werkt dat archive.it ook alweer @Elise?
Elise schreef: 06 feb 2024, 20:10 .
Dank alvast.
Opmars Chinese auto's niet te stuiten, experts vrezen 'zonnepanelen-scenario’
Het mogelijke einde van de autofabriek van Audi in het Belgische Vorst is tekenend voor de ooit zo machtige auto-industrie in Europa. China neemt met rasse schreden de koppositie over. ‘Straks komen alle auto’s uit China’, klinkt het. Kenners vrezen een ‘zonnepanelenscenario’.

Autoredactie/HLN 08-02-24, 06:15 Laatste update: 06:47
Het dreigende vertrek van de elektrische Audi Q8 uit Vorst is het zoveelste dominosteentje dat valt voor de Europese autoindustrie. Ruim tien jaar geleden was Europa nog de grootste autoproducent ter wereld. Zo werd in 2011 ruim een kwart (28,2 procent) van alle personenauto's ter wereld in Europa geproduceerd. China was op dat moment goed voor 20,1 procent van de auto's, voornamelijk bestemd voor de lokale markt.


China nummer 1
Vandaag is dat beeld precies omgekeerd. In nog geen vijftien jaar tijd heeft China de koppositie in een van de belangrijkste industriële sectoren helemaal overgenomen. Volgens de meest recente cijfers van S&P Global Mobility komt in 2022 ruim een derde (34,1 procent) van alle nieuwe auto's uit China. Daarmee is het de wereldwijde nummer 1. In Europa wordt nog slechts 19,4 procent van de personenauto's geassembleerd. En dat aandeel daalt. Recentelijk bleek ook dat China vorig jaar voor het eerst ook ’s werelds grootste auto-exporteur is.


De oorzaak van die complete ommezwaai is de elektrische auto, zo blijkt uit verschillende rapporten. Zo’n half jaar geleden publiceerde kredietverzekeraar Allianz Trade nog een uitgebreide analyse over de ‘Chinese uitdaging voor de Europese autoindustrie’. Vijftien jaar geleden heeft de Chinese overheid vol ingezet op elektrische auto’s, zo blijkt uit het rapport. Grote staatsbedrijven zijn opgezet. Nu komen ze op volle sterkte de Europese markt binnen.

13 miljoen jobs
Daarmee dreigt een rampscenario voor Europa, zo wordt gewaarschuwd. Allianz wijst erop dat de automobielsector de grootste industriële sector van Europa is en bovendien een belangrijke afnemer van andere sectoren, zoals die voor metaal, kunststof en elektronica. In heel Europa is de auto-industrie direct en indirect goed voor zo’n dertien miljoen banen.

,,Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk dat in China produceert”, zegt Johan Geeroms, director risk underwriting Benelux van Allianz Trade. ,,De Chinese opmars betekent niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie als geheel. Nu worden nog vier op de vijf auto’s die in Europa worden verkocht hier ook geassembleerd. Dat zal voor een groot deel verdwijnen.”

Build Your Dreams
De dreiging blijft dan ook niet beperkt tot westerse merken die hun productie naar China verhuizen. Analisten wijzen erop dat Chinese auto’s de Europese markt overspoelen. Een fenomeen dat zich vandaag volop ontrolt. Wereldwijd stootte het Chinese BYD (Build Your Dreams) in het laatste kwart van 2023 het Amerikaanse Tesla van de troon als populairste automerk ter wereld, met een recordverkoop van 526.000 stuks. Vorig jaar is de verkoop van Chinese auto’s in Nederland bijna verdubbeld.


Het vooroor­deel dat Chinese auto’s kwalita­tief minder zijn is achter­haald. Ze voldoen aan alle Europese eisen

Allianz in een rapport
Grote troef van de Chinezen is de prijs-kwaliteitverhouding. Het vooroordeel dat Chinese auto’s kwalitatief minder zijn is achterhaald, zo valt te lezen in het rapport van Allianz. Ze voldoen aan alle Europese eisen. ,,Technologisch gezien biedt BYD een zeer interessant product”, weet ook mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn van de Belgische krant HLN. ,,Hun accu is momenteel superieur aan die van Tesla. Met fabrieken in China kan die bovendien voor een zeer competitieve prijs worden geproduceerd. Qua prijs-kwaliteit en rijbereik zijn ze niet te verslaan”, zei hij eerder.

Zonnepanelenscenario
De dominantie gaat bovendien verder dan louter en alleen de autoassemblage. Het land heeft de grootste controle over metalen die nodig zijn voor elektrische wagens. Hetzij doordat het die ontgint uit eigen bodem, hetzij doordat het de toevoer en verwerking ervan wereldwijd monopoliseert. Zo ontgint China ‘maar’ 28 procent van alle lithium – belangrijk voor batterijen – in de wereld, maar verwerkt het bijna 70 procent van de globale toevoer. ,,Het is naïef om te denken dat dit binnen de perken blijft”, zei professor Rudy Aernoudt van de universiteit in Gent eerder. ,,Ik vrees voor een zonnepanelenscenario. Europese bedrijven die daarin schitterden zijn nu failliet, omdat de Chinezen het overnamen.”


Chinese fabrikan­ten beschikken over goedkope grondstof­fen, componen­ten en productie. Terwijl bij ons de regulering, inflatie en energiekos­ten de productie alleen maar duurder maken

Sigrid de Vries, secretaris-generaal van de Europese automobielfederatie ACEA
Sigrid de Vries is secretaris-generaal van de Europese automobielfederatie ACEA. Zij wijst erop dat de ambitieuze Europese klimaatdoelstellingen – met onder meer een verbod op de klassieke verbrandingsmotor vanaf 2035 – de eigen auto-industrie midscheeps raakt. ,,Niemand twijfelt aan een klimaatneutrale toekomst. Maar er is onvoldoende nagedacht over de manier waarop. De theorie botst met de praktijk. Chinese fabrikanten beschikken over goedkope grondstoffen, componenten en productie. Terwijl bij ons de regulering, inflatie en energiekosten de productie alleen maar duurder maken. De-industrialisatie is daardoor een reëel risico. En daarbij gaat het om miljoenen banen en economische waarde. Europa zal moeten kiezen of het de auto-industrie een essentiële sector vindt, net als computerchips, grondstoffen, kunstmatige intelligentie of energie.”

Wimo
Berichten: 2456
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 08 feb 2024, 07:24

Vreemd dat het WEF syndicaat het ook als een probleem ziet...

https://nos.nl/artikel/2490350-chinese- ... -subsidies

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29322
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 07:27

allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.

Wimo
Berichten: 2456
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 08 feb 2024, 07:31

Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Precies! En ze komen allemaal uit China i.p.v. nette, correcte en integere Europese fabrikanten. Bah!

Elise
Berichten: 8609
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 08 feb 2024, 07:54

Robin schreef: 08 feb 2024, 06:49 Hoe werkt dat archive.it ook alweer @Elise?
Elise schreef: 06 feb 2024, 20:10 .
Dank alvast.
Ga naar https://archive.is/ en drop daar je URL en klik op SAVE :wink:
Dan krijg je https://archive.is/FXVQB
(werkt overigens niet voor alle websites)

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16575
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Bram » 08 feb 2024, 09:13

Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Nou die Twingo van jou is nou ook niet echt stil hoor :tooth:

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 10:02

@Elise dank

Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.

Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29322
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 10:08

Robin schreef: 08 feb 2024, 10:02 @Elise dank

Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.

Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.
ja de fossiele industrie krijgt natuurlijk geen subsidies :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29322
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 10:08

Robin schreef: 08 feb 2024, 10:02 @Elise dank

Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.

Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.
ja de fossiele industrie krijgt natuurlijk geen subsidies :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42931
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Arthur » 08 feb 2024, 10:13

Wimo schreef: 08 feb 2024, 07:31
Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Precies! En ze komen allemaal uit China i.p.v. nette, correcte en integere Europese fabrikanten. Bah!
Je kunt het bagatelliseren, natuurlijk. Ik pak ff die Skoda van Ron. Dat is een riante familiewagen voor wat we tegenwoordig een schappelijke prijs vinden. Vind je nu echt dat 275km praktische range (in de winter) fijn is? Moet je sowieso eerder laden, laten we zeggen bij 250km. Een EV moet voor iedereen werken. En niet iedereen kan z’n EV thuis laden of op het werk. Wegenbelasting komt vanzelf. Electraprijzen gaan vanzelf mee zodra we benzine niet meer kunnen betalen. Nee, ze zijn niet traag. Juist erg snel en die begrijp ik niet. Zet in op range ipv 1000pk en in 2,5s op 100. Dat ze stil zijn is wel lekker comfortabel, da’s een plus. En worden er veel verkocht? Als privé eigendom, of is het merendeel lease? En dan tot slot uit China, ze zullen niet minder zijn dat de Europese fabrikanten. Met wat je leest over China is dat nu ook niet de meest betrouwbare partner, dan mss toch liever gewoon Europees? En ik zie net de subsidies, die krijgen beide idd. Maar is de ICE ook begonnen te verkopen nadat er subsidie op zat?

En als laatste om de discussie dood te maken deze smileys :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 10:17

We graven ons eigen graf Luco.

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34102
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 08 feb 2024, 10:18

dat die dingen uberhaupt verkocht worden
Hoeveel % zou nu echt nieuw gekocht worden, vs lease ? :coffee:

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 10:20

JP schreef: 08 feb 2024, 10:18
dat die dingen uberhaupt verkocht worden
Hoeveel % zou nu echt nieuw gekocht worden, vs lease ? :coffee:
Exact!

Trouwens, prima verhaal @Arthur. Zo is 't.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10866
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 08 feb 2024, 10:23

Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extra drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.

Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.

Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiseren en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed. :D

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.
Laatst gewijzigd door Joy op 08 feb 2024, 10:34, 4 keer totaal gewijzigd.

Wimo
Berichten: 2456
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 08 feb 2024, 10:24

Google staat vol met cijfers, voorbeeld:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-gereden/

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 10:27

Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.

Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.

Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed. :D

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.
Post Of The Day :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34102
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 08 feb 2024, 10:29

Wimo schreef: 08 feb 2024, 10:24 Google staat vol met cijfers, voorbeeld:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-gereden/
Wat blijkt: zo'n 23 procent van de volledig elektrische auto's in Nederland is in privébezit. Daar komt nog bijna 4,5 procent elektrische private leaseauto's bij, waardoor je in totaal op zo'n 27 procent puur privé gereden elektrische auto's uitkomt. Alles bij elkaar gaat het om ruim 130.000 auto's
Zoveel? Ik ken ze niet :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29322
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 10:29

Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.

Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.

Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed. :D

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.

Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 10:31

Eigenlijk is het een vorm van overheid bashen....

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34102
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 08 feb 2024, 10:54

Luco schreef: 08 feb 2024, 10:29
Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.

Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.

Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed. :D

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.

Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.
Jij werkt tegenwoordig bij wc-eend ? Waar is toch die f*ck Greta X5-mentaliteit gebleven :coffee:

Robin
Berichten: 54948
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 08 feb 2024, 11:03

Ik moest even grinnikken hoor JP. Zit wat in.

Luco. :beer:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29322
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Luco » 08 feb 2024, 11:09

JP schreef: 08 feb 2024, 10:54
Luco schreef: 08 feb 2024, 10:29
Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.

Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.

Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed. :D

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.

Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.
Jij werkt tegenwoordig bij wc-eend ? Waar is toch die f*ck Greta X5-mentaliteit gebleven :coffee:
die hebben we nog steeds, maar ev heeft ook zijn voordelen, als je die niet ziet ben je een klein beetje naief, en om er dan alleen maar over te blijven zeiken, tja.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 15 gasten