EV auto's (elektrische)
-
Re: EV auto's (elektrische)
Een goed product verkoopt zichzelf.
Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.
Als je door middel van financiële stimulans die elektrische troep koopt, weet je dat je genept word.
-
Wat ik mij afvraag. In de winter minder range omdat de kpi tot minder energiedichtheid leidt. Betekend dit dan ook bij opladen in de kou dat er minder energie ingaat? Dus een accu van zeg 60kwh gaat zomers tot 60kwh maar in de winter 50kwh?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Het verschil is de slash /
En Whole Lotta Rosie gaat zeker over de obese EV's van vandaagdedag?
Highway to Hell was nog toepasselijker geweest.

EV's zijn vervoermiddelen die in Urban Areas tot hun recht komen, of in NL wat eigenlijk één grote Urban Area is, maar waarom moet het de hele ICE populatie wereldwijd over willen nemen, met alle waardeloze gevolgen (electriciteitsnetwerk, kosten voor de bevolking, minder praktisch etc) van dien?
Dit verhaal wordt door de EU/overheden en idd WEF bijna door je strot gedouwd en een groep (lease) rijders profiteert ervan (en da's geen sneer naar die groep, gewoon een analyse), en de rest blijft van A naar B en op zondag doortuffen in hun 5-15j oude ICE, want $$$$$

-
En dit is zó tranentrekkend, al die EV troep komt straks uit China en Europa als grootmacht autobouwer kan 't onderspit delven. En dan hier een paar die d'r wat om grinnikken, want zo werkt globalism.
En Europa gaat naar z'n mallemoer, in de collectieve armoe---->WEF agenda:
https://www.ad.nl/auto/straks-komen-all ... ~aca9c961/
Hoe werkt dat archive.it ook alweer @Elise?
En Europa gaat naar z'n mallemoer, in de collectieve armoe---->WEF agenda:
https://www.ad.nl/auto/straks-komen-all ... ~aca9c961/
Hoe werkt dat archive.it ook alweer @Elise?
Dank alvast.
Opmars Chinese auto's niet te stuiten, experts vrezen 'zonnepanelen-scenario’
Het mogelijke einde van de autofabriek van Audi in het Belgische Vorst is tekenend voor de ooit zo machtige auto-industrie in Europa. China neemt met rasse schreden de koppositie over. ‘Straks komen alle auto’s uit China’, klinkt het. Kenners vrezen een ‘zonnepanelenscenario’.
Autoredactie/HLN 08-02-24, 06:15 Laatste update: 06:47
Het dreigende vertrek van de elektrische Audi Q8 uit Vorst is het zoveelste dominosteentje dat valt voor de Europese autoindustrie. Ruim tien jaar geleden was Europa nog de grootste autoproducent ter wereld. Zo werd in 2011 ruim een kwart (28,2 procent) van alle personenauto's ter wereld in Europa geproduceerd. China was op dat moment goed voor 20,1 procent van de auto's, voornamelijk bestemd voor de lokale markt.
China nummer 1
Vandaag is dat beeld precies omgekeerd. In nog geen vijftien jaar tijd heeft China de koppositie in een van de belangrijkste industriële sectoren helemaal overgenomen. Volgens de meest recente cijfers van S&P Global Mobility komt in 2022 ruim een derde (34,1 procent) van alle nieuwe auto's uit China. Daarmee is het de wereldwijde nummer 1. In Europa wordt nog slechts 19,4 procent van de personenauto's geassembleerd. En dat aandeel daalt. Recentelijk bleek ook dat China vorig jaar voor het eerst ook ’s werelds grootste auto-exporteur is.
De oorzaak van die complete ommezwaai is de elektrische auto, zo blijkt uit verschillende rapporten. Zo’n half jaar geleden publiceerde kredietverzekeraar Allianz Trade nog een uitgebreide analyse over de ‘Chinese uitdaging voor de Europese autoindustrie’. Vijftien jaar geleden heeft de Chinese overheid vol ingezet op elektrische auto’s, zo blijkt uit het rapport. Grote staatsbedrijven zijn opgezet. Nu komen ze op volle sterkte de Europese markt binnen.
13 miljoen jobs
Daarmee dreigt een rampscenario voor Europa, zo wordt gewaarschuwd. Allianz wijst erop dat de automobielsector de grootste industriële sector van Europa is en bovendien een belangrijke afnemer van andere sectoren, zoals die voor metaal, kunststof en elektronica. In heel Europa is de auto-industrie direct en indirect goed voor zo’n dertien miljoen banen.
,,Straks komen alle auto’s uit China, hetzij geproduceerd door een Chinees merk, hetzij van een Amerikaans of Europees merk dat in China produceert”, zegt Johan Geeroms, director risk underwriting Benelux van Allianz Trade. ,,De Chinese opmars betekent niet alleen een enorme klap voor de Europese auto-industrie, maar ook voor de Europese economie als geheel. Nu worden nog vier op de vijf auto’s die in Europa worden verkocht hier ook geassembleerd. Dat zal voor een groot deel verdwijnen.”
Build Your Dreams
De dreiging blijft dan ook niet beperkt tot westerse merken die hun productie naar China verhuizen. Analisten wijzen erop dat Chinese auto’s de Europese markt overspoelen. Een fenomeen dat zich vandaag volop ontrolt. Wereldwijd stootte het Chinese BYD (Build Your Dreams) in het laatste kwart van 2023 het Amerikaanse Tesla van de troon als populairste automerk ter wereld, met een recordverkoop van 526.000 stuks. Vorig jaar is de verkoop van Chinese auto’s in Nederland bijna verdubbeld.
Het vooroordeel dat Chinese auto’s kwalitatief minder zijn is achterhaald. Ze voldoen aan alle Europese eisen
Allianz in een rapport
Grote troef van de Chinezen is de prijs-kwaliteitverhouding. Het vooroordeel dat Chinese auto’s kwalitatief minder zijn is achterhaald, zo valt te lezen in het rapport van Allianz. Ze voldoen aan alle Europese eisen. ,,Technologisch gezien biedt BYD een zeer interessant product”, weet ook mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn van de Belgische krant HLN. ,,Hun accu is momenteel superieur aan die van Tesla. Met fabrieken in China kan die bovendien voor een zeer competitieve prijs worden geproduceerd. Qua prijs-kwaliteit en rijbereik zijn ze niet te verslaan”, zei hij eerder.
Zonnepanelenscenario
De dominantie gaat bovendien verder dan louter en alleen de autoassemblage. Het land heeft de grootste controle over metalen die nodig zijn voor elektrische wagens. Hetzij doordat het die ontgint uit eigen bodem, hetzij doordat het de toevoer en verwerking ervan wereldwijd monopoliseert. Zo ontgint China ‘maar’ 28 procent van alle lithium – belangrijk voor batterijen – in de wereld, maar verwerkt het bijna 70 procent van de globale toevoer. ,,Het is naïef om te denken dat dit binnen de perken blijft”, zei professor Rudy Aernoudt van de universiteit in Gent eerder. ,,Ik vrees voor een zonnepanelenscenario. Europese bedrijven die daarin schitterden zijn nu failliet, omdat de Chinezen het overnamen.”
Chinese fabrikanten beschikken over goedkope grondstoffen, componenten en productie. Terwijl bij ons de regulering, inflatie en energiekosten de productie alleen maar duurder maken
Sigrid de Vries, secretaris-generaal van de Europese automobielfederatie ACEA
Sigrid de Vries is secretaris-generaal van de Europese automobielfederatie ACEA. Zij wijst erop dat de ambitieuze Europese klimaatdoelstellingen – met onder meer een verbod op de klassieke verbrandingsmotor vanaf 2035 – de eigen auto-industrie midscheeps raakt. ,,Niemand twijfelt aan een klimaatneutrale toekomst. Maar er is onvoldoende nagedacht over de manier waarop. De theorie botst met de praktijk. Chinese fabrikanten beschikken over goedkope grondstoffen, componenten en productie. Terwijl bij ons de regulering, inflatie en energiekosten de productie alleen maar duurder maken. De-industrialisatie is daardoor een reëel risico. En daarbij gaat het om miljoenen banen en economische waarde. Europa zal moeten kiezen of het de auto-industrie een essentiële sector vindt, net als computerchips, grondstoffen, kunstmatige intelligentie of energie.”
-
Vreemd dat het WEF syndicaat het ook als een probleem ziet...
https://nos.nl/artikel/2490350-chinese- ... -subsidies
https://nos.nl/artikel/2490350-chinese- ... -subsidies
-
OnlineLuco
allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
-
Precies! En ze komen allemaal uit China i.p.v. nette, correcte en integere Europese fabrikanten. Bah!Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
-
Ga naar https://archive.is/ en drop daar je URL en klik op SAVE

Dan krijg je https://archive.is/FXVQB
(werkt overigens niet voor alle websites)
- Bram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Nou die Twingo van jou is nou ook niet echt stil hoorLuco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.

-
@Elise dank
Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.
-
OnlineLuco
ja de fossiele industrie krijgt natuurlijk geen subsidiesRobin schreef: 08 feb 2024, 10:02 @Elise dank
Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.

-
OnlineLuco
ja de fossiele industrie krijgt natuurlijk geen subsidiesRobin schreef: 08 feb 2024, 10:02 @Elise dank
Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.Andre schreef: 08 feb 2024, 00:54 Een goed product verkoopt zichzelf.

- Arthur
- Auto: Nr.51
Je kunt het bagatelliseren, natuurlijk. Ik pak ff die Skoda van Ron. Dat is een riante familiewagen voor wat we tegenwoordig een schappelijke prijs vinden. Vind je nu echt dat 275km praktische range (in de winter) fijn is? Moet je sowieso eerder laden, laten we zeggen bij 250km. Een EV moet voor iedereen werken. En niet iedereen kan z’n EV thuis laden of op het werk. Wegenbelasting komt vanzelf. Electraprijzen gaan vanzelf mee zodra we benzine niet meer kunnen betalen. Nee, ze zijn niet traag. Juist erg snel en die begrijp ik niet. Zet in op range ipv 1000pk en in 2,5s op 100. Dat ze stil zijn is wel lekker comfortabel, da’s een plus. En worden er veel verkocht? Als privé eigendom, of is het merendeel lease? En dan tot slot uit China, ze zullen niet minder zijn dat de Europese fabrikanten. Met wat je leest over China is dat nu ook niet de meest betrouwbare partner, dan mss toch liever gewoon Europees? En ik zie net de subsidies, die krijgen beide idd. Maar is de ICE ook begonnen te verkopen nadat er subsidie op zat?Wimo schreef: 08 feb 2024, 07:31Precies! En ze komen allemaal uit China i.p.v. nette, correcte en integere Europese fabrikanten. Bah!Luco schreef: 08 feb 2024, 07:27 allemaal troep die ev's, veel te duur, wegenbelasting niet normaal, elektraprijzen veel te hoog, traag als shit, maken herrie, dat die dingen uberhaupt verkocht worden.
En als laatste om de discussie dood te maken deze smileys

-
We graven ons eigen graf Luco.

- JP
Hoeveel % zou nu echt nieuw gekocht worden, vs lease ?dat die dingen uberhaupt verkocht worden

-
Exact!JP schreef: 08 feb 2024, 10:18Hoeveel % zou nu echt nieuw gekocht worden, vs lease ?dat die dingen uberhaupt verkocht worden![]()
Trouwens, prima verhaal @Arthur. Zo is 't.
- Joy
Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extra drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.
Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.
Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiseren en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed.
Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extra drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.
Er moet eerst nog een revolutie komen in accutechniek waarmee de pijnpunten worden weggenomen.
Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiseren en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed.

Laat iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen en de overheid moet wat realistischer kijken naar wat haalbaar is ipv alles maar doordrukken.
Laatst gewijzigd door Joy op 08 feb 2024, 10:34, 4 keer totaal gewijzigd.
-
-
Post Of The DayJoy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.
Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed.![]()

- JP
Wimo schreef: 08 feb 2024, 10:24 Google staat vol met cijfers, voorbeeld:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... k-gereden/
Zoveel? Ik ken ze nietWat blijkt: zo'n 23 procent van de volledig elektrische auto's in Nederland is in privébezit. Daar komt nog bijna 4,5 procent elektrische private leaseauto's bij, waardoor je in totaal op zo'n 27 procent puur privé gereden elektrische auto's uitkomt. Alles bij elkaar gaat het om ruim 130.000 auto's

-
OnlineLuco
Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Naast de onzekere factoren zoals accudegradatie, beperkter gebruiksgemak (aanhanger, plannen lange ritten) zijn een investering in een laadpaal en meterkast nog een extta drempel op het totaalbedrag van een occasion. Openbaar laden is naar mijn idee minstens zo duur als een zuinige brandstofmotor rijden dus dat schiet niet op. Alleen op je eigen laadpaal is voordeliger.
Na dat allemaal te hebben gezegd, de ID.4 waar ik nu mee stuur is gewoon een prettige wagen. Ik waardeer de stilte, volkomen trillingsvrij, ontzettend soepele moeiteloze vermogensafgifte, het terugwinnen van remenergie, dat alle systemen altijd aan staan zonder draaiende motor, het voorklimatiserem en nog wat van dat soort kleine details.
Ik zie het niet als superieur aan een brandstofmotor maar kan het als alternatief prima waarderen. Het is na 24 jaar auto rijden ook weer eens wat nieuws, ik vind het mooi dat het überhaupt mogelijk is om penlites te rijden waar vroeger alleen m'n Tamiya op reed.![]()
Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.
-
Eigenlijk is het een vorm van overheid bashen....
- JP
Jij werkt tegenwoordig bij wc-eend ? Waar is toch die f*ck Greta X5-mentaliteit geblevenLuco schreef: 08 feb 2024, 10:29Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.

-
Ik moest even grinnikken hoor JP. Zit wat in.
Luco.
Luco.

-
OnlineLuco
die hebben we nog steeds, maar ev heeft ook zijn voordelen, als je die niet ziet ben je een klein beetje naief, en om er dan alleen maar over te blijven zeiken, tja.JP schreef: 08 feb 2024, 10:54Jij werkt tegenwoordig bij wc-eend ? Waar is toch die f*ck Greta X5-mentaliteit geblevenLuco schreef: 08 feb 2024, 10:29Joy schreef: 08 feb 2024, 10:23 Over het algemeen spoelt er via de leasebranche een gestage stroom 5 jaar jonge auto's de particuliere markt op. Deze occasions zijn vervolgens nog zeker 10-15 jaar van dienst als dagelijks vervoer. Maar de haken en ogen die aan een oudere EV vastzitten maken de particuliere koper huiverig en daarmee stokt de verversing van het wagenpark.
Precies, maar dat ev bashen wordt een beetje zielig zo langzamerhand.![]()